Gå til innhold

Lydkortene som var spillernes førstevalg (Ekstra)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Sitter fortsatt et SoundBlaster X-Fi PCI 1.0 i min stasjonære. Kortet har vel overlevd 3 generasjoner med innmat-bytte og kontaktene har riktignok begynt å ruste, men det fungerer utrolig nok fortsatt helt fint. Ikke kan jeg huske spesielle problemer med driverne heller, selv med hyppig formatering og bytte av operativsystem, inkludert Windows 8. I følge Amazon kom forresten dette kortet allerede i April 2004, ikke 2005 som det står i artikkelen.

 

Guillemot satset så på Hercules som et eget merke for lydkort, og derfra kom det en rekke særdeles produkter som ga Creative skikkelig med hodebry.

Særdeles hvafornoe?
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Eneste jeg får brukt lydkortet mitt til - og det er ingen poeng i å gjøre det heller - er til å bruke hodetelefonene mine på.

 

Ingen HDMI eller annen tilkobbling som støtter full HD lyd i surround, optisk kabel holder ikke mål da den ikke har nok båndbredde.. Hvordan skal man da kobble til hjemmekinoen? Jo, det ender med at man bruker skjermkortet sitt - Nå kommer også AMD med nye audiodrivere snart som er meget lovende... God natt Creative, moderniser dere og gjør noe dramatisk eller dø en langsom død.

Lenke til kommentar

Har hatt flere Creative lydkort opp igjennom årene, før jeg droppet de til fordel for integrert lyd grunnet driversuppen som er nevnt i artikkelen. Siste jeg hadde var vel en X-fi Fatality eller noe sånn. Men jeg kjøpte for en tid siden Asus Phoebus og en helt ny verden åpnet seg i lydbildet. Må si meg MEGET fornøyd med Asusen.

Lenke til kommentar

Mitt første lydkort var Sound Blaster 2.0, hvilket på starten av 90-tallet var en enorm oppgradering fra høyttaleren i kabinettet. Husker særlig hvordan musikken i Larry ble helt utrolig, selv med FM-lyd.

 

Spranget opp til AWE32 var også stort, og noe av det første jeg kan huske å laste ned på internett var faktisk "soundfonts" som gjorde at man kunne få enda bedre samplede midi-instrumenter enn de som fulgte med i pakka. Jeg satt sågar 32MB(!) ekstra minne på kortet, slik at man kunne laste inn de grommeste soundfontene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Min X-Fi Platinum Fatal1ty har overlevd en eller to PC-oppgraderinger. Ble i utgangspunktet kjøpt for EAX-støtte til eldre spill, beholdes nå pga. 3D-lyd (les: surround-emulering) i spill ved bruk av stereohodetelefoner. Det fungerer ganske bra (det er lett å høre om noe kommer forfra eller bakfra), bedre enn jeg ofte opplever ved å stille lyden til "headphones" i spillet/Windows. Ellers hadde jeg klart meg fint uten.

Lenke til kommentar

Har Soundblaster ZXR og angrer på at jeg ikke kjøpte Phoebus istede

Grunnen? Lyden begynner å sprake sånn helt tilfeldig og enkleste måten å få det bort er å skifte default driver, eventuelt restarte spillet (Planetside 2)

 

Hadde ikke noe problemer med onboard lydkortet fra Asus så neste gang blir det nok bare mobo lyd, evnt. Asus lydkort

Lenke til kommentar

Og jeg husker hvor misunnelige de med AWE ble da de fikk høre mitt GUS med 8MB minne. :D

 

Gus var bra, en venn hadde det, men AWE32 kom med minnesokler til å oppgradere, og jeg hadde 8Mb (tror jeg) i mitt AWE32. Oppgraderte MIDI-orkestret betraktelig og hadde rimelig fet lyd i det. :)

Lenke til kommentar

Den videoen var ganske festlig. Veldig imponert over de to tidligste sangene, utrolig hva de klarte med den grusomme pc-speakeren på den tiden. Selv hadde jeg et AWE32-lydkort, husker hvor bra det var i forhold til SB16. Var det ikke på den tiden Doom 2 ble spilt? Har gode minner fra spesielt ett brett, Monster Condo (eller noe sånt), det var himmelsk musikk på det brettet.. Tror det var noe Pantera-lignende.. Noen som kan hjelpe meg å huske hvilken sang det var..?

Lenke til kommentar

Den videoen var ganske festlig. Veldig imponert over de to tidligste sangene, utrolig hva de klarte med den grusomme pc-speakeren på den tiden. Selv hadde jeg et AWE32-lydkort, husker hvor bra det var i forhold til SB16. Var det ikke på den tiden Doom 2 ble spilt? Har gode minner fra spesielt ett brett, Monster Condo (eller noe sånt), det var himmelsk musikk på det brettet.. Tror det var noe Pantera-lignende.. Noen som kan hjelpe meg å huske hvilken sang det var..?

 

Pantera - This love

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Creative har seg selv å takke, som nevnt i artikkelen, elendige drivere, og de har også en historie med å kjøpe opp konkurrenter med bedre teknologi. Men er innebygde lydkort egentlig gode nok? Det jeg kan tenke meg en artikkel om er lyd i spill, hvordan løses dette nå? I "gamle dager" så hadde man funskkjoner på lydkortet som hjalp til med beregning av reverb osv, hvordan gjøre dette nå? Hva med HRTF (head related transfer functions), hvorfor er det ikke mere egent for hodetelefonlyd i spill? Teknologien er tilstedet. Hvordan kommer ATIs nye satsning inn i bildet? Jeg ville altså gjerne hatt en ekstra-artikkel om hvordan lyd ligger an i spill i dag.

 

AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg hadde et Audigy2 fra Creative som jeg var veldig fornøyd med den gang jeg hadde WinXP. Men av en eller annen grunn virket det meget dårlig da VIsta kom, for Creative gadd ikke oppdatere drivere til å støtte det.

Endte opp med å legge lydkortet i en pappeske i boden og har siden brukt integrerte lydkort eller ekstern USB-DAC.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har ikke lest artikkelen, for den er bak en paywall...

 

Men Creative sliter nok med sitt renommé hos sine tradisjonelle kunder. Har selv hatt minst 3 kort fra Creative, Sound Blaster Pro, Sound Blaster AWE32 og Sound Blaster Live! Platinum. Jeg kommer desverre aldri til å kjøpe et Creative-kort igjen.

 

Hvorfor? Jo, fordi de har demonstrert veldig tydelig at de ikke bryr seg det spor om sine kunder. De kom med rettslige trusler mot en FAN som hadde modifisert en driver for Sound Blaster Live! til Windows Vista (og dermed også Windows 7). Dette gjorde de fordi de ville gjøre de gamle kortene ubrukelige og dermed få folk til å kjøpe de nye kortene, altså tvinge kundene over på nye kort slik at de kunne tjene raske penger.

 

Dette fungerte sikkert på kort sikt, men ulempen er at man mister all kredibilitet. Vend ryggen til kundene dine, og de vil vende deg ryggen. Er overhodet ikke overrasket over at de sliter nå...

 

Edit: Relevant link her

http://www.theregister.co.uk/2008/03/31/creative_labs_developer_legal_action/

Endret av Visjoner
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...