Gå til innhold

ANMELDELSE: No Man's Sky


Anbefalte innlegg

 

Star Citizen kommer til å ha dyp historie samt du har langt mer gameplay elementer siden alt er online, ingen loading. Kan krige mot hverandre, trade, samarbeide flere om bord i et skip, dra på oppdrag sammen.

Føler spillet her har gått glipp av mye pga dem valgte å kjøre det singleplayer.

EVE Online, med andre ord. Det er for øvrig null loading i NMS heller. Jeg satte meg på skipet på en planet og reiste helt til en annen planet, landet der og gikk ut uten å få en eneste loading skjerm. Det er også online, så jeg kan navngi solsystemet, planetene og det meste på selve planetene (dyr, planter osv) og laste dem opp. Jeg får betalt i in-game penger, og du kan besøke planeter jeg har navngitt. I teorien, i alle fall. Men over tid kan det nok bli lettere å finne planeter andre spillere har skapt.

 

NMS er for øvrig ikke direkte single-player. Det er andre spillere der. Men fordi universet er så vanvittig stort er det foreløpig vanskelig å finne andre spillere. Men hvem vet? Er godt mulig de endrer dette etterhvert. :)

Må et spill ha en sirkel med dilldall rundt, samt teksten "loading" for at det skal være en loading-screen? Nei.

Spillet loader den nye destinasjonen når man er i warp.

NMS er og forblir et single-player spill. Om jeg tar feil, så må du gjerne forklare hvorfor hele spillet blir fryst når du trykker pause. Dette vil ikke fungere i et multiplayer-spill. Samt det har allerede blitt rapportert om to spillere som var på eksakt samme sted, til samme tid, uten å kunne se hverandre.

Endret av fluks
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Må et spill ha en sirkel med dilldall rundt, samt teksten "loading" for at det skal være en loading-screen? Nei.

Spillet loader den nye destinasjonen når man er i warp.

Jepp!

Warp screen er så åpenbart et gjemt loading screen.

Man warper i 40 sec mens man ser streker fyker forbi, istedet for en runding med loading tekst.

Lenke til kommentar

Av det eg hittil har funne ut om NMS synast spillet å levere som forventa. For høgt prisnivå og 30 fps trekker PS4-versjonen ned til 7/10 for min egen del. Elles er alt ved spillet slik det er meint å være. At anmelder med fleire klager på mangler som ikkje er ein del av spillet, bør man ikkje ta høgtidelig. Det blir som å bry seg om at nokon klager på at båten ikkje er ein bil.

 

Så du kan ikke klage over mangler i spill, så lenge de ikke har var lovet? Det er mer som å klage over at båten ikke på noen måte kan fraktes over land.

 

Ellers klages det også over multiplayer, som sjefen selv sa skulle være i spillet. Er ikke det en mangel når de nå har ombestemt seg?

ref: https://youtu.be/ZqeN6hj4dZU?t=5m42s

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Laget av 15 personer, og solgt til samme pris som om det skulle vært laget av over 300.

Jeg forstår ikke helt hvorfor folk reagerer på det. En DVD koster det samme uavhengig av om det er en svær film eller noe sært. Artister hvis eneste instrument er en laptop tar seg like godt betalt for musikken sin som band som har leid studioer og kanskje til og med et helt symfoniorkester.

 

 

Dette er ikke en DVD. Faktumet er at indie-spill som regel alltid selges svært billig i forhold til typiske stortitler som er laget av langt flere mennesker. 

 

 

Vel, nå har det seg sånn at Stardew Valley er det beste spillet jeg har spilt på mange, mange år, og det er laget av en mann. Hadde heller betalt 600 kroner for Stardew Valley enn mange av stortitlene jeg har betalt lignende pris for de siste årene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ser en haug med folk tror dette spillet er dårlig. Det er for min del det beste jeg har spilt på åresvis. Man kan ikke lese en anmeldelse for å avgjøre om man liker et slikt "splittende" spill som dette. Det er rett å slett nødt å prøves. Trolig fordi stemningen man kommer inn i (eller ikke) betyr så mye. Jeg har spilt på meg senebetennelse!

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Mitt største problem med spillet er at det fokuserer mye på sanking av ressurser som ikke brukes på annet enn drivstoff eller å lage ting etter forhåndsdefinerte oppskrifter. Føler veldig på at det mangler et craftingsystem. Uten noe å ta seg til på disse planetene så tror jeg NMS blir svært kjedelig etter hvert.

 

Hadde Hello Games lagt inn muligheter for crafting slik vi ser i Landmark (https://www.youtube.com/watch?v=_wdoI7oJ51Q) så tror jeg

det ville tilført NSM svært mye. Begge spill bruker Voxel-teknologi så det burde vært mulig.

 

MC har jo heller ikke mye historie og vise til, men spilleren skaper der sin egen historie gjennom å bygge opp sin egen verden.

 

Nå skal det sies at jeg har spilt i 15 timer og sitter fortsatt "fast" på min andre planet. Skal hele tiden bare oppdage en ting til. Setter meg mål som går ut på å få bedre skip, oppgradere exo-suit etc. Så da har jeg på en måte noe å jobbe mot.

 

Prisen på spillet er for min del helt greit. Om det er 10 eller 500 personer som har laget spillet er irrelevant i forhold til prisen.

Om antall mennesker ansatt hos utvikler skulle være styrende for prisen så burde jo en Lamborghini vært mye billigere enn en Passat.

Endret av firberblad
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Om spillet hadde vært mellom 199 og 299kr og annonsert som Early Access så trur jeg det hadde vært mer imponerende. Blir spennende å se om det blir å bli utviklet på like mye som ett early access spill å få en bråte med nye funksjoner i framtiden. Kanskje omså mulighet for å få en egen online del i tillegg til å ha single player del for de som ønsker det.

 

Er selv litt lite imponert når jeg ser folk som miner på ting og assets står hengende i løse luften og håper det er noe som kan fikses.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498

Jeg ser hva og hvor anmelder vil og jeg er enig med han. Men samtidig er jeg også ganske uenig, vanskelig det der :p Uansett, jeg digger dette spillet, primært pga friheten og størrelsen. Dette er som Minecraft bare x antall ganger større, og sist jeg sjekket var det ingen som klaget over at MC manglet historie eller npc'er... Men dette er vel den klassiske hat eller elsk, selv synes jeg MC suger, men jeg elsker NMS :)

Lenke til kommentar

Meninger om dette spillet virker å være ekstremt spillet. Virker som man har ett elsk eller hat forhold til spillet. I så måte så er det jo litt fascinerende å se Gamer.no gi det 5/10 ti, som jo tilsier at spillet er helt mediocre så det virker jo som anmeldeler er en av få som verken elsker eller hater spillet. Eventuelt så er han en som heller mer mot å hate det, men som ikke helt tør eller vil gi det totalslakt. Avslutningen av anmeldelsen hvor det virker som anmelder nærmest føler at han må beklage seg selv for at han ikke liker spillet gjør vel at jeg heller litt mot det siste.

 

 

 

Men uansett. Jeg er hvertfall veldig fascinert av spillet. Jeg syntes konseptet og mulighetene virker enorme, og det er vel nettopp dette som har skapt den enorme hypenbølgen som spillet har hatt. Vi har vel sjeldent vi ser et spill som er så til de grader hypet opp i skyene uten at folk flest egentlig har visst noe særlig detaljer om spillet i det hele tatt. Er også uhyre sjeldent vi ser så massiv hyp bak et spill som utvikles av et helt ukjent utviklerteam bestående av kun 15 utviklere. En veldig bissar situasjon, og kanskje noe uheldig for utviklerne da det skaper et forventningspress de helt umulig kan innfri.

 

 

Nå må man ta mine vurderinger med en stor dose salt, da jeg enda ikke har spilt spillet. Jeg spiller sjeldent på PlayStation 4 så jeg avventer PC-utgaven, men jeg har sett bøttevis med timer av gameplay fra flere personer. Og det er jo ikke umulig å gjøre seg opp et generelt inntrykk av spillet basert på dette.

 

 

Selv har jeg gått ifra forsiktig optimist og forventningsfull, til ganske så skeptisk til hva spillet klarer å levere. Har forsøkt ikke la meg rive helt med av hypen, men samtidig så syntes jeg det som ser ut til å bli levert her er i overkant flatt og generisk.

 

 

Det er jo ikke en overdrivelse å si at spillet egentlig kun har tre elementer; Dra til nye planter, samle ressurser, selg / bruk disse. Rinse and repeat. Det fremstår egentlig som et helt generisk resource farming simulator. Det unike med spillet er måten du drar ifra planet til planet, og oppdagelsesfølelsen dette gir. Og den uendelige størrelsen på universet.

 

 

Spørsmålet er om dette er nok til å forsvare et utsalgspris på 499kr til PC og 599kr til PlayStation 4. Spillet selges altså til "full pris", og det legger jo kravene og forventinger deretter. Spiller fint liten rolle om spillet er utviklet av en, to, eller fire hundre personer. Når du priser det på linje med de støreste og dyreste spillene på markedet, så blir du vurdert deretter.

 

 

Og personlig så må jeg ærlig innrømme at det spillet ser ut til å levere hva gjelder gameplay virker ekstremt flatt. Spillet ser ut til å ha fullstendig manko på innhold. Selv om spillet har "uendelig" men innhold hva gjelder planeter så hjelper jo ikke det allverdens når innholdet på planetene blir såpass flatt og generisk som det blir, og det eneste du egentlig har og kan gjøre er å gå rundt å grinde ressurser i det uendelige for deretter å selge disse for units/penger, eventuelt få oppgradert utstyr eller romskip.

 

NPC-ene du møter på, aka Aliens ser ikke ut til å inneha noe dybde i det hele tatt. De står der egentlig bare som brusmaskiner med ett enkelt formål. Kjøpe og selge ting til/fra deg. Planetene har egentlig ingen dybde de heller, de innholder bare en tilfeldig generert mengde med ressurser og dyreliv. Det er ikke noe mer til det enn det.

 

 

 

Og det som kanskje er det mest skadelidende for spillet er jo det faktum at selv når spillet kun omhandler uendelig farming av ressurser på forskjellige planter. Så er det et ekstremt generisk og relativt svakt gjennomført ressource farming simulator også. Måten du farmer med matter manipulater og deler nærmest eksploderer på skjermen, og måten du plutselig har grafikk hengde i lufta og måten du egentlig kun kan gå rundt på overflaten og farme ting som stikker opp av bakken og egentlig ikke har noen mulighet for terraforming i det hele og store er egentlig utrolig skuffende når dette egentlig er alt spillet har å by på av innhold. Da hadde jeg i det minste håpet og trodd at akkurat denne delen av spillet hadde fremstått noe mer komplekst og bedre gjennomført.

 

 

Spillet innehar heller ikke noe komplekst eller oppegående craftingsystem. Alt handler om å oppgradere inventory, romskip og / eller matter manipulater. Det er ingen drivkraft iform av å forbedre styrke, forsvar eller lignende for å kunne takle nye og sterke utfordringer eller spesielle hendelser i verdensrommet  eller på planetene. Og når det kommer til planetene så har de fryktelig liten variasjon hva gjelder visuelle uttrykk og innhold med tanke på dette er et spill med en uendelig mengde genererte planeter. Effekten av dette forsvinner litt når det er så tilsynelatende liten visuell og praktisk forskjell på de forskjellige planetene i spillet.

 

 

 

Spillet fremstår rett og slett ekstremt flatt og innholdsløst. De burde klare å få på plass bedre ressurssystem som skaper noe mer variasjon og ikke minst fungerer litt bedre rent visuelt. De burde kunne gjøre planetene noe mer unike og spesielle. Og de burde kunne sørge for at planeter i det minste har en sjanse for å kunne generere litt bedre og mer unikt innhold annet enn å bare farme for ressurser. Det burde også vært bedre dybde med NPC-er / Aliens så man følte at de hadde en slags innvirkning på spillet annet enn å bare stå der å ta imot ting du vil selge og kjøpe.

 

 

 

Og dette er helt "enkle" ting som jeg mener man burde kunne forvente når spillet først insisterer på være såpass generisk som det er. Det er jo mange andre ting som det ville vært helt logisk å ha implementert i spillet.

 

Ting som Co-Op mellom hvertfall to personer, om ikke 3-5 personer er jo noe spillet skriker etter. Når det først insisterer på å være såpass flatt og repedetivt så burde det i det minste la spillere få spilt det samme med venn(er), samboer eller familie. De fleste føler at det blir litt lettere å spille igjennom grinding og gjentagende innhold om de i det minste kan dele det med noen de er glade i og som de da kan oppleve det sammen med. Kan ikke helt se for meg noe stort problem for spillet sin del om det hadde latt to spillere få spille sammen, dele samme romskip osv..

 

 

At de ikke ønsker full-on multiplayer forstår jeg godt. Det krever jo endel hva gjelder nettverksinfrastruktur som de sikkert ikke ønsker å styre med. Samtidig så ønsker de vel ikke å potensielt ende opp med noe ala "Rust in Space" hvor det bare blir full mayhem mellom klaner og mye rart som spillet ikke vil stå for. Men det er jo stor forskjell på dette, og det å kunne tilby Co-Op mellom et par spillere.

 

Fra et realisme perspektiv så er det jo også rart å bli tvunget til å fly rundt i verdensrommet alene på denne måten. Et menneske ville aldri startet en slik reise på egenhånd, vi har ikke et mentalt sinn som takler å være helt isolert ifra andre mennesker over tid. 

 

 

 

En annen ting, og som gjør en sammenligning med Minecraft veldig merkelig er jo at spillet ikke innehar muligheten for basebygging eller terraforming av noe slag. Hvordan kan man sammenligne dette med Minecraft? Nå er ikke jeg noen fan av Minecraft, men hele grunnen til at Minecraft slo an var jo fordi det var en eneste stor sandbox med uendelig muligheter hva gjelder terraforming og bygging som kreative spillere kunne benytte seg av.

 

No Man's Sky på sin side innehar jo absolutt ingen av disse mulighetene. Så hvorfor sammenligne disse to spillene? Det at spillet ikke innehar mulighet for basebygging, oppsett av strukturer og hjelpemidler på planetene er også en utrolig merkelig ting å ikke ha i dette spillet. Man kan jo egentlig ikke legge igjen tydelige spor av seg selv på en planet annet enn å gi planten et funky navn, og gi dyrelivet funky navn.

 

Gir det ikke mye mer mening at man kunne satt opp basestasjoner og ting på planeter som andre da kunne oppdaget og benyttet seg av senere? Sånn som spillet fungerer per i dag så kan man egentlig ikke sette igjen spor eller gjøre noe med en planet, eller progressere en planet overhode. Som igjen er ekstremt merkelig for et spill av denne typen.

 

 

 

 

Og det er vel egentlig min oppsummering av inntrykkene mine så langt. Spillet ser ut til å være totalt blottet for innhold, som gjør at spillet blir utrolig "nisje" da det eneste som spillet har som drivkraft på spilleren er ønske å alltid utforske en ny planet. Jeg vil tro for at de fleste så blir den totale mangelen på gameplayinnhold et stort problem så fort den spesielle følelsen av å være ute i verdensrommet og oppdage nye planeter stilner etter et par timer.

 

 

Hvorvidt utviklerne har ønsker og ambisjoner om å utvide spillet med mer innhold over tid vet jeg ikke. Men en grunn til at jeg personlig ser på dette som et type 3-4/10 spill ut ifra det jeg har sett så langt er jo nettopp fordi dette ikke er et Early Access spill, det er faktisk et full pris spill som er listet til 499 kr til PC og 599 kr til PlayStation 4 og til det så syntes jeg det innholdet som leveres fremstår alt for lite gjennomført og generisk og mangelen på flere gameplayelementer og innhold er ganske åpenbar.

 

 

Spillet skriker noe som burde vært solgt som Early Access til maks 299 kr som det fremstår per i dag. Det er nå hvertfall min mening. De tingene spillet gjør ekstremt bra i form av atomsfære og et uendelig stort og tilfeldig generert univers forsvarer slettes ikke mangelen på variert innhold, hvor generisk ressurs og farming systemet fremstår og det faktum at de tar full pris for det innholdet som leveres per i dag.

 

 

 

Men skal selv prøve det på PC i dag, så vi får se om jeg forandrer mening.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg ser hva og hvor anmelder vil og jeg er enig med han. Men samtidig er jeg også ganske uenig, vanskelig det der :p Uansett, jeg digger dette spillet, primært pga friheten og størrelsen. Dette er som Minecraft bare x antall ganger større, og sist jeg sjekket var det ingen som klaget over at MC manglet historie eller npc'er... Men dette er vel den klassiske hat eller elsk, selv synes jeg MC suger, men jeg elsker NMS :)

 

 

På hvilken måte er dette spillet som Minecraft? Nå er jeg som deg, en som ikke liker Minecraft men jeg forstår jo hva det tilbyr til kreative spillere. Minecraft er jo en eneste stor sandbox med uendelige muligheter i form av terraforming og bygging du kan gjøre i spillet. No Man's Sky inneholder ingen meningsfull form for terraforming, og lar deg ikke bygge ting på planeter i det hele og store. Så på hvilken måte kan det sammenlignes med Minecraft?

Lenke til kommentar

Er så og si veldig enig med denne anmeldelsen. Såg cirka 2 timer på noen som spilte på ps og det såg trist ut , selv for et spill som handler om utforsking.

 

Hadde akseptert det om spillet var til 200 kr men ikkje 499 full AAA pris.

Hvor bra et spill er har da ingenting med prisen og si. Jeg godtar ikke noe dårligere fordi om det er et indie spill eller er gratis.

Lenke til kommentar

Spillet fortjener vel også kritikk for ytelsen? Sies at det er endel krasj og FPS drops på PlayStation 4. Og det til tross for veldig stylized grafikkstil med noe som må sies å være veldig lavoppløste teksturer. Er vel egentlig ikke akseptabelt med bare 30 FPS i utgangspunktet med grafikknivået spillet leverer.

 

Ikke misforstå meg, jeg liker stylized grafikk og jeg syntes den gjør seg bra i spillet. Men teksturene er i litt overkant lavoppløste, og ytelsen ligner jo ikke grisen i forhold til grafikknivået. Veldig spent på optimaliseringen på PC.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...