Gå til innhold

Telenor vil sette opp bomvei på Internett


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hurra for amerikanisering...

 

Strengt tatt er det fullt mulig å øke kapasiteten i mobilnettet. Men det innebærer i ytterste instans at en setter opp en mobilmast hver 5. meter eller tettere...

 

Hjelper ikke akkurat at mobilbransjen driver å reklamerer med internet der du er når du ønsker det. Er minst to tunger i bruk i denne diskusjonen...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341

Tar jeg helt feil nå eller leier Telenor fortsatt ut nettet sitt til mange andre selskaper? Hva med å kaste de på hodet og ræva ut og fokusere på egne kunder?

Lenke til kommentar

Tar jeg helt feil nå eller leier Telenor fortsatt ut nettet sitt til mange andre selskaper? Hva med å kaste de på hodet og ræva ut og fokusere på egne kunder?

 

Telenor liker vel at så mange som mulig betaler for å kunne bruke nettet dems. Nå vil de tydeligvis at vi skal betale ekstra for å faktisk bruke det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vet ikke helt hva jeg syntes om dette, er jo ille nok at du skal bli strupa så fort som du har brukt X-antall MB / GB datatrafikk over mobilt bredbånd i utgangspunktet, men at de som betaler 299 og 399kr i måneden har en høyere prioritet i nettet så de faktisk kan nærme seg de hastighetene som de faktisk betaler for (10-15mbit?) er jo forsåvidt logisk nok det.

Lenke til kommentar

Hurra for amerikanisering...Strengt tatt er det fullt mulig å øke kapasiteten i mobilnettet. Men det innebærer i ytterste instans at en setter opp en mobilmast hver 5. meter eller tettere..

Hjelper ikke med mast hver 5 meter heller. Det fundamentale problemet for kapasitet i mobilnettet er frekvenser. Frekvenser for mobil etc er en begrenset ressurs, så der sitter vi med skjegget i postkassa til slutt.

 

Problemet har man vel egentlig vært klar over svært lenge, og personlig ser jeg ingen annen løsning enn å prise båndbredde, dvs betaler du 99,- kr i måneden så får du lavere hastighet enn om du betaler 399,- kr i måneden.

 

Dog er ikke dette kurant teknologisk i dag.

 

Og det er klart at de taler med to tunger. At kundene bruker nettet er jo det som gir inntekter, samtidig er det jo logisk at man peker på hva som kommer til å bli reelle utfordringer framover.

Lenke til kommentar

Dette er like mye for å tjene penger. Kapasiteten i Norge er god.

 

Ved hjelp av dette argumentet kan de lage forskjellige datapakker der brukerne må betale mer.

 

Kapasiteten er noenlunde akseptabel i dag - men med den økningen i trafikk som man regner med vil det ikke være realiteten om en del år (man regner med at kapasiteten må mer enn tredobles de neste 3 - 4 år). Og det er klart at Telenor gjør ting for å tjene penger - om de f.eks bygger ut kapasiteten til det dobbelte, så skal de investeringene gi en akseptabel avkastning.

Lenke til kommentar

Telenor har et poeng. Og vi har tidligere hørt uttalelser fra TeliaSonera om at de tenker i samme baner.

 

Det er mangelvare på frekvenser og derfor også kapasitet. Et mobilnett er å betrakte som en stor hub. Kun 1 (en) kan sende og motta om gangen (på samme frekvens vel å merke). Kunsten ligger i å dele opp spektrum på en mest mulig effektiv måte, og benytte moduleringsmodeller som er gode nok til at ytelsen blir så bra som mulig. En har samme problemstillingen med WLAN.

 

I LTE modellen, og i "neste" versjoner av HSDPA+, ligger det muligheter for prioritering av trafikk. Pakker tagges på en bestemt måte, og både sender og mottaker vil forholde seg til dette. Ellers er det ikke noe problem for hverken Telenor eller TeliaSonera og begrense ytelsen du får i dag. NetCom har f.eks. en klausul som sier at laster du ned mer enn "pakken du har betalt for", så senkes ytelsen til EDGE type hastighet. NetCom har også en begrensning i sine LTE abonnement. Du får ikke "maks 80 mbps" med mindre du har det dyreste abonnementet. Det "nest dyreste" gir deg bare maks 20 mbps.

 

Samme teknologi kan benyttes for vanlige abonnement. Bør ikke være noe problem å si at "99 kr/mnd gir deg max 1 mbps og opptil f.eks. 2 GB/mnd". Løsningene ligger klare, det er bare det at noen må være først.

 

Personlig vil jeg heller vite at jeg får en forbindelse på ca 1 mbps enn å vite at den maks kan bli 7 mbps hvis jeg er heldig, men normalt ligger den på 300-400 kbps (som faktisk er ganske vanlig, også i Telenor sine nett).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Og det er klart at Telenor gjør ting for å tjene penger - om de f.eks bygger ut kapasiteten til det dobbelte, så skal de investeringene gi en akseptabel avkastning.

Akkurat der der glemmer tydeligvis en del, Telenor må som de fleste andre selskaper tjene penger og å bygge ut mobil infrastruktur i Norge er kostbart. Hadde det vært en smal sak økonomisk å bygge dette hadde vi hatt flere enn to landsdekkende mobilnett pr idag.....

 

Folk står jo og fritt til å velge om de vil ha Telenor mobil eller andre levernadører av mobilabbonoment.

Lenke til kommentar

Hurra for amerikanisering...Strengt tatt er det fullt mulig å øke kapasiteten i mobilnettet. Men det innebærer i ytterste instans at en setter opp en mobilmast hver 5. meter eller tettere..

Hjelper ikke med mast hver 5 meter heller. Det fundamentale problemet for kapasitet i mobilnettet er frekvenser. Frekvenser for mobil etc er en begrenset ressurs, så der sitter vi med skjegget i postkassa til slutt.

 

Problemet har man vel egentlig vært klar over svært lenge, og personlig ser jeg ingen annen løsning enn å prise båndbredde, dvs betaler du 99,- kr i måneden så får du lavere hastighet enn om du betaler 399,- kr i måneden.

 

Dog er ikke dette kurant teknologisk i dag.

 

Og det er klart at de taler med to tunger. At kundene bruker nettet er jo det som gir inntekter, samtidig er det jo logisk at man peker på hva som kommer til å bli reelle utfordringer framover.

 

Hvis man setter opp antenner veldig tett og bruker høy bærefrekvens og moderat effekt kan frekvensene "resirkuleres".

 

Dette var ulempen med gamle NMT450, den hadde så god dekning at når en person brukte en kanal okuperte denne personen stort geografisk område.

 

Fordelen med GSM1800 er at frekvensen er såpass høy at dekningen blir lav (typisk byformål) at man kan benytte samme kanal i neste naboby

Lenke til kommentar

Hvis man setter opp antenner veldig tett og bruker høy bærefrekvens og moderat effekt kan frekvensene "resirkuleres".

 

Dette var ulempen med gamle NMT450, den hadde så god dekning at når en person brukte en kanal okuperte denne personen stort geografisk område.

 

Fordelen med GSM1800 er at frekvensen er såpass høy at dekningen blir lav (typisk byformål) at man kan benytte samme kanal i neste naboby

 

Du har helt rett, men det løser ikke det fundamentale problemet på sikt. Det gjør bare at vi kan benytte ressursen frekvenser bedre fordi vi kan resirkulere, og således forskyver tidspunktet vi faktisk har brukt opp ressursen. Ny teknologi som medfører høyere kapasitet pr kanal gjør også det samme. Og så er det også slik at de er i områder hvor høy bærefrekvens brukes, også har en tendens til å ha størst trafikk. Derfor er det så vidt jeg forstår, faktisk i byer hvor ressursen frekvenser ser ut til å bli en minimusfaktor.

Lenke til kommentar

Hvis man setter opp antenner veldig tett og bruker høy bærefrekvens og moderat effekt kan frekvensene "resirkuleres".

 

Dette var ulempen med gamle NMT450, den hadde så god dekning at når en person brukte en kanal okuperte denne personen stort geografisk område.

 

Fordelen med GSM1800 er at frekvensen er såpass høy at dekningen blir lav (typisk byformål) at man kan benytte samme kanal i neste naboby

 

Du har helt rett, men det løser ikke det fundamentale problemet på sikt. Det gjør bare at vi kan benytte ressursen frekvenser bedre fordi vi kan resirkulere, og således forskyver tidspunktet vi faktisk har brukt opp ressursen. Ny teknologi som medfører høyere kapasitet pr kanal gjør også det samme. Og så er det også slik at de er i områder hvor høy bærefrekvens brukes, også har en tendens til å ha størst trafikk. Derfor er det så vidt jeg forstår, faktisk i byer hvor ressursen frekvenser ser ut til å bli en minimusfaktor.

Det er dette som er så gøy, problemer som kan utforskes og bli nye oppfinnelser. Utfordringer kalles det ;-)

Lenke til kommentar

Man får håpe det kommer en konkurrent som lar være å følge Telenor i denne stygge tankegangen.

 

Ta det helt rolig, Telenor har tatt denne runden før. NextGenTel er veldig glade for at Telenor er udugelige på lang sikt. Idiotene i Telenor har allerede skalerte abonnenter - men de vil ha mere penger. Jeg betaler ekstra for min båndbredde på min telefon, så alt er på riktig plass. Alt Telenor trenger å gjøre hvis det kniper, er å øke prisen jeg betaler.

 

Men neinei, de skal få Google til å betale TELENOR for at vi (som eier telefonene) skal få tilgang til Google. LYKKE TIL sier nå bare jeg. Telenor klarer sikkert skvise Gudbrandsdalsstikka eller Drammens Tidene, LYKKE TIL med å få Microsoft eller Aple til å betale TELENOR. God tur.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...