Gå til innhold

Galaksen vår er bare en prikk i en «superklynge»


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

 

Parsec er en lite brukt lengdeenhet. Lysår er vanligere. Melkeveien er ca 100 000 lysår i diameter.

1 parsec = 3,26163344 lysår

Måtte regne på hva en Parsec var, og kom frem til 3,277 lysår. Hvor kommer egentlig begrepet fra?

 

 

Parsec - historien om

 

Ok. Så forenklet sett så er en Parsec den lengste kateten i en rettvinklet trekant, der den andre kateten er 1x avstanden jorden-solen (1AU), og vinkelen katet-hypotenus er 1/3600 grad. Dette gir at en Parsec er 206 265 AU. Et begrep som blir rimelig abstrakt for oss vanlige dødlige, men som astronomer benytter når de glaner gjennom sine teleskoper :)

Lenke til kommentar

dontmasturbate.jpg

 

 

Veldig godt poeng, det der. Det finnes en stor misforståelse i bibelen som kristne enda praktiserer og som de enda snakker negativt om, nemlig onani / runking. Les årsaken for hvorfor her:

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1624706&page=6&do=findComment&comment=21949752

 

Om ikke troende (inkludert meg selv) har et litt åpent sinnelag overfor biter fra Det gamle testamentet, så kan man få plassert de kristnes vranglære på kartet, med deres egen medisin. Nemlig bibelen. Dette er tolkninger fra DGT, noen kristne ledere aksepterer til og med !! Så det. Et skikkelig sidespark til en dårlig kristen, og spesiellt det ekle presteskapet deres. :)

Endret av G
Lenke til kommentar

Skulle ønske pluto var med enda.med den ble jo nedgradert til asteroide eller komet.

gjør meg fortsatt litt forbanna :hrm: .

Uansett, skikkelig kul artikkel.

Har stor interesse for det som er er der oppe :)

 

Pluto ble "nedgradert" til en dvergplanet. Kategorien ble opprettet fordi det er mange andre objekt ute der Pluto er med ca. lik størrelse. Pluto er spesiell for mennesker, kun fordi det er den første dvergplaneten vi oppdaget.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

 

Skulle ønske pluto var med enda.med den ble jo nedgradert til asteroide eller komet.

gjør meg fortsatt litt forbanna :hrm: .

Uansett, skikkelig kul artikkel.

Har stor interesse for det som er er der oppe :)

Pluto ble "nedgradert" til en dvergplanet. Kategorien ble opprettet fordi det er mange andre objekt ute der Pluto er med ca. lik størrelse. Pluto er spesiell for mennesker, kun fordi det er den første dvergplaneten vi oppdaget.

 

du har nok rett angaaende nedgraderingen.mulig jeg som rotet litt. :)

Lenke til kommentar

Slike ting får meg til å tenke på dette sitatet:

"I'll tell you one thing about the universe, though. The universe is a pretty big place. It's bigger than anything anyone has ever dreamed of before. So if it's just us... seems like an awful waste of space. Right?" (Fra contact, vet ikke hvor de evt har det fra)

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...