Gå til innhold

Tråden for opptak til Politihøgskolen 2014


Jusst

Anbefalte innlegg

 

Noen som går i Bodø som vet hva utfallet av denne saken ble http://bodonu.no/politiskolen-plages-av-tyveri/

 

Dette var nok sannsynligvis en student som ble litt ivrig og en journalist som laget en sak ut av ikke noe.

 

 

La det være sagt med en gang. Her har man mange hundre elever med prikk likt utstyr. Det er klin umulig å se forskjell om man ikke har merket det på noe vis. Det er i tillegg utrolig mange som er slurvete og lar mye utstyr ligge å slenge rundt om i garderobene etc. Jeg gikk hele første året rundt med en skinnjakke jeg trodde var min, men som en tomling hadde klart å hengt inn i mitt skap MENS jeg skifta. Det står også ofte mye sko utenfor skapa som, for de som ikke har sko i skap, kan være lett å forveksle. Og automatisk tror man noe er sjålet, mens de alle fleste tilfeller er det en selv som har vært for slurvete eller andre som rett og slett har tatt feil. Journalister elsker å lage idiotiske saker som stiller stat, politiet, NAV eller helsevesen i et dårlig lys. Sånn er det bare :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

 

 

 

 

 

Noen andre som har kommet i klasse Q i Oslo? :-)

Jeg haar :D

Så kult! Gleder meg skikkelig til mandag :-D Ser ut som det er 11 klasser i følge timeplanen :)

11 klasser er jo helt vanvittig. Håper skolen er større enn jeg fikk inntrykk av på opptak. Må jo være veldig trangt om plassen i B3?

Har hørt at det er ganske trangt om plassen, spesielt ettersom B1 Kongsvinger kommer til oss for B3 :-)

Ja, det var det jeg tenkte på. Kjedelig hvis det er unulig å få grupperom og hvis det er fullt på styrkerom og i svømmehall.

Det er veldig trangt, 11 klasser i B1 og 17 klasser i B3 i Oslo. Grupperom og slikt er helt håpløst i de periodene hvor man har innleveringer/eksamen. Mange av grupperommene er alltid reservert av EVU (etter og videreutdanning) for de er også mange......

 

Men gled dere like vell, 3 år som flyr av gårde. 3 år siden jeg selv stod i skolegården og skulle begynne på den store drømmen, og vips så er jeg ferdig :w00t:

Har du fått deg jobb enda? Hvordan er arbeidsmarkedet om dagen?

 

Jobbmarkedet er heller elendig, i min klasse er det kun 3 av 24 som har fast jobb. Vet ikke status på de andre, men sommervikariatene sluttet denne helgen. Jeg har vært heldig å få forlenget mitt vikariat noen mnd. så jeg er fremdeles i jobb :green:

Lenke til kommentar

 

Jobbmarkedet er heller elendig, i min klasse er det kun 3 av 24 som har fast jobb. Vet ikke status på de andre, men sommervikariatene sluttet denne helgen. Jeg har vært heldig å få forlenget mitt vikariat noen mnd. så jeg er fremdeles i jobb :green:

 

Jeg håper situasjonen er bedre når dette kullet eksamneres med politireformen og de endringene som nå skal skje i politiet. Har du noen tall på gjennomføringsprosent? Var det noen hos dere som droppet ut eller ikk evnet å fullføre?

 

Har du jobbet på lensmannskontor og i distrikt? Isåfall hvordan opplever du forskjellen? I forhold til praksis ser jeg mange tidligere studenter anbefaler å søke seg til lennsmannskontor pga et bredere spekter av arbeidsoppgaver.

 

Du som er i vikariatjobb. Er det ved en ordensavdeling eller noe annet?

Lenke til kommentar

Jobbmarkedet er heller elendig, i min klasse er det kun 3 av 24 som har fast jobb. Vet ikke status på de andre, men sommervikariatene sluttet denne helgen. Jeg har vært heldig å få forlenget mitt vikariat noen mnd. så jeg er fremdeles i jobb :green:

 

Jeg håper situasjonen er bedre når dette kullet eksamneres med politireformen og de endringene som nå skal skje i politiet. Har du noen tall på gjennomføringsprosent? Var det noen hos dere som droppet ut eller ikk evnet å fullføre?

 

Har du jobbet på lensmannskontor og i distrikt? Isåfall hvordan opplever du forskjellen? I forhold til praksis ser jeg mange tidligere studenter anbefaler å søke seg til lennsmannskontor pga et bredere spekter av arbeidsoppgaver.

 

Du som er i vikariatjobb. Er det ved en ordensavdeling eller noe annet?

Vet ikke helt gjennomføringsprosenten, men har hørt at den er høy. I løpet av 3 år var det 1 som sluttet i min klasse, og tipper det er ca. gjennomsnittet. 25-30 stk som ikke gjennomfører av en eller annen grunn.

 

Har bare vært på lensmannskontor, og er av den oppfatningen du nevner - bredt spekter av arbeidserfaring. Kunne ikke tenke meg noe annet :D

Lenke til kommentar

Har 4 bøker som er aktuelle for årets B1 kull

 

Yrkesetikk:

* Etikk for politifolk (denne er ikke brukt, vi hadde det vi trengte fra den i kompendiet i B3 fordi den nå er hoved pensum i B1)

 

Arrestasjonsteknikk:

* Arrestasjonsteknikk (denne brukte jeg ved egentrening av AT)

 

Kriminalitetsforebyggende politiarbeid :

* I forkant (Vi hadde denne som pensum i B3, ser den nå er flyttet til B1, viktig bok)

 

Vitenskapsteori og forskningsmetode:

* Introduksjon til samfunnsvitenskapelig metode (denne brukte jeg en del opp i mot skriving av bacheloroppgaven min, samt et arbeidskrav i B1 - nyttig bok)

 

Dette er bøker som koster ca. 1700,- å kjøpe nytt, jeg selger de samlet for kr. 800,- (Oslo)

Lenke til kommentar

 

 

Jobbmarkedet er heller elendig, i min klasse er det kun 3 av 24 som har fast jobb. Vet ikke status på de andre, men sommervikariatene sluttet denne helgen. Jeg har vært heldig å få forlenget mitt vikariat noen mnd. så jeg er fremdeles i jobb :green:

 

Jeg håper situasjonen er bedre når dette kullet eksamneres med politireformen og de endringene som nå skal skje i politiet. Har du noen tall på gjennomføringsprosent? Var det noen hos dere som droppet ut eller ikk evnet å fullføre?

 

Har du jobbet på lensmannskontor og i distrikt? Isåfall hvordan opplever du forskjellen? I forhold til praksis ser jeg mange tidligere studenter anbefaler å søke seg til lennsmannskontor pga et bredere spekter av arbeidsoppgaver.

 

Du som er i vikariatjobb. Er det ved en ordensavdeling eller noe annet?

Vet ikke helt gjennomføringsprosenten, men har hørt at den er høy. I løpet av 3 år var det 1 som sluttet i min klasse, og tipper det er ca. gjennomsnittet. 25-30 stk som ikke gjennomfører av en eller annen grunn.

 

Har bare vært på lensmannskontor, og er av den oppfatningen du nevner - bredt spekter av arbeidserfaring. Kunne ikke tenke meg noe annet :D

Er vel alltids noen som ryker ut på skikkethet også. Alkohol er vel ofte en medvirkende faktor der. Fikk høre en del eksempler opp igjennom der det har gått litt over styr.

Lenke til kommentar

Har du fått deg jobb enda? Hvordan er arbeidsmarkedet om dagen?

 

De med gode karakterer og som gjør en god figur på intervju går det nok greit for. Har man ikke bare A og B på vitnemålet kan det kanskje være en utfordring å engang bli kalt inn til intervju, i det minste på større/attraktive steder.

Endret av hekomo
Lenke til kommentar

La det være sagt med en gang. Her har man mange hundre elever med prikk likt utstyr. Det er klin umulig å se forskjell om man ikke har merket det på noe vis. Det er i tillegg utrolig mange som er slurvete og lar mye utstyr ligge å slenge rundt om i garderobene etc.

 

Er man i tillegg så dum at man ikke merker utstyret sitt så får man ta konskevensene av det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...