Gå til innhold

Britisk mediekonsern sparker fotografene


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Digitalt er framtiden og avisene har stort ett fått det med seg og tilbyr digitale løsninger

At sluttproduktet er digitalt er jo helt riktig, men dette handler jo om fotografene. Altså de som KAN fotografere. Om bildet står på trykk i papir eller på skjerm spiller mindre rolle.

 

Det er selvsagt synd at en yrkesgruppe er i ferd med å forsvinne. Men også helt naturlig slik yrkesgrupper alltid har forsvunnet. Mitt fremtidstips er likevel at fotografene kommer tilbake til mediahusene når disse husene blir lei av middelmådige bilder. La oss si om 10-15 år eller noe sånt...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Er ikke dette som å pisse i buksa?

Vil leserne betale for aviser som ser simplere ut, vil de kjøpe konkurrerende aviser med bedre bilder, eller vil de være fornøyd med reklamefinansierte gratisaviser og internett?

 

Er fine bilder spesielt viktig for dagsaktuelle aviser? Det tror ikke jeg.

 

AtW

 

Det er vel akkurat her de har innsett noe; Mobiler og "ufaglærte" kan ta bilder som de ser på som "gode nok".

Det er jo selvfølgelig synd for fotografyrket..., og må jo si at jeg ofte faktisk irriterer meg over elendighet i avisene. En (gratis riktignok) avis her i distriktet hadde referat fra fotballkamp med mobilbilder tatt fra tribuneplass... ... det var jo helt krise. Så helt forj*vlig ut..., og noen reportasjebilder ser helt dass ut, men de får liksom jobben gjort.

 

Samme som at man blir litt mett av nudler og cola. .., men det er ikke akkurat super kost for det om.

 

Mange aviser har jo begynnt med lørdagsmagasiner da... og disse har jo ofte vesentlig høyrere kvalitet - f.eks DagensNæringslivs D2. DA trenger de gode fotografer.

Lenke til kommentar

 

Leser du da heller ikke bøker uten de er fyldt med bilder?

 

Bøker? Det er lenge siden sist jeg leste en bok. Og det er svært lenge siden jeg leste bøker fylt med bilder. Men jeg oppfatter nok bøker til å være noe litt annet enn aviser/magasiner.

 

Men for all del, hvis du mener at aviser like godt kan være uten bilder/illustrasjonsfoto, så må du gjerne mene det. For meg blir det veldig rart, men det et kanskje bare en tilvenning.

 

Kanskje man faktisk kunne tenke seg at aviser kan sammenlignes med bøker, det er jo tross alt mye fantasi og fiksjon også i aviser...:-)

Lenke til kommentar

 

 

Leser du da heller ikke bøker uten de er fyldt med bilder?

Bøker? Det er lenge siden sist jeg leste en bok. Og det er svært lenge siden jeg leste bøker fylt med bilder. Men jeg oppfatter nok bøker til å være noe litt annet enn aviser/magasiner.

 

Men for all del, hvis du mener at aviser like godt kan være uten bilder/illustrasjonsfoto, så må du gjerne mene det. For meg blir det veldig rart, men det et kanskje bare en tilvenning.

 

Kanskje man faktisk kunne tenke seg at aviser kan sammenlignes med bøker, det er jo tross alt mye fantasi og fiksjon også i aviser...:-)

 

 

F.eks. jeg gik inn på forsiden på VG og første artikkel er nå: http://www.vg.no/sport/ski/langrenn/artikkel.php?artid=10128735 Tittel er "Bjørgen fjernet tvilen på OL-våpen" og der er et bilde av det jeg antar er Bjørgen på ski, men det er veldig vanskelig for meg å se hvordan det bildet bidrar med noe som helst til historien.

 

Enkelte gange kan det derimot godt gi mening med bilder - f.eks. når avisen slår stort opp om "puppeglipp", da er det selvsagt naturlig og relevant å vise oss bildet av puppen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

...og der er et bilde av det jeg antar er Bjørgen på ski, men det er veldig vanskelig for meg å se hvordan det bildet bidrar med noe som helst til historien.

 

....

Der er du antagelig inne på problemet. Det er etter hvert blitt så mange dårlige bilder i avisene, ofte tatt av journalisten selv, at mange ikke lenger ser behovet for bilder i det hele tatt.

 

Da forstå man heller ikke poenget med at Fotograf faktisk er et eget fagfelt, og tenker at det bare er å droppe det. Kanskje det er som han over her sier, folk bryr seg.

 

Men om noen år tror jeg som sagt Fotografene kommer tilbake...:-)

Lenke til kommentar

Ser at mange bilder i lokalaviser er merket med "arkiv" uavhengig av reportasje, har sett arkivbilder både på enkeltpersoner/grupper, ulykker, brann, kollisjoner, dyr, etc., de finner bare det bildet som er nærmest mulig. Det merkelige er at enkelte bilder overhode ikke er relevant til reportasjen.

Lenke til kommentar

Arkivbildene jeg begynner å bli lei av er de som går om og om igjen av politibiler. Det er hvertfall veldig vanlig her i området jeg bor. Aust Agder Blad, Tvedestrandsposten og Agderposten.

 

Og så er det noen arkivbilder som burde bli slettet:
http://www.tvedestrandsposten.no/lokale_nyheter/article7135023.ece

Fant forresten denne på PCen.
Den er jo selvsagt morsom, men tenker man over det som skjer med pressefotografene nå om dagene så er den kanskje ikke så morsom alikavel?!

post-277888-0-01172500-1391333088_thumb.jpg

Endret av KristianJV
  • Liker 1
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...