Gå til innhold

Nå skal Dolby gjøre kinoopplevelsen mye bedre


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg må innrømme at jeg ikke ser hvordan dette skal konkurrere mot IMAX. Synes heller det virker å være i konkurranse mot ting som THX eller Digital Cinema.

Nyheten er Dolby Cinema dvs "hele kinoen", basert på Dolby Vision og Dolby Atmos. THX og DCI er bare standariseringsorganer.

Endret av MartinGM
Lenke til kommentar

Tar jobben som djevelens advokat i dag, og sier at jeg er strålende fornøyd med Nova 1. Lyden er vanvittig. Høy, ja, men ikke for høy etter min mening, og jeg har ikke dårlig hørsel, før noen påstår det. Det er mulig at det varierer fra film til film hvorvidt lydbildet fungerer godt eller ikke med så høy lyd, men både Interstellar og Guardians of the Galaxy var iallfall sinnsykt rå opplevelser. Kongesalen og Prinsen 6 har forøvrig ikke Atmos (foreløpig).

Lenke til kommentar

 

Atmos, som allerede er tatt i bruk i flere kinoer, er en lydstandard som gjør det mulig å benytte hele 64 høyttalere, hvorav flere kan plasseres i taket for en mest mulig oppslukende lydopplevelse.

 

Atmos bruker opp til 64 høyttalere på opptil 64 kanaler. og flere SKAL plasseres i taket.

 

Man kan jo fint ha 64 høyttalere i ett 5.1 oppsett også.

 

Frontrekka er ikke med blant de 64 kanalene. Atmos er kun surroundlyden.

 

Angående høy lyd på Atmos, så prøver iallefall jeg å justere til antall besøkende og hvilken film som spilles. trenger ikke fullt trøkk på drama, men action kan fint ha litt volum.

 

Mvh. Kinomaskinist :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Atmos bruker opp til 64 høyttalere på opptil 64 kanaler. og flere SKAL plasseres i taket.

 

 

Tak-kanalene må ikke være montert i taket. F.eks har Pioneer sluppet er Atmos høyttalersett hvor tak-kanalene er plassert ovenpå surroundhøyttalerne, slik at lyden skal reflekteres fra taket og ned. http://www.lydogbilde.no/nyheter/atmos-hoyttalere-fra-pioneer (fra Lyd og Bilde).

 

Men det er selvfølgelig best og mest ønskelig med høyttalerne fysisk montert i taket over publikum slik du sier for best mulig lydopplevelse ;)

Lenke til kommentar

 

 

Atmos bruker opp til 64 høyttalere på opptil 64 kanaler. og flere SKAL plasseres i taket.

 

 

Tak-kanalene må ikke være montert i taket. F.eks har Pioneer sluppet er Atmos høyttalersett hvor tak-kanalene er plassert ovenpå surroundhøyttalerne, slik at lyden skal reflekteres fra taket og ned. http://www.lydogbilde.no/nyheter/atmos-hoyttalere-fra-pioneer (fra Lyd og Bilde).

 

Men det er selvfølgelig best og mest ønskelig med høyttalerne fysisk montert i taket over publikum slik du sier for best mulig lydopplevelse ;)

Nå er jo det du linker til tiltenkt hjemmemarkedet.

Dolby har sluppet Atmos for hjemmebruk, men er nok en ganske så nedskalert versjon enn den til proffbruk.

Lenke til kommentar

 

 

Atmos, som allerede er tatt i bruk i flere kinoer, er en lydstandard som gjør det mulig å benytte hele 64 høyttalere, hvorav flere kan plasseres i taket for en mest mulig oppslukende lydopplevelse.

 

Atmos bruker opp til 64 høyttalere på opptil 64 kanaler. og flere SKAL plasseres i taket.

 

Man kan jo fint ha 64 høyttalere i ett 5.1 oppsett også.

 

Frontrekka er ikke med blant de 64 kanalene. Atmos er kun surroundlyden.

 

Angående høy lyd på Atmos, så prøver iallefall jeg å justere til antall besøkende og hvilken film som spilles. trenger ikke fullt trøkk på drama, men action kan fint ha litt volum.

 

Mvh. Kinomaskinist :)

 

 

Er du maskinist på nova?

 

Har tenkt meg til Trondheim for å oppleve ATMOS. Er veldig spent på hvordan det fungerer og høres ut. Har lest en del om det, men har ikke fått opplevd det enda.

Synes lyden er hakket for lav i noen av de lokale kinoene. Sist jeg var i trondheim på kino (mange år siden) syntes jeg det var hakket for høyt igjen, men da satt jeg på første rad, og det varierer sikkert mye fra film til film hvordan det fungerer.

 

 

Lenke til kommentar

 

 

 

Atmos, som allerede er tatt i bruk i flere kinoer, er en lydstandard som gjør det mulig å benytte hele 64 høyttalere, hvorav flere kan plasseres i taket for en mest mulig oppslukende lydopplevelse.

 

Atmos bruker opp til 64 høyttalere på opptil 64 kanaler. og flere SKAL plasseres i taket.

 

Man kan jo fint ha 64 høyttalere i ett 5.1 oppsett også.

 

Frontrekka er ikke med blant de 64 kanalene. Atmos er kun surroundlyden.

 

Angående høy lyd på Atmos, så prøver iallefall jeg å justere til antall besøkende og hvilken film som spilles. trenger ikke fullt trøkk på drama, men action kan fint ha litt volum.

 

Mvh. Kinomaskinist :)

 

 

Er du maskinist på nova?

 

Har tenkt meg til Trondheim for å oppleve ATMOS. Er veldig spent på hvordan det fungerer og høres ut. Har lest en del om det, men har ikke fått opplevd det enda.

Synes lyden er hakket for lav i noen av de lokale kinoene. Sist jeg var i trondheim på kino (mange år siden) syntes jeg det var hakket for høyt igjen, men da satt jeg på første rad, og det varierer sikkert mye fra film til film hvordan det fungerer.

 

 

 

Heisann.

 

Nei er nok lenger nord. faktisk nordligste Atmos kino i verden :D

 

iallefall til Tromsø skaffer seg Atmos.

 

Lyden varierer jo veldig fra film til film også. Noen er spilt inn med for høyt volum, men da bruker distributør å gi kinoen beskjed om for høy miks. Men ellers prøver iallefall jeg å kjøre lyd på passe lyd. Om det et 7, som er standard, eller 4,5 med lite publikum/høy miks varierer fra gang til gang. Ulempen er at publikum ikke sier ifra for forestilling er over, om for høy lyd. Men begynner å kjenne salen nå. (ny sal i April)

Lenke til kommentar

 

 

Atmos, som allerede er tatt i bruk i flere kinoer, er en lydstandard som gjør det mulig å benytte hele 64 høyttalere, hvorav flere kan plasseres i taket for en mest mulig oppslukende lydopplevelse.

 

Atmos bruker opp til 64 høyttalere på opptil 64 kanaler. og flere SKAL plasseres i taket.

 

Man kan jo fint ha 64 høyttalere i ett 5.1 oppsett også.

 

Frontrekka er ikke med blant de 64 kanalene. Atmos er kun surroundlyden.

 

Angående høy lyd på Atmos, så prøver iallefall jeg å justere til antall besøkende og hvilken film som spilles. trenger ikke fullt trøkk på drama, men action kan fint ha litt volum.

 

Mvh. Kinomaskinist :)

 

 

Jeg kan kun kommentere fra erfaring. De siste 2 filmene jeg så på Nova 1 i Trondheim var "Fury" og "Interstellar". På begge var lyden såpass høy at jeg hørte pipelyder i ørene til langt på kveld. For meg er det en helt klar indikasjon på at lyden må justeres.

 

Jeg er helt enig i at enkelte filmer bør ha litt ekstra trøkk i lyden, men stiller meg undrende til at sånt må justeres manuelt. Er det ikke automatisk romkorreksjon på såpass avanserte systemer?

 

Neste gang skal jeg ha med meg decibel-måler. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...