Gå til innhold

Er det egentlig vanskelig å bygge sin egen PC?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Forøvrig så savner jeg Hardware.no fra den gangen de fokuserte mest på pcdeler, bygging, tester med mere....

 

Nettopp. Èn liten artikkelserie er bare "mobbing", de kommer ikke til å fortsette med noe seriøst innenfor PC alikevel. Jeg synes hvertfall det blir litt for dumt....

Lenke til kommentar

Tips til de som vil bygge egen PC og helst ikke gjøre så mye med den i ettertid. Legg litt ekstra i CPU og hovedkort. Jeg synes i hvert fall at det er noe herk å bytte dette i senere tid. Grafikkort, RAM, osv er mye enklere å bytte i ettertid.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Prøver så godt jeg kan å hjelpe guttunger som har blåst halve lønna til foreldrene på ny Intel/Nvidia pc, på facebook. Min uoffisielle erfaring er at 9/10 plages med ett eller annet på den platformen mens 1/5 plages med AMD.

Hvorfor skulle folk plages mer med et eller annet med nVidia/Intel enn med AMD?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Prøver så godt jeg kan å hjelpe guttunger som har blåst halve lønna til foreldrene på ny Intel/Nvidia pc, på facebook. Min uoffisielle erfaring er at 9/10 plages med ett eller annet på den platformen mens 1/5 plages med AMD.

Hvorfor skulle folk plages mer med et eller annet med nVidia/Intel enn med AMD?

 

 

Fint om du definerer hva du legger i plaget av plattformen også i denne påstanden. Som virker høyst usannsynlig.

Endret av Kron
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

..Og for all del få med dette med spacere mellom hovedkort og kabinett - det er mange mange som har klemt hovedkortet rett på metallplata under med reultat kortslutning så det holder.

Eller de som har benyttet en (eller fler) spacer(e) for mye. Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Eller de som har benyttet en (eller fler) spacer(e) for mye.

Har gjort det en gang (glemte å fjerne de som var overflødig), for ca 15 år siden. Stod røyk ut av hovedkortet og satt igjen med en stk svidd RAM slot. :p

Heldigvis første og siste gangen.

Endret av PantZman
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva er vitsen med en slik artikkelserie? Alle spør og får god hjelp på diskusjon.no og det er haugevis av supergode tutorials på nett og videoer på Youtube. Dere bør bare fortsette med Applerykter så dere faktisk tjener penger :p

Det er alltid fint å ha flere artikler. Slike artikler er fine å linke til når man skal hjelpe folk i å ta et valg mellom ferdigbygd eller PC i deler.

Endret av RRhoads
Lenke til kommentar

 

Eller de som har benyttet en (eller fler) spacer(e) for mye.

Har gjort det en gang (glemte å fjerne de som var overflødig), for ca 15 år siden. Stod røyk ut av hovedkortet og satt igjen med en stk svidd RAM slot. :p

Heldigvis første og siste gangen.

 

Hvorfor var dette et problem? Hva var det det om borti?

Endret av Emancipate
Lenke til kommentar

Noen tips til artikkelforfatter : 

 

Du har startet bra , men ikke glem å i det minste å nevne :

 

*Amd sin kommende Zen serie med Cpu'er , det er mye som ser bra ut ( og mye rykter så man må sile ) og kan være med på å gjøre AMD cpu'er mer relevante for entusiaster.

 

*Et dypdikk i Bios og UEFI kan være lurt , svært mange nybyggere feiler fullstendig her for å ikke snakke om den jungelen med alternativer som kommer fra de forskjellige hovedkortleverandørene...

 

*Og så har man jo den virkelige "kongen" når man kjøper seg en PC og som er umulig å greie seg uten : Strømforsyningen , hvor mange brukere har kjøpt en sinnsyk dyr pc og feilet når de kjøpte seg en PSU som tok kvelden og dro med seg flere komponenter til skrekk og gru for den stakkars "gjerrigknarken" av en bruker?

 

Her har man faktisk litt å gå på , hvis vi forventer en levetid på et nybygg på PC så kan man faktisk gi en god anbefalning på hvor fort en strømforsyning vil lønne seg og hva man faktisk bør kjøpe som gir både trygghet og kvalitet over tid.

 

Anbefaler også at man tar seg et dypdykk i dagens kabeljungel og forklarer faktisk hvordan man kan bruke disse fornuftig , pass på å anbefale at man alltid bytter ut gamle kabler fra strømforsyning selv om de ser ut som de kan brukes i den nye...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Eller de som har benyttet en (eller fler) spacer(e) for mye.

Har gjort det en gang (glemte å fjerne de som var overflødig), for ca 15 år siden. Stod røyk ut av hovedkortet og satt igjen med en stk svidd RAM slot. :p

Heldigvis første og siste gangen.

 

Hvorfor var dette et problem? Hva var det det om borti?

 

Den kortslutta hovedkortet. Ganske problematisk. :)

Lenke til kommentar

Prøver så godt jeg kan å hjelpe guttunger som har blåst halve lønna til foreldrene på ny Intel/Nvidia pc, på facebook. Min uoffisielle erfaring er at 9/10 plages med ett eller annet på den platformen mens 1/5 plages med AMD.

 

Dette er bull. Har bygget mange datamaskiner siden 1989, inklusive min første dedikerte gamingboks som hadde en 200 MMX klokket til 250MHz ved å fysisk endre konfigurasjon på hovedkortet, to Voodoo 2 3DFX kort i det som kan beskrives som tidlig SLI samt et 2D kort. Ikke så veldig relevant for nvidia/intel mot AMD diskusjonen, men jeg nevner det like så. For jeg har fortsatt å bygge maskiner etter dette, både med amd, intel, nvidia og ATI/AMD. Jeg har til og med vært innom Cyrix CPU.

 

Og min erfaring er motsatt. En gang i tiden var det meste buggy, i dag er det ikke all verden med problemer uansett så fremt man bygger maskinen riktig. Men de bøggsa jeg har vært innom har i hovedsak vært relatert til AMD skjermkort.

 

Jeg har for øvrig et intel/AMD oppsett i dag. Så man er ikke låst til de to konfigurasjonene du nevner heller.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...