Gå til innhold

Evil-Duck

Moderatorer
  • Innlegg

    11 360
  • Ble med

  • Dager vunnet

    10

Evil-Duck vant dagen sist 23. mars 2022

Evil-Duck hadde mest likt innhold!

7 følgere

Om Evil-Duck

  • Bursdag 11. mars 1991

Profile Information

  • Kjønn
    Mann

Nylige profilbesøk

74 698 profilvisninger

Evil-Duck sine prestasjoner

  1. Skriver vel kanskje bare litt her nå for å holde meg selv ansvarlig for fremtidige vektoppdateringer. Juli i 24 var jeg på min laveste vekt noengang, 94 kilo. I ettertid av dette har jeg jobbet mye med smerteklinikken for å finne alternativer til opioder mot smertene. Først på Sarotex, deretter på neurontin og til slutt på Lyrica. Neurontin og Lyrica kansellerte i praksis virkningen til Wegovyen for meg. Sulten kom tilbake og viljen ble for svak. Ellers har jo livet vært en utfordring med div. stressfaktorer og mentale prøvelser som har gjort at en ikke nødvendigvis tar så godt vare på seg selv som en burde. Så nå når unnskyldningene er unnagjort så samlet jeg meg nok i dag til å stige på vekta, som nå kunne leses av til 105 kilo. Jeg viste jo at jeg hadde bikket 100 igjen på at klær og div. begynt å krympe uforklarlig () , men at det var så mye over var kanskje litt demotiverende. Prøver jo da å minne meg på at jeg var på 130 kilo før jeg startet denne prosessen så alt er jo ikke tapt, selv om jeg har lagt på meg 11 kilo det siste året. Nå er målet å gå ned 10 kilo før Julaften, som ett bestemt fast mål jeg SKAL klare. Begynt å spise mer kallorifattig igjen, og minimere søtsaker og usunn snacks i så stor grad som mulig så skal det gå.
  2. For håpe han faktisk ender opp med å kjøre denne gangen, tilbake i 2021 så vart det mye greier rundt at han skulle prøvekjøre en av Hamiltons mesterskapvinnende biler, for at krasjen ikke skulle være hans siste minne fra Formel 1. Men så vidt jeg vet ble aldri dette noe av.
  3. Vi har alle prøvd å snakke med henne om det ,lungelegene, fastlegen, og vi i familien. Hun har bare 28 % lungekapasitet igjen, altså KOLS grad 4, den mest alvorlige graden. Hun har fått beskjed om at dersom hun ikke slutter å røyke nå, vil hun raskt komme til et stadium hvor hun blir pleietrengende døgnet rundt. Likevel klarer hun ikke å legge fra seg sigarettene, og ingen kan tvinge henne. Jeg frykter derfor at det vil fortsette helt til hun fysisk ikke lenger er i stand til å løfte sigaretten til munnen. Kognitivt merker jeg forverringer nesten hver gang jeg besøker henne. Jeg er redd hun ikke har så lenge igjen dersom utviklingen fortsetter i samme tempo som det siste året. Pappa har måttet slutte i jobben sin for å være hjemme med henne, og livet hans er naturlig nok og blitt sterkt forringet. Så ja, det er slik ståa er ikke noe lysere, men heller ikke uventet. Legene sier at LTOT (langtids oksygenbehandling) kan gjøre hverdagen mer levelig for henne, gi henne tilbake litt mobilitet og selvstendighet og samtidig bremse det kognitive forfallet vi observerer. Men for å få denne behandlingen er det et absolutt krav at hun slutter å røyke. Det gjør hele situasjonen ekstremt frustrerende, demotiverende og fortvilende, fordi hun nekter å ta det steget.
  4. Evil-Duck

    Ny elbil i brann

    Opel Ampera-E hadde en kampanje hvor de byttet batterier pga en feilkonstruksjon som forårsaket brannfare ved 100% batterikapaistet, og de anbefalte eiere å parker utendørs etter lading mens de ventet på batteribytte https://dinside.dagbladet.no/motor/bor-parkeres-utendors-etter-lading/74023619. Hyundai hadde noen problemer med LG batteriene som kunne føre til brann i Hyundai Kona tilbake i 2021, det var rundt 80 000 biler som var berørt og fikk nye batteripakker med feilen utbedret. Av disse 80 000 bilene var det 15 branner, 11 i Sør Korea, to i Canada, en i Finland og en i Østerrike. https://www.bbc.com/news/technology-56156801 Så ja, tilfeller med feil på batteripakker eksisterer, men branntilfeller er likevel svært sjeldne.
  5. De siste 9 løpene av 2024 når Red Bull bilen begynt å bli mindre dominant scoret Perez en total av 9 poeng, at Perez gjorde det bedre over hele sin stint i Red bull hvor han var i en bil hvor Max i praksis tok P1 hvert eneste løp i er da ikke så overaskende? Men du er selvfølgelig berettiget til å ha din mening, at du nevner at team sjefer er enig med deg er jo en litt rar ting å si, Tsunoda fikk jo tross alt prøve seg i ett topp team etter Lawson feilet, så noen må jo ha hatt litt troen på han. Så for vi se hva som skjer videre, om han får seg ett sete neste år eller ikke. I det minste virker Red Bull til å innse nå etter å kvernet gjennom Gasly, Albon, Perez, Lawson og Tsunoda at kanskje er bilen det er noe feil med å ikke førerne. Forsvinner Max fra Red Bull slik ståa har vært de siste 8 årene så er de i beste fall ett midfield team da ingen andre klarer å håndtere bilen.
  6. En kan trimme ut vingen slik den blir flatere og generer mindre drag (og dermed og mindre downforce). Så har man og mulighet til å introdusere banespesifikke vinger som Red Bull eksempelvis har for Monza, hvor de i praksis skjærer ut seksjoner fra vingen for å lage mindre flater og redusere drag. Man ser og at det introduserer banespesifikke deler ellers og som frontvinger og annet aero magi. Om man er veldig interessert så kan en sjekke ut FIA sine dokumentsider før hver løpshelg for å se hvilken nye deler hvert team introduserer. https://www.fia.com/documents/championships/fia-formula-one-world-championship-14/season/season-2025-2071 . Her er en sammenligning mellom vingen Verstappen og Tsunod a brukte i Monza, hvor verstappen ønskte å ha så lite drag som overhode mulig, så de har en egen low drag vinge med en seksjon fjernet.
  7. Klart, om du ser på hans tid i Red Bull i et vakum og ignorerer hans tid i Alpha Tauri hvor han outscoret samtlige lagkamerater etter Gasly exiten så kan jeg forstå at du kommer til denne konklusjonen, men stiller meg respektfult uenig i denne vurderingen. Det er tydlig at ingen andre enn Max Klarer å håndtere det ustabile monsteret som er Red Bull bilen som krever at du kjører den konstant on the edge. Så dette blir jo litt samme mølja som det var når alle hylte over hvor elendig Perez var, fordi han ikke klarte å håndtere Red Bull bilen. Racing Bulls bilen til Lawson hadde trolig laveste aeroload av alle denne helga utfra målt toppfart, og med Tsunoda på slep var det nok ett svært vanskelig DRS tog å passere både for Leclerc, Hamilton og Norris. DRS tog er vanskelig og du skal ha en ganske godt overlegen bil på toppfart for å komme deg ut av det om du først er fanget der i Baku. Så er det jo nå en ganske kjent sak at Mclaren har utviklet en bil som ikke tåler å trimme ut alt for mye aero load før den blir ukjørlig, så toppfartbaner er ikke deres komfortsone. Tipper nok Mclaren er tilbake i sitt komfortable vindu igjen i singapore om ett par uker
  8. Ett relativt kjedlig løp forutenom kampen om P5 mot slutten, men herlig å se Carlos på podium for Williams 🤠. Så tror jeg Oscar skal sende over en liten hilsen til Lawson og Tsunoda som holdt Norris tilbake slik han bare fikk med seg 6 poeng fra denne katastrofale helgen for Piastri.
  9. Poenget mitt er at hovedansvaret for motorprosjektet ligger hos Red Bull Powertrains (RBPT), Ford er en strategisk teknisk partner, ikke eier av prosjektet. Tidligere eksempler på lignende samarbeid er eksempelsvis at Aston Martin var teknisk partner og sponsor for Red Bull (2016–2020), Toyota er fra i år teknisk partner og sponsor for Haas. Honda hjalp RBPT i oppstartsfasen etter at Honda først meldte utgang fra F1 og deretter kom tilbake som partner for Aston Martin. I tillegg er en rekke andre teknologipartnere involvert i RBPT-prosjektet, blant annet Advanced Design Technology, Converge, Snap-on, Honda, Mobil 1, Siemens, DMG Mori, Hexagon, Atlas Copco og Ansys, hele listen finnes på RBPTs egne sider: https://www.redbullpowertrains.com/int-en Sitet fra RBPT rundt selv prosjektet :"Ford has joined the project as a strategic partner, providing support with various technical developments using their expertise in EV." Ford er en strategisk teknisk partner som særlig bidrar med kompetanse innen elektrifisering og hybrid/ERS, men hovedansvaret for utvikling og eierskap av power-uniten ligger hos Red Bull Powertrains. Så har selvfølgelig Ford sin egen særinteresse rundt det å ta så mye eierskap av prosjektet som de klarer i sinne pressemeldinger. Så for en heller mene at jeg er pedantisk ved å henge meg opp i denne tolkingen enkelte har om at «det er en Ford-motor», det er et RBPT-prosjekt med Ford som teknisk partner ikke den andre veien rundt. Og det er en ås jeg er villig til å dø på, for å adde litt dramatisk flair til det hele 🤠
  10. Ford er en teknisk partner, ikke en motorprodusent, ifølge presse­meldinger er deres viktigste bidrag kompetanse på integrasjon av hybridsystemet til RBPT. I tillegg går Ford inn som sponsor, så samarbeidet er ikke et kunde-leverandørforhold, Red Bull betaler ikke ford for hjelpen, men Ford betaler Red Bull for eksponering. Så for meg virker det mer som en marketing greie. Det er misvisende å omtale dette som “Ford-motorer” eller å gi Ford hele æren eller skylden for resultatene (alt ettersom). En mer passende parallell kan være Bosch, de utvikler og leverer sensorer og drivstoffkomponenter til samtlige av motorprodusentene, men man omtaler ikke bilene som “Bosch-motorer” av den grunn.
  11. Jeg fikk ekstratimer på bekostning av noe annet, ofte det sosiale og morsomme som var ukas høydepunkt for mange elever. For meg som barneskoleelev føltes det ikke som hjelp, men som straff for at jeg var “for dum” til å henge med i norsktimene og ikke scoret høyt nok på kartleggingsprøvene. Det gikk hardt utover selvfølelsen og psyken til et ungt og lettpåvirkelig sinn som hele tiden følte at en ikke strakk til. Nettopp dette med mestringsfølelse, eller fraværet av den, er to sider av samme mynt. Når skolen ikke klarer å gi verken de svakeste eller de sterkeste elevene opplevelsen av å mestre, mister man mye av grunnlaget for læring og trivsel. Jeg er derfor enig i at man i en ideell verden burde gjøre mer også for de ressurssterke. Der vi kanskje tenker litt ulikt, er i synet på urett og skjevfordeling. Etter mitt skjønn bør det viktigste være å hjelpe de ressurs­svake elevene, heller enn å fordele innsatsen likt mellom de svakeste og de sterkeste. For meg er det en mer alvorlig konsekvens om en elev faller helt ut og ikke får med seg videre de grunnleggende ferdighetene som kreves i samfunnet og arbeidslivet, enn at en elev opplever å ikke bli tilstrekkelig utfordret fordi skolen føles for lett. Det betyr ikke at vi ikke skal løfte også de sterkeste elevene slik at de kan realisere sitt potensial, men jeg mener det ikke bør være en like høy prioritet som å sikre at ingen faller helt utenfor. Jeg vil samtidig unngå å gjøre dette til en ren partipolitisk diskusjon. Om nivådeling eller økte krav til lærerne er løsningen, er jeg usikker på, på papiret ser det bra ut, men i realiteten står vi i en lærerkrise. Alle de store partiene har etter min mening sviktet på dette området, og må ta sin del av skylden for at det blir stadig mindre attraktivt å være lærer: høye krav, relativt lav lønn og ugunstige arbeidstider. Skal vi løse de største skoleproblemene, må vi begynne med å styrke læreryrket og den offentlige skolen. Mer privatisering kan kanskje fungere som en nødløsning, men da risikerer vi å bygge opp et større klasseskille hvor barn av ressurssterke foreldre får bedre utdanning og flere muligheter, mens barn fra mindre ressurssterke familier får dårligere vilkår. Derfor mener jeg hovedsatsingen må være på en sterk offentlig skole som løfter alle istedenfor å tilrettelegge for mer privatsering av skolen.
  12. Det er et interessant poeng at man kan føle seg “diskriminert” rett og slett fordi man lærer for raskt. En av mine beste venner var i samme situasjon, og hun ble flyttet opp ett trinn fordi hun ikke ble tilstrekkelig utfordret på barneskolen. Det er et virkemiddel som brukes, men man kan selvsagt diskutere hvor rettferdig det er at man må bytte klasse for å få de utfordringene man trenger for å bli godt nok stimulert. I en skolemodell med mye fellesundervisning og lite rom for individuell oppfølging, blir det likevel ofte løsningen. Selv var jeg i motsatt ende, med lese- og skrivevansker og en noe tvilsom dysleksidiagnose. Jeg opplevde at jeg heller ikke fikk god tilrettelegging i forveiien av Kunnskapsløftet, som kom rundt den tid jeg startet på vidergående. Mine ekstratimer bestod stort sett i å sitte med en lærervikar og et rettskrivingsprogram på PC, mens klassen hadde uteaktiviteter eller mer engasjerende typisk fysisk undervisning jeg heller skulle ønske å få delta på. Hvordan dette er i dag vet jeg ikke, men jeg er ikke i tvil om at skolen fortsatt har for lite ressurser til å hjelpe de elevene som faller utenfor. Så jeg forstår poenget ditt, både de som sliter og de som ligger langt foran kan oppleve at de ikke får “tilfredsstillende utbytte”. Skolen bør egentlig ha ressurser til å løfte begge deler, men når resursene er begrenset av enten den ene eller andre grunnen så er det jo en skjønnsvurdering rundt hvem som bør prioriteres og hvilken virkemidler en har
  13. Jeg synes det er en langt større tragedie at skolebarn, noen ganger så unge som 5‐6 år, blir drept eller lemlestet på amerikanske skoler, flere ganger i måneden som følge av en fullstendig feilslått våpenpolitikk, enn at en politisk kommentator som Charlie Kirk, som i stor grad har kjempet for disse politikkene, blir drept. Selvfølgelig gjør det ikke drapet av Charlie Kirk noe mindre forkastelig, men en kan ha 2 tanker i hodet samtidig. Selvfølgelig finnes det mange andre store tragedier i verden som Gaza, Ukraina, Sudan osv. Men kommentaren her gjelder USA og hva som foregår i dette landet nå. Når man hevder at vi bør markere politisk vold, og ikke snakke om alt annet samtidig, kan man spørre: Hvor var de samme som nå er i fyr og flammer over denne politiske volden da Melissa Hortman og hennes ektemann ble brutalt skutt og drept 14. juni i år? Det var politisk motivert vold. En mann utkledd som politimann drepte Hortman og ektemannen, det ble funnet manifest med navneliste over politikere og andre offentlige personer som han hadde sett seg ut som offere. Om vi skal være konsekvente, burde slike hendelser få tilsvarende oppmerksomhet som drapet på Kirk, ikke fordi noen ofre “er viktigere” enn andre, men fordi systemet som tillater at slike tragedier skjer fortjener å bli utfordret, men dessverre så passer ikke dette inn det politiske narrativet som utspiller seg i USA i dag.
  14. Nå snør det i helvette, FIA har gjort om på en race straff https://www.williamsf1.com/posts/aa8e2f1a-295c-4155-9ca3-0a985cae69e9/team-statement-carlos-sainz-dutch-gp-penalty?cid=sm_twx_news_091325
  15. De tallene jeg viser til er fra Education Week, som kun teller skoleskytinger på K-12-skoler (grunnskole og videregående) der resultatet har vært dødsfall og/eller skader. For at en hendelse skal telle med, må minst én person utenom gjerningspersonen være skadet eller drept, og hendelsen må ha skjedd på skolens område i tilknytning til skoletid eller skolearrangement. Høyere utdanningsinstitusjoner telles ikke med. CNN viser derimot til tall fra blant annet Gun Violence Archive, som opererer med en bredere definisjon: de inkluderer også hendelser på college/universiteter, samt tilfeller utenfor skoletid eller der ingen ble skadet. Uavhengig av hvilke kilder eller kriterier man bruker, er det viktigste at tallene er alt for høye for å ikke bli gjort noe med.
×
×
  • Opprett ny...