Gå til innhold

Bjerknez

Medlemmer
  • Innlegg

    13 111
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

1 følger

Profile Information

  • Kjønn
    Ikke oppgitt

Nylige profilbesøk

38 063 profilvisninger

Bjerknez sine prestasjoner

3,9k

Nettsamfunnsomdømme

6

Hjelpsomme svar

  1. Har kommet et stykke siden siste post her. Har hatt en del problemer med signaler fra Homey Pro boksen og ut i garasjen. Det er ca. 10-15 meter i luftlengde fra Homey Pro til garasjen og det er en bettongvegg og leca vegg i mellom. Jeg kjøpte meg en Homey Bridge for en stund siden som jeg trodde skulle fikse biffen, men den har vist seg å være like nyttig som en simpel Zigbee smartplugg som gjør samme nytten til en brøkdel av prisen. Så en zigbee smartplugg på kontakten på husveggen og en smartplugg i kontakten i garasjen gjorde susen. Nå har jeg full dekning ut til garasjen og alt har vertfall funket bra nå i sommer. Spørsmålet blir vel om disse Aqara Smart pluggene overlever en vinter i noen minusgrader. Uansett ikke noe krise om dem skulle ta kvelden. Har kjøpt meg noen nye sensorer siden sist og gikk senest i går i innkjøp av to Fibaro bevegelsessensorer som i tillegg til bevegelse også måler lys og temperatur etc. men med en pris på over 500 kr. Stykket er dem slett ikke billige. Da har jeg mer tro på Aqara sin bevegelsessensor som har den samme funksjonaliteten til nesten halve prisen. Jeg synes Aqara er det som funker best og koster minst. Det er kanskje ikke det mest avanserte, men det trenger man ikke da man uansett bruker Homey Pro for å sy sammen funksjonaliteten. Men det atørste problemet jegbhar hatt så langt har vært en del ustabilitet som jeg tror er fikset nå og løsningen var at dekningen ut til garasje var svak og hanglet litt. jeg har også satt opp en wifi node i garasjen og strekt kabel til denne, slik at jeg har full wifi dekning i garasjen. Uten at sistnevnte har noe med ustabiliteten med Homey å gjøre.
  2. Africa Twin har jeg kjørt. Sykkelen ser faktisk bedre ut i virkeligheten enn på bilder (heldigvis). God sykkel og kjøre mener jeg å huske. Men ikke veldig inspirerende. Svampete dempere og har du den med automat DSC kasse så synes jeg denne i beste fall funket helt greit. Litt tam i normal mode. Ellers en fin og behagelig tursykkel. Motormessig funket det greit, vertfall opp til lovlige hastigheter. Vindskjermen ble jeg aldri venn med.
  3. Bjerknez

    Elbil-tråden

    Ser vertfall fint min HUD med polariserte solbriller. (Oakley Holbrook).
  4. Bjerknez

    Elbil-tråden

    Kjørte en Volvo EX30 her om dagen etter 11.300km. i min BMW i4 M50. Gud bedre så glad jeg var for at jeg ikke gikk for en bil med kun skjerm i midten. Utrolig irriterende. Jeg skjønner at man blir vant til det, men når jeg opplever forskjellene i praksis så håper jeg inderlig at elbiler fra nå av som har dette i det minste kommer med headup display og noen lett tilgjengelige knapper for å styre de mest elementære tingene.
  5. Hvilken MC som er best og hva som er langt etc. blir jo en smakssak, men en skikkelig MC tur so jeg kaller en god dagstur er sjelden under 40-50 mil. når det kommer til motor har jeg testet det meste. Men har man eid en Triumph Rocket 3 GT med 2.500 kubikk og 170ish hester så blir det meste annet ganske kjipt. På langtur vil jeg ha mye uanstrengte krefter som er til stede uansett gir. Jeg har hatt to BMW S1000R med omtrent like mange hester men som veide 100kg. Mindre. Ikke noe gakt med kreftene, men motorlyden er slitsom på langtur og man sitter konstant i hockey stilling. Det går, men ikke det JEG vil annse som en god langtursykkel. Den perfekte langtursykkel hvis man tenker komfort er nok (gud forby) en BMW GSA1250. Men dem er så grusomme og lite engasjerende å kjøre at da lar jeg heller være. Føler liksom man kjlrer en sykkel levert av hjelpemiddelsentralen.
  6. Merk at denne kan skade plast og gummideler. Den har heller ikke emulgator i seg, så den kan ikke blandes med vann. Oljebasert produkter kan ikke blandes med vann. Da ville jeg heller kjøpt en som hadde emulgator. Som feks. Denne: https://www.garasjetid.no/gloss-factory/176125/gloss-factory-degreaser-avansert-petro-avfetting-m-emulgator-1l
  7. Simple Green har en PH på 8-9 som betyr at den er en helt vanlig alkalisk APC som ikke er spesielt konsentrert. Den skal blades 1:1 med vann for maks styrke. Da ville jeg mye heller sett på Bilt Hamber Touchless. Denne har en PIR på (Panel Impact Ratio) som betyr det faktiske blandingsforholdet som gir maks effekt ved 2%. Det vil si at hvis du fyller 1 liter vann i en beholder skal du bruke kun 20 ml. Touchless. Det koster rundt 500 kroner for en 5 liter kanne med denne og den blir da meget kostnadseffektiv. Denne er nemlig beregnet for skumkannon og det er derfor den er så konsentrert siden en skumkanon vanner ut prosuktet en del. De fleste jeg har sett på nett som vasker maskindeler etc. bruker bensin. Man legger delene i poser med bensin og slenger posene opp i vannet i uktralydvaskeren. På den måten slipper man å fylle opp hele karet med bensin. Skal du vaske mer ømfintlige ting ville jeg testet Touchless.
  8. Jeg har kun erfaring fra bilpleie, men litt avhengig av åssen sot det er så må man velge kjemikalier som løser den type sot eller skitt det er snakk om. Å bruke alkalisk avfetting eller APC (All Purpose Cleaner) gjør lite for å fjerne sot som kommer av feks. Eksos etc. derimot kan alkalisk avfetting fint brukes på sot fra brann i treverk etc. da dette er organisk skitt. Diesel eller bensin løser vel opp det meste da det inneholder olje og alkohol. Men det er sterke saker og bakdelen er at det kan ødelegge det man vil rense, litt avhengig av hva det er.
  9. Når det er sagt så er vel sot petrolium. Da må du ha noe som løser opp dette. Vann løser ikke opp petrolium. Jeg ville vertall testet et petrolium produkt med emulgator. Emulgator gjør at petrolium blander seg med vann. Hvor godt det funker vet jeg ikke.
  10. Jeg har denne fra Biltema. Tror ikke denne er beregnet til motordeler og slikt. Den er mer beregnet til rens av smykker, briller etc. jeg la solbrillene mine oppi der i fjor og etter 2 timer var dem akkurat like skitne. Skal jeg ha ultralydvasker med futt i hadde jeg kjøpt en kraftigere en.
  11. Kommer nok av interesse dette. Jeg har vært både Norge og Sverige rundt med motorsykkel i løpet av få dager og jeg synes MC er en fin måte og dra på tur på.
  12. Er keg på MC tur ligger mobilen min godt pakket bort
  13. Som fersk MC eier for 14 år siden husker jeg at det var viktig med stash som GPS, intercom, musikk, GoPro kamera som filmer turen, lyddoptak av eksos og ellers alt annet jeg annså som nødvendig. Etter noen år så forsvant interessen for alt dette da det tok for mye oppmerksomhet. Skal man i hovedsak kjøre i Norge så funker Google Maps med henvisninger på øret i værste fall. Evt. Beeline Moto GPS hvis man vil ha noe som er enkelt tøft, inovativt og lite. Uansett, så skal man være passe desorientert om man klarer og rote seg bort i Norge.
  14. Det blir som oftest litt mer enn de prisene trafikkskolene oppgir. Jeg tror ikke dem tar med priser som andre skal ha. Som feks. Banekjøring, oppkjøring etc. dem viser som regel kun prisene som trafikkskolen tar. jeg betalte rundt 30.000 for 14 år siden. Da hadde jeg fire frivillige kjøretimer i tillegg for å sikre meg ett par lengre turer hvor jeg selv mer eller mindre bestemte ruten for å forsikre meg om at oppkjlringen gikk smooth. 30k er da absolutt alt. Inkludert avgifter, banekjøring, oppkjøring og hele sulamitten. Jeg tror kjøreskolen i seg selv tok rundt 15.000 (uten de ekstre fire kjøretimene). Resten gikk til andre ting. Så må man huske at man skal ha kjlreutstyr, hjelm, hansker etc. og ikke minst motorsykkel selvsagt og forsikringer samt at man bør sette av ca. 10.000 kr. I året til service og dekk. Det å eie en motorsykkel er slett ikke billig. Spesielt ikke hvis man skal ha en sykkel som ungdoman lika. Skal man bare ha en eldre adventure sykkel i 600 klassen og man skrur selv, så blir det langt langt rimeligere. En ny RR sykkel, not so mutch
  15. Har hatt både belte, kjede og kardang. Det er i grunn ett fett. Kjede er LITT mer styr ja, men det handler om å sprute på en dash med olje med jevne mellomrom samt vaske det skikkelig 2-3 ganger i året. Fordelene med kjede er at det er forholdsvis enkelt og rimelig og bytte ut. Kardangen kan gå i mange år uten problemer. Men denne må også vedlikeholdes og det må gjøres på hver service og koster litt ekstra. Ryker den blir det dyrt. Belte blir vel litt som kjede egentlig og er kanskje det beste med tanke på vedlikehold totalt sett. Uten at jeg vet det. Bakdelen er at hvis et bekte skulle ryke, så er nok sommerturen over da det sikkert må bestilles. Et kjede kan man nærmest bytte langs veien.
×
×
  • Opprett ny...