Gå til innhold

Se, her flyr bilen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bil? Et fly med 4 hjul...

Nei. Forskjellen ligger i at fly ikke kan kjøre på veien, og kan heller ikke bli brukt i trafikken. Det kan en bil. Ja, og det er jo hele poenget med doningen. Man må kalle det hva man vil, men så lenge du kan bruke den til å kjøre hjemmefra, og deretter kjøre til f.eks en flyplass hvor du kan fly, ja så er det poenget til en slik. :) Svært praktisk med andre ord. :)

 

Hadde flere fått seg slik, og det ble opprettet små rullebaner rundt om i landet (kan legges mye nærmere bebyggelse pga. mindre støy fra slike små doninger), så er dette det beste håpet om en relativt rask og god transportmåte for mellom-distanser, som Oslo-Trondheim for eksempel.

 

Slik det er i dag tar det gjerne 5 timer, pga. lang tid på flyplassen, avvikling av tur til og fra flyplassen, samt komme deg dit du bor/skal. Med en slik doning hadde det tatt ca 1t og 30 min toppen. :D

 

ca. 10 min til flyplass, 5min på å ta av, 1t kjøretid (50 mil) og 5 min på landing, og 10 min fra rullebane og hjem.

Endret av Andrull
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Glemte nesten å tenke på det, men man sparer ytterligere på å kunne kjøre i rett linje, kontra svingete veier, og trafikk. :) Så blir fort gaaanske mye raskere ja.

 

Nå vet jeg ikke hvor du bor, men i de aller fleste som bor så langt unna svenskegrensa, så tror jeg du kan spare ganske mye mer på å kunne kjøre luftlinje.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

 

Bil? Et fly med 4 hjul...

Hvordan tenkte du at en flyvende bil ville være i 2014?

Med tanke på hva som er skjedd innen data og mobil ville jeg vel nesten gjettet vi var nærmere noe slikt nå http://youtu.be/bp2TWNpTA7s

 

.. men cluet er kanskje å få innarbeidet førerløst først, så ikke vi får totalt kaos i tre dimensjoner -- som fort skjer når folk får 10 nye blindsoner og noen ekstra blinklys...

Lenke til kommentar

hvordan får du til at det blir 10 blind-soner ut av det ?

 

og så er det lit merkelig at alt liksom må være førerløst for at det skal være funksjonelt for trafikken.

( bare den tanken er en provokasjon )

 

i tillegg så begrenser det også en del muligheter for utviklingen

 

vel og bra at ting kan skje automatisk , men det er ikke bare fordeler med det

Lenke til kommentar

og du har selvfølgelig bare hørt at man kan gjøre ting på en eneste måte.

 

10 blind soner har ingen ting med om man kan fly eller ikke

( man må jo ha opplæring og ofte tillatelse til bruke enkelte typer kjøretøy)

 

og så må det gå an å ta tingene seriøst i stedet for hele tiden skal provosere , enten det har man holdningen eller andre ting å gjøre

Lenke til kommentar

Tror de fleste her hittil har vært sånn rimelig seriøse. At du blir provosert fordi du ikke har troa på automatiserte kjøretøy får du ta på din egen kappe (autopiloten gjør allerede det meste på mer avanserte fly).

For det blir nok svært viktig for slike kjøretøy, og eneste muligheten for at de skal bli noe mer populære enn en håndfull stykk. Det ville nok også senket kravene for å kunne føre de.

 

Åpenbart, i startfasen er det klart bare erfarene piloter, så vel som sjåfører som det nok blir fokus på, som kan ta over styringa i nød.

 

Det med blindsoner var nok ikke ment å ta bokstavelig vil jeg tro, men for å illustrere poenget.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Om vi ser svart/hvitt, så ser du rødt. Bare fordi noen insinuerte at litt av poenget er å ha automatiserte enheter, så trenger du ikke gå helt over styr med holdninger, trangsynhet (svart/hvitt), og at det er provoserende på noen som helst måte.

 

Du er overraskende naiv og håpløs provokant selv, og det burde ikke komme som noen overraskelse om de ikke slapp 5 millioner nordmenn løs i slike doninger uten et kontrollsystem som styrer og hindrer de fra å kollidere. FOr ja, da VILLE det blitt Texas. Foreløpig er det ingen som har nevnt noe om å hindre deg fra å styre slike, men da får du neimen også bli pilot. For med mindre det er en maskin eller pilot, så er ikke vanlige folk skikket for slikt. Og i forhold til de automatiserte bilene som er på dørkarmen, så er automatiserte ferder i luftrommet den største selvfølge å finne de fleste steder i verden.

 

Dog tror jeg nok det i fremtiden med en del slike flyvende biler blir ALT for farlig, å fly selv for erfarene piloter, når andre biler suser forbi svært nærme. Et menneske er hverken motorikk, kapasitet til å overvåke eller reaksjonsevner som skal til for å klare dette kunststykket. SÅ om de skulle sluppet deg løs, så ville det vært i mer avsideslignende områder, og med sertfikat for det.

 

Og da kommer vi til poenget, som altså er at tanken bak flere prosjekter at automatisering, da dette MÅ til for at det skal ta av, men også for alles sikkerhet. Jeg vet at jeg hadde tørt å nærmet meg et luftrom hvor du førte en slik bil manuelt.

 

Og ja, det er autopiloten som står for de typisk vanskelige manøvrene, og tar over og korrigerer om piloten gjør feil i virkelige scenarioer.

 

DOg må jeg si det er latterlig hvilke påstander du drar ut av deg, når du mener det er svart/hvitt å se lenger enn nesetippet, som i denne forstand er at det alltid vil være slik det har vært i den tiden du har levd.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

var det ikke du som nettop skrev at det ikke var nødvendig med pilotutdanning fordi ( du hadde bestemt at ) det ikke var nødvendig når ( noe du også hadde bestemt) når alle disse bilen , flyvende eller ei skulle ( tvinges til å ) være helt automatiske ?

 

og nå forlanger du at all flyvende biler må føres av en pilot

 

jeg har over hode ikke ment noe annet

Det er jo tross en grunn til at man har opplæring og sertifikater på slikt

 

Det er den ekstreme holdningen enkelte har , om at ingen skal tillates til kjøre bil fordi man kan gjøre feil , eller at noen som ikke har opplæring kan finne på å stikke av med bilen jeg reagerer på

 

da glemmer man at det er ikke bare de som kan kjør som kan gjøre feil.

 

når man så sammenligner det med fly overvåking og de systemene som brukes der så er det ikke samlingbart en gang .

selv om det er mange fly i luften så er det ikke fler millioner som farter rundt i samme område på samme tid

Har der det mer naturlig å sammenligne det med kollektivtrafikken ( buss og jernbane ) når det gjeld antall reisende

 

å ha et slik system for automatiske biler blir for omfattende.

 

å ha en bil som gjør alt på egen hand vil i grunn ikke bli så mye mer sikker en i dag på menneskene sin natur

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...