Gå til innhold

Norske riksmedier legger ned sine spillsatsinger


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er ikke noe galt med annonsene på Pressfire. De finnes ikke sjenerende. Utfordringen er lesere som kommer fra nettsider med langt mer påtrengende varianter, og derfor har skrudd på annonseblokkingen.

 

Din subjektive mening gjenspeiler ikke min på noen som helst måte. Jeg misliker reklamene på både Pressfire, Gamer, VG, Dagbladet og ja, de fleste andre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kan det ha noe med at siden noen måneder siden så har det blitt mye vanskeligere å blokkere reklame på VGTV? Etter de fikset på det så ser jeg nesten aldri på VGTV lenger og de klippene jeg vil se finner jeg på youtube...

 

skulle akkurat til å nevne dette! så si sluttet helt med vg tv etter de umulige videone med syk lyd kommer opp hver gang 1 min +

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Synes dette var triste saker. Hvorfor dette skjedde tror jeg er sammensatt. Kanskje er formatet utdatert. Kanskje var anmelderne for barnslige (jeg synes ikke det, men uansett). Kanskje satset de for bredt: Nyheter, anmeldelser, esport, dueller, reisereportasjer +++ i ett og samme program.

 

Jeg tror en stor grunn til synkende seertall er at Levelup og andre "seriøse" aktører velges bort mot Youtubere som først og fremst ønsker å underholde, ikke informere, i spillanmeldelser. Ungdommen vil underholdes- det er først og fremst den morsomme fyren på skjermen de vil høre- hva slags spill det snakkes om er kanskje ikke så viktig.

Dersom det er noe å utsette på et spill overdramatiseres det for å gjøre anmeldelsen "morsom". Innimellom klippes det inn humoristiske sketsjer for å gjøre dete hele enda morsommere. I dag er de mest populære anmeldelsene på Youtube mer en fremføring enn seriøs journalistikk. Anmelderen på Youtube har så stor interesse i å få klikk at den seriøse journalistikken settes helt i bakgrunnen.

Mitt råd til Gamer: Fortsett å satse på tekstformatet. Gamer.no for meg r å sitte meg ned med en kaffekopp og lese en anmeldelse i ro og fred. Ikke forsøk å lage filmanmeldelser- da drukner dere i Youtube-havet.

Endret av Donkey Kong
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498

Level Up fanget aldri interessen min fordi det var gamle nyheter, dårlig produksjon og den lå bak reklame. Reklame er forsåvidt også det største problemet på alle de andre norske spillsidene, også kommer innholdet som en sterk nr2. Spesielt GR har vært ramme til å merke innhold som beta testing osv, når det de gjør er å skrive en artikkel hvor de gjengir en trailer med ord. Gamer aner jeg ikke lenger hvordan er, er lenge siden jeg gadd å stikke inn der da de var veldig trege med nyheter. 

Som alle andre mennesker er jeg et vanedyr, og om morgenen har jeg noen rutiner, jeg starter hver morgen med å lese nattens/morgens nyheter, dvs. VG, Dagbladet, Aftenposten, BBC, CNN, lokale aviser og så IGN for spill, film og serie relaterte nyheter. Dersom noen av av de norske mediene hadde ansatt en eller to personer som sto opp et par timer tidligere enn majoriteten og tok seg tid til å lese, og så skrive et sammendrag av kveldens/nattens spillnyheter så hadde jeg lett lest det. Problemet er at de klassiske mediehusene ikke forstår spillformatet, at brukerne er på nett, og at vi er blitt vant til å få nyheter så fort de kommer. Og når man i tillegg ikke forstår at spillindustrien er størst i verdens underholdningsverden, da går det galt. Med unntak av Disney's oppkjøp av Marvel og Lucas Arts, når ble rettigheter sist kjøpt for milliarder i underholdningsbransjen?

Edit: Og grunnen til at jeg så denne artikkelen på gamer var at den dukket opp i feden min på diskusjon.

Endret av Slettet+130498
Lenke til kommentar

 

Det er ikke noe galt med annonsene på Pressfire. De finnes ikke sjenerende. Utfordringen er lesere som kommer fra nettsider med langt mer påtrengende varianter, og derfor har skrudd på annonseblokkingen.

Din subjektive mening gjenspeiler ikke min på noen som helst måte. Jeg misliker reklamene på både Pressfire, Gamer, VG, Dagbladet og ja, de fleste andre.

 

 

Pressfire kjører nesten nøyaktig samme oppsett for reklame som gamer, vg, dagbladet og mange andre nettsider. Jeg synes det er synd at adblock finnes og at folk bruker det. De nettsidene jeg bruker er jeg på fordi jeg liker innholdet. Jeg klarer å akseptere at de som lager innholdet må tjene noe for å fortsette med bra innhold.

Endret av BuerN0R
Lenke til kommentar

Synes dette var triste saker. Hvorfor dette skjedde tror jeg er sammensatt. Kanskje er formatet utdatert. Kanskje var anmelderne for barnslige (jeg synes ikke det, men uansett). Kanskje satset de for bredt: Nyheter, anmeldelser, esport, dueller, reisereportasjer +++ i ett og samme program.

 

Jeg tror en stor grunn til synkende seertall er at Levelup og andre "seriøse" aktører velges bort mot Youtubere som først og fremst ønsker å underholde, ikke informere, i spillanmeldelser. Ungdommen vil underholdes- det er først og fremst den morsomme fyren på skjermen de vil høre- hva slags spill det snakkes om er kanskje ikke så viktig.

 

Dersom det er noe å utsette på et spill overdramatiseres det for å gjøre anmeldelsen "morsom". Innimellom klippes det inn humoristiske sketsjer for å gjøre dete hele enda morsommere. I dag er de mest populære anmeldelsene på Youtube mer en fremføring enn seriøs journalistikk. Anmelderen på Youtube har så stor interesse i å få klikk at den seriøse journalistikken settes helt i bakgrunnen.

 

Mitt råd til Gamer: Fortsett å satse på tekstformatet. Gamer.no for meg r å sitte meg ned med en kaffekopp og lese en anmeldelse i ro og fred. Ikke forsøk å lage filmanmeldelser- da drukner dere i Youtube-havet.

 

Jeg er ikke enig at bare de useriøse/morsomme YouTuberne gjør det bra (og da holder jeg de som bare spiller spill mens de roper utenfor - PewDiePie og lignende). Hvis du ikke har sett noen av de mer dyktige spillrelaterte YouTuberne, her er en liste med mine favoritter:

 

Super Bunnyhop, MrBtongue, Ahoy, GGGManLives, Idiotech, Worth A Buy, Lazy Game Reviews, Matthewmatosis, Action Points, GamerMuscle, Digital Foundry, Total Biscuit, Angry Joe.

Endret av Orwandel
Lenke til kommentar

 

 

Det er ikke noe galt med annonsene på Pressfire. De finnes ikke sjenerende. Utfordringen er lesere som kommer fra nettsider med langt mer påtrengende varianter, og derfor har skrudd på annonseblokkingen.

Din subjektive mening gjenspeiler ikke min på noen som helst måte. Jeg misliker reklamene på både Pressfire, Gamer, VG, Dagbladet og ja, de fleste andre.

 

 

Pressfire kjører nesten nøyaktig samme oppsett for reklame som gamer, vg, dagbladet og mange andre nettsider. Jeg synes det er synd at adblock finnes og at folk bruker det. De nettsidene jeg bruker er jeg på fordi jeg liker innholdet. Jeg klarer å akseptere at de som lager innholdet må tjene noe for å fortsette med bra innhold.

 

 

Jeg bruker uBlock og Disconnect (ikke AdBlock) til å stoppe og blokkere innhold (inkludert reklame) for å beskytte meg mot malware. Det er mye mer effektivt å stoppe alt før du får det på maskinen enn det er å rydde opp i det etterpå. Det er riktignok bare en mindretall av reklamen som har onde hensikter, men for å være sikker blokkerer jeg i utgangspunktet alt, og whitelister bare noen få sider jeg stoler på.

Lenke til kommentar

Har vore fast sjåar av LevelUP i nokre år. Sjølv om det har vore ein fast, trivleg vane for meg å sjå på programmet kvar tysdag, så kjem det heller ikkje som noko bombe at det blir lagt ned.

 

Kvalitet- og innhaldsmessig var det veldig opp og ned, og dei siste 1 1/2 åra så stagnerte det litt.

Det er unntak i alle reglar, men eit av hovedproblema til LevelUP (i mine auge) var andelen internhumor, eller humor som ikkje var morosam. Noko funka, men det aller meste funka ikkje. Det var mykje som ikkje burde vore på VGTV, men heller på ein kozemoze-YouTube-kanal.

- Personleg tykkjer eg ikkje at opningskjetsjane, når Bjørn snakka om livet sitt, eller musikalepisoda funka noko særleg (musikal er jo eigentleg ein kjempeidè, men da må det vera godt nok gjennomført).

Samstundes var det mykje bra der også, slik som duellen, Trololol og omtalane.

 

Likevel; utruleg synd at det blir lagt ned! Internhumor og tidvis kleine ting, til trass - det var totalt sett trivleg å sjå programmet, sjølv om eg mot slutten spola over ting eg ikkje ville sjå.

 

Elles likar eg godt RadCrew, LOLbua og Pressfire, medan Gamer.no framleis står støtt som Noregs beste nettstad for spel.

Lenke til kommentar

Veldig trist. Dette gjelder vel journalistikken ellers også.

 

Ja, det er trist at vi får færre synspunkt på ting, men det er også en del av en naturlig utluking av de som rett og slett ikke leverer ett godt nok produkt.

 

Skulle bare mangle at ikke LevelUP går dunken når det koster ett par millioner i året å produsere noe som kan gjøres like greit hjemme på jente/gutterommet.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Skjønner ikke hvorfor så mange synes det er så trist at vi nå mister noen sider som bare fokuserer på AAA-spill og hvor "fantastiske" de er.

[...]

Pressfire og LevelUp har gjort det ekstremt lett for besluttningstakerne, og det blir spennende å se hvor lenge Gamer lykkes med den nye linja de holder på med nå.

Meiner du å påstå at PressFire og Level Up blir lagt ned fordi dei hovudsakleg fokuserer på AAA-segmentet? Altså, for all del, eg forstår veldig godt ønsket om meir fokus på smalare spel, det ønskjer eg meg sjølv òg. Men det er ikkje mangelen på dette som gjer at desse satsingane blir nedprioritert. Slik fungerer ikkje media.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Det er ganske høye krav til spillpressen og de har ganske enkelt ikke alltid blitt innfridd. Gamer.no synes jeg er soleklart best på spillrelatert stoff, men også her trengs det kanskje av og til litt nytenkning.

 

Hvorfor er ikke GamerTV et fast innslag på Twitch f.eks? (Dette er vel knapt nytenkning i dag, men nesten en forventning blant mange?)

 

Og det er greit å vite hvilken målgruppe man prøver å nå ut til. LevelUp har kanskje ikke helt fått til den biten, og da orker ikke gamere som meg på 30+ å følge med.

 

Men jeg tror også at det blir feil å legge hele skylden på spillpressen selv. Det at brukerne selv kan legge inn anmeldelser på Steam som kan stemmes frem av andre brukere skal ikke undervurderes. Dette er et utrolig kraftig verktøy siden man kan kjapt skumme igjennon flere ulike anmeldelser både positive og negative. Stort sett fungerer dette veldig bra og det gir en ofte grunnlag til å trekke sine egne konklusjoner basert på mange forskjellige meninger.

 

Unntaket er når den type anmeldelser blir litt vel usakelige som f.eks hvis det finnes en bug i spillet ved lansering og det dermed dømmes nord og ned. Alle med en kritisk sans skjønner derimot dette og kan filtrere ut de anmeldelsene ganske lett.

 

Jeg tror ikke dette systemet skal undervurderes for hvilken innvirkning det kan ha på spillpressen. Nå skrives det jo mer enn bare anmeldelser, men jeg ville blitt overrasket om det var noe annet enn anmeldelser som gir flest klikk og lesere.

 

For min egen del gjør ikke det at jeg dropper å lese anmeldelser her på Gamer.no, men jeg kan tenke meg at mange synes det holder å vite at et spill har fått "Stort Sett positive omtaler" av et spill.

 

Når det gjelder video review eller tekstanmeldse er vel det litt smak og behag. Jeg synes ofte video reviews kan bli litt i lengste laget Det hender jeg ser på dem, men stort sett foretrekker jeg å lese anmeldelsene - gjerne på mobilen på vei hjem fra jobb.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Veldig trist. Dette gjelder vel journalistikken ellers også.

Ja, det er trist at vi får færre synspunkt på ting, men det er også en del av en naturlig utluking av de som rett og slett ikke leverer ett godt nok produkt.

 

Skulle bare mangle at ikke LevelUP går dunken når det koster ett par millioner i året å produsere noe som kan gjøres like greit hjemme på jente/gutterommet.

 

 

Vi får jo egentlig ikke færre synspunkt på ting, det er jo det at vi har så mange synspunkt på ting som gjør at LevelUP legges ned sånn jeg ser det.

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg tviler ikke på at det mest lønnsomme for norske spillmedier er å fokusere på AAA-spill og e-sport. Problemet blir da at så godt som alt man dekker, blir dekket bedre i utlandet.  Level Up lagde vel for øvrig først og fremst et underholdningsprogram for barn og unge tenåringer. Man skal strekke begrepet langt for å kalle det journalistikk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Synes dette var triste saker. Hvorfor dette skjedde tror jeg er sammensatt. Kanskje er formatet utdatert. Kanskje var anmelderne for barnslige (jeg synes ikke det, men uansett). Kanskje satset de for bredt: Nyheter, anmeldelser, esport, dueller, reisereportasjer +++ i ett og samme program.

 

Jeg tror en stor grunn til synkende seertall er at Levelup og andre "seriøse" aktører velges bort mot Youtubere som først og fremst ønsker å underholde, ikke informere, i spillanmeldelser. Ungdommen vil underholdes- det er først og fremst den morsomme fyren på skjermen de vil høre- hva slags spill det snakkes om er kanskje ikke så viktig.

 

Dersom det er noe å utsette på et spill overdramatiseres det for å gjøre anmeldelsen "morsom". Innimellom klippes det inn humoristiske sketsjer for å gjøre dete hele enda morsommere. I dag er de mest populære anmeldelsene på Youtube mer en fremføring enn seriøs journalistikk. Anmelderen på Youtube har så stor interesse i å få klikk at den seriøse journalistikken settes helt i bakgrunnen.

 

Mitt råd til Gamer: Fortsett å satse på tekstformatet. Gamer.no for meg r å sitte meg ned med en kaffekopp og lese en anmeldelse i ro og fred. Ikke forsøk å lage filmanmeldelser- da drukner dere i Youtube-havet.

 

Jeg er ikke enig at bare de useriøse/morsomme YouTuberne gjør det bra (og da holder jeg de som bare spiller spill mens de roper utenfor - PewDiePie og lignende). Hvis du ikke har sett noen av de mer dyktige spillrelaterte YouTuberne, her er en liste med mine favoritter:

 

Super Bunnyhop, MrBtongue, Ahoy, GGGManLives, Idiotech, Worth A Buy, Lazy Game Reviews, Matthewmatosis, Action Points, GamerMuscle, Digital Foundry, Total Biscuit, Angry Joe.

 

 

Angry Joe har jeg sett en del av. Innimellom er han veldig profesjonell, men ofte faller han inn i den kategorien jeg skisserte. I Battlefront-anmeldelsen synes jeg han blåser ting veldig opp for å være morsom. For eksempel spawn-problematikk (som ikke er så gale som det var i beta), at pistolen er OP (den har dårlig "accuracy", men det overser AJ for å kunne klage. Det er interessant at han selv aldri har prøvd den. Jeg så en stream rett før anmeldelsen kom ut, og da var han level 10 eller 11.

 

Matthewmatosis og GGGManLives har jeg sett en del, og disse er nok favorittene mine. Veldig profesjonelle folk. De er imidlertid langt fra populære sammenlignet med andre, noe som kanskje illustrerer poenget mitt. 

 

Nå beveger vi oss kanskje litt på siden av denne tråden, men ok.

Endret av Donkey Kong
Lenke til kommentar

 

Det er noko galt med reklamemodellen viss reklameblokkering blir nødvendig for å orke å lese spillnyhende på nett.

Det er ikke noe galt med annonsene på Pressfire. De finnes ikke sjenerende. Utfordringen er lesere som kommer fra nettsider med langt mer påtrengende varianter, og derfor har skrudd på annonseblokkingen.

 

Da har de i så fall forbedret seg. Grunnen til at jeg sluttet lese Pressfire var annonsene. DBTV-klipp med en bøtte annonser før, uavhengig av lengden på klippet, og video med lyd inne i tekstbaserte artikler med autoplay. Her har de rett og slett gått i glemmeboka etter den gangen jeg irriterte meg nok til å kutte dem helt ut.

 

Level Up var helt greit. Jeg skulle gjerne sett det oftere, hadde det ikke vært for avspilleren til VGTV. Med en så tungdreven og ustabil spiller klarer de ikke konkurrere med det havet av spillrelaterte videoer som ligger på YouTube. Og jeg er av de som helst ser lange videoer, så at episodene var på en time er bare et pluss.

Når det er sagt mener jeg Level Up oftere var på forsida av VG Nett før? (Usikker på vurderingsgrunnlaget mitt her, da jeg så og si har sluttet å lese VG Nett.)

Lenke til kommentar

Dette er veldig urovekkende! Lurer på hvor mange av de internasjonale spillmediene som er korrupte?

 

De er vel hverken mer eller mindre korrupte som LevelUp, Pressfire osv.

 

Personlig gidder jeg ikke lese om spill engang; jeg går rett på gameplay videoer og hvis jeg liker det jeg ser, kjøper jeg, ellers er det videre til neste.  Det er helt unødvendig å skrive en masse ord om noe som mye bedre demonstreres gjennom en video - og så foretrekker jeg egentlig meninger fra "amatører" som ikke har fått betalt reiser, adgang til events eller andre fordeler av spillfirmaerne. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...