Gå til innhold

Nå har PlayStation 4 fått bedre ytelse


Anbefalte innlegg

Vet ikke om du husker hvor lite responsivt og tregt det var å gjøre ting på PS3, men jeg synes definitivt det er bra at Sony har lagt inn dedikert kraft til OS-et.

Angående frame drops. Dette er jo bare utviklernes egen feil. Det er ikke slik at mer kraft gir færre frame drops. Alt annet likt ville det jo det, men utviklerne pusher jo bare grafikk etc enda mer da. Hvis utviklerne hadde fått fritt spillerom ville jo dette blitt enda verre og det sier jeg glatt nei takk til! Dette blir jo et spørsmål om grafikk vs FPS. Jeg tar stabil FPS fremfor ekstra bra grafikk ANY day!

 

Frame drop er ikke bare avhengig av grafikk.

 

Si at du spiller Borderlands med et AMD kort, og har PhysX på maks, som da går på CPU. Kjører helt fint. Så kommer plutselig en rekke eksplosjoner. Det krever CPU for å regne ut, og ekstremt mye for PhysX i tillegg. Så har du plutselig framedrop pga CPU. Jeg gjorde dette med Nvidia, og fikk nesten samme fps med PhysX på GPU og CPU. Med PhysX på GPU så var det derimot ingen framedrops.

 

Framedrops kan og komme på mangel av RAM, VRAM eller innlesning fra HDD (det finnes spill som har stuttering på HDD, men ikke på SSD)

 

Hvis du kommer inn i et bilkryss i GTA og det er en stor kollisjon så er det ikke utviklerens feil eller dårlig koding at du får framedrop. Du får gjerne en 3-4 ganger økning i CPU krav fra normalen. OG da er det ikke grafikk som må degraderes. De må nedgradere fysikken. Slik at krasjing blir mindre realistisk osv. Det går utover gameplay.

 

Vet du hvorfor ingen klarer å lage god AI? Hvorfor jukser AIen i Civ 5 så mye for at det skal bli en utfordring? Vel, prøv å kjøre Civ 5 på en ny Intel Core i5, med 8-12 spillere. Når du har kommet en del ut i spillet, så kan du trykke end turn. Det blir fort en del venting. For at du skal få god AI må essensielt alle ha en arbeidsstasjon hjemme som kan kjøre gjennom alle beregningene. Hvor mange har det? (se bort fra at det ikke er optimalisert for si 36 kjerner) De ville ikke solgt noe. Ingen gidde å vente 10-60 min mellom hver runde. Det gjelder for AI, fysikk osv også i GTA. Ikke bare strategispill. Har du en PC med en god CPU, så vil IKKE GTA droppe frames i en kollisjon. Den har så mye å gå på at den takler det. En konsoll er pushet til maks til enhver tid. Og for GPU har det absolutt noe for seg. Er kjedelig å spille om f.eks politiet er ekstremt idiotisk. Det er enkelt nok som det er å lure politiet i GTA som det er (takket være PS3?)

 

 

Ellers så synes jeg aldri min Ps3 var noe veldig uresponsiv, men den er og langt svakere. Så det er jo bare naturlig at den ikke er like responsiv. Sammenlign en Galaxy S2 med S6. Mye mer responsiv, uten at de har dedikert en kjerne til systemet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ingen sin feil. Det er en av karakteristikkene med svak HW. Om den kjører PS OS, windows eller SteamOS. Ikke bare går gjennomsnittlig fps ned, men forskjellene mellom min/maks blir større og du har mye mer ujevn framerate og mye mer drops.

Ingen sin feil? Altså umulig å unngå?

Dersom frame rate drops er umulig å unngå, hvorfor eksisterer det spill med stabil frame rate? I mine øyne er det opp til utvikleren å lage spillet slik at den passer til HW-en. Når det kommer til konsoll vet utvikleren nøyaktig hvor mye den takler og burde derfor utvikle med hensyn på det. En drop i ny og ne i helt ekstreme tilfeller gjør ikke det helt store utslaget, men når et spill som kommer ut jevnt over sliter med lav FPS så velger jeg å skylde helt og holdent på utviklerne, ikke på at PS4 er for svak. De burde VIRKELIG i mine øyne sørge for at spillet kjører tilfredsstillende.

Endret av Nimrad
Lenke til kommentar

De fleste spill som dipper så mye i fps er jo pga grafikk, ikke svak CPU. Problemet hvis du skal gjøre det slik at det aldri blir noen drops i fps pga CPU er at det går veldig utover gameplay. Er ikke gøy å spille singelplayer mot en idiotisk AI. Da blir det kraftig trekk i karakter og gøy-nivå. For de fleste titler der dette skjer nå er det jo GPU som er ansvarlig.

 

Hvorfor gjør utviklerne det slik? ikke vet jeg. Derfor jeg spiller på PC. Utviklerene bestemmer ikke at jeg skal ha god grafikk på bekostning av fps. Jeg bestemmer. Og med slideren i GeForce Experience tar det ca 5 sekunder å sette innstillinger. Dessuten har du problemet med PC versjon. Med "next-gen" var det bare en ting som endret seg. Grafikknivået på spill hoppet oppover. Konsoll fikk ikke bedre grafikk i forhold til PC. Konsoll er fortsatt low/very low-settings på PC. De bare fikk vekk mye av begrensningen som holdt igjen PC spill. Med den nye så kunne de ta PC spill mye høyere. Så hvis de tar ned konsollversjonene mer. Si tar ned AI og grafikk i GTA 5, så må de og ta ned AI og grafikk for folk med PC. Og i motsetning til konsoll der de kan bare lage spill med shitty grame-rates og mye drop og fortsatt selge kan de IKKE det til PC. På PC er folk mye mer klar over dette. De aksepterer ikke like mye fra selskapene som konsoll forbrukere åpenbart gjør. Hvis du gjør noe slikt til PC da får du internettet fullt av negativt PR. Alle drar opp alt du har gjort før og hvor elendig du er som selskap. 

 

Hvis folk på konsoll faktisk protesterte meningsfylt så hadde det ikke vært sånn. Det gjør ikke folk. Folk klager ikke på online kostnader, folk klager ikke på prisen på spill. Folk bare aksepterer alt Sony/Nintendo/MS/EA/Ubisoft ol skyver på dem og betaler for tjeneste som online, massevis av penger til Sony, for ingenting. Kostnader som ville vært latterlige for enhver som spiller på PC. Konsoll buisness er en sånn type buisness. Det handler om markedsføring, det handler om å dra folk inn i det, sammenligne seg mot andre konsoller og unngå PC, komme med eksklusiver osv. Alt er bare for å dra folk inn i systemet. Det er ikke laget for å være et bra sted å spille. Før i tiden var det det. Da var konsoller ekstra gode å spille på. Derfor kjøpte du konsoll. Nå? Det er et system for å få penger ut av folk som det ikke er noe grunnlag for. Har du PS4 og kjøper spill, så donerer du essensielt mye penger til Sony. Sony går i minus utrolig mange steder, men konsoll tjener de enorme mengder på. Til tross for at de har bare satt sammen litt HW og laget et enkelt OS. Ikke noe som tilsier at de bør få inn så mye penger, men det gjør de.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Teknologi (pc i denne diskusjonen) og høyere pris deretter, går for fort for at konsoller kan henge med. Om Ps4 i dag hadde vært 10 ganger kraftigere hadde spillene fremdeles vært i 1080p (da størsteparten av markedet klarer seg med det) og spillene hadde kjørt i 30fps da "vi klarer oss med det" og de kan heller selge på grafikken istedet for 60fps som de ikke kunne reklmaert for.

Lenke til kommentar

 

Satser på det kommer noe liknende til Xbone også, slik at vi slipper å spille Fallout 4 med 5-10fps.

 

Leste du ikke artikkelen? Første linje sier jo at det er akkurat det Microsoft har gjor tidligere i år :p

Leste du ikke posten min? Jeg spiller fallout 4 og er ofte nede i 5-10 fps. De må åpne mer. Åpne alt :)

Lenke til kommentar

 

Leste du ikke posten min? Jeg spiller fallout 4 og er ofte nede i 5-10 fps. De må åpne mer. Åpne alt :)

Nei, utviklerne må optimalisere bedre.

 

Lav framerate er ikke dårlig optimalisering.

At et spill ikke ser så bra ut, men har lik fps som et spill som ser bedre ut er nødvendigvis heller ikkedårlig optimalisering.

Fallout 4 kjører bra på PC, så spillet i seg selv er ikke nødvendigvis generelt dårlig optimalisert. Hvis du f. eks lager spillet for å kjøre på 2-4 kjerner er det helt ok for PC. Der sitter folk på store sterke Intel kjerner, på konsoll derimot har du mange små og svake AMD kjerner. Du er avhengig av å bruke alle. Og singel thread er lettere å lage enn 7- thread.

 

Sånn som AC:Unity var eksempel på elendig optimalisering. Selv med kraftige PC kort fikk du samme ytelse som PS4. Egentlig skal et 270/270X gi samme ytelse som konsoll. (jepp, 380, 380x, 390, 390x, nano, fury og fury X er alle raskere enn konsoll) Og samme nivå som Nvidias GTX 750. Lavere enn det dropper de X-en og kaller dem GT 740/GT 745, 750/950 er det siste de regner som gaming kort. Altså er konsoll på det laveste nivået for hva Nvidia kaller Gaming, som  er interessant å tenke på når du får 5-10 fps i Fallout. Det er nødvendigvis ikke dårlig optimalisert, det kan bare være lagd med sterke maskinvare i tankene. Hvis du ikke liker det, vel da er svaret åpenbart. Dropp Sony sitt pengesug, og kjøp alle spill du kan på PC. Så lenge folk skriver på litt på forum at de ikke er så glad, så bryr ikke selskapene seg. Det er pengene som teller. Ubisoft skjerpet seg etter Unity. Defikk både langt lavere salg + Steam refunds. Steam refunds er katastrofe for selskaper som lanserer spill som Unity. Folk som kjøper spill som er elendige refunder dem med en gang, og salgene stuper. Det kommer garantert aldri til konsoll. Sony lever jo av dette.

Lenke til kommentar

Lav framerate er ikke dårlig optimalisering.

At et spill ikke ser så bra ut, men har lik fps som et spill som ser bedre ut er nødvendigvis heller ikkedårlig optimalisering.

Fallout 4 kjører bra på PC, så spillet i seg selv er ikke nødvendigvis generelt dårlig optimalisert. Hvis du f. eks lager spillet for å kjøre på 2-4 kjerner er det helt ok for PC. Der sitter folk på store sterke Intel kjerner, på konsoll derimot har du mange små og svake AMD kjerner. Du er avhengig av å bruke alle. Og singel thread er lettere å lage enn 7- thread.

Det er greit det, men jeg vil presisere én ting. Hvis et spill flyter dårlig på PS4 skylder jeg HELT og holdent på utvikleren. Det er de som lager spill sin oppgave å sørge for at det flyter godt gitt maskinspesifikasjonene de lager til når det kommer til konsoll. ALLE PS4-konsollene har samme hardware, så hvis det flyter dårlig på min flyter det dårlig på alle andres konsoller. Når utvikleren har valgt å lansere det før de har fikset det problemet så skylder jeg ikke på noen andre enn de som har lagd spillet. Jeg nekter å tro at det er umulig å lage spill som flyter bra uten å ha mer kraft, noe det virker som du prøver å insinuere.

Lenke til kommentar

Ja, det er selvfølgelig utvikleren sin feil. Det er ikke Sony sin feil, selv om jeg ser at jeg skrev det på en måte som antydet det.

 

At det flyter dårlig er ikke nødvendigvis noe som kan fikses derimot. Det er ikke sikkert spillet er dårlig. Det kan bare være lagd for kraftigere HW. Altså de har nedprioritert konsoll og ikke bryr seg. Det kan og være de har sagt "godt nok" og lansert noe som kjører dårlig på både konsoll og PC, men på PC kan du hvertfall kjøpe dyrere HW og kjøre det ok, på konsoll er det bare dårlig.

 

De kan selvfølgelig lage spill som passer til konsoll. De kan lage de i 60 fps også. Men nå er det sånn at  utviklerne vil gjøre mest mulig innenfor de begrensningene de har. De kan lage spill som er bedre med mer kraft. Grafikk påvirker ikke gameplay direkte, men mye av det CPU gjør gjør jo det. Når du designer et spill i dag er det mye mer du kan gjøre med spillet enn du kunne for 5 år siden. Eller 10 år siden. Som gjør at de kan gjøre nye ting med spillene.

 

Men det er klart, den største synderen for dårlig fps på konsoll er nok ganske åpenbart at de vil imponere folk med "next-gen" graphics. Det er det som selger. Alle er vant med 30 fps uansett, så folk klager ikke. Folk lar ikke være å kjøpe selv om det kjører dårlig. Folk kjøper mer fordi det ser bra ut. På PC er det mange som IKKE kjøper om det kjører dårlig. Det legger mye mer press på utviklerene for det andre punktet. Som er å bare gjøre det litt kjapt og komme med noe dårlig. Det er nok årsak nr. 2. Selv elendige spill kan faktisk fungere med god nok HW. Jeg så en som streamet Batman Arkham knights med Titan X + en for PhysX i over 60 fps, stabilt.  Uten drops. Han spilte gjennom hele spillet (det var et punkt det krasjet 5 ganger, men eller ingen problemer). Det er jo med en PC i kategorien ~100.000 kr.

 

Så det er det jeg mener. Til konsoll vil utviklere ol. gjøre det de kan for å selge mest mulig. De vil fokusere på grafikk og at det skal se bra ut. De lar deg ikke velge. Det er få som spiller konsoll som klager mye, eller lar være å kjøpe med slik problematikk. Så det er det jeg mener med at hvis du synes det er et problem, IKKE kjøp spillene. Hvis spillet kjører bra ol. så gjerne kjøp det, men så lenge folk ikke kjøper spill som kjører dårlig på konsoll til PC, så kan de jo bare fortsette. Hvis spillet makser ut en PS4 og du ikke får bra fps er det jo og klart at du må bruke mer penger på en PC enn PS4 for å få HW som er bra nok til kjøre spillet. Når det er sagt så koster det ikke mer enn rundt 7500 kr om du skal ha en PC som kan kjøre de fleste spill på veldig høye settings 1080@60. Og med spillpriser som er nesten 50% av konsoll.....ingen online kostnad... + at du har en maskin som er veldig raskt til vanlige PC-ting.

 

Hvis du synes det er greit med framerates som de er på konsoll, så gjerne spill på det, men jeg tror ikke noe kommer til å endre seg. Jeg tror ikke utviklerene kommer til å endre det de gjør. De targeter nok 30 fps og makser ut grafikken basert på det. Noen ganger bommer de, eller bruker ikke nok tid og havner under 30. Da synes jeg valget er innlysende. Hvis dette ikke er for deg, kjøp PC og ta kontroll over din egen fps. Da er du sjefen, du bestemmer hva du vil. Derfor folk liker PC. Du trenger ikke å akseptere alt Sony/utvikler sier.

Endret av TKongen
Lenke til kommentar

 

 

Jasså, hvem er det da sin feil?

 

Ingen sin feil. Det er en av karakteristikkene med svak HW. Om den kjører PS OS, windows eller SteamOS. Ikke bare går gjennomsnittlig fps ned, men forskjellene mellom min/maks blir større og du har mye mer ujevn framerate og mye mer drops.

 

Det er utviklerene som har valgt en grafikk/fysikkmotor som er så akkurat på kanten av hva maskinvaren klarer at den ikke takler relativt små irregulariteter som en kollisjon i et *biltyvspill*. Helt og holdent utviklerens feil.

 

Synes du heller det burde stått en notis på spilleska? "Kjør pent og pyntelig, unngå kødannelse og store folkemengder dersom du ønsker en stabil framerate"

Endret av Pseudopod
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er utviklerene som har valgt en grafikk/fysikkmotor som er så akkurat på kanten av hva maskinvaren klarer at den ikke takler relativt små irregulariteter som en kollisjon i et *biltyvspill*. Helt og holdent utviklerens feil.

 

Synes du heller det burde stått en notis på spilleska? "Kjør pent og pyntelig, unngå kødannelse og store folkemengder dersom du ønsker en stabil framerate"

 

Jeg synes forbrukere orientere seg om at dette er realiteten og ta et bevist valg å ikke kjøpe titler som er slik.

Lenke til kommentar

Jeg synes de aller fleste utviklere kan ta seg selv i kragen og jobbe hardere for at frameraten ikke synker under 30 i stedet. Det er lett, om man bare ikke er så forbanna overoptimistiske ovenfor hva maskinvaren de jobber mot kan få til.

 

Det er noe som heter å ikke bite av mer enn man kan svelge.

Endret av Pseudopod
Lenke til kommentar

Problemet er at grafikk selger bedre enn framerate. Folk som kjøper til konsoll er ofte ikke så kresne eller kravstore. Hvis du lanserer noe som fungerer dårlig så selger du spillet til en gruppe der det er langt flere som forventer at utviklerne faktisk skal gjøre en god jobb. De har jo ingen unnskyldning da det tydelig kan gjøres bra. Grunnen til at disse spiller på PC er jo rett og slett ofte det at på PC så får de faktisk spill som alltid kjører bra. Når de støter på et spill som ikke gjør det fyller de forum på hele internet og skriver om hvor dårlig spillet og selskapet er, og lar være å kjøpe det. Da blir utviklerne tvunget på den aller beste måte til å gjøre det skikkelig, penger.

 

Så du må tenke ut ifra utviklerens synspunkt. Hvis de kan selge mer spill med bedre grafikk, og de får bare noen folk som re misfornøyde med lav framrate, men likevel kjøper er det ingen grunn til å endre planen er det vel? Så hvis folk faktisk er misfornøyde, stopp å kjøpe massevis av PS4er, og GTA til PS4. Kjøp en PC og spill det der. Når Sony da ser på tallene sine synke må de finne ut hvorfor. Hvis svaret da er 60 fps, eller stabil 30 så kommer de garantert til å gjøre noe. Men vet du hva? Vi har en ny generasjon konsoller nå, og de åpner med ytelse under 30 fps i massevis av spill, og de selger utrolig mange spill og konsoller. Ser ut som om strategien deres fungerer spør du meg. Derfor spiller jeg heller ikke på konsoll lengre. Jeg vil ikke spille på under 30 fps, men er du på konsoll har du helt ærlig ikke valg. Annet enn å skrote hele maskinen.

Lenke til kommentar

Hva har sony med saken å gjøre? Det er ikke maskinvaren sin skyld.

 

Jeg velger heller å ikke gi opp og fortsette å påpeke at ytelsen i mange spill suger, og kun kjøpe de som har grei ytelse. Det er faktisk mange spill som har stabil framerate, selv på konsoll. Alle fightingspill, for eksempel, uncharted 4 ser ut til å kjøre i 60fps for det aller meste. MGS4 ser bra ut selv om frameraten uhyre sjeldent går under 60fps.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...