Gå til innhold

Tråden for opptak til Politihøgskolen 2014


Jusst

Anbefalte innlegg

Hvilke emner har dere innenfor Juss på phs? Er det 1. og 3. året dere har dette?

Fagplanene finnes på phs.no. Første året har vi i alle fall juridisk metode, strafferett, ordensjuss, vegtrafikkrett, straffeprosess osv. Tredje året er vel en rekke privatrettslige fag som familierett og erstatningsrett. De har vel også noe gjeldsforfølgningsrett. Som sagt, sjekk det opp i fagplanene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har totalt mistet lysten på å bli politi. Tydelig at man kun ønsker de beste, raskeste, sterkeste, de mest svømmedyktige og perfekte menneskene Norge har å tilby i politivesenet.

 

For å komme gjennom opptaksprøvene, spesielt de fysiske og psykiske må du nesten være supermenneske. De formelle kravene sier enda mer om dette, har du kontrollert diabetes eller astma, hatt psykiske problemer tidligere, er nærsynt selv om du bruker linser/briller, osv osv, så er du ikke kvalifisert.

 

Det gjør min tillit til politiet dårligere, man bør omfavne mangfoldet i befolkningen, ikke kun de som framstår som supermennesker.

Lenke til kommentar

Du trenger ikke være supermenneske for å bli politi. De fysiske kravene kan alle klare ved litt vilje og målrettet trening. Jeg mener at kravene går under "normal, god fysisk form", altså over gjennomsnittet i samfunnet. Men det med at personer som har svakere syn men bruker linser/briller ikke kan bli politi, det burde det bli en endring ved, det er jeg enig i.

Lenke til kommentar

Har totalt mistet lysten på å bli politi. Tydelig at man kun ønsker de beste, raskeste, sterkeste, de mest svømmedyktige og perfekte menneskene Norge har å tilby i politivesenet.

 

For å komme gjennom opptaksprøvene, spesielt de fysiske og psykiske må du nesten være supermenneske. De formelle kravene sier enda mer om dette, har du kontrollert diabetes eller astma, hatt psykiske problemer tidligere, er nærsynt selv om du bruker linser/briller, osv osv, så er du ikke kvalifisert.

 

Det gjør min tillit til politiet dårligere, man bør omfavne mangfoldet i befolkningen, ikke kun de som framstår som supermennesker.

 

Hehe, good one!

Lenke til kommentar

Har totalt mistet lysten på å bli politi. Tydelig at man kun ønsker de beste, raskeste, sterkeste, de mest svømmedyktige og perfekte menneskene Norge har å tilby i politivesenet.

 

 

fra phs.no: "4052 meldte innen 1. mars (2013) sin interesse for å søke Politihøgskolen, det var 610 flere enn i 2012. 1673 søkere - nærmere 200 flere enn i 2012 - ble innkalt til opptaksprøver."

 

det er 720 som blir tilbudt plass. og videre står det at 900 ble funnet skikket. det er jo god sjanse for å komme inn OM man består kravene

 

Endret av Htccc
Lenke til kommentar

Noen som vet om det er mulig å dra på opptak med generel studiekompetanse men, har karakter 2 i norsk. Men tenkte å ta privatist eksamen til våren for å forbedre den?

Dersom du får forbedret vitnemålet før du søker, så er det ok. Får du vitnemålet etter at papirene er sendt inn, må du nok vente til neste år.

Lenke til kommentar

Noen som vet om det er mulig å dra på opptak med generel studiekompetanse men, har karakter 2 i norsk. Men tenkte å ta privatist eksamen til våren for å forbedre den?

Snakket nettopp med en politimann nå. Han sa at det lå på grensa om du kunne komme inn da, eller ikke. Om de ville ha deg inn, kunne de avvente og se om du klarte å forbedre karakteren. Men om det feks var mange søkere og de var usikre på om du hadde de riktige kvalifikasjonene, kan det være avgjørende for deg at du ikke har karakter 3, og de lar deg vente et år til. Men han sa jeg måtte prøve :)

Lenke til kommentar

Snakket nettopp med en politimann nå. Han sa at det lå på grensa om du kunne komme inn da, eller ikke. Om de ville ha deg inn, kunne de avvente og se om du klarte å forbedre karakteren. Men om det feks var mange søkere og de var usikre på om du hadde de riktige kvalifikasjonene, kan det være avgjørende for deg at du ikke har karakter 3, og de lar deg vente et år til. Men han sa jeg måtte prøve :)

Det er opptakskontoret og opptaksnemnda som vurderer dette. Hvis du ser av tidligere år, så er det ikke problem med antall søkere i forhold til studieplasser.

 

Hvis du leser på http://phs.no/studietilbud/Bachelor/opptakskrav/ er det er krav at søkere har generell studiekompetanse sammen med en rekke andre krav på søkertidspunktet. Deriblant karakteren 3 i gj.snitt. Det enkleste vil være å ringe eller sende epost til opptakskontoret, da får du svar.

Lenke til kommentar

Etter litt googling så fant jeg et svar på PHS.no

 

  • Kan jeg søke selv om jeg ikke har 3 i norsk skriftlig?

    PHS har et krav om at i karakten i norsk hovedmål skriftlig, dvs gjennomsnitt av standpunkt og eksamen, må være 3 eller bedre. Hvis man ikke tilfredsstiller dette kravet, så kan det allikevel kompenseres gjennom minst 60 studiepoeng fra høyere utdanning. Utdanningen må ha blitt tatt på bokmål/nynorsk.

    Søkere som skal forbedre karakteren i norsk i løpet av våren det søkes om opptak, kan gi uttrykk for dette gjennom en egen rubrikk på følgeskjemaet. Disse søkerne vil bli innkalt til opptaksprøver, men vil ikke bli regnet for å være kvalifisert før de har sendt inn kompetansebevis som dokumenterer at de har forbedret karakteren i norsk.

Lenke til kommentar

<p>

 

Etter litt googling så fant jeg et svar på PHS.no

 

  • Kan jeg søke selv om jeg ikke har 3 i norsk skriftlig?

    PHS har et krav om at i karakten i norsk hovedmål skriftlig, dvs gjennomsnitt av standpunkt og eksamen, må være 3 eller bedre. Hvis man ikke tilfredsstiller dette kravet, så kan det allikevel kompenseres gjennom minst 60 studiepoeng fra høyere utdanning. Utdanningen må ha blitt tatt på bokmål/nynorsk.

    Søkere som skal forbedre karakteren i norsk i løpet av våren det søkes om opptak, kan gi uttrykk for dette gjennom en egen rubrikk på følgeskjemaet. Disse søkerne vil bli innkalt til opptaksprøver, men vil ikke bli regnet for å være kvalifisert før de har sendt inn kompetansebevis som dokumenterer at de har forbedret karakteren i norsk.

Da er det jo håp. Hurra!

Lenke til kommentar

fra phs.no: "4052 meldte innen 1. mars (2013) sin interesse for å søke Politihøgskolen, det var 610 flere enn i 2012. 1673 søkere - nærmere 200 flere enn i 2012 - ble innkalt til opptaksprøver."

 

det er 720 som blir tilbudt plass. og videre står det at 900 ble funnet skikket. det er jo god sjanse for å komme inn OM man består kravene

 

Det betyr at ikke alle kommer inn på opptak som søker? mao. et "nåløye" ??

Lenke til kommentar

Har totalt mistet lysten på å bli politi. Tydelig at man kun ønsker de beste, raskeste, sterkeste, de mest svømmedyktige og perfekte menneskene Norge har å tilby i politivesenet.

 

For å komme gjennom opptaksprøvene, spesielt de fysiske og psykiske må du nesten være supermenneske. De formelle kravene sier enda mer om dette, har du kontrollert diabetes eller astma, hatt psykiske problemer tidligere, er nærsynt selv om du bruker linser/briller, osv osv, så er du ikke kvalifisert.

 

Det gjør min tillit til politiet dårligere, man bør omfavne mangfoldet i befolkningen, ikke kun de som framstår som supermennesker.

Haha, du er morsom!

Lenke til kommentar

Har totalt mistet lysten på å bli politi. Tydelig at man kun ønsker de beste, raskeste, sterkeste, de mest svømmedyktige og perfekte menneskene Norge har å tilby i politivesenet.

 

For å komme gjennom opptaksprøvene, spesielt de fysiske og psykiske må du nesten være supermenneske. De formelle kravene sier enda mer om dette, har du kontrollert diabetes eller astma, hatt psykiske problemer tidligere, er nærsynt selv om du bruker linser/briller, osv osv, så er du ikke kvalifisert.

 

Det gjør min tillit til politiet dårligere, man bør omfavne mangfoldet i befolkningen, ikke kun de som framstår som supermennesker.

 

Man trenger absolutt ikke være et supermenneske for å komme inn på Politihøgskolen. Man trenger bare å være en normalt oppegående person i grei fysisk form.

 

Diabetes og astma medfører ikke automatisk udyktighet. Det kommer an på hvor alvorlig det er.

 

Å utelukke pga. psykiske problemer synes jeg er riktig, men nå er jeg ikke fagperson på feltet. Hvis det er slik at en som har vært psykisk syk alltid vil være i risikosonen så synes jeg nok kravet er riktig. Hvis det derimot kan være slik at man kan bli helt frisk igjen så burde det ikke nødvendigvis automatisk medføre udyktighet.

 

Synskravet er helt unødvendig. Når man først har kommet inn blir man vel ikke kastet ut hvis man må begynne å bruke briller eller linser. Det er jo også politifolk i aktiv tjeneste som bruker synskorreksjon. Synskravet bør derfor fjernes eller senkes kraftig, for det stemmer ikke overens med virkeligheten i politietaten.

Lenke til kommentar

Jeg har også planer om å søke til neste år :D

 

Men lurer på om man tar opp fag og da har man jo andregangsvitnemål? Kreves ikke det veldig høyt poengsum hvis man søker med 2.gangsvitnemål?

 

Og hva er synsstyrke dårligs man kan ha for å være godkjent?

Jeg har -1.75 på linsene mine jeg bruker til daglig.

Vil det være godkjent eller ikke? Må jeg evt ta operasjon eller finnes det andre løsninger?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...