Gå til innhold

Lexmark med enkle skrivere


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei,

 

personlig har jeg aldri opplevd problemer med å finne riktige blekkpatroner, osv.

 

Men i følge Lexmark er det mange som ønsker at det skal være lettere å bruke en skriver. Jeg kan til en viss grad være enig.

 

Det som imidlertid er et problem, er at dette muligens ikke gir samme gode fotokvalitet på de få utskriftene du skal skriver ut. Da er man i mange tilfeller like langt. Ellers ender man fort opp med å måtte kjøpe en slik "superenkel" skriver, og så en dedikert fotoskriver i tillegg.

 

Vi får se om dette slår an. Jeg er spent på dette selv. Nå er det nok ikke datakyndige forbrukere (slik det er mange av på Hardware.no) som er i målgruppen her. Det er mer snakk om "mamma, tante eller onkel", eller noe lignende.

Lenke til kommentar

Nå må vi huske på at det er et hav av folk der ute som ikke har snøra peiling på pc. og kommer ikke til og ha det med det første da inntresen for datarelaterte ting strekker seg kun til det dem gjør på jobben. ellers ser mange på pc som et godt alternativ til gode gamle skrive maskiner. så dem er nokk ikke intresert i og sette seg for mye inn i dataverden.

 

forde menskene dette gjelder kan nok lexmark referere til. :hmm:

Lenke til kommentar

Generelt blir det dyrere å ha kombinerte patroner, pixma2000 er feks dyrere i drift enn pixma3000. Lexmark er dyrest i bruk av alle + dårligst utskriftskvalitet så de kommer ikke i betraktning ved kjøp uansett! Har brukt og likt canon i masse år, de er billigst i bruk og meget bra. Har skifta merke til Epson nå, treg men meget bra og mye billigere i bruk enn mange tror, + at de er stille og bra utseende og kjekke kortlesere (leser xD!). 6 blekkpatroner, det ruler.

Lenke til kommentar

Kommer vel ann på bruken man har av skriveren, den ej kjøpte på elkjøp (av alle ting..) for 250kr for et par år siden funker utmerket til mitt forbruk, som stort sett er utskrift av tekstarbeid med noen skisser og bilder i ny og ne, er vel ikke alle her i verden som er aktive brukere av paintshop og lignende som krever sitt av skriveren..

Lenke til kommentar

Patroner er jo uansett overpriset - så i teorien kunne en lage en skriver med 1 patron og samme totale driftutgiftene som en skriver med flere patroner.

 

Er jo ikke akkurat slik at blekket er det dyreste i en patron. Det å produsere en patron med flere farger burde være billigere enn å lage 4 patroner. Eneste forskjellen er at en kaster vekk litt blekk - særlig hvis en ensidig skriver ut en farge.

 

Eksempel: Hvis 4 patroner koster 400kr (100 kr hver) og en patron koster 200kr og inneholdt like mye blekk - så var det jo greit å kaste den selv om den var halvfull..

Lenke til kommentar

Kjøpte lexmark på elkjøp for noen år siden, 295kr med en fargepatron, ny patron kosta langt over 400. Ble aldri kjøpt ny patron når den orginale var tom, skrivern gikk på fyllinga istedet.

Lexmark har det med å glemme å opplyse at patronen som følger med ikke er full. HP driver også med denne tilslørte svindelen. Godt gjort at ansatte på el-butikker kan stå og nekte på slikt, det står faktisk med liten skrift på side 36 i manualen! :):

 

Kjøpte HP-skriver til onkel i utlandet i desember. Det var helt annen service enn jeg har opplevd her til lands, de sa fra klart og tydelig liksom at "denne HP modellen leveres med halvfulle patroner, det vil koste deg så og så mye når de må skiftes, og denne Canonen leveres med fulle patroner og er litt billigere å skifte men som du ser er utsalgsprisen litt høyere enn HP'en". Det var kjempetrivelig å bli behandlet på den måten!

Lenke til kommentar

har selv en canon skriver med 4 farger - denne kan bruke optil 6 farger ( foto)

jeg synes at bilden jeg av og til blir bra selv ved 4 farger.

det er bare å stile den inn på rette måten.

 

hvis man har bare en patron med farger så må det da bli mye dyrere en når man er fri for farge.

patronen til min canon koster ca 100 kr pr. stk

hvis jeg må byte 3 patroner så blir det 300 kr

mens hos hp så koster det minst 300 kr bare får en farge - selv man trenger bare en .

 

nå tror jeg at de har lert av de andre at de fleste kunder ønsker å skifte en farge av gangen.

 

 

hus du er neten granter at den gangen du skal skrive ut noe viktig i farger så er du fri for minst en farge.

Lenke til kommentar

Jeg skjønner resultatene i testen til en viss grad, men jeg tror Lexmark angriper problemet på feil måte. Kundene ønsker vel færre hyllemetere med ørten ulike patroner og en drøss med ulike patroner, selv innenfor hver produsent sitt merke.

 

Jeg tror ikke at folk mente at de ville ha en patron med alle fargene i, for det vil i så fall bety mye høyere blekkforbruk. F.eks hvis blått går tomt lenge før de andre fargene så må man kaste restan av blekket selv om det er mye igjen. Dette vil gå ganske mye ut over utskriftskostnadene. Jeg tipper at i gjennomsnitt så må 50% av blekket kastes.

 

Jeg tror produsentene kan løse problemet med ørten blekkpatroner hvis de bare vil. F.eks ved å lage en felles åpen standard for hvordan patronene skal se ut. Men de bør fortsatt bevare de ulike fargene i hver sin patron så man unngår unødig sløsing med blekket. Slik at alle produsentene kunne brukt de samme patronene i alle skriverene sine. Samtidig kunne de åpnet for fri konkurranse på blekk og innført et uavhengig kvalitetsgodkjenningsorgan (ala JEDEC er for minne).

Lenke til kommentar

Varighet er også et spørsmål om blekkforbruk. Hvis patronen er nok til å skrive ut 15 sier som er helt sorte + 5 sider som er helt gule, 5 som er helt magenta og 5 som er helt blå, så holder den i teorien til totalt 30 heldekkede sider. Men hvis man da velger å skrive ut 10 bilder i A4 med 50% blå himmel så er altså patronen tom etter bare 10 sider selv om det er nok blekk igjen til i teorien 20 heldekkede sider til.

 

Hvis prisen da blir 169kr per 10 sider så blir det 16,9 kr/side, mot i teorien drøye 5,6 kr/side. Resten av blekket (2/3 av patronen) må kastes fordi blått er tomt.

 

Ikke særlig økonomisk altså. Med separate patroner så unngår man denne ineffektive bruken av blekk.

Lenke til kommentar

tja vet ikke om jeg skal le eller grine når jeg hørte om hvordan Lexmark han tatt denne saken. Jeg må nok si meg mye enig i deg Simen1, de har nok angrepet dette fra en feil vinkel.

 

Det er å blir å sette dette på spissen, ta den den som skjønner det ;) Det blir som å ha en bil hvor du har kun én tank for olje, bensin og vinduspyler væske, hvorfor? fordi at jeg vil ha det lettvint og ikke er så flink med bil.

 

Det er vel ikke så vanskelig å gå i butikken og si, hei jeg har en så og så printer, kan du være så snill å finne meg en farge patron?

 

Frankie

Lenke til kommentar
Jeg tror produsentene kan løse problemet med ørten blekkpatroner hvis de bare vil. F.eks ved å lage en felles åpen standard for hvordan patronene skal se ut. Men de bør fortsatt bevare de ulike fargene i hver sin patron så man unngår unødig sløsing med blekket. Slik at alle produsentene kunne brukt de samme patronene i alle skriverene sine. Samtidig kunne de åpnet for fri konkurranse på blekk og innført et uavhengig kvalitetsgodkjenningsorgan (ala JEDEC er for minne).

Problemet er vel at de ikke vil, de tjener fett på sitt overprisede blekk.

 

AtW

Lenke til kommentar

Enig, la det bli enklere å skifte ut patroner. Jeg har ingen som helst problem med å finne korrekte patroner, men syns det er meningsløst å skifte ut 4 patroner hver gang de går tom. Skriveren sluker blekk, og patronene går tom omtrent samtidig. Dessuten må det vel koste en del ekstra å lage 4 seperate patroner med skrivehode og det hele enn å lage 1 patron med 4 forskjellige farger (inkl. svart). Blekket i seg selv er vel ganske billig, så om man sløser litt med det, så burde det ikke har noe å si økonomisk. Grunnen til de høye prisene er som kjent at det er her skriverprodusentene tjener penger, ikke på skriverne.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...