Gå til innhold

Såpeboksen - Når du har noe du vil si


Anbefalte innlegg

Dette hadde sikkert vært et mer kraftfullt poeng om det ikke ble skrevet på en debattside i et land hvor alle har muligheten til å utdanne seg på høyeste nivå basert på sine ferdigheter og ikke er avhengig av å være en heldig utplukket til en prestisjeskole som kun ønsker å heve sitt image som veldedig og samfunnsengasjert.

Du har ikke peiling på hva du snakker om. USA har godt med offentlige universitet, i tillegg til de private. Nesten 50 % av den voksne befolkningen i USA har høyere utdannelse, mot 34 % i Norge.

 

Det finnes mange fordeler med private universitet. F. eks. blir det synlig hvis offentlige universiteter bruker for mye penger, eller leverer for dårlig resultat. Konkurranse er bra. Det er også bra å fordele makt. Et offentlig utdannelsessystem uten konkurranse fra private aktører samler mye makt på få hender.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lett. Velgerne vil jo ta et mest mulig opplyst valg og da må partiene ikke holde skjult informasjon som velgerne burde visst om. Som f.eks hvilke partier de kunne tenke seg å samarbeide med og hvilke de ikke kunne tenke seg å samarbeide med.

 

Eksempel satt på spissen. La oss si at det fantes et regnbueparti, dedikert for å styrke homofiles rettigheter. Hvis det viser seg etter valgkampen at disse har inngått allianse med Krf med en rekke politiske kompromisser, så ville nok mange av velgerne til det partiet følt seg snytt.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Ja hadde vært praktisk og visst om allianser på forhånd.

 

Jeg hadde muligens SP ved neste valg , men kommer ikke til å gjøre det da jeg ikke ønsker MdG i posisjon. Hvertfall ikke før de kommer med en litt mer jordnær og realistisk økonomisk politikk.

 

Liker heller å bli nærmest kriminalisert for at jeg eier og bruker bil.

Endret av boundishh
Lenke til kommentar

Nei, og det finnes ingen garanti at deres barn faar en studieplass. Det er uklart til hvilken grad det skjer.  

 

Uansett hjelper det mange mer enn bare barnet ditt.

 

Hvordan vet man at det ikke finnes noen garanti for plass, men at "ordningen" hjelper mange, når det ikke foregår åpent? Slike saker må jo være transparente nettopp for å unngå korrupsjon.

Lenke til kommentar

Hvordan vet man at det ikke finnes noen garanti for plass, men at "ordningen" hjelper mange, når det ikke foregår åpent? Slike saker må jo være transparente nettopp for å unngå korrupsjon.

Donasjonene er helt åpne og deres bidragelsene er klare. Hvis du donerer $10.000.000 til universitetet blir det klart at det er en fordel til mer enn din familie

 

Alle universitetene vill også benekte at deres barn fikk spesielle behandling men andelen som får studieplasser påunversitetet er høyere enn typiske studenter (men ikke 100%) så det blir uklart hva som egentlig skjer

Lenke til kommentar

Donasjonene er helt åpne og deres bidragelsene er klare. Hvis du donerer $10.000.000 til universitetet blir det klart at det er en fordel til mer enn din familie

 

Alle universitetene vill også benekte at deres barn fikk spesielle behandling men andelen som får studieplasser påunversitetet er høyere enn typiske studenter (men ikke 100%) så det blir uklart hva som egentlig skjer

 

Ah, okay, det hjelper jo litt, men jeg tror jeg heller ville betalt $5M til universitetet og $1M til komiteen(?) som utdeler plass, om jeg kunne velge  ;)  Det er godt mulig at denne typen korrupsjon ikke er noe stort problem hos dere, altså, jeg mener bare at ordningen åpner for enkelt misbruk. Hadde skolen åpent fortalt prisen for en studieplass ville det vært bedre i mine øyne. 

 

Det siste avsnittet ditt forsto jeg ikke helt..

Lenke til kommentar

Ah, okay, det hjelper jo litt, men jeg tror jeg heller ville betalt $5M til universitetet og $1M til komiteen(?) som utdeler plass, om jeg kunne velge ;) Det er godt mulig at denne typen korrupsjon ikke er noe stort problem hos dere, altså, jeg mener bare at ordningen åpner for enkelt misbruk. Hadde skolen åpent fortalt prisen for en studieplass ville det vært bedre i mine øyne.

 

Det siste avsnittet ditt forsto jeg ikke helt..

Ingen universitet ville bekrefte at det er mulig å betale for studieplasser men de som studerer saken merker at 40% av de som har foreldrer som donerte store penger får studieplasser mens bare 10% av andre får studieplasser. Spørsmålet da er hvorfor andelen (40%) blant de som donerer er så mye høyere enn de som ikke gjør det. Det er mulig de er mye flinkere i snitt, men det er ganske mistenksom

 

Jeg husker ikke tallene (40%, 10%), men det var bare å illustrere poenget

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...