Gå til innhold

Massesensur på internett, ytrings og informasjonsfilter


Noen mener private selskaper kan få lov å gjøre hva de vil  

50 stemmer

  1. 1. Bør telenor kunne avslutte telefonabonnementet ditt fordi de ikke liker dine ringemønster eller hva du sier når du prater på telefonen?



Anbefalte innlegg

Første steget var for omtrent 6 måneder siden, når Apple, Google og Facebook ble ansatt av staten til å filtrere informasjon på internett.

De har for lenge siden begynt å slå ned på innehold som ikke passer deres politiske syn, eller de politiske synene til politikere/partier som de sympatiserer med.

 

Nå har massesensuren begynt, og den virker koordinert. Jeg er ingen tilhenger av Alex Jones, han bryr meg fint lite, men idag ble han på samme tid sensurert fra Facebook, Apple, Google og andre på internett, og alle deres tjenester. Det er for min del bekymringsverdig, i og med at jeg støtter ytrings og meningsfrihet, mangfold og spekter av informasjon. Som "forbruker" av informasjon er det min jobb å lete opp informasjon, unngå informasjon og filtrere informasjon osv. Det er mitt ansvar.

 

Men det vil verken det politiske systemet, massemediene eller internettgigantene ha noe av. De skal umyndiggjøre folk og styre hva de får av informasjon. De skal si hva som er ok og hva som ikke er ok, og nå skal de i tillegg filtrere og sensurere innehold, personer og ytringer.

 

Før du kommer med søppel om at private selskaper kan gjøre som de vil, kan du jo spørre deg selv om du mener telenor bør kunne avslutte ditt telefonabonnement fordi de ikke liker hvem du ringer til eller hva du sier på telefonen. Eller at butikken slutter å selge mat til deg fordi de ikke liker t-shorten din. Youtube, Facebook etc er en brukerplatform, ikke en politisk avis.

 

Anyways, et par interessante meninger om temaet og informasjon om hva det er prat om (disse folkene er sannsynligvis de neste til å bli sensurert på nett):

https://www.youtube.com/watch?v=iyma-3g1CGo

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er egentlig fristet til å si ja, om mobilen f.eks brukes til terror, terrorplanlegging/koordinering, drap eller oppfordringer til drap/drapstrusler, osv, som også er helt offentlig publisert slik at ingen trenger å avlytte eller undersøke hva og om telefonabonnement blir brukt til slik.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Med tanke på alt det Alex Jones har gjort mot bl.a foreldrene til Sandy Hook ofrene er dette en altfor mild reaksjon. Han burde sendes i fengsel enten han virkelig er så gal eller bare spiller en rolle for å tjene penger på det.

 

Skjønner ikke hva dette har med telenor å gjøre så pollen er for meg helt meningsløs.

Endret av Reg2000
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Burde du få lov til å kaste ut kunder som misbruker platformen din til å spre løgn og propaganda?

 

Ja.

 

Jeg ville bedt om etterprøvbare beviser for ekstreme påstander - og kastet ut vedkommende om vedkommende stadig lyger.

Idiotisk påstand all den tid det å lyve ikke er ulovlig.

 

I USA er ytringsfriheten så sterkt stilt at man kan si absolutt hva man vil. De eneste gangene det er ulovlig er ved direkte oppfordring til vold/drap eller om man ved å uttale seg skader andre andre økonomisk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Alex Jones er en karakter laget for å provosere, han har gjort mye av dårlig smak men aldri noe jeg mener fortjener utkastelse fra noen fora.

 

Så da lurer jeg veldig på hva han skal ha gjort nå som er så annerledes enn det han har gjort tidligere, dessverre vil ingen av selskapene som nå har blokkert han vise til noe så da kan jeg bare dømme han basert på tidligere verker og si at han ikke fortjener denne behandlingen.

 

Som Rushdie sa: "hva er ytringsfrihet uten retten til å fornærme"

 

Alex Jones er en kanarifugl i en kullgruve, og du har grunn til å være redd nå uansett hva dine tanker og meninger er.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Er egentlig fristet til å si ja, om mobilen f.eks brukes til terror, terrorplanlegging/koordinering, drap eller oppfordringer til drap/drapstrusler, osv, som også er helt offentlig publisert slik at ingen trenger å avlytte eller undersøke hva og om telefonabonnement blir brukt til slik.

Vel, slikt er jo en politisak, ikke selskapets sak.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er ikke ytringsfrihet å trakassere andre mennesker. Good riddance.

Jo, det er faktisk det. Men trakassering på visse nivåer er også lovbrudd og stafferettslig forfølgbart.

 

Da er det vel bedre at slike ting blir forfulgt i lovsystemet, heller enn av et sensurorgan?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jo, det er faktisk det. Men trakassering på visse nivåer er også lovbrudd og stafferettslig forfølgbart.

 

Da er det vel bedre at slike ting blir forfulgt i lovsystemet, heller enn av et sensurorgan?

 

Nei det er ikke det. Lær deg definisjonen på ytringsfrihet. Alex Jones blir forfulgt av loven, og har flere ganger måttet betale oppreisning for trakassering og oppfordring til trakassering av offer for masseskytinger. Argumentet de bruker i retten er mer eller mindre "Ingen er dumme nok til å ikke vite at Infowars er underholdning".

Endret av Gavekort
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Morsomt å se hvordan folk godter seg over dette.

Får se hvor morsomt det blir når de store selskapene bestemmer seg for at det er akkurat dine meninger de ikke liker.

 

 

Å si at man ikke liker transpersoner eller muslimer er ikke oppfordring til hat eller trakassering, det er en mening, og på lik linje som det er lov å være uenig, så burde det ikke være ulovlig å ha en slik mening.

Endret av Tåkefyrste
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Det handler vel ikke om meninger eller bare om temaene du nevner, men om at han bryter med retningslinjene til disse selskapene. At de har latt han holde på så lenge er mye rarere. Jeg synes det er helt greit å ikke stille plattformen sin til disposisjon for uthenging, trakassering og konspirasjonsteorier av barn og ofre for en skytemassakre.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jo, men så bytter de retningslinjer som andre bytter truser. Og når disse retningslinjene blir tilpasset en politisk agenda, så er det hele rimelig skummelt.

 

Demokratiet må forbedres, ikke forverres. Vi er på vei i feil retning, det er hovedproblemet. Mange av de som kaller seg "liberalister" er per idag for sensur og begrensning av ytringer. De ønsker å forby mest mulig, regulere folks tanker og skrenke inn på diverse friheter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...