Gå til innhold

Windows 10 tråden - Infotråd om bl.a installasjon, aktivering, clean install etc.


myhken

Anbefalte innlegg

Litt usikkert hvor jeg skal spør men jeg har hatt et problem siden jeg installerte siste update. Flere ganger for dagen mister jeg internett forbindelse. Står nede på oppgavelinjen at jeg har internett men både Chrome og nå sist spillet funker ikke før en reset av maskinenen. Discord samtaler som jeg er med i mister ikke forbindelse og det eneste som funker. Får også opp en feil melding at maskinen ikke finner proxy settings men dette sier meg ingenting. Har nå hatt null problemer så lenge jeg kan huske :p

Jeg antar maskinen har en trådløs forbindelse ? 

I såfall kan du prøve å gå til  innstillinger for nettverk og internett , trykk på Wi-FI , til høyre har du muligheter for å endre kortalternativer , endre avanserte innstillinger og se om du kan nullstille kortet ( deaktiver / aktiver ) om et problem dukker opp og om det hjelper.

Det er også en del andre ting man kan fikle med og teste ut, jeg anbefaler å fjerne og reinstallere kortet da det ofte kan være bagateller som gjør dette, i andre tilfeller må man inn i internett instillingene og endre disse grundig.

I andre tilfeller er det konkret programvare som er årsaken så det kan være man må lete litt for å finne ut av det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Litt usikkert hvor jeg skal spør men jeg har hatt et problem siden jeg installerte siste update.

 

Er det "Oktober 2018-oppdateringen" (til versjon 1809) som kom for et par dager siden du snakker om?

 

I så fall har jeg registrert at noen har fått problemer med PC'er som trenger Intel-drivere.

Hvis det er et Intel-nettverkskort i PC'en din, så kan det jo hende du er en av dem.

(Jeg bare spekulerer her; jeg kjenner ikke detaljene i saken.)

 

En mulig fiks kan være å midlertidig "rulle tilbake" til versjon 1803.

(Det kan du gjøre i 30 dager etter oppdatering til 1809. Deretter slettes de gamle OS-filene.)

 

edit: Ellers har jeg hørt at det skal komme en "cumulative update" neste tirsdag (=lappetirsdag; 2. tirsdag i måneden) som muligens fikser dette. 

Endret av nebrewfoz
Lenke til kommentar

Må jeg kjøpe fra Norge for å få norsk språk? er så ekstremt dyrt synes jeg. 1200kr for en lisens. Eller er det bare å laste ned iso filen i første post og følge oppskriften?

 

Selv om du skulle installere engelsk Windows er det ikke noe problem å legge til norsk språkpakke for å få norske menyer.

 

ISO-filen går fint ann å laste ned slik det er beskrevet i førsteposten men du bør skaffe lisensnøkkelen fra et sikkert / trygt sted. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det "Oktober 2018-oppdateringen" (til versjon 1809) som kom for et par dager siden du snakker om?

 

I så fall har jeg registrert at noen har fått problemer med PC'er som trenger Intel-drivere.

Hvis det er et Intel-nettverkskort i PC'en din, så kan det jo hende du er en av dem.

(Jeg bare spekulerer her; jeg kjenner ikke detaljene i saken.)

 

En mulig fiks kan være å midlertidig "rulle tilbake" til versjon 1803.

(Det kan du gjøre i 30 dager etter oppdatering til 1809. Deretter slettes de gamle OS-filene.)

 

edit: Ellers har jeg hørt at det skal komme en "cumulative update" neste tirsdag (=lappetirsdag; 2. tirsdag i måneden) som muligens fikser dette.

Da har jeg akkurat det samme problemet igjen i dag, internett kobler ut på PC men funker alle andre plasser enn på den stasjonære, samme beskjed også at Windows ikke klarer og finne proxy settings. Får prøve stille den tilbake en oppdatering, litt for tilfeldig at dette akkurat skulle begynne og skje på siste update.

 

Edit: Da gikk jeg tilbake til en annen build, prøvde og søke etter drivere til Nettverkskortet men hadde visst de siste driverne, satse på det funker nå. Nå tok jeg at jeg ville ha oppdateringer mye sjeldenere, men likevel lastet den ned samme oppdatering så skapte problemet, hvordan avbryter jeg den? Står nå at den innstallere denne oppdatering på neste restart, må nå kunne avbryte det på en måte? Funket helt fint nå siden jeg tok tilbake til en annen build så er nok det som var problemet.

Endret av Johannes Entenmann
Lenke til kommentar

Oktober oppdateringen er trukket tilbake.

 

https://www.engadget.com/2018/10/06/windows-10-october-update-delete-pulled/

 

https://www.theverge.com/2018/10/6/17944966/microsoft-windows-10-october-2018-update-documents-deleted-issues-windows-update-paused

 

We have paused the rollout of the Windows 10 October 2018 Update (version 1809) for all users as we investigate isolated reports of users missing some files after updating.

 

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Er det fremdeles mulig å bruke Windows 7 serial mens en installerer Windows 10?

Tja, om du har brukt Windows 7 serialen før skal den i det minste registrere seg over til Windows 10 brukeren din, men det enkleste er å bruke en ren Windows 10 install og så bare aktivere brukeren på den nye og avregistrere den gamle. 

 

Enkelt og greit les denne : Reinstall

Lenke til kommentar

Tja, om du har brukt Windows 7 serialen før skal den i det minste registrere seg over til Windows 10 brukeren din, men det enkleste er å bruke en ren Windows 10 install og så bare aktivere brukeren på den nye og avregistrere den gamle. 

 

Enkelt og greit les denne : Reinstall

 

Jeg har en del lisenser til Windows 7 pro liggende og en jeg kjenner kjører Windows Xp. Jeg er tilbøyelig til å gi han en av disse lisensene slik at han kan oppgradere den til Windows 10-lisens. Mener å huske det funket før å bruke Windows 7-lisenser mens man installerer / aktiviserer Windows 10 så blir den gjort om til Windows 10-lisens. 

Lenke til kommentar

Jeg har en del lisenser til Windows 7 pro liggende og en jeg kjenner kjører Windows Xp. Jeg er tilbøyelig til å gi han en av disse lisensene slik at han kan oppgradere den til Windows 10-lisens. Mener å huske det funket før å bruke Windows 7-lisenser mens man installerer / aktiviserer Windows 10 så blir den gjort om til Windows 10-lisens. 

Før ja, men den overgansperioden fra Windows 7 til 10 er vel over nå, så det som gjenstår er vel muligheten til å være en insider, kjører han på der og passer på å være med i "Slow ring" så kan det gå greit.

Finnes noen triks for å få lissensen som Handikappet bruker eller lignende, men det tror jeg blir litt upassende.

 

Dette kan kanskje prøves...

Endret av Malvado
Lenke til kommentar

Før ja, men den overgansperioden fra Windows 7 til 10 er vel over nå,

 

Den perioden varte i 1 år, offisielt, men det har jo fungert etter det også. I 2 år, minst.

Jeg tror det fortsatt fungerer.

 

(Det ble vel testet av Paul Thurrott da v1803 ble sluppet i våres, men jeg har ikke sett noe om at det virker eller ikke virker nå i høst. Hvis det plutselig ikke skulle fungere lenger, så tror jeg det ville ha blitt oppdaget og gjort et lite nummer av i tekno-pressen. Microsoft har jo lite å tjene på å stenge for denne muligheten uansett.)

Lenke til kommentar

Den perioden varte i 1 år, offisielt, men det har jo fungert etter det også. I 2 år, minst.

Jeg tror det fortsatt fungerer.

 

(Det ble vel testet av Paul Thurrott da v1803 ble sluppet i våres, men jeg har ikke sett noe om at det virker eller ikke virker nå i høst. Hvis det plutselig ikke skulle fungere lenger, så tror jeg det ville ha blitt oppdaget og gjort et lite nummer av i tekno-pressen. Microsoft har jo lite å tjene på å stenge for denne muligheten uansett.)

Joda, jeg tror også at det er "mulig" at smutthullene er der enda, og at selv om MS offisielt har sagt at den perioden er over, så ønsker de flest mulige brukere på sitt nye OS. Det er nye inntekter i form av både reklame og et mer orientert MS marketplace som nå begynner å reise seg og personlig er dette helt ok så lenge brukerne har også mulighet og autoritet til å bruke programmer som ikke er laget for Marketplace.

Endret av Malvado
Lenke til kommentar

Ja, har de nå egentlig sagt offisielt at "den perioden er over"? (Kilde?)

 

De sa ved lanseringen av Windows 10 i august (?) 2015 at man "i ett år framover kan oppgradere til Windows 10 ved å bruke en produktnøkkel for Windows 7/8.1", men jeg kan ikke huske at de har sagt eller skrevet at "nå er det over".

Jeg mener at de ble spurt ett år senere, i 2016, om det fortsatt virket, og enten kom det et ikke-svar eller så sa de at de "ikke har slått av muligheten enda". Og der tror jeg at vi fortsatt er.

 

edit: typo

Endret av nebrewfoz
Lenke til kommentar

Tenker på å snart oppgradere kjernekomponenter igjen (cpu, ram, hk). Windows 10 som jeg bruker i dag kommer som lisens/nøkkel fra Win7 HP (retail). Siste reinstall var clean, og med samme hardware som da Win10 ble oppgradert fra 7.

 

Men når jeg da bytter ut sentrale komponenter er det vel ikke selvsagt at jeg beholder Win10 lisensen videre? Må jeg kjøpe ny? Å installere Win7 og oppgradere derfra fungerer vel heller ikke nå lenger, det var vel kun første året ca.

Lenke til kommentar

Tenker på å snart oppgradere kjernekomponenter igjen (cpu, ram, hk). Windows 10 som jeg bruker i dag kommer som lisens/nøkkel fra Win7 HP (retail). Siste reinstall var clean, og med samme hardware som da Win10 ble oppgradert fra 7.

 

Men når jeg da bytter ut sentrale komponenter er det vel ikke selvsagt at jeg beholder Win10 lisensen videre? Må jeg kjøpe ny? Å installere Win7 og oppgradere derfra fungerer vel heller ikke nå lenger, det var vel kun første året ca.

Det står en del om dette her. Kort forklart, har du oppgradert fra en Win7-retail, kan du overføre én gang.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...