Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Godt balansert R6 hører man så og si ikke enn at du kjører en veldig gammel bil, feks min E320dat, den hører jeg når den er kald.

Men så fort den har fått driftstemperatur og kommer opp i litt fart (60kmt++) så hører jeg den så og si ikke. Men det er jo så ekstremt fin lyd fra R6ene at man egentlig vil høre lyden!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Skal kjøpe min første bil. Nyutdannet og lei av å være "stuck" i byen i helgene.

 

Har følgende krav til bil:

- Relativt billig å drifte

- Trafikksikker

- Godt med bagasjerom (må periodevis kunne frakte større ting, skal f.eks. frakte nytt gulv over sommeren)

- Får meg høyt til fjells og ned igjen, gjerne fullasset med kompiser og bagasje (men ikke så ofte helt fylt opp)

 

Har sett på følgende modeller:

- Toyota Auris

- Audi A3

- Volkswagen Golf

- Ford Focus

 

Er ikke nødvendig for meg å gjøre noe kupp i bruktbilmarkedet, men vil gjerne gjøre et godt kjøp. Prisklasse opp mot ca. 100k. Har så langt sett på biler med lavt antall km, da jeg har lest at de typisk skal være bedre bruktbilkjøp. Om dette stemmer vet jeg ikke, men kilometerstand på under 60-75 000 km virker fornuftig for meg.

 

Noen tips til biler som oppfyller kriteriene? Har null peiling på bil. Andre tips tas også vel imot, som hvor mange hestekrefter jeg bør ha eller lignende.

 

Kan dele Finn-søket mitt om det er til hjelp: KLIKK HER

Lenke til kommentar

Om du kjøper 60-70k km vil du få de større kostnadene innen noen år, kontra feks 150k km der mye større ting som regreim osv ofte akkurat er byttet.

 

Selv har jeg fått inn en 2007 Passat 1.9TDI som faktisk går veldig greit og mange billige deler til denne tilgjengelig, samt bruker 0.5 i snitt, men en del av disse er plaget med mye rust.

Lenke til kommentar

Skal kjøpe min første bil. Nyutdannet og lei av å være "stuck" i byen i helgene.

 

Har følgende krav til bil:

- Relativt billig å drifte

- Trafikksikker

- Godt med bagasjerom (må periodevis kunne frakte større ting, skal f.eks. frakte nytt gulv over sommeren)

- Får meg høyt til fjells og ned igjen, gjerne fullasset med kompiser og bagasje (men ikke så ofte helt fylt opp)

 

Har sett på følgende modeller:

- Toyota Auris

- Audi A3

- Volkswagen Golf

- Ford Focus

 

Er ikke nødvendig for meg å gjøre noe kupp i bruktbilmarkedet, men vil gjerne gjøre et godt kjøp. Prisklasse opp mot ca. 100k. Har så langt sett på biler med lavt antall km, da jeg har lest at de typisk skal være bedre bruktbilkjøp. Om dette stemmer vet jeg ikke, men kilometerstand på under 60-75 000 km virker fornuftig for meg.

 

Noen tips til biler som oppfyller kriteriene? Har null peiling på bil. Andre tips tas også vel imot, som hvor mange hestekrefter jeg bør ha eller lignende.

 

Kan dele Finn-søket mitt om det er til hjelp: KLIKK HER

 

Hvis du skal godt bagasjerom er det kanskje best å se etter stasjons vogn utgavene f.eks https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=150419411

Ville nok valgt focus eller golf. Men focus`en har litt kjedelig og utdatert interiør

Lenke til kommentar

Basert på kravene dine så er det vanskelig for meg å forsvare Audi i hvert fall.

Hvordan det? Jeg har lite kjennskap til Audi annet enn at Audi A3 visstnok skal være bra.

 

Om du kjøper 60-70k km vil du få de større kostnadene innen noen år, kontra feks 150k km der mye større ting som regreim osv ofte akkurat er byttet.

 

Selv har jeg fått inn en 2007 Passat 1.9TDI som faktisk går veldig greit og mange billige deler til denne tilgjengelig, samt bruker 0.5 i snitt, men en del av disse er plaget med mye rust.

Vil ikke det være litt gambling å kjøpe noe med 150k km? Kan være du har et godt poeng, men ser for meg at ved eventuell prøvekjøring/inspeksjon av bil så burde jeg vite mer om bil til å avgjøre om noe over 150k km er godt kjøp. Ellers har jeg basert meg på den lenka her for grunn hvorfor jeg vil ha lav kilometerstand: https://e24.no/bil/trafikk/kilometerstanden-viktigere-enn-aarsmodellen/10005446

 

Dere tre andre ovenfor: takk! Virker som det er en form for enighet i at Ford Focus er bra bil. Får holde utkikk etter disse. Er det også slik å forstå at Golf er svært bra eller ca. like bra som Focus?

 

 

EDIT: Observerer at stasjonsvogner er noe dyrere. Søket mitt har ca 50 biler på kombi 5-dørs, og ca. 10 på stasjonsvogn. Hvilke erfaringer har dere med kombi? Vil jo gjerne kunne frakte flatpakkede møbler og div. utstyr til hjemmet de gangene det trengst, men er kanskje sjeldent...

Endret av Gjest
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Har kombi Golf, og det kommer veldig an på hva du skal ha med, jeg måtte investere i takstativ for å få meg ski. Stasjonsvogner har ofte litt luftigere rom for innlastning + mer dybde.

 

Generelt sett blir det og fort trangt me 4 stk + bagasje i kombi. Jeg gidder sjeldent å ha mer enn 3 i bilen om vi skal på tur, da kan jeg sitte komfortabelt i førersettet uten å tenke på beina til mannen bak.

Lenke til kommentar

Jeg har hatt 3’de gen Focus 5dørs kombi et par år.

Handlet taklister til kjøkkenet og fikk faktisk med meg disse ved å stikke de ned i fotbrønnen til fremme passasjer.

Slår man ned baksetene får man «nesten» flatt gulv og har over 1100 liter lastekapasitet.

Den er litt bredere i baksetene kontra Golf.

Lenke til kommentar

Selv har jeg fått inn en 2007 Passat 1.9TDI som faktisk går veldig greit og mange billige deler til denne tilgjengelig, samt bruker 0.5 i snitt, men en del av disse er plaget med mye rust.

Ja, rust er det mye av på mange av disse. Jeg antar at godt vedlikehold vil ha litt å si, men har en mistanke om at det er sinkslipp-problemene disse slet med som er årsaken til mye av rusten. Vanskelig å oppdage for en som ikke pleier bilen sin nøye, i tillegg oppdages det kanskje for sent ift. garanti. Ble vel lakkert 4 dører og bakluke i mitt eie før den var 4 år / 50' km. Motormessig så er vel 1,9-literen solid, selv om pumpedyse-motorene ikke akkurat var stillegående. 

Lenke til kommentar

Ta deg god tid når du prøvekjører. Lytt etter ulyder og kjenn etter slark. Gjerne få den opp i fart og turtall også, og gjør noen pulls på lavere gir. Selvsagt med forbehold om at du må respektere andre sin eiendom.

 

Gjerne gjør litt research i forkant, slik som å Google "Ford Focus third generation common issues" og lære seg hvordan man spotter disse feilene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...