Gå til innhold

Nytt speilløst kamerasystem


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette her er helt ræva... Og når det gjelder Sahara:

img_03.jpg

 

Ett av test bildene til V1.

 

Det sier seg selv at med blender f/5.6 som gir dybdeskarphet til ca. f/15 på 35mm så er det utrolig lite som ikke blir i fokus.

 

Dette er kanskje kamera med kulest utseende - men for meg er det et middels kompakt kamera med utskiftbar optikk.

 

Og når mest utfordrende sample bildet er tatt på ISO 800 og 1/25 med f/4.2 - så blir dette latterlig svakt i forholdt til Sony NEX...

 

Kun enn ting trøster meg her: at den nye fase- og kontrastdetekterende autofokus finner veien til D4...

Endret av GCardinal
Lenke til kommentar

Skuddtakten er vanvittig imponerende. Det samme er elektronisk lukker med 1/16000 sekund. Slow motion video er nytt for kamera med utskiftbar optikk. Jeg kan tenke meg at det blir gøy å leke disse funksjonene.

 

Hybrid fokusen er i hvert fall teknisk interessant lesestoff.

 

Ellers så er det ganske mye "vanlig". Størrelsen på kamerahuset og bildebrikken lover som forventet bra for jakkelomma og de har som seg hør og bør lansert et par relativt kompakte objektiver (10mm og 10-30mm), samt at flere er under utvikling.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Jeg tror min egen subjektive mening om produktet kommer til å avhenge mye av hva jeg selv synes om størrelsen når jeg tafser på det selv i butikken - hvor stort og klumpete synes jeg det føles at det er.

 

Ellers er det noen innovative ting der - skuddtakt og elektronisk lukker virker spennende.

 

Er spent på bildekvalitet, betjening, kvalitet på optikk og kommende optikk.

 

 

Er ikke heeelt overbegeistret for kontrollhjul uten PASM..

V1_back.jpg

 

 

 

(..Og ad Sahara-bildet er det vel Nikon som vil vise at "vi tørr!" :fun: )

Lenke til kommentar

Outch! Det hadde jeg helt oversett. Da er den 90% ute av bildet for min del.

Vi kan jo håpe at de har en annen, smart betjening - la oss se.. :hm:

 

 

Er spent på (noe jeg også sendte inn som spørsmål til Nikon-nettmøtet) hvordan den vil yte med Nikon F-optikk via adapter - er mikrolinsene kun optimalisert for CX-optikk, eller vil de også gi topp ytelse med DX/FX-optikk med annen registeravstand..

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Hvis man skal ta virkelig skarpe bilder med dette systemet får man ikke store muligheter til å leke seg med blenderåpninger.

 

Uten at jeg har regnet nøye på det, forventer jeg at et trenet øye vil kunne se diffraksjon allerede ved f/5,6. Det betyr at med kit-objektivet har du ingen ting å gå på.

 

Nå trenger man naturligvis ikke så små blenderåpninger på såpass små brikker, men samtidig trenger man enormt stor blenderåpning for å få lite dybdeskarphet. Dette systemet stiller derfor enorme krav til optikken, dersom man skal bruke det til de samme formål som man har brukt speilreflekskamera.

 

Men det er jo sannsynlig at det ikke er Nikons intensjon. De vil nok ha avanserte kompaktkamaerabrukere opp, og tilby et supplement til speilrefleksbrukere.

Endret av faaeri
Lenke til kommentar

Feil bildetekst på første bilde, det er tydelig en 10-100mm, ikke 10-30...

 

Merkelig lite bruk av funksjonshjulet på V1, siden det er en entusiastmodell burde den hatt PASM, eller kanskje enda bedre C1, C2 og C3. Det er da god plass!

 

Mye spennende tilbehør som nå vises på dpreview, med ekstern skjerm og mic. Videomulighetene høres jo ganske bra ut.

 

Men jeg tror jeg ville valgt en P7100 gitt...

Lenke til kommentar

.

Uten at jeg har regnet nøye på det, forventer jeg at et trenet øye vil kunne se diffraksjon allerede ved f/5,6. Det betyr at med kit-objektivet har du ingen ting å gå på.

.

Det har jeg (se link i footer) grænsen for denne sensorstørrelse er 289.9/F² Mpixel, og grænsen er derfor f/5.4 for 10MPixel, så din intuition er ganske god! :thumbup:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det ikke litt tidlig å dømme dette nord og ned. Det er på en måte akkurat lansert. Og på samme måte som med andre produsenters kamera i samme nisje vil det bli utviklet nye, og sikkert bedre, objektiver. Litt avventende tålmodighet er kanskje ikke så dumt...

 

Men på lik linje med alle andre kamera er jo dette ikke noe annet enn akkurat det, et kamera. Riktignok med noen nyvinninger som andre også har av andre varianter i sine kamera, men fortsatt bare en boks til å lagre lys med.

 

Bildene blir verken bedre eller verre ved valg av boks, men boksen betyr egentlig ikke så alt for mye...:-)

Lenke til kommentar
Hvis man skal ta virkelig skarpe bilder med dette systemet får man ikke store muligheter til å leke seg med blenderåpninger.

 

Uten at jeg har regnet nøye på det, forventer jeg at et trenet øye vil kunne se diffraksjon allerede ved f/5,6. Det betyr at med kit-objektivet har du ingen ting å gå på.

 

Nå trenger man naturligvis ikke så små blenderåpninger på såpass små brikker, men samtidig trenger man enormt stor blenderåpning for å få lite dybdeskarphet. Dette systemet stiller derfor enorme krav til optikken, dersom man skal bruke det til de samme formål som man har brukt speilreflekskamera.

Selv med stor blenderåpning vil man få et mindre spenn å gå på mellom maks blenderåpning og diffraksjonsbegrensning, enn med speilrefleks. Det betyr mindre spenn for både eksponering og dybdeskarphet. Spennet for ISO er også lavere enn for de fleste nyere systemkamera. Men lukkertiden kompenserer litt ved å ha et meget stort spenn, helt ned til 1/16000 sekund.

 

Kameraet har fortsatt mechanical shutter, så da er det vel heller ikke lydløst. Når kommer de lydløse systemkameraene?

V1 har mekanisk lukker. J1 har ikke.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...