Gå til innhold

Eldgamle harddisker -> nytt bruksområde (bilder)


Simen1

Anbefalte innlegg

Har du en gammel og knøttliten harddisk du helst skulle kastet? Ikke kast. Den kan komme til bruk. Her er en liten guide som gir tips om nye bruksområder. Jeg tar utgangspunkt i en gammel fujitsu-disk jeg fant langt nede i en bunke dataskrot. Spesifikasjonene på denne gamle disken er ikke akkurat imponerende lengre: 3,5GB kapasitet, 5400rpm, EIDE grensesnitt (teoretisk maks 16,6 MB/s), transferrate 8-15 MB/s, 128kiB cache, og 15,6ms aksesstid. Praktisk talt ubrukelig nå til dags. Men nå skal jeg på skattejakt under lokket på disken:

 

1. Skru opp skruene som holder på plass lokket. NB: Det kan være skruer under klistremerkene oppå. Dette avslører du lett ved å dra en finger over klistremerkene og legge merke til hvor det buler innover.

post-3851-1137794385_thumb.jpg

 

2. Ta av lokket og kikk på innsiden. Legg merke til hvor skruene som holder fast platene sitter og skruene som holder på plass magneten(e) som sitter i bakkant av lesearmen. Lesearmen fungerer ved å sende strøm gjennom den spolen som ligger mellom magnetene. Strøm som går gjennom en spole lager et magnetfelt som vil skyve lesearmen den ene eller andre veien. Ok, nok teori. Av med skruene.

post-3851-1137794777_thumb.jpg

 

3. Kil et skrujern mellom magnetene og vipp den øverste magneten av. NB. Pass på så du ikke klemmer fingrene mellom magnetene og eventuelle skarpe kanter.

post-3851-1137794967_thumb.jpg

 

4. Nå er den ene magneten løs og du kan tydelig se spolen på baksiden av lesearmen. Skru, dra, press, tørk svetten i panna og dra litt til så får du løs den andre magneten også.

post-3851-1137795198_thumb.jpg

 

5. Hold platene fast og skru løs de 6 skruene som holder platene på plass. Platene er nå løse og kan plukkes av.

post-3851-1137795382_thumb.jpg

 

6. Disken er nå demontert. Kretskortet, motoren og selve lesearmen ser jeg ingen grunn til å løsne siden det ikke kan brukes til noe likevel. Motoren er av typen stepmotor, trolig fordi det gjør det lettere å spinne den opp i et passe tempo, og fordi stepmotorer er veldig lett å styre med tanke på hastighet og fordi stepmotorer har høy virkningsgrad = lite varmetap. Her er de demonterte delene:

post-3851-1137795685_thumb.jpg

 

7. Jeg har ikke funnet ut hva jeg kan bruke platene til ennå, men magnetene er fullt brukbare. Magnetene er av typen "sjeldne jordmetaller" (Neodym-Jern-Bor-legeringer, ofte med nikkel-overflate for å unngå korrosjon) og er ekstremt mye kraftigere enn vanlige simple kjøleskapsmagneter. Det er ikke mange vanlige kjøleskapmagneter som klarer å holde oppe en full plastpose med tomme brusflasker, eller f.eks to blader oppå hverandre:

post-3851-1137796066_thumb.jpg

 

8. Her er et annet eksempel på hvor kraftige slike magneter er. På bildet holdes en hammer, ei rørtang, og et par store skrujern etter magneten. Jeg følte at den kunne holdt mer, men det var rett og slett ikke plass til mer enn de tingene som hang der og fingrene mine.

post-3851-1137796408_thumb.jpg

 

For et par år siden fant jeg magneter som var ennå mye kraftigere enn disse. De var rett og slett farlige for fingre om man skulle være uheldig å få fingrene i mellom dem. Jeg var forsiktig og mistet ingen fingre da jeg og en kamerat plasserte hver av disse magnetene på hver side av en ambolt(!) på rundt 50kg og løftet den etter bare magnetene. Kameraten min mistet heller ingen fingre.

 

Noen flere tips:

- Sy inn en magnet i foret på hver grytevott så kan du enkelt slenge grytevottene tvers over kjøkkenet og de henger fast på plassen sin på kjøleskapet.

- Skru opp magnetene på kjøkkenveggen og du kan bruke de som magnet"list" for kniver. (Dette er en anbefalt måte å oppbevare kniver på)

- Heng opp blader, en tykk bunke med regninger (evt tusenlapper :p ), kalendere eller en bunke postkort på kjøleskapet.

- Skru magnetene opp på veggen i verktøyboden og du har hele verktøykassa lett tilgjengelig ved å strekke armen ut. Å lete nedi bunnen av bunnløse verkøykasser og skjære seg på skarpe kanter osv er ikke lengre nødvendig.

 

Lykke til med demonteringen og de nye supermagnetene deres :)

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Men de magnetene, er de på noen måte giftige/skadelige?

5472475[/snapback]

Nikkelet på overflaten kan være et problem for de med nikkel-allergi. Ellers så er det vel bare å passe på at unger i huset ikke klemmer fingrene mellom magneten og noe magnetisk eller setter de fast i halsen.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
- Sy inn en magnet i foret på hver grytevott så kan du enkelt slenge grytevottene tvers over kjøkkenet og de henger fast på plassen sin på kjøleskapet.

Ser for meg den dagen du har et litt slapt grep på vottene da. Så snapper de ut av hendene dine mens du står der med en plate på 200 grader og nystekt pizza i hendene idet du går forbi kjøleskapet. :!:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Apropo harde slag:

Har "lekt" litt med noen slike magneter, og de virker solide, kan tåle å falle ned på murgulv flere ganger osv. Men så kan de plutselig knekke i to biter, bare ved å smekke dem på en jernplate. Har ødelagt 2 slike magneter uten at det var meningen..

Lenke til kommentar

Æsj, jeg som akkurat kastet den gamle 540 MB harddiskken min. :(

 

Off topic:

For et par år siden fant jeg magneter som var ennå mye kraftigere enn disse. De var rett og slett farlige for fingre om man skulle være uheldig å få fingrene i mellom dem. Jeg var forsiktig og mistet ingen fingre da jeg og en kamerat plasserte hver av disse magnetene på hver side av en ambolt(!) på rundt 50kg og løftet den etter bare magnetene. Kameraten min mistet heller ingen fingre.

5472397[/snapback]

Neodymium-magneter? Hvor fikk du tak i disse? De selger dem HER, men desverre ikke til Norge.

Lenke til kommentar

Jepp, Neodym. Jeg plukket de ut av en uber-stor SCSI-disk i 5,25"-formatet med samme høyde som en CD-rom. Den hadde hele 11 plater, 22 lesehoder og hele 2 GB (!) lagringsplass :p Magnetene var ca 5mm tykke (de på bildene lengre opp her er ca 1mm tykke) også var de ca 4x5cm areal. (de på bildene lengre opp her er ca 2x3cm areal.)

Lenke til kommentar

Artig! Trur eg skal prøve min nylig avdøde Western-disk.

 

Pass på folkens! Hald magneter vekke frå kredittkort og liknande. Var på skuletur i 1 månad for 2 år sidan og fekk ein fin magnet eg leika med på slutten av turen. Fant ut at den hang fint på utsida av buksa mi pga. ei metallplate i lommeboka. Men då eg kom til Tax-Free på flyplassen ville ikkje VISA-kortet fungere :whistle:

 

Magnetar kan brukast til så mangt.

Lenke til kommentar

Fant ut at de selger slike magneter på Clas Ohlson også. Tror jammen jeg skal kjøpe meg et par stykker bare for å tilfredstille nysgjerrigheten. Ifølge Clas Ohlson kan den løfte 50kg med en diameter på bare 40mm. Bør nok passe fingrene her ja! :wow:

 

Hvordan har det seg forresten at så kraftige magneter kan ligge bare noen cm fra platene i harddisken uten at noen data går tapt?

Lenke til kommentar

 

Noen flere tips:

- Sy inn en magnet i foret på hver grytevott så kan du enkelt slenge grytevottene tvers over kjøkkenet og de henger fast på plassen sin på kjøleskapet.

 

5472397[/snapback]

[/qupte]

 

men er ikke gryter steikepanner, langpanner osv er ikke de laget stål, da kan det jo hende at du ikke får grytevotten løs fra den varme risten. eller at du presterer å slenge en grytemed kokte poteter opp på kjøleskapet

 

 

ellers en fin guide

Lenke til kommentar
Hvordan har det seg forresten at så kraftige magneter kan ligge bare noen cm fra platene i harddisken uten at noen data går tapt?

5473161[/snapback]

Dataene på platene trenger ennå kraftigere magnetfelt enn det for å endres. Harddisker har i motsetning til hva mange tror svært høy toleranse for magnetfelter. (Floppydisketter er en helt annen sak). Lesehodene på en harddisk er ikke merkbart magnetiske av seg hvis du tar skrujernet bortpå under drift, men magnetfeltet konsentreres inn på et område mindre enn en 0,0005 x 0,0005 mm så magnetfeltet på den mikroskopiske flekken er ekstremt sterkt slik at man får skrevet til platene (endret retningen på magnetfeltet på den lille flekken)

Lenke til kommentar
men er ikke gryter steikepanner, langpanner osv er ikke de laget stål, da kan det jo hende at du ikke får grytevotten løs fra den varme risten.  eller at du presterer å slenge en grytemed kokte poteter opp på kjøleskapet

5473910[/snapback]

Hehe.. Grytevottene mine har magnet og det har vært et par uhell der grytevotten har tiltrukket seg grillelementet i ovnen når jeg skulle ta ut maten, men det er bare å dra litt i votten så løsner den. Siden magneten sitter helt øverst på votten så har det ikke vært noen problemer med at den kommer for nært kasseroller eller steikepanner. Når det er grytevottisolasjon mellom magneten og metallet så sitter den ikke så hardt fast. Det er nok til at grytevottene sitter på kjøleskapet men ikke nok til at man kan bruke votten som slynge for å kaste kasseroller.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...