Gå til innhold

Er det egentlig vanskelig å bygge sin egen PC?


Anbefalte innlegg

Jeg liker godt å "bygge" PC i den forstand at jeg bruker god tid på å gjøre research om forskjellige komponenter og plukke ut det beste ift kvalitet målt mot pris, men å faktisk sette komponentene sammen i kabinettet foretrekker jeg å overlate til noen som har gjort det mange ganger før. Hvis jeg skulle gjort det ville jeg først likt å øve meg med noe gammelt skrot som det ikke gjorde noe om jeg ødela, og ikke ta jomfruturen med nye komponenter jeg har betalt mange tusen for.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg liker godt å "bygge" PC i den forstand at jeg bruker god tid på å gjøre research om forskjellige komponenter og plukke ut det beste ift kvalitet målt mot pris, men å faktisk sette komponentene sammen i kabinettet foretrekker jeg å overlate til noen som har gjort det mange ganger før. Hvis jeg skulle gjort det ville jeg først likt å øve meg med noe gammelt skrot som det ikke gjorde noe om jeg ødela, og ikke ta jomfruturen med nye komponenter jeg har betalt mange tusen for.

Det vanskeligste, og det som flest gjør feil er nok å ha på kjøleren. Mange har på kjølepasta feil. Det er det vanskeligste, og det er egentlig veldig lett hvis man vet hvordan man skal gjøre det.

 

Men, som du sier, ikke dumt å prøve seg en gammel PC først. Da slipper du å være redd for å ødelegge noe første gangen, selv om sjansen for at det skal skje er veldig lav.

Lenke til kommentar

Det vanskeligste, og det som flest gjør feil er nok å ha på kjøleren. Mange har på kjølepasta feil. Det er det vanskeligste, og det er egentlig veldig lett hvis man vet hvordan man skal gjøre det.

 

 

Men, som du sier, ikke dumt å prøve seg en gammel PC først. Da slipper du å være redd for å ødelegge noe første gangen, selv om sjansen for at det skal skje er veldig lav.

 

Det var en negativ overaskelse med å gå fra en enkelt åpen kjerne slik AMD socket A hadde og til CPU med en diger heatspreader.

Den første jeg hadde med heatspreader gikk greit ettersom jeg brukte hvit enkel vanlig kjølepasta som ikke leder og sprer seg gjevnt selv, mens den neste holdt på å ta knekken på CPUen ettersom nå bruker man kjølepasta med metall i og gjerne med litt viskose i og den må plasseres rett og man må ikke søle.

Det hjalp å finne ut at den nye måten og gjøre det på er å ha en liten dært pasta midt på CPUen og sette kjøleren på plass.

Lenke til kommentar

For meg virker utsagnet om at AMD plattformen er mer uproblematisk enn Nvidia/Intel som en gal observasjon. Kan godt være denne brukeren har observert dette  personlig, som ikke nødvendigvis er representativt.

 

Likevel, jeg tror nok det heller har med å gjør hvilken gruppe som velger AMD. Jeg at blant de som velger AMD er det flere som har satt seg litt mer inn i det, mens gruppen som velger Intel/Nvidia har flere personer som velger uten å kunne så mye egentlig. I prosenter altså.

 

 

Ellers merkelig at folk er negative til denne artikkelen, av den grunn at de vil ha mer artikler som dette. Hvis dere vil ha mer content som dette, gi positiv tilbakemelding om det istedenfor å klage over mangelen på artikler slik som dette. Mye kjekkere og motiverende for de som skriver artikler å skrive mer slik som dette om de får mer positiv tilbakemelding på det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har bygge et par AMD-rigger i min tid (XP og Duron) samt gravd inn i tidligere datamaskiner. Fremdeles er det kjekt å lese artikler om slikt. Jeg merket at det var lenge siden jeg hadde gjort dette når jeg nå vurderte ny maskin, det var en jungel av standarder. Så jeg gjorde det enkelt, fikk Komplett til å sette sammen en luring for meg.

 

Men jeg tenker at jeg etterhvert vil prøve å bygge maskiner igjen. Jeg har en forkjærlighet for RACK-kabinett og har enda ikke hatt et slikt et...

Lenke til kommentar

 

 

Prøver så godt jeg kan å hjelpe guttunger som har blåst halve lønna til foreldrene på ny Intel/Nvidia pc, på facebook. Min uoffisielle erfaring er at 9/10 plages med ett eller annet på den platformen mens 1/5 plages med AMD.

 

For noe svada.

 

Helt enig, høres helt latterlig ut..

 

Han må ha en litt spesiell vennekrets på Facebook.

Lenke til kommentar

Kan det være smart å gå ekstra grundig til verks i BIOS-innstillinger. Gjerne også hva UEFI betyr.

 

BIOS er det dessidert et av de vanskeligste tema man kan bevege seg inn i. Det andre er jo mer Plug'n'Pray. For hvor ofte har man som PC-bygger ikke klødd seg i hode over betydningen av flere obskure BIOS-betegnelser i menyvalgene.

 

Lag en BIOS-artikkel som selv garvede PC-byggere kan ha glede av. Når jeg sier garvede, så tenker jeg på folk som kan en del, men som kan ha glede av å lære det lille ekstra.

 

For BIOS kan også fungere rett ut av boksen slik den kom i fra fabrikk. Men, det er ikke alltid dette er nok, for å komme skikkelig i mål.

 

Ellers en kommentar til et artikkelbilde. Tør dere virkelig å bruke OCZ-komponenter! Fra en bruker som prøvde en slik OCZ-SSD som fikk havari senvinter 2015, så det er ikke særlig lenge siden. Var en Trion 100 som havarerte for meg etter kun få ukers bruk. Ergerlig opplevelse, og måtte man som et PC-kollektivt forum hjelpe til å veilede folk til riktigere valg, f.eks. Samsung EVO. Men, husk backup da for det om.

 

Backup kan også brukes/utføres av pyser.

 

https://www.youtube.com/watch?v=wJQvNUMhdmQ

Endret av G
Lenke til kommentar

 

 

 

Prøver så godt jeg kan å hjelpe guttunger som har blåst halve lønna til foreldrene på ny Intel/Nvidia pc, på facebook. Min uoffisielle erfaring er at 9/10 plages med ett eller annet på den platformen mens 1/5 plages med AMD.

 

For noe svada.

 

Helt enig, høres helt latterlig ut..

 

Han må ha en litt spesiell vennekrets på Facebook.

 

jepp har det. På intel/nvidia er det opp og ned i menten poster om at geforce experience krasjer. jeg leser mer poster om problem med nvidia enn amd, er hva jeg mener. Men whatever, jeg går ut i garasjen å skyter meg

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Prøver så godt jeg kan å hjelpe guttunger som har blåst halve lønna til foreldrene på ny Intel/Nvidia pc, på facebook. Min uoffisielle erfaring er at 9/10 plages med ett eller annet på den platformen mens 1/5 plages med AMD.

 

For noe svada.

 

Helt enig, høres helt latterlig ut..

 

Han må ha en litt spesiell vennekrets på Facebook.

 

jepp har det. På intel/nvidia er det opp og ned i menten poster om at geforce experience krasjer. jeg leser mer poster om problem med nvidia enn amd, er hva jeg mener. Men whatever, jeg går ut i garasjen å skyter meg

 

Statistisk sett er det naturlig siden nVidia selger en del bedre enn AMD.

Lenke til kommentar

Det vanskeligste, og det som flest gjør feil er nok å ha på kjøleren. Mange har på kjølepasta feil. Det er det vanskeligste, og det er egentlig veldig lett hvis man vet hvordan man skal gjøre det.

..og hvordan skal det gjøres da?

Jeg har kjøpt meg ny kjøler til min Skylake 6700, og er veldig usikker på akkurat dette.

Lenke til kommentar

 

Det vanskeligste, og det som flest gjør feil er nok å ha på kjøleren. Mange har på kjølepasta feil. Det er det vanskeligste, og det er egentlig veldig lett hvis man vet hvordan man skal gjøre det.

..og hvordan skal det gjøres da?

Jeg har kjøpt meg ny kjøler til min Skylake 6700, og er veldig usikker på akkurat dette.

 

 

Man smører på riktig mengde. Finnes flere tips om dette på nettet og må nesten anbefale at du tar en titt , men i prinsipp bør man ta en liten test når man har hatt på første gangen for å se om det blir riktig mengde og så gang nr 2 ha på en dot i midten (eller en liten X ) sånn at dette fordeler seg godt nok når man monterer kjøleren.

Lenke til kommentar

 

Det vanskeligste, og det som flest gjør feil er nok å ha på kjøleren. Mange har på kjølepasta feil. Det er det vanskeligste, og det er egentlig veldig lett hvis man vet hvordan man skal gjøre det.

..og hvordan skal det gjøres da?

Jeg har kjøpt meg ny kjøler til min Skylake 6700, og er veldig usikker på akkurat dette.

 

Tar en dært tilsvarende et riskorn på midten.

Lenke til kommentar

Først burde man ha på litt for å fylle porene på cpu-kjøleren. Dette gjør man ved at man tar på et tynt lag som man skraper vekk med et gammelt bankkort eller lignende. Den kjølepastaen som er igjen etterpå er den som ligger i porene. Nå kan du ha på en stripe/kryss/ert(hva som er anbefalt forskjellige prosessorer varierer). Dette blir presset utover når du har på kjøleren.

Endret av RRhoads
Lenke til kommentar

 

Det vanskeligste, og det som flest gjør feil er nok å ha på kjøleren. Mange har på kjølepasta feil. Det er det vanskeligste, og det er egentlig veldig lett hvis man vet hvordan man skal gjøre det.

..og hvordan skal det gjøres da?

Jeg har kjøpt meg ny kjøler til min Skylake 6700, og er veldig usikker på akkurat dette.

 

Du vil få mange svar på dette, og folk er uenige om hva som er best, som du ser over. Kan bli litt forvirrende med så mange metoder ol. Litt skummelt å putte på, om du gjør det rett ol. Men frykt ikke!

 

I realiteten er det faktisk svært vanskelig å gå feil! Hvordan du har på denne kjølepastaen påvirker temperaturene minimalt. Vi snakker om +- 0.1 C. Se denne videoen her, her demonstreres veldig mange forskjellige typer å ha på kjølepasta på CPU, som alle gir likt resultat. Selv det å ha alt for mye gir likt resultat. Selv om du da får gris utover hovedkortet og alt, så er ikke å anbefale. Så ikke ha aaaaltfor mye, og heller ikke aaaaltfor lite, og det kommer til å gå helt fint :)

 

Se, og la bekymringene forsvinne :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...