Gå til innhold

– Get og Canal Digital bryter loven


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette er en nyhet som har vært på vg.no og digi.no i noen dager ennå.

Så er ikke noe nytt, kun kopi.

 

Selv så lurer jeg på om man har rett å kreve dette blir gjort frem til man vil bli kunde hos get eller canaldigital.

Eller må man vente til de får nytt system.

 

Get virker vertfall ut som er verst her. Når de bygger fiber i oslo burde de komme best ut.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men om du går i butikken og ikke får lov til å kjøpe melk uten også å kjøpe brød blir det feil, det uttaler Forbrukerrådets Finn Myrstad i forbindelse med saken.

 

Synes det er litt merkelig at Finn Myrstad forventer at butikken skal måtte levere ut brødet gratis når kunden kjøper melk, fremfor å gi kunden valget mellom å kjøpe melk og brød, eller ingenting. Syns også det er veldig morsomt at Altibox ikke er nevnt i det hele tatt. Altibox driver akkurat samme praksis, bare motsatt. Hos dem MÅ du ha internett for å få TV. Dette er vel nesten værre om du spør meg, de har tross alt ikke noen tekniske begrensninger som gjør at de ikke kan levere TV uten å levere bredbånd.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Altibox driver akkurat samme praksis, bare motsatt. Hos dem MÅ du ha internett for å få TV. Dette er vel nesten værre om du spør meg, de har tross alt ikke noen tekniske begrensninger som gjør at de ikke kan levere TV uten å levere bredbånd.

 

Hvorfor da ha fiber? Når man kan velge 4g eller ADSL?

Jeg ser ingen grunn å ha fiber hvis man ikke trenger raske internethastigheter.

Eneste som er leit med altibox er man er låst til Zyxel P-2812 hjemmesentral, denne kan ikke velges bort, og for de fleste er denne søppel, særlig de som har Wireless AC Asus eller Netgear ruter.

 

Jeg syns fiber kunder burde værtfall ha kun digitale sendinger, siden det er bortkastet med analoge der.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Det er klart det er en teknisk forklaring.

Får du internett fra feks. CanalDigital, følger de analoge tv-signalene med automatisk. Med dagens løsning ville man altså ha fått melka (TV) gratis dersom man kjøpte brødet (internett), noe som er urimelig.

 

 

Det går ikke ann å sammenlignet, husk at både get og canaldigital valgte Coax som infrastruktur hadde de valgt fiber som var smartere valg og som blir valgt i nyere tid ville hele problemstillingen vært anderledes.

 

At disse internetlevrandørene velge å gi åpne TV kanaler uten kryptering er dems valg, som å at butikkene gir ut smaksprøver, de kan ikke komme senere å kreve at man kjøper varene ved smaksprøver selv om et produkt ikke selger bra.

 

 

Get og CD er TV-leverandører som tilbyr internett i tillegg til TV-signaler. Vil du ikke ha TV-signal fra dem, bestill internett via telefonlinja, slik som alle som ikke har kabel-TV må gjøre.

 

Skulle gjerne gitt 100 000 kr til altibox eller bayonette for de kunne legge fiber til min adresse, men så enkelt er det ikke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Jeg føler vel ikke akkurat at Get har så rimelig bredbånd (i den grad man kan snakke om bredbånd når de fleste har hybridløsning med stakkarslige 5 mbit opphastighet) at de kan påstå at prisene må opp om folk ikke også vil kjøpe grisedyre TV-pakker. Bredbåndet er isolert sett både svakt og dyrt sammenlignet hva med hva en del andre fiberkunder har tilgang til.
Det toppet seg litt for meg når vi fikk en brosjyre og et brev i posten fra Get for en tid siden. "Trygghet er Get. Alt du trenger - i dag og i fremtiden":

 

Kjære kunde

 

I Norge er det fri konkurranse på leveranse av tv-, bredbånd- og telefonitjenester. Andre aktører kan dukke opp for å tilby deg deres tjenester, og i denne sammenhengen er det viktig for oss at du ikke blir feilinformert.

 

Get investerer betydelige ressurser i utvikling av nett og brukervennlige produkter og tjenester. I ditt område er dere tilkoblet et moderne hybridfibernett som er optimalt rustet , også for fremtidens tjenester. Vi har bredbåndshastigheter tilpasset alle typer bruk, og kan garantere at vi også i fremtiden vil dekke et hvert hastighetsbehov. Målet vårt er å levere de beste tjenestene innen tv, bredbånd og hjemmetelefoni. Du kan lese mer i den vedlagte brosjyren.

 

Det er altså ikke bare slik at de har et monopol i gata, de sender ut brev til kundene for å skremme dem fra å etterspørre konkurrenter. Brevet avslører jo også at det er mulig å gi bedre hastigheter til kundene, men at de ikke ønsker å gjøre det før markedet krever det av dem. Selv om de allerede i dag tar betydelig mer betalt for bredbåndet sitt enn hva mange fiberleverandører gjør for langt mer imponerende linjer.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Men om du går i butikken og ikke får lov til å kjøpe melk uten også å kjøpe brød blir det feil, det uttaler Forbrukerrådets Finn Myrstad i forbindelse med saken.

 

Synes det er litt merkelig at Finn Myrstad forventer at butikken skal måtte levere ut brødet gratis når kunden kjøper melk, fremfor å gi kunden valget mellom å kjøpe melk og brød, eller ingenting. Syns også det er veldig morsomt at Altibox ikke er nevnt i det hele tatt. Altibox driver akkurat samme praksis, bare motsatt. Hos dem MÅ du ha internett for å få TV. Dette er vel nesten værre om du spør meg, de har tross alt ikke noen tekniske begrensninger som gjør at de ikke kan levere TV uten å levere bredbånd.

 

Altibox leverer jo TV "signalene" gjennom internett. Det er derfor det kreves internett for å få TV hos dem.

Lenke til kommentar

 

Koblingssalg går ut på at du foruten den tingen eller tjenesten du egentlig vil ha også får med noe mer.

Feil. Koblingssalg går ut på, hvertfall i dette tilfellet, at man må kjøpe flere produkter for å få produktet man vil ha. At man får flere produkter ved kjøp av et produkt kan sees på som en bonus. For å se om det er positivt eller negativt for kunden, så må man se om man må betale for den ekstra varen.

 

Et godt eksempel er bank og antivirus. De fleste bankene i Norge gir ut gratis antiviruslisenser til sine nettbankkunder (eller har gjort det). Dette er en bonusytelse de gir sine kunder. Hadde de derimot krevd at man kjøpte en lisens for å ha nettbank hos de, så ville dette vært koblingssalg.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

 

 

Altibox driver akkurat samme praksis, bare motsatt. Hos dem MÅ du ha internett for å få TV. Dette er vel nesten værre om du spør meg, de har tross alt ikke noen tekniske begrensninger som gjør at de ikke kan levere TV uten å levere bredbånd.

Hvorfor da ha fiber? Når man kan velge 4g eller ADSL?

Jeg ser ingen grunn å ha fiber hvis man ikke trenger raske internethastigheter.

Eneste som er leit med altibox er man er låst til Zyxel P-2812 hjemmesentral, denne kan ikke velges bort, og for de fleste er denne søppel, særlig de som har Wireless AC Asus eller Netgear ruter.

 

Jeg syns fiber kunder burde værtfall ha kun digitale sendinger, siden det er bortkastet med analoge der.

Your argument is invalid. Spiller ikke noen rolle hva DU ønsker, poenget er at man har samme problemstillingen hos Altibox uten at noen har pekt fingeren på dem enda.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Det er klart det er en teknisk forklaring.

 

Får du internett fra feks. CanalDigital, følger de analoge tv-signalene med automatisk. Med dagens løsning ville man altså ha fått melka (TV) gratis dersom man kjøpte brødet (internett), noe som er urimelig.

Det går ikke ann å sammenlignet, husk at både get og canaldigital valgte Coax som infrastruktur hadde de valgt fiber som var smartere valg og som blir valgt i nyere tid ville hele problemstillingen vært anderledes.

 

At disse internetlevrandørene velge å gi åpne TV kanaler uten kryptering er dems valg, som å at butikkene gir ut smaksprøver, de kan ikke komme senere å kreve at man kjøper varene ved smaksprøver selv om et produkt ikke selger bra.

 

CD og Get sine Coax spredernett er ikke bygget for å levere internett på. Det er kabler som er lagt for mangevis av år siden før internett var normalt blant folk flest. De er beregnet for å distribuere analoge tv signaler noe de fortsatt gjør da veldig mange benytter seg av disse. De lar seg ikke sperre individuelt uten bruk av filter på kabelen hos kunden, som kunden lett kan ta vekk igjen. Det er den tekniske forklaringen.

 

 

 

Men om du går i butikken og ikke får lov til å kjøpe melk uten også å kjøpe brød blir det feil, det uttaler Forbrukerrådets Finn Myrstad i forbindelse med saken.

 

Synes det er litt merkelig at Finn Myrstad forventer at butikken skal måtte levere ut brødet gratis når kunden kjøper melk, fremfor å gi kunden valget mellom å kjøpe melk og brød, eller ingenting. Syns også det er veldig morsomt at Altibox ikke er nevnt i det hele tatt. Altibox driver akkurat samme praksis, bare motsatt. Hos dem MÅ du ha internett for å få TV. Dette er vel nesten værre om du spør meg, de har tross alt ikke noen tekniske begrensninger som gjør at de ikke kan levere TV uten å levere bredbånd.

Altibox leverer jo TV "signalene" gjennom internett. Det er derfor det kreves internett for å få TV hos dem.

 

Nei det gjør de ikke. De leveres på eget vlan med private adresser og har ingenting med internett å gjøre.

Det er rett og slett en mer moderne måte og bruke kabelen på. Altibox kan fint levere kun TV hvis de vil.

Altibox derimot er hovedsakelig en nettlevrandør som tilbyr tv. GET og CD er TV levrandører som tilbyr internett.

 

Altibox sender alt på samme frekvenser i kabelen (fysisk) men skiller innholder logisk (vlan).

Kabel-TV distributørene skiller inholdet på forskjellige frekvenser (fysisk) i kabelen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Synes det er litt merkelig at Finn Myrstad forventer at butikken skal måtte levere ut brødet gratis når kunden kjøper melk, fremfor å gi kunden valget mellom å kjøpe melk og brød, eller ingenting. Syns også det er veldig morsomt at Altibox ikke er nevnt i det hele tatt. Altibox driver akkurat samme praksis, bare motsatt. Hos dem MÅ du ha internett for å få TV. Dette er vel nesten værre om du spør meg, de har tross alt ikke noen tekniske begrensninger som gjør at de ikke kan levere TV uten å levere bredbånd.

Nå legger du stråmenn i munnen på Finn Mystad. Det er ikke pen debattskikk å sitere noen på noe de ikke har sagt.

 

Ellers enig i at Altibox sin praksis er like uheldig.

 

Det er klart det er en teknisk forklaring. Får du internett fra feks. CanalDigital, følger de analoge tv-signalene med automatisk. Med dagens løsning ville man altså ha fått melka (TV) gratis dersom man kjøpte brødet (internett), noe som er urimelig.

Jobber du i dagligvaren? Jeg skulle likt å se medieomtalen etter at du som butikkens representant forklarte at dere bare selger de to samlet fordi dere har valgt brødposer med innebygget melkepakke.

 

"Beklager, det er teknisk umulig å selge disse separat fordi vi har valgt brødposer som gjør det umulig. Derfor må selv glutenallergikere betale for brød de ikke tåler. Dessuten er det mange kunder som godtar å kjøpe disse samlet fordi de ikke har noen reelle alternativ, og da må det vel være greit. Det finnes ingen andre butikker i mils omkrets som selger melk, så vi lever godt av melkesalget."

 

Det jeg lurer på er om det hadde blitt en stor sak hvis McDonalds kun hadde solgt menyer. Da ville man få uønsket påmfritt med på kjøpet :p

Ikke alle ønsker å kjøpe pomfritt, selv til rabattert pris. Muligens et dårlig eksempel. La meg prøve et annet. Tenk deg om alle norske bilforhandlere har blitt enige om å bare selge biler med campingvogn med på kjøpet og tollvesenet hadde skyhøye avgifter for egenimport av bil. Campingvognene er selvsagt ikke gratis, men du må kjøpe den for å få lov til å kjøpe bil. Samme hvor mange campingvogner du har fra før og hvor få du ønsker eller har plass til. Forhandlerne sier "vi har valgt hengerfeste som er umulig å løsne, derfor må disse selges samlet. Dessuten vil mange ha begge deler og campingvogna har en rabattert pris du ikke ville fått ved separat kjøp, så dere bør egentlig bare være takknemlige".

  • Liker 9
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...