Gå til innhold

D3 inni, D300 utenpå


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Om prisen på D300 skulle droppe alvorlig har jeg lite tro på. Forskjellen er stor nok til å rettferdiggjøre forskjellen i pris som vi har i dag. At det kommer et ras med brukte D300 på markedet med der tilhørende prisras på brukte modeller er fullt mulig, dog. Så det kan være løsningen for de som ønsker ser inn i Nikons semi-pro segment.

 

Jeg synes det er greit at de har ofret 5% av søkerdekningen for å få plass til en innebygd blits. Den innebygde blitsen er ofte i bruk hos meg. Ikke bare for madammen, men også for min egen del. Den fungerer ok med langsom blitssync til spesielle effekter, og til familie og dokumentasjonsbilder likeså. Skulle ønsket at Canon også hadde valgt den løsningen på 5D. Som forøvrig heller ikke har 100% dekning, såvidt jeg husker. Som om jeg bryr meg, for det gjør jeg faktisk ikke så lenge det er digitalt.

Lenke til kommentar

Men hvordan blir denne kontra Canon 5D?

 

Utifra det jeg kan forstå (uten å kjenne 5D'en inngående) er at den er bedre på kamerahus (40D-ish vs D300), bedre innmatsmessig (D700==D3, 5D!=1D), nesten tilsvarende pris og innebygget blitz.

 

I mellomsjiktet må det vel bli en kurrant ledelse på Nikon med D300 og D700. Om jeg har forstått det rett er Canon 40D en modell som faller mellom Nikon D80 og D300, men pga pris kommer mye gunstigere ut. Tilsvarende for entry-klassen med 450D. Oppover, derimot, virker det som om Nikon har mer å svare med. Er dette korrekt vurdert?

 

Det hører med til historien at jeg er Nikon-mann. D70s'en er to år gammel og snart moden for utskiftning. Linsene jeg har (85mm 1.8, 55-200 VR, 18-70 Kit D70s) er ikke allverdens og jeg har lenge seriøst vurdert å skifte til Canon etter lengre tids bruk av 30D og noe leking med 40D (D80 imponerte meg ikke nevneverdig). Så. Hva tror dere om pris ref D300 med lanseringen av D700? Når vil Canon svare - om de gjør det i det hele tatt ;)

Lenke til kommentar

Det er ikke så enkelt mht bildekvalitet. Nikon og Canon har forskjellig filosofi. Canon etterligner mellomformatfilm med sine FF-sensorer, noe som også er tydelig i deres mindre sensorer. Nikon velger å se mer ut som småbildeformat, uten at det har noe med oppløsning og slikt å gjøre. Det har med look å gjøre, noe som blant annet har ført til at en del småbildefans synes Canon er litt kontrastløst. Det jeg liker kan være det den andre missliker, og slik skal det være.

 

Det gjør ikke at Nikon er mindreverdig Canon på noen som helst måte. Leica har valgt samme filosofi med sin M8. Det er en smaksak. Småbildeformat er mer høykontrastig enn mellomformat, til manges store glede.

 

Det blir feil å si at 5D har 1D innmat. Det er to forskjellige typer sensorer, selv om begge er CMOS. En god del hevder at 5D er bedre enn 1Ds MkII, på grunn av at den modellen tar det lavkontrastige ut i det ekstreme. Til glede for de som lager gigantiske reklameboards, for eksempel. En av mine venner i reklamefoto-bransjen digger de mulighetene det gir. Jeg digger det ikke, for det blir for mye arbeid for meg i etterkant. Derfor mener mange, inklusive meg, at 5D frem til nå har vært det beste kameraet mht bildekvalitet. På de fleste andre områder enn støy på høy iso. Jeg har strengt tatt ikke brydd meg om å sammenligne bildekvaliteten på 5D vs D3. Så teknisk interessert er jeg ikke. Men det skulle ikke forundre meg om jeg fremdeles synes 5D er øverst på tronen. Igjen etter personlig smak, og ikke objektivt sett.

Lenke til kommentar

Var rask til å legge til den siste setningen der? :p

Men det kameraet der virket veldig fint, jeg tror det kommer til å bli veldig populært, hvertfall om det synker litt i pris. Det kan hende at dette fører til et skred av brukte d300 til salgs, for dette er jo det kameraet midt i mellom d300 og d3 som jeg tror mange nikonfolk har savnet.

Lenke til kommentar
I samme slengen lanserte også Nikon en ny blits, SB-900, som tilsynelatende erstatter toppmodellen SB-800.

 

Jeg for min del håper nå på et ras av brukte SB800.. evt at de igjen drar med seg noen brukte SB600 ..når høstmørket nå snart senker seg igjen

 

:roll:

Lenke til kommentar
Bjørn Rørslett har fått tafset på en førproduksjonsmodell og sier at bildekvaliteten til D700 er veldig like D3. :thumbup:

 

Jeg har tafset på en produksjonsmodell (D700 har vært i produksjon i noen uker allerede) med ikke helt ferdig firmware, og selv om vi ikke fikk lov av Nikon til å sette minnekort i kameraet, kan jeg på basis av D700s utmerkede skjerm forsiktig konkludere med at bildekvaliteten på D700 er akkurat den samme som på D3. Logisk nok, siden brikken er den samme, og bildeprosessoren er den samme.

Lenke til kommentar
Bjørn Rørslett har fått tafset på en førproduksjonsmodell og sier at bildekvaliteten til D700 er veldig like D3. :thumbup:

 

Jeg har tafset på en produksjonsmodell (D700 har vært i produksjon i noen uker allerede) med ikke helt ferdig firmware, og selv om vi ikke fikk lov av Nikon til å sette minnekort i kameraet, kan jeg på basis av D700s utmerkede skjerm forsiktig konkludere med at bildekvaliteten på D700 er akkurat den samme som på D3. Logisk nok, siden brikken er den samme, og bildeprosessoren er den samme.

 

Betyr dette at vi kan se modeller på markedet innen kort tid? Isåfall et stort fremskritt for Nikon!

 

Fikk du prøve SB-900 også?

Lenke til kommentar

Betyr dette at vi kan se modeller på markedet innen kort tid? Isåfall et stort fremskritt for Nikon!

 

Fikk du prøve SB-900 også?

 

Hvis du gidder å se på Nikon sine sider, eller lese artiklene Akam/Digit/Fotografi så finner du ut når de kommer for salg

Lenke til kommentar
Hmm, da spørs det da om man synes det er verdt 10k ekstra for å få en minnekortplass ekstra, 5% større søker, ganske mange ganger bedre batterikapasitet, mye bedre værtettning og en lukker som tåler dobbelt så mange eksponeringer..

 

Det er nok litt mer enn kun det du betaler for da..

 

Feks. 11fps, en byggekvalitet av en annen verden, Bedre grep, flere knapper og raskere tilgang til det du trenger mest. Feks. den ekstra skjermen bak.

 

Så en kort oppsummering vil da si:

 

-To minnekortslots

-Bedre værtetning

-MYE bedre byggekvalitet

-Bedre batterikapasitet

-En lukker som tåler mer

-Full søker og ikke minst utrolig stor og lys søker

-Ekstra skjerm på baksiden der du lett kan lese ISO, kvalitet og WB.

-Raskere. 9/11fps

 

Om det er verdt 10lapper ekstra? Tja. Om du ikke trenger byggekvaliteten, hastigheten og proff-funksjonene er det jo ikke spesielt vits i, men det er relativt mye du ikke får i D700'en. Spesielt søkeren må jo være en god grunn til D3. Dessuten har byggekvalitet mye å si for min del iallefall. Og det er nok derfor jeg solgte D300 istedenfor D2x da D3 kom.

Lenke til kommentar

Kan bare si meg enig med Pallesen.

 

Har eid både Nikon D1X og D2X og fått låne D3 litt nå

 

..og selv om D300 gir tilsvarende bilder, blir jeg alltid litt skuffet når jeg holder og håndterer det sistnevnte.

Det er mao ikke nødvendigvis "verd penga"- men du verden for en helt himmelsk følelse, og fotogleden er stor!

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...