Gå til innhold

XP får skjerpet piratkontroll


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

MS må passe på at de ikke skyter seg selv i foten. De har jo selv sagt at om forbrukerne ikke benytter seg av en lovlig versjon av Windows, vil de heller at de bruker en piratkopi enn å gå over til en konkurrent som Mac eller Linux.

 

XP fåes vel kjøpt i butikkene enda, men når den forsvinner fra hyllene og Vista er det eneste valget uten et hav av problemer og fikling kan de ende opp med at en del av Vista-haterne går over til Mac eller Linux.

Lenke til kommentar

Jeg hadde piratwindows i årevis, men kjøpte XP (desverre 23bit) for to-tre år siden. Etter det så var alt så mye greiere, trenger ikke tenke på om man bør huke av det ene eller andre. Prisen på en oem-versjon er ingenting i forhold til alt annet man bruker penger på til en pc. De som skriker høyest om prisen bruker sikkert 3-4000 i året bare på siste skrik på skjermkortfronten ;)

Lenke til kommentar
Ikke verre enn å la være å innstalere. Huke av i Windows Update og velg "Spør aldri om å innstalere igjen". Vanskelig. Det luker kansje bort 0,0001% av pirat-brukerne som går over til Linux eller XP Home :p

 

Da tror jeg mere på at de luker vekk noen av de betalende brukerne som får limited windows versionen sin selv om de har betalt.

 

Skjønner ikke hvorfor folk reagerer så sterkt. Skaff en lovlig XP da vel...

 

Hæ? Eneste jeg har sett av replies før din var "haha, dette har jo virket bra for dem før" typen replies.

Lenke til kommentar

Jeg piratkopierer (ms def.) XP uten dårlig samvittighet. Først brukte jeg XP versjonen som fulgte med laptopen, men etter en stund gikk jeg over til Linux. Siden Windows fortsatt fungerer bedre enn Wine når det gjelder Office og Photoshop prøvde jeg å legge inn XP i en virtuell maskin. Det nektet selvfølgelig XP og jeg gidder f.. ikke å kjøpe en ny kopi av operativsystemet for hver eneste mulige konfigurasjon jeg kommer til å kjøre det i!

 

Lurer på hvor lenge MS kan fortsette med den filosofien at dersom du kjøper for mange nye pc komponenter må du også kjøpe ny kopi av operativsystemet..

Lenke til kommentar

Handla meg OEM lisens på vista 64 bit jeg. Kommer nok ikke til å skifte HK med det første så det går nok greit og uten problemer. Kanskje det blir linux versjon i neste omgang i og med at jeg nå sitter med både wii og ps3. Burde være mulig å få tilfredsstille spillavhengigheten med den hardwaren.

 

"Snart" kommer jo Windows 7 og.

Lenke til kommentar
Skjønner ikke hvorfor folk reagerer så sterkt. Skaff en lovlig XP da vel...

 

Hæ? Eneste jeg har sett av replies før din var "haha, dette har jo virket bra for dem før" typen replies.

 

Ja, stusset på det samme selv, kan vel ikek akkurat si at denne tråden er preget av sterke reaksjoner. Forøvrig så er det gjerne de med lovlig versjon som plages mest av slike tiltak om noen plages i det hele tatt.

 

AtW

Lenke til kommentar
Ikke verre enn å la være å innstalere. Huke av i Windows Update og velg "Spør aldri om å innstalere igjen

 

Denslags er selvsagt MS klar over, men finnes det noe slags forbud (datalovgivning, personvern, e.l.) der ute som forhindrer MS i å smyge inn Windows Genuine Advantage (WGA) uten brukerens viten, hvis de hadde ønsket å gjøre det? :hmm:

 

 

"Som vista har"

 

Jeg kjører nå piratverson av vista 64bit ultimate og jeg har nå ALDRI sett noe til WGA.. windows update fungerer utmerket i tillegg :)

 

det er jo mye mer styr med xp.. der er det jo slitsomt å installere IE7.0 og mediaplayer 11 om du har piratversjon og ikke SP3.

 

La oss tenke litt nøkternt her, hvorfor ønsker MS å sørge for at Xp Pro versjonene får en oppdatert WGA funksjon? Tja, ikke alle som passer på hva som lastet ned hver enkelt gang heller så det er relativt enkel å snike inn ny forbedret versjon av WGA til neste uke. Selv om de fleste her er oppegående så er ikke Ola Dunk som har fått Xp innstallert av en venn og som sørget for at den første WGA oppdateringen ikke gikk igjennom like oppegående som resten av oss forumbrukere.

 

Ergo tipper jeg at ca 25 til 75% av de som har fått Xp pro i "prøveversjon" kommer til å bli utsatt for "Denne kopien av windows Xp er ikke original" meldingen og hensikten til Microsoft er vell at vi skal bevege oss over til vista i og med Xp ikke er tilgjengelig lengre.

 

Det kommer til å fungere relativt bra, brukerne som har sittet med Xp i flere år og som er fornøyd kommer nok til å vurdere å oppgradere enten Os eller hele datamaskinen sin og dermed så kan de få lagt inn Vista 64 bits versjonen på pcen isteden. Nyere - bedre mentaliteten vil jo selvsagt hjelpe litt.

 

Og personlig så synnes jeg ikke Vista er så utrolig ille lengre , selvsagt ønsker man å være produktiv så går man for Windows Server 2008 som skal vistnok være langt bedre.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Windows_Server_2008

Få Aero på Windows server 2008

Lenke til kommentar
Folk som har valgt piratbruk av operatvsystem kan jo takke seg selv ved lisensproblemer.

Værre er det hvis lovlige lisenskunder får problemer.

 

Helt enig.

Dog så er det jo i følge microsoft, veldig få legitime kunder som har fått dette problemet.

På alle de miljonene med kundene som microsoft har så er det heller ikke rart at det er et par hundre / tusen som får problemer med den legitime kopien de har heller, er jo vanskelig å få alt av maskinvare til å fungere 100% med et os i utgangspunktet.

 

On April 8,2008 Microsoft Corp has announced it will end sales of XP Operating System (OS) on June 30,2008. the XP system began it's existence in October of 2001. Essentially this is a five month extension fro the previous date of eXPiration.
Endret av Malvado
Lenke til kommentar

halvparten av de som er hellige beskyttere av lisensiert windows her inne har garantert bare fått det med på kjøpet når de kjøpte seg en råten laptop på elkjøp.. Tviler på at det er mange av dere som har kjøpt en fysisk windows vista eller xp-cd separat i butikken...:ph34r:

 

Vista piratkopi har ingen sperrer whatsoever.. gidder ikke bruke penger på det før de sperrer det totalt for piratbruk :)

 

Har forøvrig vista lisensiert på min Lenovo T61P, menne hadde jeg fått valget hadde jeg vel kjøpt den uten :p

Lenke til kommentar

ja mye dumskap skal man lese før øyene faller ut. DirectX vil de ikke oppgradere til XP, den er forbehold Vista, men WGA skjiten sin, ja den skal de oppgradere. Steike meg altså.

De som bruker piratprodukt pr idag., klarer vel helt fint å finne en crack (som antagelig kommer ut FØR wga blir sluppet på windowsupdate), og de som ikke klarer å putte inn crack, laster vel ned en ny .iso som de smeller inn.

De som blir forbannet nok, av alt tullet til M$, velger kanskje og pælme XP, og legge inn 2003/2008 server istedet, og påfører således Microsoft ett virtuellt tap på i hvertfall 4-5000,- pr pc. Så kan da Microsoft sitter der, med en hel masse postkasser i skjegget sitt, og vurdere hvordan de skal få inn WGA uten at serverkundene får aldeles nervesammenbrudd.

Lenke til kommentar

Dette er jo direkte poengløst av MS så lenge WGA ikke fanger opp alle ulovlige nøkkler. Jeg har fortsatt en totalt ulovlig WinXP installasjon i form av et VMWare-image. Jeg kunne lett brukt en lovlig nøkkel (MSDNAA), men det trenger jeg altså ikke. Faktisk, jeg trenger ikke omgå WGA engang ... Så med rett ulovlig nøkkel kan man fint nyte en ulovlig installasjon av WinXP uten noen ulemper :fun:

Lenke til kommentar
Kan ikke dere som brukes Windows og ikke har lisens, bare gå og kjøpe én? Programvaren er tydeligvis såpass bra at du vil gjøre deg til "kriminell" for å få tak i en ulisensiert kopi. Er det så bra, kan du like greit betale for det. Det er snakk om en investering på 2-300 i året de neste 3-5 årene.

 

Enig og uenig.

 

For en u elev, vgs elev, vernepliktig, skitlønnsansatt, student, arbeidsledig, etc - blir en utgift på flere 1000 ganske mye. Du kan altids regne ut til et par hundrelapper pr mnd, men lisens er nå engang noe man ikke betaler i avdrag.

 

Mulig at slike folk ikke burde fått ta del i den moderne verdenen. Men der er jeg fundamentalt uenig.

MS kunne kommet opp med lisens- og produktvalg som var mer tilpasset slike grupper. Men de velger å gjøre det vanskelig hele tiden.

 

Nedstrippede versjoner som er ... alt annet enn brukendes. Demo vare er i værste fall direkte virus.

Priser som er hinsides.

Lisensregler som er på trynet.

 

Piratkopiering er diskutert ganske omfattende her på forumet, spesielt i off-topic området mener jeg. Ta å les der.

Lenke til kommentar

Nå, saken er at mange som velger å bruke "Piratkopierte" versjoner og som drar det argumentet med at de gjør det fordi de er vernepliktige, student eller annet ikke oppgraderer når de først har penger og muligheten til det nettop fordi de er blitt vant til at det er gratis.

 

Men det er synd at ikke MS har tenkt mer på å sørge for en modulbasert opplevelse, dvs brukeren selv velger hvilke moduler han trenger og betaler for disse etterhvert som han trenger dem.

 

Da har man muligheten selv til å skreddersy oset og legge til de funksjoner og funskjonalitet man selv trenger.

Eksempler på moduler :

Aero funksjonalitet.

Avanserte verktøy : Shadow Copy , Odbc , Dep etc.

 

Nei, synnes personlig at det er greit at Xp får oppdatert piratkontrollen sin, er jo som sagt ikke noe problem for nerden å fortsette gratisturen men han får da i det minste opplyst indirekte at MS synnes at turen har vart for lenge og han burde vurdere å kjøpe en lissens.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...