Gå til innhold

4K tv'er, HDR og konsoller


LarZen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Liten heads up Lg Oled tvr har en dimmet ned hdr game mode som ser mye mørkere ut en Lg andre bilde moduser.

Sony A1 har samme lys styrken i hdr game mode som de andre og det gir mye mere punch i hdr spill

 

Kansje noe å tenke på før man handler en Oled til spilling.

Avventer uansett til oled er litt mer utviklet. Er litt for mye barnesykdommer på oled foreløpig.

 

Og mangel på de nyeste standardene og teknologiene gjør at jeg drøyer det enda litt. Gidder ikke å oppgradere TV hele tiden for små justeringer. Tar heller å investerer når min er blitt litt mer utdatert enn den er i dag.

Endret av CaZpeR
Lenke til kommentar

 

Liten heads up Lg Oled tvr har en dimmet ned hdr game mode som ser mye mørkere ut en Lg andre bilde moduser.

Sony A1 har samme lys styrken i hdr game mode som de andre og det gir mye mere punch i hdr spill

Kansje noe å tenke på før man handler en Oled til spilling.

Avventer uansett til oled er litt mer utviklet. Er litt for mye barnesykdommer på oled foreløpig.

Og mangel på de nyeste standardene og teknologiene gjør at jeg drøyer det enda litt. Gidder ikke å oppgradere TV hele tiden for små justeringer. Tar heller å investerer når min er blitt litt mer utdatert enn den er i dag.

Ultra hd har 3 stages vi er enda på stage 1 i utviklingen av formatet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fremtidens spill TV'r har gjort sin debut. Denne er først og fremst rettet mot PC og Nvidia brukere. Men det dukker nok opp alternativ med Free-Sync etterhvert. Noe som Xbox One X skal vel støtte?

 

 

EDIT: Vil bare legge til noen tanker om dette TV. Personlig så anser jeg G-Sync som noe Nvidia tviholder på for å melke sin mest dedikerte bruker gruppe. Free-Sync gjør en like bra jobb og som er gratis for alle å bruke. Det er derfor vi ser så mange monitorer med Free-Sync og så få med G-Sync da Nvidia skal ha ekstra betalt for dette..noe prisen på monitorene også reflekterer.

 

Når HDMI 2.1 kommer så vil den standarden ha muligheter for både Free-sync og VRR som er kort for variable refresh rate. Noe som vil nok en gang gjør at monitorer og da mest trolig endel TV merker vil gå for disse løsningene. Og er hva konsoller vil helt klart støtte neste generasjon. Xbox One X har vel allerede dette på plass?

Endret av LarZen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fremtidens spill TV'r har gjort sin debut. Denne er først og fremst rettet mot PC og Nvidia brukere. Men det dukker nok opp alternativ med Free-Sync etterhvert. Noe som Xbox One X skal vel støtte?

 

 

EDIT: Vil bare legge til noen tanker om dette TV. Personlig så anser jeg G-Sync som noe Nvidia tviholder på for å melke sin mest dedikerte bruker gruppe. Free-Sync gjør en like bra jobb og som er gratis for alle å bruke. Det er derfor vi ser så mange monitorer med Free-Sync og så få med G-Sync da Nvidia skal ha ekstra betalt for dette..noe prisen på monitorene også reflekterer.

 

Når HDMI 2.1 kommer så vil den standarden ha muligheter for både Free-sync og VRR som er kort for variable refresh rate. Noe som vil nok en gang gjør at monitorer og da mest trolig endel TV merker vil gå for disse løsningene. Og er hva konsoller vil helt klart støtte neste generasjon. Xbox One X har vel allerede dette på plass?

 

G-Sync er fortsatt bedre. Med Freesync kan du slite med stuttering når fpsen er ujevn. Flere som har benchmarket disse to og G-Sync er regnet som det bedre alternativet selv om det koster mer for skjermen.

Lenke til kommentar

 

 

G-Sync er fortsatt bedre. Med Freesync kan du slite med stuttering når fpsen er ujevn. Flere som har benchmarket disse to og G-Sync er regnet som det bedre alternativet selv om det koster mer for skjermen.

 

 

Nå skal jeg ikke uttale meg for mye rundt dette da jeg bare har prøvd i korte perioder begge deler. Eier hverken en G-Sync eller Free-Sync monitor pr.idag. Men det jeg prøvde var som å spille på samme produkt når jeg har prøvd. Benchmark og registrerbar forskjell er jo to forskjellige ting også...

 

Men godt mulig jeg hadde opplevd hva du nevner om jeg hadde sittet over lengere tid og en begynner å fange opp småting som kan irritere.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Hallo :-)

 

Jeg er på jakt etter eit ca 50" 4K TV, som jeg skal kjøpe sammen med PS4 pro. Jeg er ganske blank på området, men har lest at det må ha HDR. 

 

Jeg spiller for tiden helst FPS spill, på en BenQ RL2755 "esport monitor", men jeg er redd jeg må venne meg til noe høyere input delay når jeg går over til tv, som skal brukes til spilling, film og fotball (loftstue)

 

Noen som har erfaringer, eller tips til gode kjøp i dagens market? 

 

Så for meg å gå for noe av desse tilbuda, som med jevne mellomrom fåes for  under 5k, men er redd for å bomme totalt mtp HDR og inputlag mtp spillmoduser etc

Lenke til kommentar

Da er det denne du skal ha.
https://www.prisjakt.no/product.php?pu=4723339

 

Ser det av og til er 1.000,- billiger, så sett opp prisvarsel og slå til.
Evt, hvis du har eller kjenner noen som har DNB-mastercard, så har de av og til kampanjer hvor en får 20% på å handle hos Power.
Tenker at en slik kampanje kommer nå i løpet av vinteren eller tidlig vår. Da får du den til en meget god pris. 20% ned.

Lenke til kommentar

Da er det denne du skal ha.

https://www.prisjakt.no/product.php?pu=4723339

 

Ser det av og til er 1.000,- billiger, så sett opp prisvarsel og slå til.

Evt, hvis du har eller kjenner noen som har DNB-mastercard, så har de av og til kampanjer hvor en får 20% på å handle hos Power.

Tenker at en slik kampanje kommer nå i løpet av vinteren eller tidlig vår. Da får du den til en meget god pris. 20% ned.

 

Du foreslår en OLED TV til 3x budsjettet som ble forespeilet?

 

Personlig, med mindre jeg hadde en stue som var helt uten vinduer, hadde ikke valgt OLED, iallefall ikke til spill og statiske elementer. Det er variasjoner på innbrenning og har sett skrekkeksempler hvor tilogmed sollys lager mønster i skjermen. Sier ikke det skjer med alle, men nok til at jeg er skeptisk til å ha den i min TV-stue (med et gedigent vindu på ene langsiden med sol rett inn i stua stort sett hele dagen). Så jeg landet på en Samsung Q9FN, men det blir en litt annen prisklasse. Men skal ikke gå inn i en OLED vs. LED diskusjon, da den ballen aldri vil lande uansett. Over til Spørsmålet som ble adressert.

 

Jeg ville kanskje sett på Samsung 55NU6035:

https://www.power.no/tv-og-tilbehoer/tv/samsung-55-4k-smart-tv-ue55nu6035kxxc/p-964609/

 

Er på tilbud nå til kr. 4.990,- hos Power. Kan ikke si det er verdens beste TV, men tror nok du får mye for pengene her. Er i 6-serien til Samsung så har ikke raskeste Smart-TV-funksjonene, men til prisen skal det være greit nok. I tillegg til lav input lag, 4K og HDR10 så har du også Steam-Link som egen app til TV'en hvis du vil streame litt av Steam-biblioteket fra PC'en på TV'en :-) Eneste jeg har å si som er svært negativt med denne er vel den litt klønete fot-designet og bare 2 HDMI-innganger (noe som skulle vært forbudt da det er altfor få). Her er det mest sannsynlig snakk om 60Hz oppdateringsfrekvens med forbedring som gir kunstige speccen 1300Hz. Klarte ikke å finne noe tall på den faktiske oppdateringsfrekvensen i panelet. Hvis HDMI-portene ikke er et problem så hadde dette vært TV'en jeg valgte selv i den prisklassen.

 

Ellers så har jo Phillips og LG tilsvarende modeller i samme prisklasse:

Philips:

https://www.prisjakt.no/product.php?p=4715618

 

Denne gjør det svært godt i tester sett i sin prisklasse. Her igjen, klønete fotdesign, men her får du riktignok 3 HDMI-porter. TV'en her har 60Hz oppdateringsfrekvens (og 3-siders Ambilight som bonus hvis det er din kopp med te):

https://www.whathifi.com/philips/50pus6703/review

 

LG:

https://www.prisjakt.no/product.php?p=4756702

 

Igjen med klønete fot. Og her er det bare 50Hz oppfriskningsfrekvens. Noe som blinker: "STYR UNNA" for min del.

Endret av CaZpeR
Lenke til kommentar

Da er det denne du skal ha.

https://www.prisjakt.no/product.php?pu=4723339

 

Ser det av og til er 1.000,- billiger, så sett opp prisvarsel og slå til.

Evt, hvis du har eller kjenner noen som har DNB-mastercard, så har de av og til kampanjer hvor en får 20% på å handle hos Power.

Tenker at en slik kampanje kommer nå i løpet av vinteren eller tidlig vår. Da får du den til en meget god pris. 20% ned.

Selv om det er 3x budsjettet så anbefaler jeg denne selv. Da har du en TV i lang framtid. Den støtter både HDR10 + Dolby Vision (Dolby Vision er noe for seg selv, anbefales). Innbrenning er ikke noe man trenger å tenke på sålenge man ikke har gaming sessions som strekker seg 8 timer+ med samme statiske bildet. I gjengjeld sitter du igjen med et bilde som er helt fantastisk og ikke kan forklares. HDR kommer til sin fulle rett når du har perfekt sortnivå. 

Lenke til kommentar

Selv om det er 3x budsjettet så anbefaler jeg denne selv. Da har du en TV i lang framtid. Den støtter både HDR10 + Dolby Vision (Dolby Vision er noe for seg selv, anbefales). Innbrenning er ikke noe man trenger å tenke på sålenge man ikke har gaming sessions som strekker seg 8 timer+ med samme statiske bildet. I gjengjeld sitter du igjen med et bilde som er helt fantastisk og ikke kan forklares. HDR kommer til sin fulle rett når du har perfekt sortnivå.

Jeg er med på tankegangen, men forstår også at ikke alle har anledning til å blåse vekk 15.000,- for en TV. Syns det da virker rart at når man spør om en TV innenfor et gitt budsjett så hagler det inn forslag om TVer som koster 3x budsjettet.

 

Det blir som å rusle inn på en bilforhandler for å se på en bil i 200.000-300.000 klassen og bli vist frem Porsche og dyre BMW-er. Det blir fullstendig skivebom.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

CaZpeR, tror du skal roe ned OLED-skremsel med mindre du har solide egenerfaringer å vise til.
Har 2 stk LG OLED fra 2017 som brukes daglig her hjemme til gaming, film og TV.
Min sønn har "misbrukt" ene skjermen så til de grader, da det er snakk om sikkert 2+ timer Fortnite hver bidige eneste dag.
Selv har jeg brukt andre skjermen til Spider Man PS4, og kun det i 20-30 timer, innen skjermen tok i bruk andre bilder.
Vi har ikke snev av innbrenning. 
Men ja, dere kan finne artikler på nette hvor de går inn for å brenne en OLED og klarer det. Men OLED og brennespøkelset på LG-sine skjermer er en oppblåst elefant.

Skal innrømme at jeg ikke så budsjett-rammen da jeg anbefalte.
Men får han en B6 55" til under ned mot 10.000,- så er det verdt det.

Analogi bilbutikk.
"Hei, jeg ønsker en bil som klarer ditt datt og dytt til x-lav pris. (4k HDR, osv)" og kunden går derfra med en langt dyrere bil.
Så kan det være at kundens behov ikke kunne dekkes på ønsket pris. Da er det bedre at en få anbefaling om noe som virkelig klarer å levere varene, i stedet for å få noe som prestere under halvveis."

Jeg har selv lang og mye erfaring inne tv og hjemmekino.
Har gått på smell hvor jeg skulle kjøpe en ny FullHD tv i50" til 5.000,-
Den historien endte med en solid retur, da nye tv.en til 5.000,- ikke klarte å hamle opp med min 4 år gamle 42" HD-Ready (720p) til mer enn doble prisen. Kvalitet koster.
Jeg har erfaring med Samsung sine "såkalte" QLED, som egentlig er LCD-tver. LCD er døende og på vei ut. Enkelte har fortstått det, og andre tviholder på at LCD har mye å fare med fremover.

Igjen, å påstå at en OLED ikke fungerer i de norske hjem med et stort vindu er sprøyt.

Her er årest modell til 10.000,-

Og husk. Bare det å gå fra 50" til 55" gir 21% større skjermflate. Så å lirke seg litt ut av budsjettfellen kan være smart.

 

Endret av Tor Rasmussen
Lenke til kommentar

CaZpeR, tror du skal roe ned OLED-skremsel med mindre du har solide egenerfaringer å vise til.

Har 2 stk LG OLED fra 2017 som brukes daglig her hjemme til gaming, film og TV.

Min sønn har "misbrukt" ene skjermen så til de grader, da det er snakk om sikkert 2+ timer Fortnite hver bidige eneste dag.

Selv har jeg brukt andre skjermen til Spider Man PS4, og kun det i 20-30 timer, innen skjermen tok i bruk andre bilder.

Vi har ikke snev av innbrenning. 

Men ja, dere kan finne artikler på nette hvor de går inn for å brenne en OLED og klarer det. Men OLED og brennespøkelset på LG-sine skjermer er en oppblåst elefant.

 

Du kan gjerne mene det, men sålenge det er der så er det et reelt problem. Kan sikkert finne drøssevis av eksempler hvor OLED fungerer dårlig og har fått innbrenning. Men skal ikke si at det skjer med alle. Den ene eller andre veien blir jo anekdotisk. Men som sagt. Jeg skal ikke gå inn i en ny debatt der da vi kan diskutere til vi blir grønne. OLED er fantastisk til sin bruk.

 

Og som sagt. Hadde ikke nølet med å kjøpe selv hadde jeg hatt en helt mørk TV-stue. Stua mi har store vinduer med sollys på TV'en store deler av dagen (har sett skrekkeksempler hvor sol påvirker bildet: https://www.avforums.com/threads/oled-sunlight.2140856/).Og så lenge det er noe som _kan_ skje så er ikke det noe for meg. Samtidig så vil jeg ikke få gleden av det helt perfekte sortnivået pga. sollyset.

 

Og derfor valgte jeg en TV som er mer lyssterk (Q9FN(Og ja. Er veldig klar over at det er en LCD-skjerm i den)) og som har et bilde ganske nært OLED i et rom med sollys inn. Og jeg gikk mange runder frem og tilbake på disse TV'ene. Men da jeg så de side om side i butikken så landet jeg på Q9FN (det + anmeldelsene den har fått).

 

Jeg bare ga et tips basert på spørsmålet om en TV til et budsjett på kr. 5.000,-. Beklager at det forslaget ikke gikk hjem hos OLED-leiren. Og da avslutter jeg med det (jeg ønsker ikke å gå inn i noen debatt om det her).

Endret av CaZpeR
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 3 måneder senere...

Whatever led, så er de dyrere QLED modellene til Samsung som også inneholder freesync som er det beste til gaming.

Dem har nesten ikke latency og med en Xbox og en slik TV får man det klart beste produktet til gaming.

Playstation støtter ikke freesync uansett.

Disse oled skjermene er fine til film, men samtidig dere kan ta dere god faen på at i en blind test, klarer dere ikke se veldig mye forskjell på svartnivåene på de dyreset Samsung TV'en mot en OLED.

Endret av lylu
Lenke til kommentar

Bare å slå av lyset det? selv om 2019 q90 er meget imponerende sortnivå på.

 

Qled har nok en fordel på spilling med xbox men så lenge man ikke spiller "pro" multipkayer så merker man vel liten til ingen forskjell.

 

Fikk inntrykk av at samsung har steppa up i 2019. Blir ikke mindre kamp i år ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...