Gå til innhold

Norske riksmedier legger ned sine spillsatsinger


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

For ikkje å snakke om TV-kanalen Ginx som er ein av kanalane som ein kan velge hos Canal Digital. Elendig produksjon, lavt oppløyselig streama video og programma består i all hovedsak av å vise videoklipp frå gamle spel utan særlig med redaksjonelt innhold.

 

Det virker rett og slett som at dei mediakanalane som lager spel-basert innhold ikkje heilt forstår kva publikum dei skal rette seg mot.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Veldig trist det som skjer i den norske spillpressen for tiden. Jeg er enig i at vi trenger en sterk spillpresse, og ikke bare Youtubere, så jeg deler helt klart ønsket om at nye journalistiske miljøer kan vokse fram.

Dessverre vet jeg av egen erfaring at det å forsøke å starte nytt, uavhengig spillnettsted i 2015 er ... vel, om ikke umulig, så i alle fall forferdelig vanskelig. For gjengen i LevelUp og PressFire vil det kanskje være lettere, ettersom de er en del av det etablerte miljøet i Oslo og kanskje kan få drahjelp derfra. Det er vel også vanskelig å få med seg noen etablerte å satse i det nåværende klimaet.

 

For helt nye skribenter er det nok enda vanskeligere, spesielt med tanke på at det blir vrient å få erfaring når de eksisterende nettstedene (der man ellers kunne fått sjansen som fersk skribent) må kutte eller legges ned.

Endret av Joachim_F
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er noko galt med reklamemodellen viss reklameblokkering blir nødvendig for å orke å lese spillnyhende på nett. Men ut av dette vil det garantert vokse fram betre alternativ. Seie seg sjølv at folk ikkje gidder å bruke tid på dårlige produkt, så svaret er at produktet må bli betre. Samme oppgulpet over heile linja funker ikkje.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Det er noko galt med reklamemodellen viss reklameblokkering blir nødvendig for å orke å lese spillnyhende på nett.

Det er ikke noe galt med annonsene på Pressfire. De finnes ikke sjenerende. Utfordringen er lesere som kommer fra nettsider med langt mer påtrengende varianter, og derfor har skrudd på annonseblokkingen.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Har prøvd å se Level Up et par ganger. En ting er lav produksjonskvalitet, det kan man overleve. Problemet er at humoren blir veldig barnslig. Vet ikke hvem de har satt som mål å nå i den satsningen.

Får håpe Gamer.no står støtt. Dere liker jeg.

 

Er egentlig helt enig. Level Up burde vite at flesteparten av de som gamer er i 30 årene, ikke i tenårene. Det er ofte den største feilen mange spillmedier gjør. Vi er voksne og vi vil ha modent innhold. Level Up har absolutt hatt noen helt ok episoder og anmeldelser, men jeg er ikke sjokkert over at dette skjer.

 

Er absolutt ikke bra for Norsk spillpresse av den grunn og håper ikke det leder til noe verre etterhvert. Tror på Gamer og syntes alltid dere har hatt et godt forhold til spillerne først, dere er ærlige og kritiske.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

For ikkje å snakke om TV-kanalen Ginx som er ein av kanalane som ein kan velge hos Canal Digital. Elendig produksjon, lavt oppløyselig streama video og programma består i all hovedsak av å vise videoklipp frå gamle spel utan særlig med redaksjonelt innhold.

 

Det virker rett og slett som at dei mediakanalane som lager spel-basert innhold ikkje heilt forstår kva publikum dei skal rette seg mot.

 

Ginx sender vel 24 timer i døgnet, men har kun noen få timer hver dag hvor de sender nytt innhold.

Mesteparten av tiden er det bare repriser av gamle anmeldelser og slike ting. Forsåvidt forståelig at de ikke kan produsere nok materiale for å fylle 24/7 hele uka med nytt materiale, men at de enda ikke klarer å sende i HD er ganske sørgelig.

 

Ellers er jeg nærmere 40 og må si Level Up var en hyggelig greie å se på hver uke. Ble litt i overkant internhumor og platteri da de nye anmelderne ble hentet fra vennegjengen til Karl. Men alt i alt synes jeg de var et bra konsept som fungerte nokså bra.

Lenke til kommentar

Det jeg liker på spillsider, er artikler som går litt i dybden. Det jeg misliker på spillsider, er hype-artikler som ser mer ut som reklame (og som ofte er sponset) for et spill, og click bait-overskrifter. Anmeldelser skumleser jeg som oftest siden de veldig ofte handler mer om små deler av spillet som anmelder liker/misliker enn en oversikt over hva man finner i spillet, på godt og vondt. E-sport har jeg ingen interesse for siden jeg ikke selv spiller noen av spillene som er populære. Hadde f.eks. Total War vært en e-sportslager hadde jeg kanskje sett mer på det. Jeg er også stort sett interessert i PC-stoff.

 

Av norske nettsider, er Gamer den eneste jeg leser. Jeg har sett Level Up et par ganger, og synes det stort sett har vært greit. Men har hoppet over mange segmenter som blir for barnslig, eller som har personer som jeg ikke klarer å se/høre på. For å komme med litt kritikk av Gamer, så synes jeg artikler som den nye om konsollkrigens neste offer er midt i blinken av hva jeg liker å lese om. Jeg synes en spillside skal være kritisk til anti-konsumerpraksiser i bransjen, og å låse titler til bestemte plattformer er noe av det verste som finnes. Jeg synes alle plattformer burde få tilgang til alle spill så langt det lar seg gjøre (Star Wars Kinekt til PC og Total War til Nintendo er jo ikke praktisk gjennomførbart), og industrien bør få pes hver gang de låser et spill til én plattform - spesielt hvis tidligere titler i serien har vært tilgjengelig på andre plattformer (Halo til PC f.eks.). Ellers hadde jeg ønsket mer videoer, som f.eks. videoanmeldelser, eller bare bakgrunnsgameplay til spillene det snakkes om i podcastene istedet for bare lyd. Da kan jo dere slenge på noen sponsorer i begynnelsen av videoen som ikke går an å blokkere. Det trenger ikke å være så fancy. Bare gameplay hvor dere leser anmeldelsen over (en av mine favorittanmeldere på YouTube er GGGManLives som eksempel). Men kanskje jeg har blitt bortskjemt av YouTube... 

 

¯\_(ツ)_/¯

Endret av Orwandel
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg synes det er veldig trist dersom Pressfire må legge ned, for selv om jeg leser Gamer.no fast og liker artiklene her veldig godt, så synes jeg det er greit med et alternativ. Level Up har jeg bare sett et par episoder av, men jeg syntes begge journalistene var flinke og underholdende.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Strålende nyheter! Hva slags journalistikk er det LevelUp og Pressfire bedriver egentlig? LevelUp har aldri snakket om noe interessant, og Pressfire har vel ikke skrevet om noe fornuftig etter at de havnet på Dagbladet. Skjønner ikke hvorfor så mange synes det er så trist at vi nå mister noen sider som bare fokuserer på AAA-spill og hvor "fantastiske" de er. Det er det nok av spillsider der ute som gjør. Bransjen kan skylde seg selv for at ingen i Norge tar spill seriøst som et kulturelt fenomen, men at det fremstår som gutteklubben grei for pubertale tenåringer.

 

Nå skal det sies at riksmediene ikke er interesserte i kulturjournalistikk lenger uansett, så de hadde nok aldri giddet å dekke god spilljournalistikk i 2015, men Pressfire og LevelUp har gjort det ekstremt lett for besluttningstakerne, og det blir spennende å se hvor lenge Gamer lykkes med den nye linja de holder på med nå.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...