Gå til innhold

TES: Oblivion og level systemet. Les og gi din mening


Anbefalte innlegg

Jeg har ikke levla mye enda, har med vilje ikke lagt meg til å sove selvom det blinker og uler at jeg snart bør gjøre det.

Utfra hva jeg har lest om perks man får når skilsa blir bra nok så vil jeg tro man kan bli ganske über som man er flink med karakterbygging og terner opp de rette skilsa tidlig. Om dette er noe 'alle' får utover i spillet uansett aner jeg ikke, så jeg prater kanskje over evne her nå ;)

 

Landeveisrøvere burde gjerne bli litt bedre etterhvert, men i stedet for å bli l33t så kunne de f.eks angrepet med en hel gjeng, gjerne lagt et bakhold. Vi er tross alt store og mektige og de bør ta sine forholdsregler. Glass-armor osv blir nok litt i overkant. Tilsvarende med ulver, hva med en flokk. Huler med Goblins bør kunne bli tatt over av noen mektigere skapninger osv så det virker litt mer naturlig at motstanden er værre.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Landeveisrøvere burde gjerne bli litt bedre etterhvert, men i stedet for å bli l33t så kunne de f.eks angrepet med en hel gjeng, gjerne lagt et bakhold. Vi er tross alt store og mektige og de bør ta sine forholdsregler.

5830435[/snapback]

Det likar eg betre. Eg har ingen invendingar mot at ein bataljon på femti bandittar prøvar seg på eit bakhaldsangrep mot tidlegare nemnde erkemagikar. DET hadde berre vore utruleg gøy. :)

 

Kay

Lenke til kommentar

Jeg blir ikke noe annet enn irritert når jeg møter på usle banditter i ebony armor... På Morrowind var jo ebony forbeholdt eliten av npc-er, husker at master treneren for heavy armor hadde et fullt sett ebony armor, og sånn synes jeg det skal være. Ikke banditter som løper rundt i samme type armor som 4000 år gamle Divayth Fyr på Morrowind hadde.

Endret av Seppe .
Lenke til kommentar

I Morrowind hadde jeg en power-karakter og det ble ganske kjedelig etterhvert. Fikk meg heller ikke til å droppe denne, så det ble til at jeg spilte med denne. Tok aldri skade av noe og alle falt på ett sverdslag.

 

Leste at level-systemet i Oblivion skulle være dynamisk slik at motstanden økte etterhvert som man selv økte i level. Lagde derfor en figthertype igjen. Nå på level 7 eller 8 føles det som om jeg igjen er i gang med å lage en power-karakter. Har en del enchanted våpen som stort sett sender folk i bakken på 2 - 3 slag. Tok nettopp hele arenaen uten problemer. Har begynt med spells og bue for at det ikke skal bli så enkelt. Jeg håper at NPCene snart blir mye mektigere. I motsatt fall ligger den an til å starte på ny karakter.

 

Så poenget mitt er egentlig at jeg synes ideen om at de andre øker i level samtidig som en selv er god. At de samtidig har eksklusive våpen og armor får man vel ta med på kjøpet. Regner med at det er lagt inn noen ekstra eksklusive godsaker som det bare finnes noen få av uansett.

Lenke til kommentar

Regner vel med at man fremdeles har ganske grei skuring dersom man lager en min\maxet fighter, skalert lvl-system eller ei. :)

 

Jeg opplevde at vanskelighetsgraden spratt opp litt når jeg rundet lvl 10 eller så, men utover det vet jeg ikke ennå.

Endret av thomanil
Lenke til kommentar

Syns det er litt teit at hver eneste banditt eller kjeltring jeg slåss mot har Daedric Amror( som skal være den skjeldneste armoren i spillet) på seg.

 

Blir litt kjedelig når jeg ikke har noenting å se frem til lenger. I Morrowind var det veldig vanskelig å skaffe seg Daedric items, nå er det dritlett.

 

Hovedkarakteren min bruker Glass Armor da, men det er samme prinsippet. Skjelden liksom? pft.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-NIoHlfL

Personlig liker jeg dette nye systemet. I Oblivion vet man at man hele tiden må gjøre sitt beste i kamp, slik som man må gjøre i andre spill som God of War og Ninja Gaiden bvare for å neve to hardbarket actionspill. Oblivion har på dette punktet tatt et steg i retnig mer action. Det er ikke bare stats'en din som avgjør, men også dine ferdigheter som spiller med en kontroller i handa. For hardbarket rpg'ere er kan dette kanskje bli for mye? I Morrowind var ikke dette nødvendig da jeg kun ette 3-4 timers spill hadde maxet ut sverd-egenskapen og tok alle motstandere med et par sverdslag.

 

At Oblivion bryter med hva som er vanlig innen rpg-sjangeren er jo tydelig, men det er dette som kalles utvikling...

 

Kort oppsumert fortrekker jeg dette fremfor å komme til et vist sted i spillet hvor man oppdager man ikke har nok experience for å komme videre, slik som jeg har klart å gjøre ørten ganger i Final Fantasy blant annet, som hver gang har endt med at jeg ikke gidder å fullføre spillet. Det har sine baksider i Oblivion, men fordele veier mye mer en baksidene. Og at noe som var sjeldent før ikke er det nå lengre er da ikke noe argument i seg selv. Finnes en rekke nye sjeldne items der ute fortsatt...

Lenke til kommentar

Jeg synes systemet er genialt. Du kan velge om du vil fullføre Main quest fort og oppdage lamdet etterpå, eller omvendt. Så du har mange valg. I Morrowind, måtte du opp i level, og du måtte være på en høy level før du kunne runne det. Så synes det nye systemet er bra jeg.

 

Elsker Oblivion, Best game ever! :w00t::yes:

Lenke til kommentar

Syns egentlig ikke at skalerende loot er noe stort problem heller, sånn "realisme"-messig (i den grad det gir noen mening å snakke om realisme i det hele tatt i et fantasy-spill :)). Jeg mener, portene til helvete har åpnet seg og det er økende mengder beist og antagelig tilsvarende flere mobiliserte soldater med mye utstyr; gir vel mening at bandittene får tak i tilsvarende mer stæsh da? Plyndre slagfelt and all that.... ;)

Endret av thomanil
Lenke til kommentar
Personlig liker jeg dette nye systemet.  I Oblivion vet man at man hele tiden må gjøre sitt beste i kamp, slik som man må gjøre i andre spill som God of War og Ninja Gaiden bvare for å neve to hardbarket actionspill. Oblivion har på dette punktet tatt et steg i retnig mer action. Det er ikke bare stats'en din som avgjør, men også dine ferdigheter som spiller med en kontroller i handa. For hardbarket rpg'ere er kan dette kanskje bli for mye? I Morrowind var ikke dette nødvendig da jeg kun ette 3-4 timers spill hadde maxet ut sverd-egenskapen og tok alle motstandere med et par sverdslag.

 

At Oblivion bryter med hva som er vanlig innen rpg-sjangeren er jo tydelig, men det er dette som kalles utvikling... 

 

Kort oppsumert fortrekker jeg dette fremfor å komme til et vist sted i spillet hvor man oppdager man ikke har nok experience for å komme videre, slik som jeg har klart å gjøre ørten ganger i Final Fantasy blant annet, som hver gang har endt med at jeg ikke gidder å fullføre spillet. Det har sine baksider i Oblivion, men fordele veier mye mer en baksidene. Og at noe som var sjeldent før ikke er det nå lengre er da ikke noe argument i seg selv. Finnes en rekke nye sjeldne items der ute fortsatt...

5833823[/snapback]

 

Helt enig med deg, men jeg synes de kunne gjort det på en litt annen måte. Sånn at vi hadde sluppet å funnet Daedric og Glass armor overalt.

Ingenting er skjeldent lenger. :shrug:

Lenke til kommentar
I Morrowind hadde jeg en power-karakter og det ble ganske kjedelig etterhvert. Fikk meg heller ikke til å droppe denne, så det ble til at jeg spilte med denne. Tok aldri skade av noe og alle falt på ett sverdslag.

 

Leste at level-systemet i Oblivion skulle være dynamisk slik at motstanden økte etterhvert som man selv økte i level. Lagde derfor en figthertype igjen. Nå på level 7 eller 8 føles det som om jeg igjen er i gang med å lage en power-karakter. Har en del enchanted våpen som stort sett sender folk i bakken på 2 - 3 slag. Tok nettopp hele arenaen uten problemer. Har begynt med spells og bue for at det ikke skal bli så enkelt. Jeg håper at NPCene snart blir mye mektigere. I motsatt fall ligger den an til å starte på ny karakter.

 

Så poenget mitt er egentlig at jeg synes ideen om at de andre øker i level samtidig som en selv er god. At de samtidig har eksklusive våpen og armor får man vel ta med på kjøpet. Regner med at det er lagt inn noen ekstra eksklusive godsaker som det bare finnes noen få av uansett.

5832262[/snapback]

 

Fatter ikke hvorfor noen har det veldig enkelt mens andre som meg har det vanskelig. Jeg greier meg til Gladiator i Arenaen men deretter er det jævlig vanskelig. Hjelper ikke å blokkere da til og med da tar jeg 10% skade.

 

Kan være fordi jeg spiller som "god" da og ikke stjeler og utnytter andre. Hadde jeg vært Ond hadde jeg hatt det dritlett ihvertfall. Da skulle jeg stjelt alt av våpen og armor til Blades sin lagerbygning :D

Lenke til kommentar

Avean: jeg kan trøste deg med at det nå har begynt å bli litt vanskeligere. Jeg hadde en warrior-karakter som i utgangspunktet var god med sverd og sånn. Brukte mye sverd, block, speed og acrobatics fra starten og økte de verdiene som styrer dette max ved hver level up. Gikk i arenaen som lvl 5 og hadde da overutviklede kampegenskaper i forhold til min generelle level. Ettersom motstanden fra NPCene er i forhold til mitt generelle level ble det lett. Nå har jeg en stund brukt mye bue og magic og kun øket verdiene som styrer slikt ved level up. Jeg merker at det er mye vanskeligere å banke motstanderne nå enn det var tidligere. Dette selv om jeg bruker sverd. Så jeg tror at mye av forklaringen ligger i at jeg, og sikkert flere med meg, har hatt karakterer med noe overutviklede skills i swerd, block og speed i forhold til level.

Lenke til kommentar

Det er dette jeg har prøvd å si noen ganger. Det er fullt mulig å utvikle karakteren til å bli ganske über, men da må man tenke seg litt om helt fra oppbyggingen av karakteren. Deretter må man trene på de rette tingene å få perks og ikke minst velge riktig attributes når man levler. Da får man en ganske bra spisskompetanse, samt man kan bruke det riktig. Skal man bli en generalist i Oblivion får man en større utfording.

Det er også smart å bygge karakteren utfra om man skal vinne Arena, runde mainquest eller snike seg rundt på natta og plyndre og drepe. Skal man gjøre alt på en gang må man bare regne med at enkelte ting blir forbasket vanskelig.

Lenke til kommentar
Det er dette jeg har prøvd å si noen ganger. Det er fullt mulig å utvikle karakteren til å bli ganske über, men da må man tenke seg litt om helt fra oppbyggingen av karakteren. Deretter må man trene på de rette tingene å få perks og ikke minst velge riktig attributes når man levler. Da får man en ganske bra spisskompetanse, samt man kan bruke det riktig. Skal man bli en generalist i Oblivion får man en større utfording.

Det er også smart å bygge karakteren utfra om man skal vinne Arena, runde mainquest eller snike seg rundt på natta og plyndre og drepe. Skal man gjøre alt på en gang må man bare regne med at enkelte ting blir forbasket vanskelig.

5838835[/snapback]

 

Og dette er jo egentlig slik det skal være for en generalist. "Jack of all trades, master of none!"

Endret av thomanil
Lenke til kommentar
Det er dette jeg har prøvd å si noen ganger. Det er fullt mulig å utvikle karakteren til å bli ganske über, men da må man tenke seg litt om helt fra oppbyggingen av karakteren. Deretter må man trene på de rette tingene å få perks og ikke minst velge riktig attributes når man levler. Da får man en ganske bra spisskompetanse, samt man kan bruke det riktig. Skal man bli en generalist i Oblivion får man en større utfording.

Det er også smart å bygge karakteren utfra om man skal vinne Arena, runde mainquest eller snike seg rundt på natta og plyndre og drepe. Skal man gjøre alt på en gang må man bare regne med at enkelte ting blir forbasket vanskelig.

5838835[/snapback]

 

Kommer helt an på hvilke skills du velger som major skills det.

Lenke til kommentar

jeg synes i seg selv levelsystemet er bra, det som ikke er bra er at alle vanlige banditter da ved høyere levels får ebony, glass i full mundur. Dette ødelegger mye, du trenger ikke å bedrive landeveisrøveri hvis du har komplett glass armour... heldigvis er det flere prosjekt på gang som skal fikse dette, slik at de ikke får høykvalitets utstyr.

Lenke til kommentar
Kva er maks nivå på karakteren?

5826814[/snapback]

tror det er 50 eller 60, ikke sikker

5826823[/snapback]

 

hva er vitsen med level cap? hvis man skal kunne ha så lang levetid som det går ann i spillet...så burde man jo også kunne perfeksjonere hvilken som helst skill hvis man gidder?

 

det eneste jeg kan komme på er vel at det ikke skal bli for lett eller uproporsjonalt etterhvert....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...