Straffa Skrevet 27. mars 2006 Rapporter Del Skrevet 27. mars 2006 (endret) Veldig mange er frustrerte og sinte på elderscrolls forumet nå som Oblivion har et annerledes level system enn de forrige elder scrolls spillene. Det betyr at når du er lvl 1 så er alle rundt deg omtrent samme lvl og når du blir lvl 10 så går også alle andre rundt deg opp til omtrent samme lvl. Noen vil jo være vanskeligere og andre lettere men totalt sett så går alle opp i lvl sammen med deg. Sånn var det ikke i Morrowind. Var du lvl 1 og møtte en lvl 20 fikk du bank. Derfor er det lett og banke omtrent alt som er i Arenaen hvis du drar ditt som lvl 1. Ikke nok med det så er Items også basert på noe av det samme. Du vil ikke finne våpen i butikker, loots eller i dungeons som er rare/epic eller bra for en høy level når du er lav lvl. Det betyr at hvis du går i en dungeon som lvl 5 og går tilbake i samme dungeon som lvl 20 er loots helt noe annet. På level 5 finner du som regel iron armor mens i samme dungeon når du er level 20 finner du Glass/Deadric armor. Hvorfor: Bethesda har prøvd et nytt system så ikke alt skal bli for lett. Hvem husker ikke Morrowind? Når jeg kom til level 10-15 så hadde jeg omtrent det aller beste spillet kunne gi meg uten cheats. Bethesda ønsker ikke at det samme skal skje i Oblivion så derfor måtte de finne på noe og gjorde nettop dette her. Positivt: -Du må komme deg opp i level for å få tak i godsakene -Ting blir aldri så kjedelig som Morrowind når du er lvl 50. Det dukker alltid opp nye ting Negativt: -Du har ikke friheten til å velge om du skal inn i en lvl 10 dungeon eller gå inn i en lvl 50 dungeon -Vandre rundt og explore blir ikke helt det samme da du vet at du ikke kan komme over noe bra hvis du er lav level -Snoke etter rare/epic items kan du glemme. Du må opp i level hvis du skal se etter de. Litt av RPG sjangeren blir borte da du ikke kan explore på den måten. Hvem husker ikke Morrowind der du kom over en shrine eller dungeon, og du måtte inn og se om du kunne finne noe bra items. Så hva er best? Det gamle systemet til Morrowind der alt kan bli fort kjedelig når du kan ha tilgang til alt fra starten eller det nye systemet til Oblivion der du må opp i level for å få tilgang til bedre utstyr? Jeg vet ikke. Har bare 12-13 timer spilletid med Oblivion men så langt så har jeg ikke noe problemer med dette. Hva mener dere? Endret 27. mars 2006 av avanore Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 27. mars 2006 Rapporter Del Skrevet 27. mars 2006 vet ikke helt selv, at monstere lvl sammen med deg er jo litt kult, men syns de kunne spre noen gode våpen rundt om kring og amor rundt om kring. er jo noe av det kule med morrowind da man vet om ditten og datten Lenke til kommentar
KayAU Skrevet 27. mars 2006 Rapporter Del Skrevet 27. mars 2006 Så hva er best? Det gamle systemet til Morrowind der alt kan bli fort kjedelig når du kan ha tilgang til alt fra starten eller det nye systemet til Oblivion der du må opp i level for å få tilgang til bedre utstyr? 5818826[/snapback] Systemet i Gothic 2. So langt har eg ikkje so store problem med systemet, men eg synest det er tåpeleg at alt går opp i level samstundes med deg. Det er både urealistisk (det finst ikkje noko slikt som ein level 23 ulv), og tek bort litt av vitsen med å bli mektig. Men det spørs i kva grad og på kva måte Bethesda har gjort det på. So langt har eg hatt det gøy. Kay Lenke til kommentar
Dr3as Skrevet 27. mars 2006 Rapporter Del Skrevet 27. mars 2006 Jeg liker ideen, ting blir ikke alt for lett. Men må få si at enkelte ting hjelper det å prøve på når du har kommet opp en level. Lenke til kommentar
rulleguru Skrevet 27. mars 2006 Rapporter Del Skrevet 27. mars 2006 Så hva er best? Det gamle systemet til Morrowind der alt kan bli fort kjedelig når du kan ha tilgang til alt fra starten eller det nye systemet til Oblivion der du må opp i level for å få tilgang til bedre utstyr? 5818826[/snapback] Systemet i Gothic 2. So langt har eg ikkje so store problem med systemet, men eg synest det er tåpeleg at alt går opp i level samstundes med deg. Det er både urealistisk (det finst ikkje noko slikt som ein level 23 ulv), og tek bort litt av vitsen med å bli mektig. Men det spørs i kva grad og på kva måte Bethesda har gjort det på. So langt har eg hatt det gøy. Kay 5818876[/snapback] Etter det jeg leste vil det ikke komme lvl 23 ulver o.l, men blir heller byttet ut med andre type fiender. Har ikke spillt så lenge så vet ikke om dette stemmer Lenke til kommentar
Straffa Skrevet 27. mars 2006 Forfatter Rapporter Del Skrevet 27. mars 2006 (endret) Så hva er best? Det gamle systemet til Morrowind der alt kan bli fort kjedelig når du kan ha tilgang til alt fra starten eller det nye systemet til Oblivion der du må opp i level for å få tilgang til bedre utstyr? 5818826[/snapback] Systemet i Gothic 2. So langt har eg ikkje so store problem med systemet, men eg synest det er tåpeleg at alt går opp i level samstundes med deg. Det er både urealistisk (det finst ikkje noko slikt som ein level 23 ulv), og tek bort litt av vitsen med å bli mektig. Men det spørs i kva grad og på kva måte Bethesda har gjort det på. So langt har eg hatt det gøy. Kay 5818876[/snapback] De fleste NPC vil gå opp i samme lvl som deg. Men enkelte NPC som rotter og ulver vil ikke gjøre det Endret 27. mars 2006 av avanore Lenke til kommentar
KayAU Skrevet 27. mars 2006 Rapporter Del Skrevet 27. mars 2006 Etter det jeg leste vil det ikke komme lvl 23 ulver o.l, men blir heller byttet ut med andre type fiender. Har ikke spillt så lenge så vet ikke om dette stemmer 5818888[/snapback] Ok, i sofall er det likt slik det var i Gothic 2. Og det er bra. Kay Lenke til kommentar
Civilix Skrevet 27. mars 2006 Rapporter Del Skrevet 27. mars 2006 Det største problemet jeg har med dette er at man så tidlig har mulighet til å komme inn i oblivion. Før jeg hadde gått gjennom en av de portene var det med respekt jeg så oblivion-gates, når jeg kom inn dit og så at jeg klarte meg fint ble ikke oblivion noe så skummelt som det hadde vært. Men seff koser jeg meg med spillet og synes det nye systemet for det meste fungerer bra. Lenke til kommentar
Straffa Skrevet 27. mars 2006 Forfatter Rapporter Del Skrevet 27. mars 2006 So langt har eg ikkje so store problem med systemet, men eg synest det er tåpeleg at alt går opp i level samstundes med deg. Det er både urealistisk (det finst ikkje noko slikt som ein level 23 ulv), og tek bort litt av vitsen med å bli mektig. Men det spørs i kva grad og på kva måte Bethesda har gjort det på. So langt har eg hatt det gøy. Kay 5818876[/snapback] Selv om mange er veldig frustrerte og sinte nå så er dette nok det beste på lengere sikt. Bare gå på elderscrolls forumet så ser du hva jeg mener. Litt irriterende er det jo at de fleste går opp i level sammen med deg. Men det holder nok spenningen oppe selv når jeg har spilt 100+ timer. Man blir ikke uber og kan drepe alt og alle som i Morrowind. Er jo gøy med engang å være uber, men samtidig blir det fort kjedelig da man ikke får noe utfordring Lenke til kommentar
KayAU Skrevet 27. mars 2006 Rapporter Del Skrevet 27. mars 2006 De fleste NPC vil gå opp i samme lvl som deg. Men enkelte NPC som rotter og ulver vil ikke gjøre det 5818889[/snapback] Hmm, det hadde kanskje vore best om dei forskjellige hadde eit "potensiale", som fungerte som ei grense for kor langt dei var i stand til å følgje deg? Generelt sett, meinar eg at å justere vanskegrada med å la samtlege monster få "level up" er juks frå spelet si side. Det bør vere slik at ein etter kvart mestrar dei første utfordringane (t.d. å overleve i skogen), og at spelet då gir ein nye utfordringar. Dette var t.d. gjort i Gothic 2. Når ein kom att frå The Valley of Mines, var det komt nye fiendar som var tøffare, og dette var vevd inn i historia på ein truverdig måte. På samme måte meiner eg det er juks når ein aukar vanskegrade på eit strategispel med å gi produksjonsbonusar til motspelarane. Den "ærlege" måten å gjere det på er med betre AI. Kay Lenke til kommentar
KayAU Skrevet 27. mars 2006 Rapporter Del Skrevet 27. mars 2006 Selv om mange er veldig frustrerte og sinte nå så er dette nok det beste på lengere sikt. Bare gå på elderscrolls forumet så ser du hva jeg mener. Litt irriterende er det jo at de fleste går opp i level sammen med deg. Men det holder nok spenningen oppe selv når jeg har spilt 100+ timer. Man blir ikke uber og kan drepe alt og alle som i Morrowind. Er jo gøy med engang å være uber, men samtidig blir det fort kjedelig da man ikke får noe utfordring 5818945[/snapback] Og nettopp derfor er det viktig at spelet har nokre ess i bakhand, nokre fiendar som òg er "über". Når alt det er sagt, forstår eg kvifor Bethesda har gjort det slik dei har gjort det. Oblivion er friare enn Gothic 2, og det vil vere vanskelegare å auke vanskegrada "naturleg" på samme måte. Men eg kunne godt tenke meg ein mellomting. Kay Lenke til kommentar
Endre visningsnavn Skrevet 27. mars 2006 Rapporter Del Skrevet 27. mars 2006 (endret) Det forstatt er fullt mulig å bli overpowered med dette level systemet, hvertfall hvis man spiller warrior. Har selv en level 11 warrior som kan ta en hvilken som helst Oblivion gate og dungeon uten å heale eller bruke noen som helst form for potions eller scrolls. Men jeg synes ikke lenger det er morsomt å få nye armors og våpen da disse også tilpasses etter hvilken level man er, så selv om jeg har full ebony armor er den eneste forskjellen fra steel armoren jeg hadde utseende... Ebony vil selvsagt bli bedre enn steel, men da må jeg selv være høyere level når jeg får det. Kommer til til å begynne på nytt med annen anne type karakter med en gang jeg har tatt mainquesten. Som er litt mer utfordrene å spille. Endret 27. mars 2006 av FloppyDisk Lenke til kommentar
Straffa Skrevet 27. mars 2006 Forfatter Rapporter Del Skrevet 27. mars 2006 Generelt sett, meinar eg at å justere vanskegrada med å la samtlege monster få "level up" er juks frå spelet si side. Kay 5818958[/snapback] Jeg trur Bethesda har gjort det veldig smart i det nye systemet. -Du må opp i level for å få tak i bedre utstyr -Man kan justere vanskelighetsgraden i gameplay opitons Er ikke helt sikker på denne, men hvor lenger du setter ned vanskelighetsgraden i opitons, mindre xp vil du få. Så med andre ord hvis du vil opp i level hjelper det lite og spille på easy da det vil ta mye lenger tid og komme seg opp i level som igjen du må for å få bedre ting. Lenke til kommentar
avtrekkeren Skrevet 27. mars 2006 Rapporter Del Skrevet 27. mars 2006 Tja vet nå ikke jeg, fant en staff som var verdt 7700ish helt i begynnelsen (lvl 2)... Har den ennå, har ikke fått solgt den da jeg ikke har funne merchants med mer enn 1200 cash Lenke til kommentar
Straffa Skrevet 27. mars 2006 Forfatter Rapporter Del Skrevet 27. mars 2006 (endret) Tja vet nå ikke jeg, fant en staff som var verdt 7700ish helt i begynnelsen (lvl 2)... Har den ennå, har ikke fått solgt den da jeg ikke har funne merchants med mer enn 1200 cash 5819031[/snapback] Jeg også fant en staff til 1000 lappen på samme level. De har nok gjemt unna litt godsaker i spillet da. Men generelt så kommer det mer på høyere level. Loot en bandit når du er lvl 1 og loot en bandit når du er lvl 20 så skjønner du hva jeg mener Endret 27. mars 2006 av avanore Lenke til kommentar
KayAU Skrevet 27. mars 2006 Rapporter Del Skrevet 27. mars 2006 Tja vet nå ikke jeg, fant en staff som var verdt 7700ish helt i begynnelsen (lvl 2)... Har den ennå, har ikke fått solgt den da jeg ikke har funne merchants med mer enn 1200 cash 5819031[/snapback] Oooh...kan eg få han? Eg er trollmann, og føler meg litt dum som spring rundt med katana. Kay Lenke til kommentar
Byakko-kun Skrevet 27. mars 2006 Rapporter Del Skrevet 27. mars 2006 Oblivion handler litt mer om personlige evner enn karakteren dins evner enn morrowind. i morrowind kan man ikke si en sverdkamp var så veldig taktisk, men i oblivion må du være flink til å blokkere og hoppe unna for å overleve. Derfor må også DU bli flinkere ettersom fiendene dine øker i lvl. Dette beveger seg litt bort fra RPG-sjangeren syntes jeg, men jeg har ikke hatt noe problemer med det enda. Litt kjett at du ikke kan finne konge items som er altfor bra for deg lenger da. Skulle hatt med alle lvler av items, men mekka lvl requirements på dem. Ala diablo 2. Da kunne du jo brukt et konge sverd for eks. om du bare pumpa strength,. Da ville du hatt dårligere attributes på alt det andre, og det ville balansert det ut til en viss grad. Jeg er lvl 5 nå og beste våpenet jeg har er en fire-enchanted claymore med 6 i damage. Synd jeg er en "ranger" =p (security, sneak, marksman, blade, light armor) Lenke til kommentar
Mith Skrevet 27. mars 2006 Rapporter Del Skrevet 27. mars 2006 Jeg er mer fan av det gammle systemet, slik at det som sagt før her, blir litt mere spennde å gå rundt i dungeons og kanskje finne seg et sinnsykt våpen/skatt. Det gir også litt spenning å lure på om du tør gå ned i en random dungeon i frykt for at fienden er alt for sterke for deg. Pluss at du vel da ikke kan drepe alt å alle med en spell, noe som også var litt av morroa med morrowind. Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 27. mars 2006 Rapporter Del Skrevet 27. mars 2006 Jeg syns, sammen med Bethesda, at den voldsomme ubalansen mellom min egen og monstre level i MW var veldig ødeleggende. Rundt lvl 15-20 ble man så ubergud at monstrene like godt kunne vært fjernet helt så jeg slapp å stoppe opp for å denge de med 1-2 slag. Lenke til kommentar
Wlffrsether Skrevet 27. mars 2006 Rapporter Del Skrevet 27. mars 2006 For de uvitne så er ikke dette et nytt system. Det var derimot Morrowind som gikk bort fra det systemet som ble brukt i alle tidligere spill i The Elder Scrolls-serien. Og så til topic: Dette er genialt. Med fast lvl på mobs på forskjellige steder i verden, så blir det som alle andre spill, maange steder man ikke har interesse av å besøke på nytt. Man hadde da bare løpt rundt i high-lvl stedene og gått glipp av mye potensiell moro. Diablo 2/WoW anyone? Slik som det er i Oblivion nå, så er det derimot utfordringer overalt i verden, uavhengig av lvl på character. Man vil man alltid ha interesse av å løpe rundt i alle ruiner, slott og huler, da mobsa som er der til enhver tid har loot som er av interesse og som man faktisk må jobbe for å få tak på. Man kan løpe rundt i skog og mark på måfå, uten fare for at man møter de samme kjedelige og lette monstrene. Det som selvsagt kan oppfattes negativt hos noen er at man på denne måten fort går glipp av mange forskjellige monstre ved første gjennomspilling, ganske enkelt fordi man går opp i lvl fortere enn man utforsker verden, spesielt som thief-type, da man kan gå opp mange lvl's kun på å løpe rundt i byer og stjele ting. Men dog, dette er igjen med på å øke gjennspillbarheten betraktelig, så lenge man ikke absolutt skal spille igjennom på samme måte som før. Ergo: en verden som skaleres etter spilleren > en forhåndsbestemt verden. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå