Gå til innhold

Tråden for opptak til Politihøgskolen 2014


Jusst

Anbefalte innlegg

Som en oppfølger til tidligere tråder angående dette temaet.

 

Linker osv. vil bli lagt inn etter hvert https://www.diskusjon.no/public/style_emoticons/#EMO_DIR#/smile.png

 

Opptakskrav(generelt):

 

 

Hentet fra PHS sine nettsider.

Søkere må ha generell studiekompetanse i det de søker om opptak, altså innen søknadsfrist 1. mars. Politihøgskolen vil også vurdere søkere som søker om opptak på bakgrunn av realkompetanse.

 

I tillegg til det ordinære kravet om generell studiekompetanse, er det også en rekke spesielle opptakskrav som må oppfylles.

 

Søkeren må:

- Være fylt (eller fylle) minst 20 år i løpet av det året det søkes om opptak

- Ha norsk statsborgerskap på søkertidspunktet

- Ha minimum karakteren 3 i norsk hovedmål fra videregående skole (snitt av standpunkt og eksamen)

- Ha gyldig førerkort klasse B på søkertidspunktet

- Ha generelt god helse, inkludert syn og hørsel, og oppfylle de medisinske kravene for opptak, så vel som de medisinske kravene for førerkort klasse D

- Ha plettfri vandel

- Være i ordinært god fysisk form og ha gode svømmeferdigheter, og må bestå fysiske tester

- Bli funnet personlig egnet for opptak gjennom vurdering av opptaksnemnd

 

Opptakskravene kan du lese om på http://phs.no/studie...or/opptakskrav/

 

 

Opptakskrav(fysiske krav).

 

 

Hentet fra PHS sine nettsider.

 

De fysiske testene består av tre hoveddeler:

 

Svømming: Dykk og 100 meter

Styrke: Benkpress, høy bom, menn og lav bom, kvinner

Kondisjon: Løp

Bestått fysisk test oppnås ved minimum 1 poeng på hver test (samlet 4 poeng) + bestått dykk. 12 poeng + bestått dykk er det beste en søker kan oppnå.

 

Kravene i de enkelte øvelsene avhenger om du er mann eller kvinne. Du kan lese mer/se de fysiske opptakskravene i sin helhet her:

 

http://phs.no/studie...fysiske-tester/

 

 

 

Opptakskrav(personlig egnethet).

 

 

Hentet fra PHS sine nettsider.

 

Personlig egnethet vurderes på bakgrunn av følgende seks kompetanseområder:

 

Samhandling: Samarbeider godt med andre. Er støttende, empatisk og kommuniserer muntlig og skriftlig på en tydelig og forståelig måte.

 

Åpenhet og inkludering: Viser imøtekommenhet og respekt overfor personer med annen bakgrunn, seksuell orientering, kjønn, religion og hudfarge enn seg selv. Er aktivt inkluderende, utforskende og gir alle like muligheter.

 

Modenhet: Er bevisst egen styrke, svakhet og utviklingspotensial. Viser motivasjon og engasjement, og er kunnskapssøkende. Fremstår som trygg, tillitskapende og viser selvkontroll i krevende situasjoner.

 

Handlekraft: Fremstår som ansvarlig og initiativrik. Er strukturert og systematisk i sin tenkning. Gjør selvstendige vurderinger, viser mot og besluttsomhet.

 

Integritet: Fremstår som saklig og upartisk. Evner å handle i tråd med etiske retningslinjer.

 

Analytisk evne: Viser læringsevne og innsikt i komplekse spørsmål. Er reflektert og gjør rasjonelle vurderinger.

 

Praktisk gjennomføring

Vurdering av personlig egnethet er en del av opptaksprøvene og blir gjennomført etter at søkeren har bestått de fysiske testene og er godkjent av legen.

 

Personlig egnethet vurderes ved hjelp av fem ulike tester, en gruppeøvelse og et individuelt intervju. I 2013 gjøres vurderingen på bakgrunn av en personlighetstest, en språktest, en norsktest og to tester av logisk tenkning. Alle søkerne skal gjennomføre de samme fem testene som gis elektronisk på opptaksstedet, før gruppeøvelse og intervju som gjennomføres på dag to av opptaksprøvene.

 

Personlighetstest: Personlighetstesten er ment å skulle si noe om søkernes personlighet knyttet til samhandling, modenhet og handlekraft. I personlighetstesten blir søkeren bedt om å beskrive seg selv gjennom et sett med påstander. Deretter får søkeren en tilbakemelding av resultatet.

 

Språktest: Språktesten kartlegger søkerens evne til å finne relevant informasjon i en tekst, og bruke denne informasjonen til å svare riktig på spørsmål.

 

Norsktest: Norsktesten undersøker språkflyt, vokabular og staving. Språkflyt kartlegges ved å velge riktig ord til en setning der ett av ordene mangler. I vokabulardelen kartlegges søkerens ordforråd gjennom å knytte riktig ord til riktig definisjon. I den siste delen testes søkeren på rettskriving, og må velge den riktige stavingen av et ord blant flere valgmuligheter.

 

To tester av logisk tenkning: I den første kartlegges søkerens evne til logisk tenkning for å finne en regel ut fra et tilsynelatende usammenhengende bilde, mens i den andre må søkeren vise evne til å finne riktig løsning når regelen er kjent.

 

Gruppeøvelse

Hver vurdering hos opptaksnemnda starter med en gruppeøvelse der 5-8 søkere møtes og gjennomfører en oppgave. Opptaksnemnda gir instruksjonen til oppgaven og observerer søkerne under øvelsen, som varer ca. en time.

 

Individuelt intervju

Etter gruppeøvelsen blir hver søker intervjuet av et av medlemmene i opptaksnemnda. Intervjuet varer i ca. 45 minutter og er basert på en standardisert manual, slik at prosessen blir så likt som mulig for alle som møter opptaksnemnda. Under intervjuet vil blant annet testresultatene bli gjort kjent for søkeren skriftlig og muntlig.

 

Når personlig egnethet blir vurdert på den enkelte kandidat, gjør opptaksnemnda en helhetsvurdering av mange ulike ting, og ingen blir vurdert som personlig egnet eller uegnet bare fordi de skårer høyt eller lavt på testene. Testene sier kun noe om noen konkrete evner, ikke noe om hvor personlig egnet en søker er funnet samlet sett.

 

Søkere som har lang reisevei til opptaksprøvene, eller som av annen tungtveiende grunn må vurderes av nemnda dagen etter opptaksprøvene, vil bli prioritert. Dette må avtales med den ansvarlige på opptaksstedet ved oppmøte.

 

Opptak til bachelor i politiutdanning forutsetter personlig egnethet. Personlig egnethet vurderes av en av Politihøgskolens opptaksnemnder. Opptaksnemndene bruker ulike metoder for å vurdere om søkerne er personlig egnet.

 

Du kan lese mer om personlig egnethet på PHS sine nettsider:

http://phs.no/studie...onlig-egnethet/

 

 

 

Opptakskrav(medisinske krav).

 

 

Hentet fra PHS sine nettsider.

 

Alle søkere skal sende inn en legeerklæring sammen med følgeskjemaet.

 

Legeerklæringen må fylles ut i forbindelse med legeundersøkelse gjennomført av en lege som har autorisasjon for å praktisere i Norge. Legeerklæringen skal ikke være eldre enn 6 måneder på tidspunktet den sendes inn sammen med følgeskjemaet.

 

Opptak til Politihøgskolen forutsetter generelt god helse, uten noen permanente skader eller funksjonsnedsettelser som kan være til hinder for å gjennomføre tjeneste på en god og forsvarlig måte. I tillegg må søkere tilfredsstille de medisinske kravene som gjelder for å kvalifisere til førerkort klasse D.

 

Dette medfører at:

- Diagnoser som medfører nedsatt av vurderingsevne, kroppsbeherskelse og/eller psykisk stabilitet vil være diskvalifiserende

- Atopisk eksem og andre hudsykdommer kan være diskvalifiserende, hvis typisk norsk vintervær vil være til hinder for ordinær tjeneste

- Diabetes type 1 vil i utgangspunktet være diskvalifiserende

- Nedsatt fargesyn/fargeblindhet vil være diskvalifiserende

- Alle former for astma som krever regelmessig medisinering, eller som fører til nedsatt lungefunksjon vil være diskvalifiserende

- Uttalte (betydelige) allergier kan være direkte diskvalifiserende hvis de kan føre til nedsatt tjenestedyktighet, og all allergi bør dokumenteres med spesialisterklæring

 

Skjema for legeerklæring finnes her:

http://phs.no/Docume...r/GP-2041-B.pdf

 

Medisinsk reglement finnes her:

http://phs.no/Docume...nske%20krav.pdf

 

Les mer på PHS sine nettsider

http://phs.no/studie...edisinske-krav/

 

Endret av Jusst
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Vil bare ønske alle nye søkere lykke til, og benytte sjansen til å oppfordre til å starte svømmetreninga med en gang. Jeg kom inn i år og har så langt blitt kjent med vanvittig mye bra folk i Stavern, og alle foreleserne virker svært dyktige.

Lenke til kommentar

Jeg har også tenkt til å søke phs neste år, så jeg jobber knallhardt med treningen fremover ;)

 

Bra! Jo bedre form du er i, jo lettere blir hverdagen som både student og politi. Og selvfølgelig; er du i så god form at de fysiske testene går som en lek har du fjernet den stressfaktoren. Like greit først som sist :)

Lenke til kommentar

Jeg har også tenkt til å søke phs neste år, så jeg jobber knallhardt med treningen fremover ;)

Det klarer du lett! Tenkte de fysiske kravene var det værste, men det fant jeg fort ut av at de ikke var. Begynte treningen i september før opptaket, hadde omtrent null grunnlag fra før. De som vil, klarer det. Du kan nok lese en del om min fremgang i fjorårets tråd :)

Lenke til kommentar

Det klarer du lett! Tenkte de fysiske kravene var det værste, men det fant jeg fort ut av at de ikke var. Begynte treningen i september før opptaket, hadde omtrent null grunnlag fra før. De som vil, klarer det. Du kan nok lese en del om min fremgang i fjorårets tråd :)

Jeg også har ca null grunnlag, men jeg merker formen og resultatene kommer seg fort. "Ingen ting er umulig, det umulige tar bare litt lengre tid" :) Tror jeg leste gjennom alle sidene for årets opptak :p

Lenke til kommentar

Jeg også har ca null grunnlag, men jeg merker formen og resultatene kommer seg fort. "Ingen ting er umulig, det umulige tar bare litt lengre tid" :) Tror jeg leste gjennom alle sidene for årets opptak :p

Hehe! Ordentlig motivasjonsboost! Man får til det meste med litt innsats! Bare stå på fremover!

Lenke til kommentar

Har fulgt litt med i både 2012 og 2013 trådene for PHS, og det hele virker veldig spennende. Ønsker alle lykke til med både trening og eventuelt skolefag for de som tar det! Min største motivasjon for tiden er noen sinnsykt spennende episoder av Nattpatruljen, hehe ;)

Søker du for første gang i år?

Lenke til kommentar

Søker du for første gang i år?

 

Blir første gang i år! Har tenkt på det i mange år, men siden jeg har gått yrkesfag og ikke innehar studiekompetansen ble det så jeg alltid slo det i fra meg. Men i vår tenkte jeg at det får briste eller bære, så nå har jeg meldt meg opp som privatist i fagene jeg må ha, og forhåpentligvis består jeg alle til jul. Er nok å gjøre for tiden, for å si det slik :)

Lenke til kommentar

Det er bare gøy å ta opp fag når du virkelig vil Rons0! :)

 

Har 2 jeg må ta opp selv i høst for å få et vitnemål som PHS vil godta.

 

Joda, er sant det! I alle fall nå som PHS er min store motivasjon. :)

 

Flere som tenker å være tidlig ute med den medisinske testen? Ser for meg å bestille time tett opp mot jul, jeg. Husker det var flere som var stresset med timebestilling i 2013 tråden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er jo en ny regel om at man må ha hatt lappen i ett år før man begynner med utrykning i praksis, og et halvt år før man søker, noe som da blir i nå i september... noen som vet om det måå være 1. september og ikke utover i måneden? eller om de ikke er såå nøye på det? prøvde å sende mail til phs, men de svarte noe sånt som at hovedregelen er at man må ha lappen på søkertidspunktet..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...