-
Innlegg
13 190 -
Ble med
-
Besøkte siden sist
Profile Information
-
Kjønn
Ikke oppgitt
Nylige profilbesøk
38 172 profilvisninger
Bjerknez sine prestasjoner
3,9k
Nettsamfunnsomdømme
6
Hjelpsomme svar
-
Har sett videoen hvor han ble skutt. Altså den usensurerte. Ser ikke pent ut, for å si det sånn. For meg så det ut til at han døde momentant, men det sies at han først ble erklert død en time etterpå... Det har allerede dukket opp konspirasjonsteorier omat livvaktene hans var med på det etc. Om det stemmer skal jeg ikke mene så mye om. Uansett ille at enkelte i USA ikke klarer og holde fingeren borte fra avtrekkeren. For meg virker det som om det klør i fingrene på enkelte. Våpenloven der borte er jo helt fjern. Greit nok at dem aller fleste oppfører seg, men hadde alle i Norge hatt lov til å bære våpen så kan du banne på at det også hadde blitt brukt oftere. For meg så fremstår den gjengse amerikaner som ganske lavpannet.
-
Tenker jeg takker for meg jeg
-
Selvsagt er et mindre kjøretøy smidigere. Men kjappere er slett ikke sikkert. Har du kjørt MC selv? Prøv og oppnå maks aksellerasjon fra 0-100 på en bil og en MC. Selv proffe førere klarer dette med MC noen ganger. i trafikken blandtcandre biler og mennesker er det langt mer og holde styr på for en motorsyklist. Rett og slett fordi man i tillegg til en bilist også må holde balansen. Sett deg på en heftig mc så tester vi. 10 ganger fra stillestående til la oss si 150km/t. På papiret vil en heftig motorsykken slå meg greit. I virkeligheten er det ikke like åpenbart. Når der er sagt så nevnte jeg aksellerasjon so en av poengene mine så ene og alene snakke om dette som årsak blir feil. Jeg skrev at dette var en av flere årsaker til at jeg la MC livet på hylla. Ikke den eneste.
-
Selvsagt er dette kun MINE meninger på grunnlag av hva JEG har opplevd og hvordan JEG har oppfattet ting. Dette er et diskusjonsforum hvor man diskuterer slikt. Man kommer med noen argumenter for og i mot ut fra hvilket ståsted man har og lytter til det andre mener og gir tilsvar. Det at noen velger å gå tilbake til fossil bil er helt og holdent deres sak ja. Men poster man den meningen i et forum så må man også forvente at noen vil vite hvorfor og så lenge man poster en slik mening i offentlig fora så vil man nok trolig også ha en reaksjon. Hvis ikke hadde man jo bare logget av og kost seg med bensineren sin. Klart kan hvem som helst kjøre eller kjøpe det han/hun har lyst på. Jeg befinner meg ikke i en posisjon som kan forhindre dette og ikke ønsker jeg det heller. Men det må være lov til å vøre litt nyskjerrig og stille spørsmål samt kanskje få noen motargumenter slik at "motstander" forstår hvorfor et slikt valg ble tatt. Angående VW Caddy er dette den desidert mest behagelige "pizzabilen" å kjøre. Men ikke heng deg så veldig opp i Caddy. Jeg har kjørt en gazillion flere biler enn dette i livet som jeg kan sammenligne med. Uansett hvilken bensiner eller dieselpurke du gir meg, så føles dette litt gammeldags. Nå er ikke jeg en som har for vane og bite meg fast i fortiden heller. Jeg lever i nuet og talåkker ja til alle nyheter som kommer og er villig til å tilpasse meg nye tider. Jeg kan ta MC kjøring som et eksempel. Jeg liker å kunne ha et "overtak" i trafikken. Det har man hatt med MC i alle år. Man har en aksellerasjon som er hinnsides i forhold til biler, noe som gjør at man kommer seg fort frem og forbi i trafikken. I dag er ikke dette like selfølgelig lenger og selv om det også finnes andre grunner til at jeg vertfall foreløpig har lagt MC livet på hylla så likte jeg ikke at en MC med velsmurt maskineri, fet lyd, kult utseende enkelte ganger måtte se seg slått av en batteribil. MEN så vil det nok med tiden også komme el-motorsykler å det blir nok mer interresant for min del tror jeg. Men det er alt for tidlig enda. De få som er produsert så langt holder ikke mål i det hele tatt, å det er rekkevidden som er det største problemet. For motorsykler bruker like mye energi som en bil (hvis man måler feks. Forbruk opp mot forbruk) men har mindre plass og plassere batteri på. En motorsykkel skal jo også balanseres etc. En bil har jo rikelig med plass til batteri. Alle motorsyklene jeg har hatt har et forbruk på rundt 0.5-0.8 l/m. Det er det samme som en helt vanlig bensinbil bruker.
-
Du må gjerne sette det på spissen, men eksemplet ditt holder ikke mål. Det er enorm forskjell fra en Lada fra 80 tallet til en VW Caddy av nyere modell. Caddy er en av dem mest behagelige varebilene og kjøre, sammenlignet med andre "pizzabiler" jegnhar kjørt en del av. jeg runder snart 50 år og har en ganske grei skare av binsin og dieselbiler som jeg har kjlrt gjennom livet. Ganske nylig har kåjeg også kjørt en Mercedes C63 AMG. Ja, denne føltes også "gammeldags" i den grad at girkassen er er treg og at det støyer og bråker. Den går som en kule, men allikevel ikke ikke noe jeg ville spyttet ut 2.5 mill for. Ikke så lenge min bil er tilnærmet like rask. Vertfall opp til rundt 200 km/t. Det er denne bilen jeg kjørte: Det handler ikke om at bilen er dårlig etc. Det er en morsom bil å kjøre og alt det der, men mekanikken er for treg, den regelrett slurper i seg bensin og er svindyr og kjøre, å selv om mange mener motorlyden er tøff, noe jeg isolert sett kan si meg enig i, så er det ikke noe jeg bryr meg om lenger, for rå motorlyd metyr ikke lenger at du nødvendigvis har den raskeste bilen. Det kan komme en kvisete 18'åring i en helt lydløs Tesla Model 3 Performance og knus deg. Vertfall i aksellerasjonen. Den tiden hvor mange hadde valgt AMG'en er på vei til å forsvinne. Jeg forstår at mange hadde valgt AMG'en fremfor en Tesla, men JEG hadde aldri lagt 2.5 mill på bordet for en slik bil. Ikke engang om jeg hadde FÅTT pengene og MÅTTE velge meg en bil. Til den summen får jeg både en BMW iX M70 X-drive til meg selv og en BMW i4 M60 til madammen å da har jeg nesten en million til overs. Så forstår jeg selvsagt frustrasjonen til dem som er "petrol heads" og har hatt bilinteressen under huden hele livet og kan skru i filler en motor og sette den sammen i løpet av en weekend mens dem tar seg noen pils i garasjen med kompiser. Den tiden er snart forbi. Trist for dem det gjelder, men positivt for meg som aldri har hat noe interesse eller kunnskap når det kommer til å skru bil.
-
Nei, jeg ser ikke poenget. Skulle jeg fulgt strømmen hadde jeg ikke kjørt motorsykkel eller en BMW i4 M50. De fleste kjører nemlig Tesla som vel er en av Norges mest solgte biler. Så du mener at om jeg anbefaler en Citroen 2CV (for ikke å følge strømmen) som jeg forøvrigbaldri har kjørt, så ville meningene vørt mer interresante?
-
Tidene forandrer seg vetu. For 20 år siden anbefalte jeg alle VW Golf samt en rekke fotoutstyr som Canon 5D MKII speilrefleks. Jeg liker å følge utviklingen.
-
Smaken er nok som baken. Jeg tror nok el-MC også sagte men sikkert kommer og jeg ønsker det velkommen. Har kjørt MC de siste 10 årene og jeg skjønner at det har vært en tid hvor bråkepotter og høy lyd har vært en positiv opplevelse i veldig mange år. Spesielt hvis rå motor/eksoslyd jevnføres med motorkraft etc. Den gode følelsen av å ha rå lyd fra en motor/eksos forsvinner litt når en bil nærmest uten lyd (elbil) regelrett parkerer bensinbilen. Hvis DET er tillfelle velger jeg heller den raskeste bilen fremfor motorlyd. Jeg synes det på en måte føles litt kleint å kjøre rundt i en senket BMW 320 med breie dekk og svindyrt eksosanlegg når den ikke engang klarer og holde følge med en helt standard VW Id3 opp til 100 km/t. Det samme gjelder MC for min del. Jeg kunne lett kjøpt meg en el MC, men foreløpig har det ikke kommet noen som er gode nok. På sikt så vil nok dette også dukke opp å da er det ikke tvil om hva jeg velger. For meg handler det om smidighet. Ting skal være effektivt og smooth. Da ønsker jeg batteriene velkommen. Min mor har som nevnt en nyere VW Caddy med 2.0 bensiner å hver gang jeg setter meg inn i den bilen eller en hvilken som helst annen bil som jeg fra tid til annen kjører så føler jeg rett og slett at jeg går tilbake i tid. Det bråker og rister, bilene blir sagte varme om vinteren og girkassa er treig som sirup. Å gir man gass, skjer det svært lite. Man føler nesten bilen står stille og ikke vil fremover. Altså sammenlignet med en hvilken som helst elbil som er mye mer responsiv og smooth. Nå skal det sies at jeg heller ville kjørt en BMW 320 bensiner enn en Nissan Leaf, da BMW'en ser mye bedre ut og har en slags sjarm over seg, men i forhold til feks. bilen jeg allerede har så er jo ikke en BMW 320 noe å spare på spør du meg. Jeg nevner BMW 320 for dette er en typisk ungdomsbil som mange liker/har likt og som sikkert for noen år siden hadde en oppegående motor i forhold til sine konkurrenter. Vi kjører mye VW Touran i jobben som er dieselpurker. Mer fart i disse enn bensinvariantene, men kreftene blir fordelt på to fremhjul som bare spinner ved fullt gasspådrag og på vinteren stinker det diesel over alt. Å eie en gammel Ford Taunus eller Opel Kadett etc. hadde vært gøy skal sies. Ikke for at bilene er fantastiske for det er dem så absolutt ikke i dagens målestokk, men mest for å bevare minnene fra når man var ung og mimre litt samt minne seg selv om en tid uten servostyring, ABS og alskens hjelpemidler. Den tiden alle vanlige personbiler hadde en egenvekt på rett under 1 tonn. Men i dag, sverger jeg helt klart til elbilen. Det finnes for min del ikke en enestebakdel med en elbil. Men bensin/diesel biler finnes det mange ulemper mener jeg.
-
Ja, som nummer to bil er jeg enig
-
Gassen kan reguleres og styres gjerne av fornuften. Kjører jo ikke rundt med plata i vater jeg heller. Men jeg liker og ha muligheten til kjappe og kontrollerte forbikjøringer uten automatkasse forsinkelse og en langt treigere bensinmotor. Å komme kjapt opp i fary etter kryss etc kan også noen ganger være en fordel. Modærn har en Caddy 2.0L med 140 HKer og DSG lasse. Det er en del år siden den DSG kassen var bra greier. Det tar jo 1-2 sekunder fra man trykker ned gassen til det faktisk skjer noe. Utrolig irriterende. Jeg synes også det hadde vært gøy med en gammel dritbil som nummer to bil, men da skal den være så gammel at den har manuell gir og null hjelpemidler. Noe nostalgisk man kan leke med som gjør nøyaltig det du ber den om, på godt og vondt. Jeg snakker da om eldre Volvo 240, 80 modell Ford Escort Xr3i, Ford Granada etc. men disse er jo faktisk blitt gamske dyre nå hvis man skal ha et greit eksemplar. Jeg liker ikke å skru heller så det hadde blitt dyrt. Men bensinbiler som var moderne for 10 år siden er det absolutt siste jeg gidder å bruke penger på.
-
De fleste som har bil i dag kjører ikke 50 mil hver dag. Alle kan lade hjemme så lenge man bestemmer over eiendommen sin selv bor man midt i Oslo i blokk hvor man nærmest må ha adgangskort for å hive søpla så blir det fort værre ja hvis det ikke er tilrettelagt for lading. Jeg er vel kanskje en ganske typisk bilbruker kjlrer rundt 20.000 km. I året og har ca. 3-4 mil jobbkjøring hver dag. Pluss litt her og der samt noen ekstra mil i sommerferien etc. jeg lader min bil hjemme hver dag og bruker sjelden mer enn 10% strøm pr dag. Lader stort sett på 10 ampere (2.4kwt ca) å det holder i bøtter og spann bilen er oppladet på 4 timer. Har jeg mer hastverk kan jeg lade med 7kw. Om ønskelig men det har jeg sjelden/aldri. Eller jeg kan lade 4 km. Unna her jeg bor med 200kwt. Hvis det er helt krise. Det har jeg aldri trengt Jeg kan kjøre tur retur jobb i nesten to uker uten å lade hvis jeg ønsker det. Jeg lader regelrett aldri andre steder enn hjemme. Evt. lader jeg hos andre hvis jeg er på besøk eller noe med nødlader. I sommerferien kjlrte jeg Fredrikstad Molde stoppet på Lillehammer og ladet i 30 min. å kjlrte resten av turen til Molde. Mens jeg ladet rakk jeg akkurat og gå på do, fylle kaffekoppen og spise en burger. Dette var slett ikke entraumatisk opplevelse. Faktisk ganske behagelig og det bugner jo av ladepunkter. Selv midt i fellesferien på de mest trafikerte veiene. Nå er det ikke traumatisk å fylle bensin heller, så det er ikke det jeg mener, men det gjør noe med psyken min hver gang jeg ser tellerverket runde 1000 kroner. Det føles bortkastet. Selv på ferie kan man som regel lade for en billig penge ved hoteller, campingplasser eller hos familie etc. Det er svært sjeldent man trenger å lade ved slike hurtigladere. Ja noen må dette hvis dem kjører mye i jobb. Budfirmaer etc. da kan jeg se en viss sannhet i det, men for oss vanlige som kjlrer slik som meg er elbilen velkommen
-
Ok. Da skal ikke jeg henge meg noe mer opp i det
-
Ojsan... jaja... At en gammel Honda CR-V er mer inspirerende enn en BMW i4 M50 var ny for meg. Men selvsagt helt lov og mene det, hehe.
-
Utrolig at man kan ha såpass forskjellige oppfatninger, men det er jo lov det så klart. Har kun hatt elbil i snart 9 måneder (BMW i4 M50) å jeg hadde ikke byttet tilbake til bensin/diesel for alt i verden. Elbiler er MYE mer responsive når man trykker på gassen og går MYE bedre. Det du sier om parkering forstår jeg heller ikke og ei heller lading. Synes det er lett som en plett. Var på vestlandet en tur midt i sommerferien. Opplevde ikke kø ved noen ladere og lading gikk unna på 15-30 minutter. Bilen var ferdig ladet når jeg var ferdig på do og tatt meg en matbit. Jeg ser faktisk ikke problemet. Hver gang jeg kjører modern sin bensin caddy så føler jeg at jeg går tilbake i tid.
-
Hvilken elbil er det du har kjørt som blir overgått av en eldre Yaris Hybrid? 😅 Personlig hadde jeg nok heller ville hatt en traktorklipper enn en Yaris Hybrid, hehe. En gammel bensindrevet "drittbil" er jeg dog enig i hadde vært ålreit og hatt til tider. Ikke for at jeg er lei elbil, men greit å ha en skikkelig sjauebil til tider som det ikke er så farlig med