Gå til innhold

TES: Oblivion og level systemet. Les og gi din mening


Anbefalte innlegg

Eneste som faller helt bort ved dette systemet er den moro ved å bli "uber" og drepe alt man møter momentant. Dette savner jeg ikke, siden det "vippepunktet" da dette skjer i andre rollespill vanligvis er gøy i ca 5 min, og så dreper det spillet for min del.

5819413[/snapback]

 

Da kan man kjøre difficulty-slider på minimum, og vips, så har man oppfyllt ønsket sitt. Foreløpig liker jeg systemet som det er, spiller med difficulty-slider i midten.

5819449[/snapback]

 

Det er latterlig at du blir så uber på easy mode. Leste et sted at du ikke vil få så mye skills point hvis du spiller på det letteste. Genialt hvis det stemmer. Du kan være uber men du får ikke komme deg opp i lvl :)

 

Jeg spiller selvfølgelig på normal mode

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Uansett hadde det beste vært å innføra level ranges på alle monster. Ei rotta, for eksempel, vil for alltid vera lvl 1, mens goblinar er mellom 1 og 3, alt etter kor høg level du er.

 

Det er lvl caps på en del monstere, det er ikke slik at alle critters lvl'er opp i uendeligheten sammen med deg. Evt skiftes de ut med kraftigere monstere dersom de når grensen sin.

Fått det med meg, men meiner dette burde gjelde alt og alle.

 

Min "take" på lvl-systemet er at jeg  synes det er primært positivt av et par årsaker:

 

- Man kan utforske fritt uten å bli diktert av "sørøst på kartet kan jeg ikke gå i det hele tatt før lvl x". Selv om sistnevnte kanskje er mer realistisk, så synes jeg det gjør spillet mer.. om ikke "lineært" så iallfall "styrt". Når vanskelighetsgraden er statisk så blir man jo på en måte gjetet rundt på kartet av vanskelighetsgraden.

Enig med deg i dette, og det var faktisk noko eg tenkte å ta med i min lange post, men som eg ikkje fekk plass til i hovudet mitt samtidig. Eg meiner då at størstedelen av "wildernessen" burde vera tilgjengeleg for dei fleste, med dyr med fast level, men med større sjangs for å treffe på skumlere dyr på høgare level. (bjørnar og løver og sånne).

 

- Videre synes jeg skalering og utbytting av fiender øker gjenspillbarheten. Jeg har lyst til å spille tjuv-kriger når jeg er "ferdig" med magikeren min. Når jeg starter med den nye karakteren er det sannsynlig at jeg kommer til å ende i noen av de samme stedene, men da kanskje på andre "levels". Da føles samme hule mer fresh siden man kanskje møter helt andre monstre osv der.

Endå einig med deg, og utbytting er òg noko eg burde fått plass til i den andre posten min. Generelt ser eg på utbytting som eit mykje betre alternativ til skalering, men ikkje over alt. Bandittar burde endå vera dei samme på level 20 som på level 1. Har ikkje spelt Gothic 2, men i Gothic fungerte utbytting ganske bra, heilt til eg plutseleg møtte uber orcs der eg før hadde drept små pyse orcar uten at "verden" reagerte på dette. Dette gjorde at eg i slutten av spelet satt med ein sterk følelse av kunstigheit som faktisk var sterkare enn det eg føler mot elven mail bandittar no.

 

Eneste som faller helt bort ved dette systemet er den moro ved å bli "uber" og drepe alt man møter momentant. Dette savner jeg ikke, siden det "vippepunktet" da dette skjer i andre rollespill vanligvis er gøy i ca 5 min, og så dreper det spillet for min del.

5819413[/snapback]

Det eg prøver å få til er eit spel der du både er uber og fremdeles har utfordringar. Dette er ekstremt vanskeleg å få til i eit såpass fritt spel som Oblivion, og friheiten tar tross alt precedence over alt anna gamplay wise. Eg ser for meg pysa som blei banka av bandittar og tvungen til å gje frå seg alt gullet på veg til eit tempel i ein annan by for å hente medisin til ein fyr returnera til dei samme bandittane i ebony armour og stikke dei ned for fote før han tar opp kampen mot ein vampyr klan i ekte paladin stil.

Lenke til kommentar

Kom på enda et aspekt.

 

Et mulig problem man får med det skalerende lvl-systemet er at man kan komme til å lvl'e opp basert på å bruke mye ikke-combat orienterte skills, slik at monstrene blir vanskeligere fordi de blir tøffere mens du kanskje bare har blitt flinkere til å blande potions. Har lest noen innlegg på det offisielle forumet der folk klaget over at karakteren deres hadde blitt "ødelagt" ved å lvl opp feil ting.

 

Dette er jo faktisk ganske realistisk! Hvis man bruker all sin tid på å sitte hjemme og perfeksjonere alkemi-ferdighetene sine så er det jo naturlig at man får et problem når man skal ut på huleeventyr igjen! :)

Lenke til kommentar
Men goblins er tross alt goblins både før og etter du blei l33t hax0r mazter alchemist.

5819565[/snapback]

 

Jo, men du har blitt bleik og feit ved å sitte innendørs og trixet med alkemi-apparatene dine mens de har vært ute i frisk luft og blitt tøffere ved å rane forbipasserende. :)

 

Hehe, neida, det er mulige problemer ved dette systemet, det er ikke det - men det faller i alle fall positivt ut i snitt for min del. Kan dog skjønne at ikke alle er fornøyd. Noen veivalg har jo designerne vært nødt til å ta for å klare å levere.

Endret av thomanil
Lenke til kommentar
Problemet da er at de som velger å være alchemists får ødelagt spillet da det blir umulig å fullføre mainquesten, som er ganske combat-heavy.

 

Så da spør de seg, hvorfor har Beth ødelagt MITT spill?

5819611[/snapback]

 

Ja, kan være et problem at du ikke får "hentet deg inn igjen" når monstrene har lvl'et fra deg combat-messig. Forøvrig bør man vel være obs på at dette er et combat-orientert spill i mainquest\mange sidequests; dersom man vil ha en sandkasse der man kan pusle med crafting osv bør man kanskje heller gå for WoW eller noe slikt.

Endret av thomanil
Lenke til kommentar
Lurer på en ting angående Cheydinhal mage guilden.

 

Kor får eg tak i den nøkkelen som eg trenger for og kome inn til en man i kjelleren så eg må snakke med for og få opdrag?

5819612[/snapback]

 

Er dette riktig tråd å ta et quest-spørsmål i egentlig?

5819623[/snapback]

 

 

 

Siden denne tråden handler om Oblivion så posta eg det her. men eg kan godt lage en ny tråd for det spørsmålet!

Lenke til kommentar

Kan virke som level-system, skalering og utfordring er eit pusslespel som ikkje alltid kan gå opp perfekt. Omtrent som persuation minigamet er avhengig av plassering på gode/dårlege responsar og layouten til magnitudane for å gå opp perfekt, som nokon gonger er umuleg, må crpgar òg av og til velga ein mindre ideell løysing for å få alt til å gå opp.

 

Einaste spelet eg kan komma på som har fått dette til er baldurs gate 2 (og baldurs gate, men det har eg ikkje spelt meir enn 30 min i). Fridom og utfordringar for ubermages og pyser med sverd alike. Granted, nokon ting kunne aldri blitt gjort i bg2 som er blitt gjort i Oblivion, men det har vel med layouten til pusslespelet å gjera ;)

Lenke til kommentar
Ja, kan være et problem at du ikke får "hentet deg inn igjen" når monstrene har lvl'et fra deg combat-messig. Forøvrig bør man vel være obs på at dette er et combat-orientert spill i mainquest\mange sidequests; dersom man vil ha en sandkasse der man kan pusle med crafting osv bør man kanskje heller gå for WoW eller noe slikt.

Nei, litt av gleden med mw (og forhåpentligvis oblivion) var jo feks å kunne bli en supah1337 kjemiker og fortsatt ha muligheten til å klare main quest. Nå (i værste fall og satt litt på spissen) vil jo alle spille combat-orientert og da fjerner man jo frihetsfølelsen no sinnsykt.

Lenke til kommentar
Ja, kan være et problem at du ikke får "hentet deg inn igjen" når monstrene har lvl'et fra deg combat-messig. Forøvrig bør man vel være obs på at dette er et combat-orientert spill i mainquest\mange sidequests; dersom man vil ha en sandkasse der man kan pusle med crafting osv bør man kanskje heller gå for WoW eller noe slikt.

Nei, litt av gleden med mw (og forhåpentligvis oblivion) var jo feks å kunne bli en supah1337 kjemiker og fortsatt ha muligheten til å klare main quest. Nå (i værste fall og satt litt på spissen) vil jo alle spille combat-orientert og da fjerner man jo frihetsfølelsen no sinnsykt.

5819668[/snapback]

 

Jeg mener Bethesda har sagt at du kan spille gjennom hele spillet uansett klasse og yrke du er.

Det er nok lettere med combat men ingenting skal være umulig

Endret av avanore
Lenke til kommentar
Ja, kan være et problem at du ikke får "hentet deg inn igjen" når monstrene har lvl'et fra deg combat-messig. Forøvrig bør man vel være obs på at dette er et combat-orientert spill i mainquest\mange sidequests; dersom man vil ha en sandkasse der man kan pusle med crafting osv bør man kanskje heller gå for WoW eller noe slikt.

Nei, litt av gleden med mw (og forhåpentligvis oblivion) var jo feks å kunne bli en supah1337 kjemiker og fortsatt ha muligheten til å klare main quest. Nå (i værste fall og satt litt på spissen) vil jo alle spille combat-orientert og da fjerner man jo frihetsfølelsen no sinnsykt.

5819668[/snapback]

 

Tror som sagt dette var et valg de bare måtte ta. Enten hånd-balansering av hele verdenen, mulighet til å bli "uber" samt kunne klare mainquest med hvilken som helst karakter.. eller auto-balansering som dessverre gjør at kabalen ikke går opp like godt for alle karakterer. Ser ikke helt hvordan de skulle klare å få til begge deler. Men så er ikke jeg profesjonell spill-designer heller. ;)

 

Morrowind hadde jo andre "vorter". F.eks at det var kul umulig (sånært som) å spille ren magiker - noe som ødela spillet for min del.

 

Jeg mener iallfall at dette systemet er flere steg fremover enn bakover. :)

Endret av thomanil
Lenke til kommentar
Morrowind hadde jo andre "vorter". F.eks at det var kul umulig (sånært som) å spille ren magiker - noe som ødela spillet for min del.

Sant nok, men jeg vil helst ikke møte banditter i mithrill og glass. Da er jeg mer fan av å gi bandittene "potions" evt. cheate med statten dems, slik at jeg ikke ser noen forandring. Dette er jo en måte å bytte ut fiender på. Hmm, vannskelig avgjørelse å ta.

Jeg tror jeg dropper vidre diskusjon til det faktisk blir et problem for meg, og ikke bare ser alt fra den værst tenkelige vinkelen :)

Endret av Mith
Lenke til kommentar

 

Jeg synes det er greit som det er.

En ting jeg lurer litt på er hvis du spiller easy mode får du like mye xp og går opp i lvl like fort som hard mode?

Hadde vært fantastisk hvis du fikk mere på hard. Da blir man nødt til og spille normal eller hardere for å komme seg opp i level

5819142[/snapback]

 

 

Ehrm, det finnest ikke xp i Oblivion, du går opp i level ved å utføre handlinger, altså kan du gå opp i lvl uten å slost.

Endret av Goz
Lenke til kommentar

Du får meir skills på vansklegare instillingar, men dette er ikkje noko innebygd i systemet, heller ein konsekvens. Fiendene tåler meir og du må følgeleg slå dei meir før dei ramlar. Sidan skill increase er basert på kor mange gonger du bruker skillen (eller kor lenge i stealth og athletics), vil ein som speler på vanskelegare bli bedre i combat skills rett og slett fordi han slo mest, blei slått på mest og skaut mest med boge. Non-combat skillar som alkymi vil levele like fort uavhengig av vanskegrad.

 

Det at du blir høgare level på hard har ingenting å sei eigentleg, sidan spelet er lika vanskeleg uansett kva level du er på.

Lenke til kommentar

Syntes systemet funker bra, MEN jeg er nå en L14 assasin/thief og spillet er mye vanskligere nå enn når jeg var L1, da jeg ikke har satsa så mye fighting enda.

Nesten hver eneste fiende jeg tar, må jeg bruke sneak attack, så løpe bakover og heale/skyte med bue. Håper når jeg har fått maxa det meste av stats at jeg er overlegen, nekter å bli banka av en bandit når jeg er L50 :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...