Gå til innhold

Guide: Bildespesial - hva er på innsiden?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hadde det ikke vært stilig om forumbrukere kom med forslag til hva man kan bruke gammel hardware til, sånn utenom å hjemmesnekre litt sånn halv-avdankede-PC'er?

 

Dette kan vel deles i to:

 

1. Vellykkede forvandlinger (ikke bare kunstverk, men gjerne nyttige resultat)

2. Tanker om mulige forvandlinger

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-8I4zQlayY3

ADT: Beklager at jeg ikke leste teksten, men flotte bilder i hvert fall. Slik demontering er noe alle burde prøve. Det er ganske lærerikt og facinerende. Ikke minst med tanke på hvor mange tekniske detaljer man får til lage for noen få hundrelapper.

 

Fluor1: Ikke bare glasslignende, men ekte glass. Jeg tror ikke glass brukes nå lengre, men det ble i hvert fall brukt frem til ca 2002.

 

G: Eldgamle harddisker -> nytt bruksområde (bilder) (reprise fra 2006)

 

Ellers kan jeg tenke meg at steppmotorene til lesearmen til CD-spilleren kan brukes i kreative elektromekaniske prosjekter.

 

Jeg har et brettspill basert på kuler, som består av 30 kuler fra kulemus.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kom på at jeg har gjort noe tilsvarende selv for en god stund tilbake.Askebeger av harddisk:http://www.thephreak99.com/index.php?option=com_content&view=article&id=5:askebeger&catid=2:casemod&Itemid=5Bilderamme av en laptop:http://www.thephreak99.com/index.php?option=com_content&view=article&id=3:laptopowall&catid=2:casemod&Itemid=5Tajmahal av en cpu:http://www.thephreak99.com/index.php?option=com_content&view=article&id=4:bling-bling-cpu&catid=2:casemod&Itemid=5:p

Kjenner en som laget en plate til å sette varme kjeler på som består av 9 486sx cpuer presset ned i ei treplate. veldig morsom.

Var et race en gang å oppgradere 486sx 25-33Mhz til 486 dx2-3 så vi endte opp med lass av gamle cpu'er.

 

Før dette var de en som lagde en lampe av de gamle platelagerene du brukte i stormaskiner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Oppfordrer alle som ikke har prøvd det om å lage HDD-høytaler. Er mye gøyere å gjøre det selv enn bare å se det på YouTube :)

 

Den optsike enheten kan man også lagfe laserpenn av, uten at jeg har prøvd dette selv.Er også litt forsiktig med å oppfordre noen om å gjøre akkurat det :p

 

Noen harddisker har plater laget av glassliknende materiale. Et kraftig slag med en hammer får de til å pulverisere.

 

Det var sikkert keramiske plater. Skal ikke si med sikkerhet hvilket stoff akkurat dine HDD-plater var laget av, men før i tide var det i alle fall vanlig å lage keramiske plater, trukket i en, for meg, ukjent metallegering.

 

Edit: Når det gjelder hva jeg har demontert og ikke, så er jeg elektroniker. Så det begynner å bli en god del etterhvert.

 

Edit2:

Fluor1: Ikke bare glasslignende, men ekte glass. Jeg tror ikke glass brukes nå lengre, men det ble i hvert fall brukt frem til ca 2002.

 

Ja, sant det. Hvor rent det glasset faktisk er kan jo bli en annen sak.

 

De mest vanlige materialene å lage harddiks plater i er Aluminium, glass og keramikk. Alle trukket i et eller annt metall jeg må google for å være sikker på.

Endret av 2ball_
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Til de som måtte lure; Ja, selvfølgelig har jeg sett innsiden av en harddisk før. Men dette var da jeg maltrakterte en ti år gammel harddisk i en alder av 12 år. Men jeg ikke husker mye av hva jeg så, jeg hadde ingen forståelse av hvordan delene samspilte, og det var jo meget mulig at mye har skjedd rent teknologisk etter et par tiar.

 

Innsiden av en optisk stasjon har jeg faktisk aldri sett, ei heller innsiden av en minnepinne. Jeg kan selvsagt ikke snakke for alle oss som jobber her, men mye av det jeg så i denne prosessen var nytt for meg, :)

 

Jeg hadde det kjempemoro med å plukke fra hverandre disse tingene, får bare håpe det var litt gøy å lese om også ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...