Gå til innhold

Guide: Bildespesial - hva er på innsiden?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hjemmelaget laserpeker, selvsagt. Corsairen som kropp og laseren fra DVD-drevet som lyskilde.

Det går med DVD-laser og Bluray, men ikke med CD-rom-laser. (Dvs - det går jo, men laseren som brukes i CD-rom har bølgelengde utenom det synlige området (780nm). DVD har 640nm som er omtrent vanlig rød laser, mens Bluray er som navnet tilsier en blå laser med bølgelengde på 405nm.)

 

Zpeed: Det er mange andre måter du kan forsikre deg om at harddisker aldri kan leses på, men det er ikke mange som er like hurtige. Med mindre man kjører platene gjennom en kvern må man forøvrig likevel overskrive hele harddisken, ellers kan fragmenter være lesbare...

 

Forøvrig en fin artikkel, selv om jeg også "naturligvis" har operert harddisker o.l. på egenhånd i ungdommen :-)

Endret av k-ryeng
Lenke til kommentar
Det går med DVD-laser og Bluray, men ikke med CD-rom-laser. (Dvs - det går jo, men laseren som brukes i CD-rom har bølgelengde utenom det synlige området (780nm). DVD har 640nm som er omtrent vanlig rød laser, mens Bluray er som navnet tilsier en blå laser med bølgelengde på 405nm.)
Med oss på pinebenken i dag har vi en DVD-brenner fra Samsung
Lenke til kommentar

Har demontert det meste, derfor har jeg ikke lengre lekebiler fra barndommen.kun tannhjul og fjærer, som er kastet for lengst.

 

Blandt annet er døren på Tørketrommel modofisert med ny lås, laget av deler fra Hardisk. Kraftig magneter.

 

Plateskiver har barnebarn lekt med -Blanke finne skiver. -

Lenke til kommentar

Noen harddisker har plater laget av glassliknende materiale. Et kraftig slag med en hammer får de til å pulverisere.

 

Det stemmer helt korrekt.

Jeg plukka fra en disk en gang, fra en nyere bærbar PC som det hadde blitt en feil på.

Satt der og tukla med den plata, og begynte å bøye på den. Plutselig smalt det noe forferdelig, og jeg satt der med splinter i hendene, klærne mine og jeg ble dekket av sånn.. "folie-støv".

Måtte ta til pinsett og støvbrett etterpå. Anbefales ikke. ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...