Gå til innhold

XP får skjerpet piratkontroll


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
hva menses(!) med at driveren er innebygget i hardwaren ?

 

Det var nok litt feil formulert. Greia med Linux er at det er MANGE innebygde drivere i Linux-kjernen, derfor fungerer mange flere ting ut av boksen i Linux enn Windows. Eller så finnes ikke drivere til Linux i det hele tatt.

For eksempel det tastaturet jeg bruker nå. I windows måtte jeg ha installert drivere som gir hurtigknappene en funksjon, men i Linux er alt slik ferdig ordnet for meg. Men det webkameraet jeg har her vil ikke funke i Linux i det hele tatt, men i Windows holder det med en rask installasjon av drivere. Ser du forskjellen?

Lenke til kommentar

når det sies på den måten så ser jeg både forskjellen og likheten.

 

de har valgt å satse på hver sin del som er viktig at funger uansett og derfor har de noen universelle drivere linebyget lit dypere i systemet. i kjerne i linux og grunn- drivere i Windows

 

ser også at på visse måter så har linux distrubinasjonene paralleller til dos/windwos 2.0 - 3.11 ( der Windows lå som et skal over dos ) selv om det er gjor på to forminskelige måter

Lenke til kommentar
Det jeg ikke helt forstår er hvorfor MS har så stor satsing på Vista nå, i og med at det er antatt at Windows 7 kommer til nesten år (rundt juni). Hvem gidder egentlig å kjøpe Vista nå når neste er noen måneder unna?
Iom at W7 har blitt redusert til "Vista R2" så taper de ingenting ved å satse på Vista nå da de vil være forholdsvis like og det gjelder egentlig bare å få ut en av disse.
Lenke til kommentar
de har valgt å satse på hver sin del som er viktig at funger uansett og derfor har de noen universelle drivere linebyget lit dypere i systemet. i kjerne i linux og grunn- drivere i Windows

Haugevis av drivere følger med linux-kjernen, men de loades dynamisk. Dermed blir bare drivere loadet som behøves for utstyret på akkurat din maskin. Men det som er kult er at du ikke trenger å installere driverne - isteden loades de nødvendige driverne vha hardware-probing når du booter.

ser også at på visse måter så har linux distrubinasjonene paralleller til dos/windwos 2.0 - 3.11 ( der Windows lå som et skal over dos ) selv om det er gjor på to forminskelige måter

Jeg har vanskelig for å se parallellen mellom linux og utdaterte Microsoft-OS.

Lenke til kommentar
Men det webkameraet jeg har her vil ikke funke i Linux i det hele tatt, men i Windows holder det med en rask installasjon av drivere. Ser du forskjellen?
Prøv Ubuntu 8.10 (ute i alpha 6 nå), så skal du se ditt og stort sett alle andres web-cam funker ut-av-boksen. Det har tatt litt tid, men endelig har software stacken til web-cam blitt forent i en driver som vil muliggjøre rask støtte for nye kamera, i tillegg til støtte for det meste av gamle. Dette er en av fordelene med drivermodellen til linux, hvor linux selv tar ansvaret for drivere, og dermed forener driverkode inn i en generell kodebase. Dette letter arbeidet for hardware-produsenter, og øker kvaliteten på driverene. Dette står i rimelig skarp kontrast til MS og Vista hvor eksempelvis alle skjermkortprodusenter måtte lage nye drivere fra bunnen av, med påfølgende merarbeid for produsentene, lavere kvalitet på driverne, og brudd med kompatibilitet mellom OS-generasjoner.
Lenke til kommentar
de har valgt å satse på hver sin del som er viktig at funger uansett og derfor har de noen universelle drivere linebyget lit dypere i systemet. i kjerne i linux og grunn- drivere i Windows

Haugevis av drivere følger med linux-kjernen, men de loades dynamisk. Dermed blir bare drivere loadet som behøves for utstyret på akkurat din maskin. Men det som er kult er at du ikke trenger å installere driverne - isteden loades de nødvendige driverne vha hardware-probing når du booter.

ser også at på visse måter så har linux distrubinasjonene paralleller til dos/windwos 2.0 - 3.11 ( der Windows lå som et skal over dos ) selv om det er gjor på to forminskelige måter

Jeg har vanskelig for å se parallellen mellom linux og utdaterte Microsoft-OS.

 

det jeg mener er at en disrubisjon ( det visuelle skalet ) ligger over selve linuxen på samme måte som windows lå over dos.linux har dog gjort det 100 ganger bedre

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...