Gå til innhold

Nå skal batteriene få ti ganger så god kapasitet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"Nå skal batteriene få 10 ganger så god kapasitet"

 

Og så leser man litt videre å finner ut at de ikke er nærheten av lithium Ion engang. Men kanskje en gang i fremtiden... Hvem vet? Greit at man vil generere klikk på en artikkel men det får være grenser.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Det kommer ikke helt klart fram i artikkelen akkurat når vi kan få 10 ganger så god kapasitet i batteriene?

 

Det er jo den røde tråden igjennom enhver "Nytt batteri gir en million ganger mer strøm" artikkel. Finnes så mye skriverier om dette, men sjeldent vi ser et faktisk ferdig batteri som leverer. ...hvertfall ikke til forbrukerene.

 

Som regel tar jeg alle sånne artikkler med en liten klype salt. Det som skrives, er ofte sant, men de unlater å ta med nedsidene med den nye batteri teknologien, f.eks at batteriet lades ut på 1 time, eller kanskje det kan holde i 10-100 dager, men kun levere en brøkdel av effekten, og kan dermed ikke brukes til vanlige gadgets.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

NiMH har flere fordeler sammenlignet med Li-ion som gjør at de fortsatt er gode valg til en del typer ting. En ting er brannsikkerhet, en annen er pris. Verdens litiumproduksjon er relativt begrenset sammenlignet med etterspørselen. Det gir høye priser på Li-ion teknologien. NiMH kan dermed konkurrere på både pris og tilgjengelighet (i form av total kapasitet solgt på verdensmarkedet). NiMH skal også egne seg bedre når det er kaldt. Li-ion vinner som regel der kapasitet/vekt er viktigere enn pris sånt som mobiltelefoner og ting i fly. Men i biler, UPS, batteriferger og en rekke andre ting er det faktisk blysyrebatterier som gjelder ennå på grunn av lav pris.

 

Til dere som snakker om lovnader som ikke har blitt noe av. Jeg er sikker på at 9/10 saker det ikke ble noe av var journalisters mistolkninger. Laboratorieforsøk som hevdes å dukke opp i din neste telefon og høy effekt per kg som mistolkes til kapasitet per kg. Dere bør også legge merke til at batterikapasiteten har stadig tatt små skitt fremover (Wh/kg), kanskje for små til å merkes, og samtidig blitt møtt av elektronikk med høyere forbruk enn før. Altså ett skritt frem og to tilbake. Batteriteknologien får ofte ufortjent kritikk på grunn av andres økte energiforbruk.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

*Snip*

 

Riktig det du sier om kaldt. Ofte legges det inn sperrer på disse batteriene, er et problem for håndtverkere som jobber ute om vinteren med dagens maskiner, her skrumaskiner, driller og andre batteridrevne håndverktøy.

Selv om du får et tilsvarende problem med NiMh - batteriet blir veldig fort utladet.

 

Det jeg ikke er helt enig i, artikkelrelatert - ikke til deg simen1, er det dere sier at de holder seg bedre over tid. et NiMh batteri begynner å "brukes opp" fra dag 1. det betyr at du har litt kortere brukstid for hver opplading, i et LI-batteri er det full pupp helt til batteriet er utslitt. Det samme gjelder per opplading, et NiMh batteri har det problemet at du får mindre og mindre "futt" ettersom batteriet tømmes, noe som gjør maskinen som bruker det tregere og tregere. Derfor synker brukstiden også proporsjonalt med batteriprosent. 50% er ikke "egentlig" 50%.. ettersom maskinen/verktøyet må bruke mer for å opprettholde kraften. et LI batteri har full kraft helt til de siste 10-15% før det begynner å slappe av på leveringen.

Lenke til kommentar

Hvorfor kan dere ikke spare oss for så flåsete overskrifter. ikke noe gøy å være betalende kunde og stadig føle jeg leser se&hør.

Hvordor ikke heller ha noe mer nøktern informativ overskrift? Dere vil tjene på det i lengden tror jeg.

Hva med "Basf har forbedret Li-Mh batteriene, og ønsker å utfordre litium batteriene"

  • Liker 8
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...