-
Innlegg
13 094 -
Ble med
-
Besøkte siden sist
Profile Information
-
Kjønn
Ikke oppgitt
Nylige profilbesøk
37 940 profilvisninger
Bjerknez sine prestasjoner
3,8k
Nettsamfunnsomdømme
6
Hjelpsomme svar
-
Mulighetene er mange her vedrørende utførelse og muligheter. man kan gjøre det kjapt og stygt, eller bruke mer tid og lage det mer elegant. Det mest elegante hadde jo kanskje vært og montere voltregulator (3.3V) inne i enheten som skal ha strøm og loddet en USB-C kontakt til denne via pluss og minus og plassert USB-C kontakten et fiffig sted. Så kan du bare bruke en hvilken som helst såkalt telefonlader til å gi strøm til enheten. Får du plass til et 18650 batteri eller lignende inne i enheten så kan du pgså lage en krets som fungerer selv om man tar ut strømmen. Men det krever en bitte liten batterilademodul. Tror den heter TP4056. Jeg har drøssevis av denne. Men det krever litt mer mikkmakk for å få til.
- 7 svar
-
- 1
-
-
Ja, du har nok helt rett. Enkelt sagt, for å få denne enheten til å fungere med strøm fra veggen, så trenger du en vanlig USB strømforsyner (telefonlader). Putt en USB kabel inn i laderen og klipp av den andre enden og bruk pluss og minus kabelen som du evt. lodder fast i pluss og minus batteripolene. Men du må ha en 3.3V voltregulator som gjør om fra 5V til 3.3ish volt. Trenger du det så har jeg bøttevis av dette. Dette er den harde og stygge måten å gjøre det på. Det kan selvsagt gjøres mer elegant enn dette, men det kommer ann på hva man er ute etter. ____ Du kan også velge å bruke et 18650 Lithium batteri som er oppladbart. Men da bør du også ha en voltregulator da disse gir fra 4.2V når dem er fullt oppladet. Et vanlig knappecelle batteri er vel på rundt 100mah og et 18650 batteri får du med opp til 3.500mah. Da har du nok strøm en stund vil jeg tro til kretsen. Jeg har selv en sensor ute som måler temperatur som jeg bytter batteri på ganske ofte. Denne kjører knappecelle batteri på 3V. Med et 18650 batteri vil nok denne sensoren surre og gå i årevis.
-
Du må finne ut hvor mye spenning apparatet trenger først og fremst. Med to 3V batterier kan apparatet trenge enten 3V eller 6V, avhengig av om batteriene er koblet i parallell eller serie. Har du funnet ut det så trenger du en DC strømforsyner som gir den spenningen. Det er også viktig at strømforsyneren klarer å gi strømmengden apparatet krever. (Ampere).
-
Det står vertfall på noen av dem at det er gummimatte å det er bra. Skikkelige gummimatter tåler absolutt alt. Harde plastmatter kan jeg faktisk aldri huske jeg har hatt i noen bil jeg har hatt å da tar jeg også med biler fra 80-tallet. Så jeg vil vel tro det er gummimatter vi snakker om her, håper jeg. Vertfall til den prisen.
-
Er dette gummimatter eller bare harde vanlige plastmatter?
-
Tesla er laget slik den er laget for å få ned prisen tror jeg. Mange sliter med lister som falmer som ikke tåler kjemikalier, og interiøret ser akkurat ut som en litt dyr gocart. Jeg skjønner at noen liker det ryddige designet, men men spesielt effektivt er det ikke etter min mening. Tesla er og blir en "folkebil". Jeg skjønner den selger godt. Men det er ikke en bil for entusiaster å det er helt greit. Bare i går var det to personer som reagerte positivt på bilen min. En ga meg tommel opp. En mann i 20 årene mens jeg kjørte forbi også var det en som ventet på kona si utenfor Kiwi på Årum i Sarp som sa "stilig bil" til meg når jeg gikk forbi han inn i butikken. Men man kommer ikke utenom at en Tesla LR AWD (ikke performance) er veldig mye bil for pengene. Er man litt forsiktig med vaskemidlene og venner seg til å sitte på "utstilling" og ha en skjerm i midten etc. så har man en meget god bil for en ganske grei pris.
-
Man gløtter ikke nedover. Man ser hvor fort man kjører uten å engang flytte øynene med headup. Med headup ser man også navigasjon uten å flytte øynene overhodet. Jeg jadde også blitt vant til midtstilt skjerm hvis jeg hadde lyst nok på bilen ellers. Man blir jo vant til det meste. Men at en midtstilt skjerm tar bort mer oppmerksomhet er jeg bombesikker på. Jeg har også kjlrt flere biler med midtstilt skjerm. Det er jo ikke slik at dem er umulig å kjøre. Det går helt fint. Men hver gang jeg setter meg inn min egen bil igjen med headup og display bak rattet så føler jeg det nesten som en velsignelse. jo mindre man må flytte øynene jo bedre. For hver sekund man bruker på å kikke et annet sted så kjører man 20-30 meter nærmest i blinde. i 30 km/t midt i en by, så kjlrer man ca. 8 meter nærmest i blinde hver gang man flytter øynene.
-
Et godt design skal jo ivareta begge deler på best mulig måte. Det er ikke vanskelig å lage en bil med god plass til en rimelig penge hvis man lager den firkantet og gir blaffen i aerodynamikk, utseende og andre ting. Godt design er i mitt hode et samspill mellom noe som ser lekkert og følger tiden, samtidig som andre ting som plass og ergonomi etc. blir tatt hensyn til. Å da blir bilen fort dyrere. Slik jeg ser det så har Tesla klart seg ganske greit og truffet en bred kundemasse. En bil som ser helt ok ut, er laget på en litt spartansk og billig måte med tanke på interiøret etc. og har en fin pris sammenlignet med konkurrentene. Den tesla taper på opplevd kvalitet og noe spartansk interiør tar dem igjen på rekkevidde og effekt. BMW i4 M50 feks. er bygget med litt mer kjærlighet slik jeg ser der. Utseendemessig og ergonomi og rent teknisk vinner BMW i mitt hode. Opplevd kvalitet er høyere. Men så koster den også noe mer enn en tilsvarende Tesla og den er bittelitt treigere på papiret. Men Tesla selger langt flere biler og har vunnet massene, mens BMW sikter seg nok trolig mer inn på entusiastene. Det er vertfal slik jeg ser det.
-
En ting er hvor ventilene er plassert, men en annen ting er hvor man faktisk sitter i forhold til ventilene. I min BMW sitter jeg ganske lavt å det gjør at lufteventiler kan være plassert langt ned. Ventilene jeg har blåser lift både til panneluggen eller lårene. Alt etter hva jeg ønsker. Men er dysene plassert langt ned i en bil som feks. tesla hvor man sitter høyere og mer på "utstilling" så kan det fort bli feil kanskje.
-
Når jeg ser slike skjermer midt i bilen får jeg bare intrykk av at dem er plassert der for å spare penger, slik at dem får alt på ett sted. Litt som slike tivolibiler som har rattet i midten. Førerskjermen skal sitte rett forran føreren og helst skal man ha headup også. Alt annet blir litt tullete synes nå jeg vertfall. Hvorfor i alle dager vil jeg ha speedometer og ellers all informasjon i midten liksom.
-
Skal jeg synse litt vil jeg tro Toyotaen er en bedre bil kvalitetsmessig, men Tesla Model 3 er nok den JEG ville gått for av disse to vertfall. Jeg hadde kjøpt den bilen jeg likte best av disse, uavhengig av pris.
-
slett postet i feil tråd...
-
3 atk. Wago 221 med 2 "åpninger". I Den ene wagoen putter du de to blå, den andre putter du de to brune og den tredje jordingskablene. Husk å slå av sikringen for kursen før du piller med dette. Vær sikker på at kursen er brutt. Ta evt. hovedsikring formå være helt sikker.
- 11 svar
-
- 1
-
-
Da burde jo dette være veldig enkelt og forstå mener jeg. Skjønner du det ikke når du ser det bildet, så ring elektriker.
-
Enig i mange andre her. Hvis du må spørre hvordan disse skal isoleres så ring en elektriker eller spør en kyndig venn. En tusenlapp for fremmøte og et par hundre kroner i deler må du dog regne, så skal du ha hjelp til noe annet eller kanskje sette opp et stikk eller noe så ta det i samme slengen. Evt. sett opp et stikk der eller noe så kan du faktisk bruke punktet til noe fornuftig.
- 11 svar
-
- 1
-