Gå til innhold

AMD lanserer ny Linux-driver


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Glimrende! Gøy å se at det skjer en dramatisk helomvending på det punktet. :fun:

 

Skinney, Noen planer om tester av disse driverne?

9484673[/snapback]

Det står i artikkelen:

Hardware.no holder allerede på med en test av disse driverne og vil gi dere resultatene så fort som mulig.

 

Skinney: En ørliten skrivefeil i starten av artikkelen:

AMD lanserer ny Linux-driver

Og over 900 sider spesifikasjoner

 

AMD lanserer september-versjonen av sin Linux-driver, og offentliggjør detaljerte spesifikasjonene for sine skjermkort.

Lenke til kommentar

Tviler på at nVidia har lyst til å sitte igjen som eneste produsent uten skikkelige opensource-drivere og eneste som ikke frigir specs. Argumentet at drivere inneholder business-hemmeligheter og patentbeskyttet innhold faller jo litt i fisk når produsent etter produsent klarer å frigi spesifikasjoner uten trøbbel. Regner med at nVidia kommer med en lignende annonsering før jul. :)

Lenke til kommentar

Synd ATI bestemte seg for å begrense denne driveren til kort i X2K-serien. Om de heller ikke støtter de lavere kortene i neste versjon, betyr det at X1950-kortet jeg har tenkt å kjøpe aldri får noen fullverdig driver fra ATI. De åpne driverne er selvfølgelig på mange måter bedre, men jeg tror det tar litt tid før de tar igjen ytelsen til ATIs egne.

Lenke til kommentar
Kjempebra, AMD. Synd de valgte å vente så lenge, men nå ser det ut som om ting endelig løsner. :)

9484602[/snapback]

Det er helt naturlig at de har brukt tid på dette. Det å åpne spesifikasjoner medfører risiko for patentsøksmål. Med 900 sider potensiell dynamitt for konkurrentene, bør det ikke overraske noen at de brukte et halvt år. Dette er en gledens dag for alle GNU/Linux brukere, alt har blitt snudd på hodet over natten, plutselig er helten nvidia blitt den store stygge Ulven. Faktisk helt fantastisk. Jeg må bare si at AMD har levert over alle mine forventninger i denne saken. Regn også med at de profesjonelle FireGL kortene i nærmeste fremtid vil yte Quadro serien til Nvidia skikkelig motstand på linux arbeidsstasjoner :)

Lenke til kommentar
dagen etter at jeg bestilte nVidia lanserer AMD Linux driver til nye HD2x00 serien  :roll:

Men da er du vel innenfor angrefristen ennå? :-)

9485740[/snapback]

Har bestilt det via jobb, så det er ikke noe problem å bare legge det for salg ute i butikken istede, men orker ikke bestille nytt kort enda. 8500GT yter sikkert greit nok.
Lenke til kommentar
Er det ikke typisk, har gått en stund nå tenkt om jeg skulle kjøpe nVidia eller ATI skjermkort til HTPC'n, og dagen etter at jeg bestilte nVidia lanserer AMD Linux driver til nye HD2x00 serien  :roll:

9485586[/snapback]

Ville slappet av. Selv med åpne drivere vil det ta ganske lang tid før de er på nivå med nVidia sine drivere.

Lenke til kommentar

Sant som du sier, men siste driveren har i følge tester gjort av Phoronix økt ytelsen betraktelig, spesielt på eldre modeller.

 

Skal jeg være helt ærlig, driter jeg nå i om ytesen på nvidia sine kort er 10-20-30% bedre enn ATI/AMD sine. Det gledelige her er at vi har en leverandør av kort som leverer høy ytese, samt hjelper til for å utvikle åpne drivere. Tidligere har dette kun blitt gjort av Intel, og selv om jeg greier meg med Intel "Extreme" Graphics på reiselaptopen min, er det greit å ha 3d-støtte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...