Gå til innhold

Commodore hiver seg på nett-PC-kjøret


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Ironien er komplett når man bare får den levert med windows.

 

Edit: Er det mulig å få en referanse på at dette ikke stemmer, slik det påstås tidligere i tråden?

 

Ja, se her: http://www.pocket-lint.co.uk/news/news.pht...tbook-ifa.phtml

 

Har sett dette bli nevnt andre steder også. :)

 

Sitat fra artikkel:

 

Opting to run the Via C7-M processor instead of Intel's Atom 1.6GHz offering taken up by many other manufacturers, the netbook will come with the choice of Microsoft XP or GNU Linux operating systems.
Lenke til kommentar

Å hevde at folk som drev med data på 90-tallet kjente godt til Comodore 64 var vel litt drøyt av artikkelforfatteren. Det var vel 80-talllet som var dennes storhetstid... den toppårene for Comodore 64 var første halvdel av 1980 årene, selv om de ble produsert i liten kvanta helt fram til 1994 så var maskinen vel mer å regne som et klenodium de siste årene....

 

Min far kjøpte sin første hjemmepc i 1992, allerede da var det helt klart at PC var defacto standard og at Comodore Amiga aldri ville kunne komme tilbake å erobre hjemmemarkedet igjen. Commodores andre system C64 var allerede da blitt nostalgisk og hadde ingen andre formål enn de rent nostalgiske...

Lenke til kommentar

Det som jeg likte så godt med disse maskinene var at de var relativt veldig små. Selv i dag synes jeg det er uhyre imponerende å se demoer på en amiga, og at man kan reise seg og gå med maskinen under armen.

Det er synd at commodore på den tiden ikke spilte mer på at det var så portabelt, som senere selskap gjorde med sine maskiner enda de veide mer og var tom oppdelt i flere deler, og ikke kompakt slik en amiga500 f.ex var.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 3 uker senere...

Kan avkrefte at det er mulig å kjøre AmigaOS på denne her, AmigaOS er kun mulig på PPC kort. Men jeg kan glede med å si at SAM440 endelig har fått lisens til å kjøre AmigaOS4.1 nå. fra ACube.

AROS derimot kjører på x86, men neppe på denne netpcen.

Dog man kunne jo kjøre AmigaForever og kanskje KX-light Det fins også en annen linuxbasert, amigaemulator-distro, X-Amiga Men denne er nok for tidlig. Funker neppe på all x86 hardware.

Endret av Fjodorgrim
Lenke til kommentar
Å hevde at folk som drev med data på 90-tallet kjente godt til Comodore 64 var vel litt drøyt av artikkelforfatteren. Det var vel 80-talllet som var dennes storhetstid... den toppårene for Comodore 64 var første halvdel av 1980 årene, selv om de ble produsert i liten kvanta helt fram til 1994 så var maskinen vel mer å regne som et klenodium de siste årene....

 

Min far kjøpte sin første hjemmepc i 1992, allerede da var det helt klart at PC var defacto standard og at Comodore Amiga aldri ville kunne komme tilbake å erobre hjemmemarkedet igjen. Commodores andre system C64 var allerede da blitt nostalgisk og hadde ingen andre formål enn de rent nostalgiske...

 

Det var absolutt ikke klart allerede i 1992 at PC var defacto standard.

 

Amiga var fortsatt stor og det var ingenting som tilsa at PC(spytt) skulle bli noe standard på hjemmemarkedet. Grafisk og spillmessig var den ikke noe tess. Og for å ikke snakke om demo programmering.

 

Men på kontormarkedet var PC selvfølgelig standard. Som MAC for grafisk.

 

Jeg byttet forøvrig inn min C64 i 1988 i en A500 som jeg brukte aktivt til ca 1992-93 da jeg kjøpte en CD32, som jeg først i de senere år har brukt noe særlig pga gratis spill på nettet. CD32 var jo da ikke helt heldig kjøp med at C= gikk konkurs pga bad management og en patentstrid(om cd32 i USA)like etter launch.

 

Kan også si at jeg savnet min C64 i mange år etter 1988 da programmeringsverktøy kostet "an arm and a leg" på Amiga. Ekspansjoner var også svært dyrt.

 

Man kan nok si at det var 80 tallet dog som var C64s tid. Først VIC20 så C64. Men det fins jo faktisk folk som brukte C64 aktivt litt innpå 90 tallet. 91-92. Men i Norge tok vel Amiga over da A500 kom ca 87-88.

 

C64 er forresten fortsatt en fin liten maskin. Å (demo)programmere C64 burde vært et valgfag i datatimene på skolene ennå da den hardwaremessig er morsom. ENKEL og liten. (I emulator da selvfølgelig). Man kunne derved kanskje gitt tilbake ungene lysta til å programmere. Maskinene i dag er for monolittiske. UOVERSIKTLIGE.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...