Gå til innhold

All aktivitet

Denne strømmen auto-oppdateres

  1. Siste time
  2. Om repeaterene er fjerna er det veldig positivt på mange måter. Ikkje minst at det viser at Lukasjenko ikkje er heilt i lomma på putin likevel.
  3. God dag mann økseskaft nei, men altså, selv føler jeg egentlig ikke det, særlig når min egen mor ikke syns det er et problem, og selv hadde jeg ikke brydd meg hvis jeg gikk bort og mine nærmeste hadde f.eks. søkt trøst i film, dataspill e.l. eller bare fortsatt å leve som normalt, for livet går jo uansett alltid videre. Jeg spurte som nevnt mora mi om hva hun mente og tenkte jeg skulle spørre her inne hva dere tenkte.
  4. https://www.kyivpost.com/post/78892 https://www.kyivpost.com/post/78900 https://www.kyivpost.com/post/78902
  5. Takk for tipset. Hvis binaural gjøres riktig så kan det fort gi noe eksta. Det skal vel egentlig litt til for å klare og rotet dette til hvis det er brukbare folk som setter det opp.
  6. Syar-2003

    Elbil-tråden

    Nei, jeg er ikke akkurat overasket.
  7. De har tydeligvis oppdatert noe i backend systemene. Når du slår av/på bilen sendes alle telemetri data til BMW Connected Cloud. Det er i etterkant av dette meldingen oppstår. Når de nå holder på med en fiks kan det være de sender en OTA oppdatering til de med i4 for å aligne/justere telemetri data for 12V batteri til å omforenes med entringen de har gjort backend. Bilen min har ikke fått noen oppdateringer , hverken modul oppdateringer , apper OTA eller noe annet i forkant av dette. Meldingen dukket opp først i formiddag da jeg koplet av AC ladekabel og låste opp bilen og trykket start. Det er triggere for at bilen sender nye telemetri data til Connected Drive. Da først fikk jeg meldingen om å skifte batteri.
  8. Synes på ingen måte spill var bedre før, men det er et spill som har hjemsøkt meg litt. Det var for dyrt å spille det på den lokale kiosken så jeg lurer på om dette spillet faktisk var gøy eller om jeg bare var fascinert av D&D estetikken og derfor har gode minner av å se andre spille det?
  9. Slik du beskriver det er det hun som har urealistiske forventninger og hun høres slett ikke noe særlig hyggelig å leve sammen med. Og så har vi en annen bruker som melder om en tilsvarende situasjon. Det er nok vanligere enn man tror og mange par har sikkert en fasade utad som ikke avslører hvordan ting kan være hjemme. Har selv sett andre forhold i familie og hos venner som kan minne om noe lignende - hvor kvinnen dominerer og lager dårlig stemning om ting ikke er akkurat slik hun ønsker det. Det er alltid lettere å gi råd enn å følge de selv, så jeg skal ikke gi noen, men tenkte det var greit at du kunne høre mitt perspektiv.
  10. AL123

    Elbil-tråden

    Kommer vel ikke akkurat som noe sjokk. De fleste Kinesere vet ingenting om bilkjøring.
  11. Sony sin periode med å gi ut eksklusivene sine til PC-platformen var jo kortvarig, så skal ikke se bort ifra at mange andre følger etter. Nå skal det sies at det er mye lettere å optimalisere noe for konsoll hvor alt er likt uansett, enn å måtte ta høyde for milliardene av kombinasjoner som kan spille inn på en PC. Jeg sier ikke at jeg liker det, eller at jeg engang er enig, men fra et reint profitt-ståsted så skjønner jeg at selskaper tenker sånn. Rockstar regner jeg med kommer til å gi ut på PC, siden dem veit at det finnes mange idioter (som meg) som dem kan selge spillet to ganger til. En gang på konsoll rundt release, en gang til på PC ett eller to år seinere.
  12. 27 714
  13. Hvordan mener du jeg blir svindlet? Litt som han tegneseriefiguren i NORMAL butikkene som synes det "koster litt for lite"?
  14. AL123

    Elbil-tråden

    Dette har jo ingenting med fragmentert hardware å gjøre i det hele tatt.
  15. Samboeren hyller ellers Widow's Bay som ble nevnt med varme ord av andre tidligere i tråden. For min del tviler jeg på jeg får sett den ferdig før VM er over. Er ikke akkurat TV-vær om dagen heller.
  16. Er hele ute altså? Hva synes du? Ingen spoilers, please. TV2 slipper ikke siste før kommende mandag. Jeg skrev tidligere i tråden at det nå var siste sesong, men ser at jeg tok feil. Tenkte også under nest-siste episode at det virket veldig spesielt om de skulle greie å avslutte serien så raskt. Neste sesong blir den siste.
  17. Nå mener jeg at Ultimate er den beste tjenesten for oss gjerrige gamers. Hele familen koser seg med samme gamepass.
  18. ikke jeg spist kvelds mat da
  19. banner CC de er helt enige jeg sier jeg sier high voltage
  20. I hvilken retning går krigen i Ukraina denne sommeren? Det er to veldig tydelige tendenser langs fronten, som peker i hver sin retning. Men like avgjørende er det som skjer bak fronten og som definerer de to ulike landenes evne til å overleve økonomisk, beholde motivasjonen til befolkningen og evne til å produsere tilstrekkelig med våpen. Mer om det i siste delen. HVA ER TENDENSEN LANGS FRONTEN: A - Russland fortsetter å krype fremover i Donbas. Med hjelp av enormt kostbare angrep tar de noen titals meter med mark hver dag. Noen ganger ofrer de titals soldater for veldig magre resultat (f.eks vifte med et flagg før de blir drept, fordi generalene behøver et bevis i sin rapport til Moskva). Det spriker voldsomt mellom hva Russland hevder at de har erobret, og hva de faktisk har erobret. Uansett hvor mye Russland hevder at de har erobret, og hvor mye de overdriver enhver hendelse, så er det likevel ingen tvil om at Russland steg for steg tar mer land i Donetsk fylke. Kjøttkvern angrep fungerer. Men prisen Russland betaler er gigantisk, både i utstyr, ammunisjon og menneskeliv. På 4 år så har Russland lykkes med å flytte fronten ca 5 mil med hjelp av denne metoden. Tendensen er at det går saktere i dag enn noen gang tidligere, men det fungerer. Spørsmålet som har vært stilt helt siden Wagner gruppen begynte med denne typen krigføring er hvor lenge Russland kan ofre egen befolkning på denne måten. Til nå har Russland kunnet sende fanger, gjeldsslaver, alkoholikere og folk fra de absolutt fattigste regionene i Russland. Folk som for det meste ikke er etniske russere. Når disse dør, da bryr seg ikke befolkningen i hovedstaden og St Petersburg seg særlig mye. Det er noen andres krig, og noen andre som dør. Og de som dør er "verdiløse" innbyggere som man har råd til å tape. Men, denne delen av befolkningen er i ferd med å nå sitt metningspunkt. Fengslene begynner å tømmes, og befolkningen i fattige regioner er mye mindre motivert. Alle kjenner noen som har dødd, og de som har overlevd er kommet hjem sterkt skadet i både kropp og sjel. Motivasjonen for å ofre seg har derfor synket betraktelig. Det rekrutteres derfor færre soldater dette året enn i fjor, og Ukraina melder at de nå dreper og skader flere soldater enn det Russland klarer å mobilisere. Det som er tydelig er at Russlands mål er å erobre så mye som mulig, koste hva det koste vil. De vil ha hele Donbas, og helst knuse hele Ukraina. B - Ukraina er på veg å totalt isolere store deler av den okkuperte delen av landet sitt. Man snakker i dag om en beleiring av Krym-halvøya. Videoer viser i dag lange køer for å tanke bensin de siste ukene, guvernøren har nå sendt ut en melding om at ingen privatpersoner får kjøpe drivstoff lengre. Det vises også videoer fra Krym som viser tomme hyller i matbutikkene. Det befinner seg over 100 000 turister i området, og de forsøker nå å flykte fra området. Hva har Ukraina gjort for å oppnå dette? Det begynte egentlig tidlig i vinter. Systematisk har Ukraina bombet luftvernstillinger i hele regionen. De har også bombet drivstofflagre over hele vestre delen av Russland, og i de okkuperte områdene. Jernbanelinjer er blitt sabotert og logistiske knutepunkt er blitt regelmessig bombet. I mai setter Ukraina inn et nytt gir. Da begynner droner å patruljere hovedveiene mellom Russland og Kherson. Videoer som viser brennende lastebiler og tankbiler spres på nettet. I slutten av mai er det ingen tvil. Hovedveiene i de okkuperte områdene har blitt en dødsmark for lastebilsjåfører. Hundrevis av kjøretøy angripes nå hver eneste uke, og sivile sjåfører nekter nå å ta oppdrag til regionen. Så i juni starter Ukraina ytterligere en opptrapping. Nå angripes målrettet broer, ferger, havner og jernbanen med kraftigere bomber og raketter. Dette gjør at alt vest for Mariupol er blitt isolert. Hele regionen er avhengig av import av varer. Drivstoff, vann, mat, men også våpen og ammunisjon må komme med jernbane og lastebiler. Det er nå blitt umulig. Forrige uke lykkes også Ukraina med å bombe tre ferger i Azovhavet. Det bor 2 millioner mennesker på Krym. Om det ikke fins noen fungerende havner, flyplasser, vei og jernbaneforbindelser, da sier det seg selv at hele befolkningen og alle soldater nå er i nød. Også tilgangen til vann på Krym er ekstremt dårlig. Man har tidligere fått vann med hjelp av en vannkanal fra demningen over elven Dnipr. Men den bombet Russland for 4 år siden. Etter det må nesten alt av vann pumpes dit eller leveres med tankbiler. I dag meldes det også at Ukraina har bombet anlegg for elektrisitetforsyningen på Krym. Det blir derfor en veldig vanskelig sommer for de som bor der. Lignende tendenser gjelder for Kherson og Zaporizhia regionen. Tillgangen på varer er blitt begrenset til et minimum også der. Det store spørsmålet i mitt hode, er hva som skjer om noen måneder? Det er ingen tvil om at denne strategien også er enormt krevende for den sivile befolkningen. Muligens kommer de fleste til å evakuere de neste månedene, for uten mat, vann, drivstoff og strøm så kan man ikke leve der. Det som også er ganske sikkert det er at Ukraina har store mengder med stridsvogner og pansrede kjøretøy som de ikke bruker. De ligger lengre bak fronten. Mange av dem er nye vestlige kjøretøy. Leveranser av våpen dette året er mye større enn noen gang, særlig av nyproduserte våpen. Slik jeg ser det så er det en åpenbar forberedelse til et større angrep som vi ser denne våren. Jeg tror ikke Ukraina tror at de kan vinne krigen utelukkende gjennom å isolere og beleire, de må før eller senere starte en kraftig offensiv mot Russland. Spørsmålet er når dette kan skje, og hvor godt forberedt Ukraina er. Noen avgjørende biter er likevel på plass, og den viktigste er det som er tydelig i dag. Ukraina har klart å etablere en form for luftherredømme over store deler av de okkuperte områdene. HVA FORTELLER DETTE OSS? - Det virker som om Russland til en stor del utfører krigshandlinger motivert av å oppnå kortfristige mål. Tilfredstille generalene i Kreml. - Ukraina har helt klart en plan med det de gjør. De bryter steg for steg ned den russiske evnen til å krige. De kan tåle kortfristige tap av territorium så lenge det betyr at mengder med russiske soldater dør, og så lenge de klarer å bygge opp sin egen slagkraft og svekke Russland. Den dagen Ukraina eventuelt starter en offensiv i retning Tokmak, da vil vi se hvem som faktisk kommer til å seire i denne krigen. Vi vet i dag Russlands styrke (de sender alt de har i dag), men vi kjenner ikke til Ukrainas faktiske styrke. Hvilke biter som mangler før en slik offensiv starter er umulig for utenforstående å kjenne til, for av åpenbare grunner så forteller ikke Ukraina (eller vestlige allierte) hva de tenker å gjøre, og hvor sterke de er. Men at slaget kommer til å stå om Tokmak og Melitopol det er det ingen tvil om. Om Ukraina skulle lykkes med å ta Tokmak, da faller Melitopol. Og faller disse to, da vil resten av Kherson fylke rakne, for soldatene der vil bli helt avskåret fra alle russiske forsyninger. Det er heller ikke utenkelig at Ukraina kan finne på å krysse Dnipr i et overraskende angrep kombinert med en offensiv ved Tokmak. For er soldatene der svekket pga sult, og ute av stand til å bruke artilleri eller sende droner, da kan Ukraina lage provisoriske broer og innta landet. (Det var dette Hitler og Stalin gjorde i hver sin retning). Nøkkelen her er altså å ta Tokmak, da vil resten av området falle som dominobrikker. For om Kherson befries helt, da risikerer også Krym å falle, ettersom de blir totalt umulig å forsørge halvøyen. Det vil være, det ultimate nederlaget for Russland, og enormt mye større tap enn om Russland skulle klare å ta en by eller to til i Donbas. Et slikt tap vil også for alvor true Putins makt, for da er krigen tapt. Er dette mulig å få til for Ukraina? Det er det umulig å si i dag, men noen annen veg til en avslutning på krigen er det vanskelig å se for seg. Ukraina må forhandle ut fra styrke, og ikke ut fra svakhet. Og et slikt scenarie vil være en udiskutabel styrkeproklamasjon. Å svekke luftvern, svekke logistikken og svekke kommandostrukturene i området før et angrep, det gir stor mening. Hvor lang tid Ukraina behøver for å gjennomføre det vet vi ikke enda. Men sannsynligvis så ønsker de nok å tillintegjøre luftvern slik at de kan bruke både helikoptre og jagerfly over frontlinjen når angrepet starter. I det angrepet kommer droner til å dominere, mens infanteri og stridsvogner rykker inn når dronene har ryddet miner, bunkere og skyttergraver. Jeg tror at det er første steget i dette som vi ser denne sommeren. Men det drøyer nok til høst eller vinter før vi ser et faktisk angrep. I 1943 hadde de allierte bra nok militær kapasitet til å bremse Tyskland og vinne slag, da angriper og erobrer de Cicilia, men det drøyde til 1944 før de valgte å angripe i Frankrike, og det drøyde ytterligere ett år før Tyskland var fullstendig beseiret. En lignende tidsramme må vi tenke oss for krigen i Ukraina. Vi befinner oss i 1943, og de må muligens fortsette en intensiv krig i to år til før det blir en avslutning. Før det kan mye skje, blant annet overraskelser av typen slaget Ardennene (som var en overraskende tysk offensiv) og Arnheim (som var en alliert fiasko). 3. HVA SKJER I RESTEN AV LANDENE? Det er spektakulært det Ukraina nå gjør i store deler av den industrialiserte delen av Russland. Mål så langt borte som 3000 km fra Ukraina blir bombet, også med kraftige bomber. Fabrikker, militærbaser, raffinerier, flyplasser, jernbaner osv bombes over hele den vestre delen av Russland. Det påfører Russland enorme skader både økonomisk og materielt. Men det påfører også den Russiske ledelsen en ydmykelse, og det i all offentlighet. For når russiske myndigheter forsøker å lyve om bombede fabrikker og anlegg i Moskva som brenner slik at hele befolkningen i hovedstaden ser det, da fungerer ikke lengre løgn. Krigen har denne våren for alvor flyttet inn i alle russeres bevissthet, og de må gjøre et valg. Støtte Putin mer helhjertet eller styrte regimet, med stor sannsynlighet velger de fleste et tredje alternativ, å forsøke å overleve som om ingen ting har skjedd. Ta en kikk her for å se detaljer om alle målene dette året. https://novayagazeta.eu/.../interactive-map-attacks-on... Dette gjør noe med den russiske moralen, og det gjør noe med hva Russlands narrativ om krigen. Frem til nå så har alle offentlige meldinger handlet om at dette går strålende, fienden er beseiret på alle fronter. Men når bensinen blir rasjonert, fabrikker og raffineri brenner, når flyplasser stenges og når kirkegårdene fylles med drepte soldater, da sprekker fortellingen. Det samme gjelder når lønninger uteblir, pristigning øker, renter øker og prisen på husleien øker. Det er ingen lett tid for den vanlige russer. Bombingene av Ukraina har egentlig samme mål, (minske motivasjonen og hindre ukrainsk økonomi og krigsproduksjon), men er langt mindre vellykket. Ukraina klarer i dag å stoppe de aller fleste droneangrep og misiler. Økonomien er mindre sårbar fordi den har blitt desentralisert og får sterk støtte fra vesten. Det er ingen tegn til en økonomisk nedsmelting av ukrainas økonomi i dag. Det er likevel kritisk, for angrepene er ukentlige og det tærer på befolkningen. Det er likevel en stor forskjell mellom landene på hvordan de reagerer på angrepene. I Ukraina er enhver bombe en påminning om at de er eksistensielt truet, det er den ukrainske nasjonen som skal utslettes. Bombene virker derfor motiverende. I Russland har det motsatt effekt, der er bombene et tegn på en tapt krig, og hvem vil frivillig dø for noe som er umulig å vinne og som egentlig ikke er en trussel mot deres hjem. Man kan tolke hvordan de to ulike landene bomber på samme måte som strategien langs fronten. Russland bomber for å skape skrekk og for å hevne seg. Ukraina bomber for å svekke motstanderens økonomi og stridsevne. Russland har ingen langsiktig strategi i hvordan de bomber, mens Ukraina helt klart har en målrettet strategi hver gang de planlegger nye mål. De vil svekke Russlands evne til å tjene penger, evne til å produsere våpen og spre ders luftvern så mye som mulig. Om befolkningen mister motivasjonen og russisk propaganda får en knekk, da er det en bonus. Hva forteller de to kartene? De første viser slagmarken i Donetsk. Alle de røde pilene viser Russiske angrep siste 24 timene. Det er altså et massivt press mot Ukrainske styrker i området. De fleste mener at Russland kommer til å lykkes med nye erobringer her. Men det er et press som har pågått i 4 år, og resultatet vises med en svarte linjen. Man har altså vunnet 6 mil. Det neste bildet viser fronten i sør. De to ringene er de to byene som Ukraina kan forsøke å erobre. Den strekningen er 8 mil. de grønne og gule linjene viser russiske forsvarslinjer som Ukraina må bryte gjennom. Et vellykket angrep her vil gjøre alt forsvar vest for byene helt umulig, og Ukraina vil da kunne erobre hele området.
  21. Jeg spiller fantastiske Marathon. Dette spillet som Destiny-klanen har sett seg ut som hatobjekt er en skikkelig fest av en FPS laget med 35 års erfaring og masse kjærlighet fra Bungie.
  22. Har hørt en del på Robert Lustig i det siste og det ser ut til at han nå vet litt mer om grunnen til at ultraprosessert mat har så negative egenskaper som den har helsemessig bortsett fra det som allerede er avdekket som rekominert ferdigfordøyd innhold og forskjellig matsminke, emulgatorer og smaksforsterkere etc. Det er snakk om høye nivåer av ROS, altså reaktive oxygen species. Reactive oxygen species (ROS) are highly reactive molecules formed from diatomic oxygen (O2) and include free radicals like superoxide and hydroxyl radicals, as well as non-radical species like hydrogen peroxide. They play important roles in cell signaling and can cause damage to DNA, proteins, and lipids, contributing to various diseases and aging. M.a.o Nok en spiker i kisten på dette industri-avfallet som er et produkt som selges der de har mat. Spiser du dette med overlegg med dagens kunnskapsnivå du burde ha så er det omentrent som å røyke sigaretter. Du har selv valgt å gjøre det med vilje og viten og har ingen andre å skylle på.
  23. Hva er tittelen på tråden du er i
  24. Hvis du hadde makt til det, ville du ikke da gjøre slutt på alle de forhold som forårsaker så store lidelser på jorden. Selvsagt ville du det. Skulle vi så tro at skaperen Jehova vil gjøre noe mindre. Han bruker en rettferdig verdensregjering som et middel til å innføre den. Det var dette hans Sønn, Jesus Kristus, lærte menneskene å be om med ordene: La ditt rike komme. La din vilje skje, som i himmelen, så også på jorden. (Matt 6:10) Dette riket er en virkelig regjering, en verdensregjering, Kongen, Jesus Kristus, skal herske fra hav til hav, fra Storeelven til jordens ender.(Salme 72:8) Riket vil snart erstatte alle menneskelige regjeringer, slik Guds Ord lover når det sier: På den tid da disse kongene rår, skal himmelens Gud opprette et (himmelens) rike som blir ledet av Guds konge Jesus Kristus som aldri i evighet går til grunne....(Daniel 2:44)
  1. Last inn mer aktivitet
×
×
  • Opprett ny...