Gå til innhold

Nå har PlayStation 4 fått bedre ytelse


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bare vent til Sony sin sky-løsning for computing kommer og PS4 kommer til å knuse GTX 980!

 

Er jo litt merkelig å optimalisere mot 7 kjerner. Veldig unaturlig antall.

 

Og er virkelig OSet så viktig på PS4 og Xbox One at både MS og Sony hadde 2/8 kjerner dedikert til dette i starten? Skal ikke dette være en spillmaskin? Du kan jo knapt gjøre noe annet mens du spiller uansett. Det er jo det som er konsoll. Enten spiller du, eller så ser du Netflix ol. Hvorfor da dedikere så mye til system?

 

Så kan de bare la systemet ta det det trenger til enhver tid. Det er ikke som om konsollspill har massevis av framedrops og lignende allerede. At det en liten framedrop av og til pga at en prossess i systemet kjører som plutselig trenger en kjerne vil jo drukne i mengde framderops uansett. Hvis ikke spillet har framedrops vil ikke dette gi det heller.

 

Jeg husker fortsatt en gang jeg spilte local 4-player på CoD MW2. En suicidal close-range RPG på 3 av skjermene. Fikk spillet til å nesten stoppe helt opp. Her snakker vi sånn 1 fps. Ingen kunne gjøre noe på ~5 sekunder før ps3 hadde klart å komme seg gjennom alle beregningene :p At system kjører en liten bakgrunnsprosses fra til til annen er jo ingenting i forhold til ting som dette.

Lenke til kommentar

Bare vent til Sony sin sky-løsning for computing kommer og PS4 kommer til å knuse GTX 980!

 

Er jo litt merkelig å optimalisere mot 7 kjerner. Veldig unaturlig antall.

 

Og er virkelig OSet så viktig på PS4 og Xbox One at både MS og Sony hadde 2/8 kjerner dedikert til dette i starten? Skal ikke dette være en spillmaskin? Du kan jo knapt gjøre noe annet mens du spiller uansett. Det er jo det som er konsoll. Enten spiller du, eller så ser du Netflix ol. Hvorfor da dedikere så mye til system?

 

Så kan de bare la systemet ta det det trenger til enhver tid. Det er ikke som om konsollspill har massevis av framedrops og lignende allerede. At det en liten framedrop av og til pga at en prossess i systemet kjører som plutselig trenger en kjerne vil jo drukne i mengde framderops uansett. Hvis ikke spillet har framedrops vil ikke dette gi det heller.

 

Jeg husker fortsatt en gang jeg spilte local 4-player på CoD MW2. En suicidal close-range RPG på 3 av skjermene. Fikk spillet til å nesten stoppe helt opp. Her snakker vi sånn 1 fps. Ingen kunne gjøre noe på ~5 sekunder før ps3 hadde klart å komme seg gjennom alle beregningene :p At system kjører en liten bakgrunnsprosses fra til til annen er jo ingenting i forhold til ting som dette.

 

Tja, selv foretrekker jeg at noe faktisk er reservert til system sånn som dette er laget i dag. Konsoll er ikke lenger bare en "spillmaskin" men et multimediasenter og som du selv sier så skjer det av og til ting i bakgrunnen. De kunne f.eks latt kjørende program få all ressurser mot at du velger å skru av oppdateringer i bakgrunn. Ser for meg en skikkelig RAGE hos 14tisser som plutselig faller til 1fps i COD :p

Lenke til kommentar

 

Bare vent til Sony sin sky-løsning for computing kommer og PS4 kommer til å knuse GTX 980!

 

Er jo litt merkelig å optimalisere mot 7 kjerner. Veldig unaturlig antall.

 

Hva gjør partall mer naturlige enn oddetall?

både partall og oddetall er naturlige tall hadde de begynt å optimalisere for 5+3i kjerner derimot ville jeg begynt å lure

Lenke til kommentar

Bare vent til Sony sin sky-løsning for computing kommer og PS4 kommer til å knuse GTX 980!

 

Er jo litt merkelig å optimalisere mot 7 kjerner. Veldig unaturlig antall.

 

Og er virkelig OSet så viktig på PS4 og Xbox One at både MS og Sony hadde 2/8 kjerner dedikert til dette i starten? Skal ikke dette være en spillmaskin? Du kan jo knapt gjøre noe annet mens du spiller uansett. Det er jo det som er konsoll. Enten spiller du, eller så ser du Netflix ol. Hvorfor da dedikere så mye til system?

 

Så kan de bare la systemet ta det det trenger til enhver tid. Det er ikke som om konsollspill har massevis av framedrops og lignende allerede. At det en liten framedrop av og til pga at en prossess i systemet kjører som plutselig trenger en kjerne vil jo drukne i mengde framderops uansett. Hvis ikke spillet har framedrops vil ikke dette gi det heller.

 

Jeg husker fortsatt en gang jeg spilte local 4-player på CoD MW2. En suicidal close-range RPG på 3 av skjermene. Fikk spillet til å nesten stoppe helt opp. Her snakker vi sånn 1 fps. Ingen kunne gjøre noe på ~5 sekunder før ps3 hadde klart å komme seg gjennom alle beregningene :p At system kjører en liten bakgrunnsprosses fra til til annen er jo ingenting i forhold til ting som dette.

på en 8 kjernes cpu er får du neppe frame drops av at en av kjernene plutselig får mye å gjøre på grunn av OS, er da heller IO: cache, minne eller disk som lager køen, om du gjør cpu krevende ting er det greit at du har alle cpuene.

Lenke til kommentar

 

Tja, selv foretrekker jeg at noe faktisk er reservert til system sånn som dette er laget i dag. Konsoll er ikke lenger bare en "spillmaskin" men et multimediasenter og som du selv sier så skjer det av og til ting i bakgrunnen. De kunne f.eks latt kjørende program få all ressurser mot at du velger å skru av oppdateringer i bakgrunn. Ser for meg en skikkelig RAGE hos 14tisser som plutselig faller til 1fps i COD :p

 

I android, windows og de fleste Linux distroer, inkludert SteamOS er det ingen som reserverer kjerner. Jeg har hatt svært få problemer med bakgrunnsprosseser i windows (altså du kan jo spille av 2160@60 på YT som krever ekstremt mye CPU som bakgrunn) som gjør at jeg plutselig opplever forverring i spillingen. Det eneste er på svakere maskiner så kan Antivirus-scanning gjøre det, hvis du har satt den til å scanne i en periode der du spiller. Og hva kan PS4 gjøre i bakgrunnen? Spille musikk fra en tjeneste? Det tar jo ingen CPU. Og hvor mange spill tar 100% CPU på 8 kjerner hele tiden?

 

Oppdateringer i bakgrunnen påvirker, men kunne de ikke vært smarte?

I Android så kan play store parallellisere oppdateringer over 8 kjerner hvis dette er tilgjengelig. Ikke noe problem. Den kan ta utrolig mye CPU. Det er kipt om den gjør det mens du spiller, eller browser på nettet. Jeg vet ikke hvordan det er med andre, men dette gjelder hvertfall for min mobil. Den oppdater ikke nødvendigvis ikke med en gang den får en oppdatering. Telefonen oppdaterer ALLTID bare når den er koblet til hjemme-nett(ikke spør hvordan den vet hva som er hjemme-nettet). Den oppdaterer når den ikke har blitt brukt på en stund og ikke brukes. Setter jeg den i laderen og alt dette inntreffer + at det er kveld så er det nesten garantert at den oppdaterer alt av apper.

 

Jeg føler hvertfall de kunne gjort dette langt smartere. Er liksom den ene kjernen bare for streaming? For hvis du skal streame, helt ærlig kjøp et capture kort og putt det i en PC og stream med det. Da kan du streame fra Wii også. Det finnes ingen konsollspill som folk bare ser på andre spille om og om igjen (League, Dota, CS:GO osv.) Skal du spille konsoll så må du jo spille masse nye lanseringer når de kommer, og da trenger du PC uansett, og da bør du kunne spille på Wii og. Høyste kanal for ps4 er på 2K viwers på twitch nå. På PC er det 26K

 

 

Hva gjør partall mer naturlige enn oddetall?

 

Jeg har ikke noe OCD med oddetall akkurat, det er ikke derfor jeg sa det :p

Det finnes så godt som ingen CPUer som er 3, 5, 7, 9 osv kjerner. I Ps4 er det jo to 4-kjerne clustere, altså 8 kjerner. Ingen Intel eller AMD modeller er ikke partall, unntatt enkeltkjerne. Den eneste modellen jeg vet om er Apple A8X. Den er større i areal enn standard. Av grunner som tar lang tid å forklare ville ikke overklokking fungert bra på A8, så de la til en ekstra kjerne, og de hadde nok ikke plass til 4 kjerner. Dermed ble det 3 kjerner, fordi de var nødt til å gjøre noe for å få høyere ytelse enn A8. Derfor er det unaturlig. Ingen andre bruker det.

 

 

Bare vent til Sony sin sky-løsning for computing kommer og PS4 kommer til å knuse GTX 980!

 

 

 

2776890-2-233x300.jpg

 

Haha, det var bare ment som satire mot de som absolutt skal påstå at en konsoll er best på alle måter uansett. De er ikke interessert i pros/cons, bare at konsoll er best og kommer med vanvittige teorier og utsagn. Det at PS4 får "låst" opp en kjerne og blir kraftigere minnet meg på alle de som snakker om PS4 sitt potensiale, og at den blir superkraftig senere.... En 1,5 Ghz AMD kjerne, wow, ekstrem ytelse.

 

på en 8 kjernes cpu er får du neppe frame drops av at en av kjernene plutselig får mye å gjøre på grunn av OS, er da heller IO: cache, minne eller disk som lager køen, om du gjør cpu krevende ting er det greit at du har alle cpuene.

 

Det har du nok ganske rett i... Enda større grunn til at de ikke burde låst kjerner.

Lenke til kommentar

Og er virkelig OSet så viktig på PS4 og Xbox One at både MS og Sony hadde 2/8 kjerner dedikert til dette i starten? Skal ikke dette være en spillmaskin? Du kan jo knapt gjøre noe annet mens du spiller uansett. Det er jo det som er konsoll. Enten spiller du, eller så ser du Netflix ol. Hvorfor da dedikere så mye til system?

 

Så kan de bare la systemet ta det det trenger til enhver tid. Det er ikke som om konsollspill har massevis av framedrops og lignende allerede. At det en liten framedrop av og til pga at en prossess i systemet kjører som plutselig trenger en kjerne vil jo drukne i mengde framderops uansett. Hvis ikke spillet har framedrops vil ikke dette gi det heller.

Vet ikke om du husker hvor lite responsivt og tregt det var å gjøre ting på PS3, men jeg synes definitivt det er bra at Sony har lagt inn dedikert kraft til OS-et.

 

Angående frame drops. Dette er jo bare utviklernes egen feil. Det er ikke slik at mer kraft gir færre frame drops. Alt annet likt ville det jo det, men utviklerne pusher jo bare grafikk etc enda mer da. Hvis utviklerne hadde fått fritt spillerom ville jo dette blitt enda verre og det sier jeg glatt nei takk til! Dette blir jo et spørsmål om grafikk vs FPS. Jeg tar stabil FPS fremfor ekstra bra grafikk ANY day!

 

Satser på det kommer noe liknende til Xbone også, slik at vi slipper å spille Fallout 4 med 5-10fps.

Microsoft gjorde dette med Xbox One for en god stund siden allerede(som nevnt i første setning i artikkelen), så her er det bare Sony som "henger etter". Skyld heller på utvikleren for dette og ikke på microsoft. Endret av Nimrad
Lenke til kommentar

Bare vent til Sony sin sky-løsning for computing kommer og PS4 kommer til å knuse GTX 980!

 

Er jo litt merkelig å optimalisere mot 7 kjerner. Veldig unaturlig antall.

 

Og er virkelig OSet så viktig på PS4 og Xbox One at både MS og Sony hadde 2/8 kjerner dedikert til dette i starten? Skal ikke dette være en spillmaskin? Du kan jo knapt gjøre noe annet mens du spiller uansett. Det er jo det som er konsoll. Enten spiller du, eller så ser du Netflix ol. Hvorfor da dedikere så mye til system?

 

Så kan de bare la systemet ta det det trenger til enhver tid. Det er ikke som om konsollspill har massevis av framedrops og lignende allerede. At det en liten framedrop av og til pga at en prossess i systemet kjører som plutselig trenger en kjerne vil jo drukne i mengde framderops uansett. Hvis ikke spillet har framedrops vil ikke dette gi det heller.

 

Jeg husker fortsatt en gang jeg spilte local 4-player på CoD MW2. En suicidal close-range RPG på 3 av skjermene. Fikk spillet til å nesten stoppe helt opp. Her snakker vi sånn 1 fps. Ingen kunne gjøre noe på ~5 sekunder før ps3 hadde klart å komme seg gjennom alle beregningene :p At system kjører en liten bakgrunnsprosses fra til til annen er jo ingenting i forhold til ting som dette.

 

Cloud computing til spel er fortsatt langt fram i tid ettersom det forutsetter ein langt bedre infrastruktur enn det vi har i dag. I tillegg må infrastrukturen reagere raskere på nye behov enn det den gjer no og følge etter meir eller mindre umiddelbart når man går over fra 4K til 8K. I dag klarer den ikkje eingang 1080p til 4K. Dei fleste kan streame filmer og tv serier, men spel er ein heilt anna sak ettersom dei sender 3-4 ganger so mange bilder per sekund og har langt større endringer for kvert bilde. Vist du prøver eksempelvis vale sin in-home streaming løysning blir dette fort tydelig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...