Gå til innhold

Lader om natta – tross advarsler


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

... eller for den saks skyld tannbørster eller barbermaskiner bør lades når man sover eller ikke er til stede i boligen, sier Tjomsland.

De fleste oppladbare tannbørster har en ladetid på 16 timer og mange rimlige barbermaskiner har ladetid på 8 timer. Når skal man da lade disse hvis man skal være våken og tilstede?

 

 

– Oppladbare batterier er ikke ment å ligge til ladning lenger enn nødvendig, og vil over tid bli ødelagt av slik behandling.

Er det ikke derfor (kvalitets-)produktene har elektronikk som overvåker ladingen og går over til vedlikholdslading når det nærmer seg fullt...?

Endret av Mr D
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Hvilke advarsler og eksperter er det snakk om? Må man lese ITAvisen for å få dem med seg kanskje?

Jeg har aldri hørt om noen som kjenner eller har hørt om noen som har hørt om noen som har fått ødelagt mobilen sin ved å lade den. Det er jo selvfølgelig ikke dermed sagt at det ikke skjer, men dette virker som en storm i et vannglass. Er det for mye å be om et par kilder i slike artikler?

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Når skal man ellers lade?

Når du gamer eller sitter på PC'en, når du er på jobb eller skole, når du ser på TV, eller noe du bare er hjemme ellers. For eksempel.

Fungerer dårlig for de som spiser og driter med telefonen mellom hendene og ikke gir slipp på den ellers heller. De bør vel skaffe seg 2-3 batteri med micro-USB for å kunne fylle den kontinuerlig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvilke advarsler og eksperter er det snakk om? Må man lese ITAvisen for å få dem med seg kanskje?

Jeg har aldri hørt om noen som kjenner eller har hørt om noen som har hørt om noen som har fått ødelagt mobilen sin ved å lade den. Det er jo selvfølgelig ikke dermed sagt at det ikke skjer, men dette virker som en storm i et vannglass. Er det for mye å be om et par kilder i slike artikler?

Det er ikke telefonene de er bekymret for, men for at huset skal brenne ned og liv skal gå tapt.

 

Har du hørt om noen som kjenner eller har hørt om noen som har hørt om noen som har omkommet av røyking på senga eller manglende sikkerhetsbelte? Hvis ikke, hvorfor i alle dager røyker du ikke som en skorstein på senga og kjører uten sikkerhetsbelte? Må du virkelig kjenne noen som er rammet av X for å tro at X er unødvendig risikabelt? Hvis alle hadde tenkt som deg, hva i all verden skulle vi da med leseferdigheter og for eksempel statistikk over brannårsaker?

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Alle telefonene jeg har hatt trengs lading før 24 timer. Altså når jeg legger meg, kan jeg ha alt fra 30-5% levetid igjen. Hvis jeg ikke lader telefonen om natten, vil den ikke ha nokk batteri til å holde ut neste arbeidsdag.

 

Kunne godt tenkt meg litt tykkere telefoner med mer batterikapasitet som standard. Var det ikke også snakk om brenselceller o.l til bruk som batteri en stund? At du bare kunne "injecte" telefonen din når batteriet begynte å bli tomt.

Lenke til kommentar

Tøv, tøv og tøys. Her har amobil klippet og limt en typisk agurk-sak fra norske aviser (ANB = Avisenes NyhetsByrå).

Resultatene av undersøkelsen er nylig publisert så det er ikke en agurk, men ferskvare. Det som kjennetegner agurknyheter er at de ikke er nyheter men noe som kunne vært skrevet når som helst. Jeg regner med opphavet til navnet er "nyheter" fra agurkdrivhus om hvor bra agurkene vokser.

 

Hvis du skal avfeie det som tøv og tøys så får du konkretisere hva du mener er tøv og tøys og dokumentere det minst like bra som Amobils referanser til ANB, Fjordkraft og InFact. Hvis ikke så trekker bare vi kommentarlesere våre raske konklusjoner om dine tøv og tøys-påstander. ;)

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei, og det var ikke det jeg skrev heller. Det var kanskje vanskelig å lese mellom linjene men jeg prøvde å få fram at det er ikke svart og hvitt, det finnes faktisk mellomting. At en mobiltelefon eller lader eller hva det måtte være går i stykker betyr ikke at det har dødelig utfall. De er designet for å brukes til lading for svingende.

Å sammenligne lading av mobiler med røyking i senga og kjøring uten bilbelte var vel ikke helt gjennomtenkt?

Lenke til kommentar

Så mange enheter som man etterhvert har fått, er normalen at enheter lades hele døgnet og det blir ganske upraktisk å skulle gå rundt å nappe ut en ti-tolv enheter inklusive veggmonterte tablets, etc, før man legger seg.

 

Hvis det er et økende problem med at ladere tar fyr, får man øke kvalitetskravene til ladere. Alt annet er å late som virkelighetens bruk er forskjellig fra hvordan den faktisk er og kommer til å forbli.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

De fleste oppladbare tannbørster har en ladetid på 16 timer og mange rimlige barbermaskiner har ladetid på 8 timer. Når skal man da lade disse hvis man skal være våken og tilstede?

Alle telefonene jeg har hatt trengs lading før 24 timer. Altså når jeg legger meg, kan jeg ha alt fra 30-5% levetid igjen. Hvis jeg ikke lader telefonen om natten, vil den ikke ha nokk batteri til å holde ut neste arbeidsdag.

 

Kunne godt tenkt meg litt tykkere telefoner med mer batterikapasitet som standard. Var det ikke også snakk om brenselceller o.l til bruk som batteri en stund? At du bare kunne "injecte" telefonen din når batteriet begynte å bli tomt.

Det er noe dere bør tenke over når dere velger produkter. Det er sånn det går når man velger telefon basert på fancy spesifikasjoner som antall kjerner og GHz. Min telefon varer i praksis 3-4 dager per lading og tar ca 2 timer å lade. Telefoner som bruker 8-16 timer på lading og må lades på nytt hvert døgn er totalt uaktuelt for meg. Selv om jeg kan lade den gjennom arbeidsdagen.

 

Brenselceller var hypet for en tid tilbake som løsning på batteriproblematikken. Noen valgte å ignorere jordnær skepsis fra blant annet meg. Jeg sa allerede den gangen at brenselceller er for dyrt, tar for mye plass, enten krever ultrarent drivstoff eller er får kort levetid grunnet tilskitning av cellene og neppe vil bli tillatt på fly. Det er teknisk mulig, men du ser hvor mange produsenter som har tro på konseptet etter nøyere vurderinger. Hypen forble hype.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Batteritiden på min mobil, en og samme mobil, har gått kraftig ned og kraftig opp igjen avhengig av firmware-versjon og installert programvare. Det finnes ingen garanti for at en mobil kan vare 3-4 dager, spesielt ikke gjennom produktlivstiden uten tiltak for å redusere strømforbruket. Da jeg fikk min kunne den vare en kort arbeidsuke, etter den dårligste firmware-oppdateringen var den under ett døgn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Når skal man ellers lade?

Når du gamer eller sitter på PC'en, når du er på jobb eller skole, når du ser på TV, eller noe du bare er hjemme ellers. For eksempel.

Fungerer dårlig for de som spiser og driter med telefonen mellom hendene og ikke gir slipp på den ellers heller. De bør vel skaffe seg 2-3 batteri med micro-USB for å kunne fylle den kontinuerlig.

 

 

Burder de jo bare gå rundt med sånn charger batteri da, men hvis de er så avhengige av den så har de jo flere problemer.

Lenke til kommentar

Dette er jo velkjent, MEN, selv om folk skulle slutte å lade mobilen om natta, har de fleste husholdninger gjerne en haug med andre apparater som har et batteri i seg, uten at man nødvendigvis utnytter seg av det jevnlig. Det er gjerne snakk om laptoper, fotorammer, tablets i docking, tannbørster (som nevnt), bærbare radioer, trådløse fasttelefoner, vekkerklokker med backupbatteri (rett ved sengen) +++.

 

Det mange heller ikke vet er at å la et batteri ligge opp mot 100 % hele tiden har store følger for batterilevetiden. 40-60 % er optimalt (det de kommer med ut av esken av en grunn). Apparater som vanligvis står plugget i burde ha muligheten til å stoppe lading på 60 %.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest medlem-169651

 

De fleste oppladbare tannbørster har en ladetid på 16 timer og mange rimlige barbermaskiner har ladetid på 8 timer. Når skal man da lade disse hvis man skal være våken og tilstede?

Alle telefonene jeg har hatt trengs lading før 24 timer. Altså når jeg legger meg, kan jeg ha alt fra 30-5% levetid igjen. Hvis jeg ikke lader telefonen om natten, vil den ikke ha nokk batteri til å holde ut neste arbeidsdag.

 

Kunne godt tenkt meg litt tykkere telefoner med mer batterikapasitet som standard. Var det ikke også snakk om brenselceller o.l til bruk som batteri en stund? At du bare kunne "injecte" telefonen din når batteriet begynte å bli tomt.

Det er noe dere bør tenke over når dere velger produkter. Det er sånn det går når man velger telefon basert på fancy spesifikasjoner som antall kjerner og GHz. Min telefon varer i praksis 3-4 dager per lading og tar ca 2 timer å lade. Telefoner som bruker 8-16 timer på lading og må lades på nytt hvert døgn er totalt uaktuelt for meg. Selv om jeg kan lade den gjennom arbeidsdagen.

 

Brenselceller var hypet for en tid tilbake som løsning på batteriproblematikken. Noen valgte å ignorere jordnær skepsis fra blant annet meg. Jeg sa allerede den gangen at brenselceller er for dyrt, tar for mye plass, enten krever ultrarent drivstoff eller er får kort levetid grunnet tilskitning av cellene og neppe vil bli tillatt på fly. Det er teknisk mulig, men du ser hvor mange produsenter som har tro på konseptet etter nøyere vurderinger. Hypen forble hype.

 

Hva slags telefon er det du har da som varer så lenge?

Lenke til kommentar

Nei, og det var ikke det jeg skrev heller. Det var kanskje vanskelig å lese mellom linjene men jeg prøvde å få fram at det er ikke svart og hvitt, det finnes faktisk mellomting. At en mobiltelefon eller lader eller hva det måtte være går i stykker betyr ikke at det har dødelig utfall. De er designet for å brukes til lading for svingende.

Å sammenligne lading av mobiler med røyking i senga og kjøring uten bilbelte var vel ikke helt gjennomtenkt?

Jeg siterte det du skrev. Resten er mine kommentarer. Jeg vet selvsagt at ladere som feiler ikke nødvendigvis fører til dødsulykker. Det handler mer om risikovalg og risikoforståelse.

 

Sammenligningen med røyking på senga etc var gjennomtenkt nok, men hvis man vil misforstå og feiltolke så klarer man fint det.

 

Så mange enheter som man etterhvert har fått, er normalen at enheter lades hele døgnet og det blir ganske upraktisk å skulle gå rundt å nappe ut en ti-tolv enheter inklusive veggmonterte tablets, etc, før man legger seg.

 

Hvis det er et økende problem med at ladere tar fyr, får man øke kvalitetskravene til ladere. Alt annet er å late som virkelighetens bruk er forskjellig fra hvordan den faktisk er og kommer til å forbli.

Godt poeng. Man bør satse både på forebyggende kvalitetssikring og på forebygge mot konsekvenser av ladebranner ved å være våken, til stede og oppmerksom.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...