Gå til innhold

TEST: Nvidia GTX 1080 SLI


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kunne like å vite om VR gir ytelsegevinst med dette oppsettet?

Eller kun 4k?

 

Mulig jeg misforstår spørsmålet ditt, men på side 2 står det "Når det kommer til VR, eller virtuell virkelighet, støttes ikke SLI-oppsett", som også kommer tydelig fram fra grafen for VRMark på samme side.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Kunne dere ikke også ha testet dette på et x99 chipset og en CPU med 40 pci lanes, og se om det vil bli mer enn 71% prosent ytelse?

Ser ut til at den CPU'en i test oppsettet har bare 16 PCI lanes

 

Da vil jo skjermkortene bare kjøre i x8 i hvert spor å ikke x16 i hvert spor. Og CPU'en har max bandwitch på 34.1 GB/s.

 

På for eksempel i7 5960x med 40 pci lanes og 68 GB/s skal jo klare å flytte data mye mer.

 

Vil vi ikke se her en ytelse på mer enn 71% i SLI da?

 

Vær så snill å kjør en test på et slikt oppsett så vi kan få et solid svar på svart å hvitt :)

Endret av BenTus_XL
  • Liker 9
Lenke til kommentar

Alt for få spill som blir testet her. Her har man jo mer eller mindre plukket et "fåtall" av spill som støtter SLI. Hva med å kjøre inn topp-10 mest populære spill på Steam, topp-10 mest populære spill på Origin og topp-10 populære spill på Uplay eller lignende å se hvor mange spill hvor SLI faktisk gir noe mersmak i det hele og store?

 

At 2x GTX 1080 har potensiale for rå ytelse er det jo liten tvil om. Men problemet for meg selv og mange andre er jo at brorparten av de spillene vi forholder oss til ikke støtter SLI i noen fornuftig grad. Nappet nylig ut ett av mine to GTX 980 og har jo knapt merket tap av ytelse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

De aller fleste spill støtter SLI etter et par uker. Fra 20% til tilnærmet 100%. Så det er heller graden som har noe å si. Tom League of Legends støtter SLI tror jeg. Og hva du merker er vel ikke god måling for SLI støtte? :p

 

Virker ellers som et par spill der har en slags fps cap, eller CPU bottleneck? Som GTA der oppløsning virker irrelevant for fps.

Lenke til kommentar

De aller fleste spill støtter SLI etter et par uker. Fra 20% til tilnærmet 100%. Så det er heller graden som har noe å si. Tom League of Legends støtter SLI tror jeg. Og hva du merker er vel ikke god måling for SLI støtte? :p

 

Virker ellers som et par spill der har en slags fps cap, eller CPU bottleneck? Som GTA der oppløsning virker irrelevant for fps.

 

Eh, really? Hva med alle DX12-spillene som ikke fungerer med SLI? Der spille må være programmert for å støtte multi-GPU-løsningene til DX12 for at de skal skalere utover 1 GPU.

 

Som RamGuy sier, litt skummelt med en slik test, da man kanskje kjøper seg et ekstra 1080, kommer hjem, finner ut at ingen av de krevende spillene klarer å ta utbytte av den. Eller, vi vet ikke fordi det er ikke testet.

 

Men hei, dersom alle DX12-spill nå plutselig på magisk vis støtter SLI, så er jo det topp. 

Lenke til kommentar

 

De aller fleste spill støtter SLI etter et par uker. Fra 20% til tilnærmet 100%. Så det er heller graden som har noe å si. Tom League of Legends støtter SLI tror jeg. Og hva du merker er vel ikke god måling for SLI støtte? :p

 

Virker ellers som et par spill der har en slags fps cap, eller CPU bottleneck? Som GTA der oppløsning virker irrelevant for fps.

 

Eh, really? Hva med alle DX12-spillene som ikke fungerer med SLI? Der spille må være programmert for å støtte multi-GPU-løsningene til DX12 for at de skal skalere utover 1 GPU.

 

Som RamGuy sier, litt skummelt med en slik test, da man kanskje kjøper seg et ekstra 1080, kommer hjem, finner ut at ingen av de krevende spillene klarer å ta utbytte av den. Eller, vi vet ikke fordi det er ikke testet.

 

Men hei, dersom alle DX12-spill nå plutselig på magisk vis støtter SLI, så er jo det topp. 

 

 

Hvilke spill er det som har så fantastisk ytelse i dx12 i det hele tatt? 

Lenke til kommentar
Om spill generelt yter dårlig i DX12 så er jo fraværet av SLI enda mer prekært. Tar vi topp-10 mest populære spill på Steam i Norge per nå;
 
- Resident Evil 7 (Støtter SLI)
- Rocket League (Støtter ikke, men du kan trikse med NVIDIA Inspector men det rapporteres om diverse problemer)
- Move or Die (Støtter ikke, men er vel såpass lettdrevet at det ikke har noe å si)
- Rimworld (Støtter ikke SLI)
- Tales of Berseria (Støtter ikke SLI)
- Resident Evil 7 Deluxe (Blir jo det samme som den forrige)
- Avorion (Støtter ikke SLI)
- The Forest (Støtter ikke SLI, kan også her tvinges via NVIDIA Inspector med diverse problemer)
- Grand Theft Auto V (Støtter SLI)
- Counter-Strike: Global Offensive (Usikker på om det støtter SLI? De fleste på Reddit og diverse sider ser ut til å rapportere om høy inputlag med SLI og ingen merkbar økning i FPS)
 
 
Global Topp-10 på Steam:
 
- Resident Evil 7 (Støtter SLI)
- Tales of Berseria (Støtter ikke SLI)
- Resident Evil 7 Deluxe (Blir jo det samme som den forrige)
- H1Z1: King of the Kill (Støtter ikke SLI. Til og med egen innstilling i spillet for å tvinge Single-GPU for å unngå SLI-problemer)
- Rocket League (Støtter ikke, men du kan trikse med NVIDIA Inspector men det rapporteres om diverse problemer)
- Grand Theft Auto V (Støtter SLI)
- Counter-Strike: Global Offensive (Usikker på om det støtter SLI? De fleste på Reddit og diverse sider ser ut til å rapportere om høy inputlag med SLI og ingen merkbar økning i FPS)
- Planet Coaster (Støtter ikke SLI, kan visstnok tvinges via NVIDIA Inspector men du får flickering i spillet)
- For Honor (Støtter ikke SLI)
- Tom Clancy's Ghost Recon Wildlands (Støtter SLI)
 
 
Polygon's Topp 10 2016:
 
- Doom (Støtter ikke SLI)
- Inside (Støtter ikke SLI, men som et 2D-spill så er det liten vits)
- Overwatch (Støtter SLI)
- Firewatch (Støtter ikke SLI, men lettdrevent så ikke store poenget)
- Superhot (Støtter ikke SLI)
- The Witness (Støtter ikke SLI, må deaktiveres fullstendig for å ikke få flicker)
- Dishonered 2 (Støtter ikke SLI)
- Stardew Valley (Støtter ikke SLI, men det er heller ikke noe behov for SLI)
- Titanfall 2 (Støtter ikke SLI? Utvikler snakket om at det muligens skulle komme i en patch?)
- The Last Guardian (Konsoll)
 
- No Man's Sky (Honorable Mention) (Støtter ikke SLI).
 
 
 
 
Antallet spill som ikke støtter SLI er LAAANG. En del støtter det om du trikser med NVIDIA Inspector men da ofte med diverse problemer i form av flicker og andre artefacts i spillet. Og som det nevnes så eksisterer det vel ikke et eneste spill som kjører DirectX12 som samtidig støtter SLI.
 
En påstand om at tilnærmet 100% av spill støtter SLI er regelrett pølsevev. Jeg ønsker jo ikke å undergrave SLI, men som en SLI-bruker selv så må jeg jo ærlig innrømme at når jeg ser på ting nå i etterkant så har skjermkort nr2 på mange måter vært totalt bortkastede penger. Av de spillene jeg spiller til vanlig per i dag så er det vel bare Overwatch som faktisk støtter SLI.
 
Spill som Doom, Titanfall 2, H1Z1, Rocket League, Dead by Daylight, Friday the 13th: The Game, Planet Coaster og Hitman støtter ikke SLI og i de fleste av spillene så er det faktisk fordelaktig å deaktivere SLI fullstendig for å unngå diverse problemer.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg har kjørt SLI siden høsten 2014. Og dessverre må jeg si at dersom det ikke skjer store endringer i DX12 med det første som fører til at det er enklere for spill produsenter for å støtte SLI, så kan jeg ikke anbefale å kjøre SLI. Det er rett og slett for mange spill som ikke støtter det, og det er og litt mere små problemer med å kjøre SLI.

1 stk 1080 kort er mer enn nok for alt foruten 4K oppløsning etc. Og det er ikke mange som faller inn i den kategorien, og det er rett og slett for tidlig for å spille i 4K, og gjør du det så vel må du også ta med på kjøpet problemene og kostnadene ved å gjøre det.

Alle snakket om at DX12 skulle støtte SLI native, problemet er at spillene MÅ lages for å støtte dette, ellers fungerer det ikke, og vi er like langt som med DX10/11 etc.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vi er vel nesten lenger unna med DirectX12 enn vi var med DirectX9 og 10. Tidligere så hadde nå hvertfall NVIDIA penger langt nedi lomma på de fleste utviklere så man ville jo gjerne se en eller annen form for SLI-støtte.

 

Har kjørt SLI flere ganger opp igjennom, og selv om det også tidligere som da jeg kjørte GTX 295 og på den tiden så var det jo fremdeles mye smårusk med SLI men de stortsett alle de mest populære spillene på Steam osv støttet i det minste SLI.

 

 

Nå i dag så er jo situasjonen en helt annen. Selv ikke alle AAA-spill støtter SLI, mange går over til DX12 uten støtte for SLI og ikke minst så har jo mindre utviklere spist opp en gigantisk del av markedet. Skal ikke gå mange årene tilbake i tid før AAA-spill dominerte markedet, mens i dag så er det et langt større antall spill fra mindre utviklere som dominerer og så godt som ingen av disse støtter SLI.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...