Gå til innhold

Må betale lisens for TV-en på gutterommet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det som er helt på trynet er om de skal begynne å ta lisens for PC for folk som ikke engang ser på TV eller fjernsynsprogram.

Vil jeg se en film så drar jeg på kino, vil jeg se en tv-serie så kjøper jeg den digitalt (Netflix eller lignende), så jeg vil ikke ha noen bruk for NRK eller TV2 eller hvilken som helst TV-kanal det skulle gjelde.

 

Dagens samfunn begynner å miste interessen for gammeldags TV, "on-demand" vokser raskt, og NRK er redd for at de skal dø på samme måte som hustelefon har de siste tiår.

Men det betyr ikke at de kan kreve penger for et produkt jeg ikke engang bruker! (PS: Jeg eier en TV, men jeg har fått den plombert pga NRK)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Strengt er det i alle fall:

 

-Kringkastingsavgift skal betales av den som har, det vil si eier, leier eller låner en fjernsynsmottaker.

 

- Den som har studielån eller trygd regnes ikke som forsørget av andre og skal registreres med egen lisens og betale egen kringkastingsavgift selv om de bor hjemme og har egen fjernsynsmottaker i bruk.

 

- Den som er registrert med lisens og vedkommendes ektefelle/samboer kan ha flere fjernsynsmottakere i samme husstand dersom fjernsynsmottakerne brukes av dem og barn som de fullt ut forsørger.

 

Hvordan er reglene om det er et bofellesskap på ca 10 stykker som benytter samme TV?

Endret av Tamarin
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kringkastingslisensen er en statlig avgift som skal betales av de som eier en TV-mottager eller flere, om den/de brukes eller kan brukes til å se NRKs programmer er knekkende likegyldig. Selv de som bor sånn til at de ikke kan motta NRKs signaler må likevel betale lisens hvis de eier en TV-mottager (også selv om den kun brukes for å se videoer).

 

NRK mottar størsteparten av denne statlige avgiften, mot at NRK inndriver den på vegne av staten. Det er staten som bestemmer satsene og hvem som skal betale, ikke NRK.

Lenke til kommentar

Vel, jeg må nok skrive en upopulær kommentar her :)

 

Det er greit med avgift på PC'er, nettbrett, telefoner og liknende. MEN da må vi ha et fullt kringkastingstilbud på enhetene også. Dvs at alle kanaler måtte vært pliktet til å sende samme sendinger til samme tid som på TV på alle enheter avgiften blir krevd inn på.

 

3K i året er også litt i overkant av hva som er rettferdig å betale. 250,- i måneden er ganske mye for "ingenting!. Jeg tror at dette hadde fungert greit hvis lavtlønnede hadde fått fritak og avgiften hadde blitt redusert til 100,- måneden.

 

En annen ting er at NRK som ikke er reklamefinansiert og mottar størsteparten av avgiften antagelig kunne kuttet massive utgifter de har og klart seg med mindre slik at de faktisk hadde klart seg med 100,- måneden.

 

100,- spenn i måneden på 1mill folk er 100mill å måneden det, 1,2 milliarder i året. Virker som om dette burde være nok?!?

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Det som er helt på trynet er om de skal begynne å ta lisens for PC for folk som ikke engang ser på TV eller fjernsynsprogram.

Vil jeg se en film så drar jeg på kino, vil jeg se en tv-serie så kjøper jeg den digitalt (Netflix eller lignende), så jeg vil ikke ha noen bruk for NRK eller TV2 eller hvilken som helst TV-kanal det skulle gjelde.

 

Dagens samfunn begynner å miste interessen for gammeldags TV, "on-demand" vokser raskt, og NRK er redd for at de skal dø på samme måte som hustelefon har de siste tiår.

Men det betyr ikke at de kan kreve penger for et produkt jeg ikke engang bruker! (PS: Jeg eier en TV, men jeg har fått den plombert pga NRK)

 

De er nå ikke redde for å dø. NRK har ypperlig on-demand TV som attpåtil er gratis uavhengig av om du betaler lisens eller ikke. Du får også gratis nettavis, apper til mobilen osv osv. Nasjonalt er NRK langt fremme med å tilby framtiden, noe de nettopp må være for å gi verdi til lisenspengene for unge folk som først tar i bruk ny teknologi og har nye bruksmønstre. Har ikke hatt TV-kanaler på 5 år, men jeg bruker NRK mye hyppigere enn netflix!

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Noen som har 100% peiling på disse reglene? Har en eldre TV i leiligheten som ikke kan ta inn digitale TV-signaler (kun analog dekoder i TVen). Dermed kan jeg ikke ta inn NRK uten en egen digital dekoder som jeg ikke har, og bruker den kun sammen med apple-TVen. Allikevel krever NRK at jeg betaler lisensen. Er det forsatt slik at analoge dekodere er avgiftspliktige?

Lenke til kommentar

Vel, jeg må nok skrive en upopulær kommentar her :)

 

Det er greit med avgift på PC'er, nettbrett, telefoner og liknende. MEN da må vi ha et fullt kringkastingstilbud på enhetene også. Dvs at alle kanaler måtte vært pliktet til å sende samme sendinger til samme tid som på TV på alle enheter avgiften blir krevd inn på.

 

3K i året er også litt i overkant av hva som er rettferdig å betale. 250,- i måneden er ganske mye for "ingenting!. Jeg tror at dette hadde fungert greit hvis lavtlønnede hadde fått fritak og avgiften hadde blitt redusert til 100,- måneden.

 

En annen ting er at NRK som ikke er reklamefinansiert og mottar størsteparten av avgiften antagelig kunne kuttet massive utgifter de har og klart seg med mindre slik at de faktisk hadde klart seg med 100,- måneden.

 

100,- spenn i måneden på 1mill folk er 100mill å måneden det, 1,2 milliarder i året. Virker som om dette burde være nok?!?

 

Det er ikke noen god ide, fordi det forutsetter at folk er interessert i å se på TV, det er ikke jeg. Knytt det heller kun opp mot abonnementsregister om noe.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Avgiften må flyttes fra dings til innhold.

 

Politikerne må finne en annen måte å la folket betale medieproduksjonen på (som ikke uten videre kan endres av den sittende regjeringen) uten at det knyttes opp til eierskap av en tv-signal mottager. Slikt blir så latterlig i disse www tider fordi distribusjonen ikke lenger er entydig.

Lenke til kommentar

Hadde de økt lisensen sin med kansje en 50 lapp så hadde de dekket kostnadene uten tvil. Jeg ser en del på NRK det

er ingen som er i nærheten når av programtilbudet av de andre norske. Masse bra innhold på nrk.no Nrk er en motvekt mot de andre som bare serverer billige serier og dårlig realety fra USA.

Lenke til kommentar

Er ikke noe sensasjonelt i dette, men problemet har en veldig enkel løsning, som Apox fremstilte over her; Han sender en mail til Nrk lisenavdelingen og sier at han har gitt bort TV'en i gave til moren sin (som jeg antar allerede betaler lisens). Da kommer han til å få svar tilbake at han kan se bort i fra lisenskravet de har sendt ut. Problem solved.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Noen som har 100% peiling på disse reglene? Har en eldre TV i leiligheten som ikke kan ta inn digitale TV-signaler (kun analog dekoder i TVen). Dermed kan jeg ikke ta inn NRK uten en egen digital dekoder som jeg ikke har, og bruker den kun sammen med apple-TVen. Allikevel krever NRK at jeg betaler lisensen. Er det forsatt slik at analoge dekodere er avgiftspliktige?

 

Nei, regelverket heng ikkje med her. Om du sender inn info om tv modell så skal du få fritak.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Noen som har 100% peiling på disse reglene? Har en eldre TV i leiligheten som ikke kan ta inn digitale TV-signaler (kun analog dekoder i TVen). Dermed kan jeg ikke ta inn NRK uten en egen digital dekoder som jeg ikke har, og bruker den kun sammen med apple-TVen. Allikevel krever NRK at jeg betaler lisensen. Er det forsatt slik at analoge dekodere er avgiftspliktige?

Nei, regelverket heng ikkje med her. Om du sender inn info om tv modell så skal du få fritak.

 

 

Hmmm, har prøvd å informere dem om at TVen ikke har en digital dekoder i seg, men har bare fått et ganske forvirrende og selvmotsigende brev tilbake. Står blant annet "Dersom fjernsynsmottakeren har innebygget digital dekoder, vil fritak for avgift kun innvilges dersom servicerapport fra autorisert verksted som dokumenterer utført plombering av fjernsynsmottakeren sendes til NRK.". Sendte da mail til dem og sa at jeg ville ha saken min vurdert av medietilsynet. Har gått 2 mnd. nå uten svar.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Enten kan man ta det over skatten,

Problemet med den er at sittende regjering får for stor innflytelse. Det bør altså finne på noe annet selv om prinsippet at alle skal betale etter evne virker fornuftig.

eller så kan NRK være en valgfri kanal som du kun har tilgang til hvis du har betalt.

Her er jeg uenig fordi det vil kreve at NRK holder seg populært. NRK bør ta en del samfunnsnyttige oppgaver som flertallet ikke nødvendigvis finner matnyttig og således være en motvekt til de komersielle. Et eksempel er distriktskontorene (mediaproduksjonen er så mye mer enn TV). Dette er også grunnen til at reklamefinansiert er lite hensiktsmessig.
Lenke til kommentar

er dette noe nytt? 18 + eiger tv = lisens pliktig om du ikkje kan dokumentere

Derimot er mer intresangt at du faktisk kan sette tven i navnet på hvem som helst når du kjøper den. har fåt NRK lisens på døra fordi noen kjøpte tven og gav navnet mitt til dem for og sleppe lisens.

Det vi fekk vite at var kjøpt som ein "gave" slik at butikken godskjente at dei ble solgt på noen andres navn siden ville være dumt at den som gav gaven skulle betale lisensen. heldigvis skjønte NRK det for siden dei hadde ingen sak når jeg ikkje hadde TV eller antene.

 

men ut av interesse, driver TEK.no med dette hvert år bare for og trolle/terge frem ein "NRK-lisens debat"? dette var ikkje akkurat ein nyhet men ein problem stilling jeg trur fleste har vært borti

Endret av BonBattery
  • Liker 1
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...