Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Tror jeg har "mistet" en venn


Anbefalte innlegg

Jeg har vært venn med en kompis av meg nå i 14 år ( vi er 19 ) Men helt siden han startet i militæret så har alt forandret seg, sender meldinger får ikke svar tilbake, ber han flere ganger å bare se på mobilen hans osv. Men enda så har det ikke blitt noen forandringer på det.

 

Han møtte en jente der som han sier er venn med eller mer enn bare "venn" så jeg spurte om han hadde funnet seg en frøken ( altså dame, men jeg kaller det frøken) da de fikk permisjon så dro de hjem til han og hun overnatta der i 5 dager, på de dagen Så svarte han på meldingene jeg sendte, han har begynt å gå meg på nervene, da vi aldri har kranglet eller vært sure på hverandre gjennom de 14 årene.

 

Før han startet i militæret så spurte jeg han om han blir med på ferie til Sør-Korea men dette takket han nei til, noen uker senere spurte jeg han om han blir med til Tokyo men dette takket han nei til også.... etter 6 måner plutselig spør han meg om vi skal dra til Tokyo, jeg ble jo glad (Siden jeg har hat lyst til å dra til Tokyo helt siden jeg var 16) Men jeg syntes det var rart at han helt uten noe vider ville dra til Tokyo, uansett så nå har jeg mast på han i 3 måned om når vi skal planlegge reisen og kjøpe flybilletter da det ikke vil ta langt tid før prisene stiger (vi har tenkt til å dra i Juli måned).

 

Han har drat tilbake til militæret nå og kommer ikke tilbake før om 2-3 uker, men jeg maste på han forrige uke om å gjøre klar reisen,flybillett prisene stiger og det koster en del i Japan, det er ikke så billig der.

 

Hva skal jeg gjøre? skal jeg bare dra for meg selv? men hva er poenget i det, han er den eneste vennen jeg har. Anonym poster: cdb9b86a8bc35223e905c7d8f5159c76

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

På tide å få seg flere venner? Greit å ha flere venner å velge mellom, spesielt hvis en venn er opptatt med militæret og dame..

 

Ventet bare på at noen skulle skrive dette, jeg hadde en del venner før vi koste oss og hadde det hyggelig, (vi var 6 venner da) men det ble en STOR del drama mellom 4 av oss, så det endte opp med at jeg og han kompisen som er på militæret forsatt er venner, som sagt så har vi vært venner i 14 år.

 

Jeg har jo andre venner men de er ikke noen jeg ville ha dratt på reise med.

 

Anonym poster: c7f6a4471bbc56f7fffd047c127509c1

Lenke til kommentar

Når folk får seg partner, så vil man prøve å bruke mye tid på partneren, og dermed mindre tid automatisk på eldre venner. Har selv "Mistet" alle kameratene som har fått seg dame og eventuelt etablert familie. De havner gjerne i andre "klikker".

 

Dermed tynnes vennegruppen ut og det må nye tiltak til for å skaffe nye venner og eventuelt fast partner..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når folk får seg partner, så vil man prøve å bruke mye tid på partneren, og dermed mindre tid automatisk på eldre venner. Har selv "Mistet" alle kameratene som har fått seg dame og eventuelt etablert familie. De havner gjerne i andre "klikker".

 

Dermed tynnes vennegruppen ut og det må nye tiltak til for å skaffe nye venner og eventuelt fast partner..

 

Stemmer det,og så er det jo slik at man forandrer seg.

Jeg har ingen av vennene fra ungdomstiden igjen,for jeg orket ikke all den festingen som de drev på med,syntes ikke noe om fest på onsdag,fredag,lørdag og alle helligdager.

En del folk som blir fornærmet når man bare slutter å ringe,eller finne på noe sammen,men man bestemmer jo selv hvem man vil ha rundt seg.

Så nå har jeg venner av begge kjønn som driver på med trening,friluftsliv,filming,og foto og andre ting jeg interesserer meg for,og det trives jeg godt med.

 

Mye som skjer fra 18-25,og det å bli kjent med nye folk,og bytte ut gamle venner er helt naturlig.

Lenke til kommentar

Chill out! Han er i militæret. Jeg svarte heller omtrent aldri på telefoner/smser når jeg var inne fordi jeg stort sett alltid var opptatt. Jeg tok heller kontakt de gangene jeg hadde fri. Hvis han er i ferd med å få seg dame vil det også naturligvis bli mindre tid til deg, og mer tid til henne, sånn er det bare og det må du akseptere. Da jeg var i militæret var jeg vel 90% av permdagene mine hos dama, og en sjelden gang i blant var jeg med kompiser. Men jeg og alle mine kompiser er like gode venner i dag.

 

Hvordan du løser denne situasjonen er helt opp til deg selv. Du kan bli gretten på han for at han ikke er der like mye for deg lenger og la det gå ut over forholdet deres, eller du kan la det være, og la han få kjøre sitt eget løp. Er han virkelig din venn vil han også finne tid til deg, men du kan ikke forvente at han skal være tilgjengelig 24/7.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har du prøvd å snakke med han om det?

 

Nei jeg har ikke snakket med han om det og tror ikke jeg kommer til å klare å snakke om sånt heller med han =/

 

Jeg har sagt til han før at jeg har noen problemer i livet mitt som han må "ta seg av"

Har depresjons problemer, som jeg har sagt til han.

 

 

På tide å få seg flere venner? Greit å ha flere venner å velge mellom, spesielt hvis en venn er opptatt med militæret og dame..

 

som sagt så har jeg flere venner men jeg drar ikke på reise med dem (reise så lang som Tokyo), dessuten kommer ikke noen av dem til å si ja, pga det koster mye for flybillettene og det koster mye i Japan. Anonym poster: c7f6a4471bbc56f7fffd047c127509c1

Lenke til kommentar

Jeg blir med glatt til Tokyo... Hehe. Sitter i samme situasjon selv.. Har flere venner, men de har hverken råd eller tid til å dra til noen steder. (Er ganske lei dagsturer til Svinesund for å si det sånn).. Har så lyst å reise at jeg nesten lurer på å pakke ryggsekken og stikke alene, men bare nesten..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg blir med glatt til Tokyo... Hehe. Sitter i samme situasjon selv.. Har flere venner, men de har hverken råd eller tid til å dra til noen steder. (Er ganske lei dagsturer til Svinesund for å si det sånn).. Har så lyst å reise at jeg nesten lurer på å pakke ryggsekken og stikke alene, men bare nesten..

 

TS her:

 

 

Tenkte på det samme å reise alene... altså du vil ikke ha det så gøy å reise så langt alene. Anonym poster: c7f6a4471bbc56f7fffd047c127509c1

Lenke til kommentar

Nei, altså da må man isåfall trives i eget selskap. Spørs litt hva man gjør og. Reise til Tokyo og ta inn på hotell og surre rundt så blir det kjedelig. Pakke ryggsekken, dra på Hostels hvor det er titalls andre alene på tur kan funke bedre, men da må du like å ta kontakt med folk..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du kommer til å merke, dess eldre du blir, at vennene dine blir mer og mer "opptatte" og "utilgjengelige". Etterhvert som partnere og unger kommer inn i bildet, så har mange en tendens til å leve sitt "flatskjerm-liv" der det meste foregår innenfor fire vegger eller sammen med mest mulig identiske mennesker i samme situasjon.

 

Det kalles konformitet og det florerer av det. Folk flest følger rammer og oppskrifter på livet og dess mer de kan krysse av på listen, dess mer "fornøyde"og "tilfredse" de blir med det livet de har og dess mindre engasjerte blir de i livet utenfor sin lille, private sfære. Jobb, partner, leilighet, unger og stasjonsvogn etc. er målet for mange.

 

De fleste har nok med jobb og familie, de ønsker ikke mer. Der kræsjer det ofte med single og etablerte mennesker. De single synes folk med unger er veldig kjedelige, mens de med unger venter på at de single skal "bli voksne" og slå seg til ro.

 

På veien til dette vil venner komme og gå. Slik er livet. Mennesker tar ulike valg og treffer nye mennesker. De man trodde at man skulle være venn med "for alltid" kan fort bli dem man mister kontakten med, mens de man aldri helt har gått overens med fort kan bli dine nærmeste venner.

 

Poenget er at du trenger flere kort på hånden slik at du har et nettverk med ulike mennesker til ulik "bruk". Ikke sitt å vent på at "spesielle" enkelt-personer skal "komme tilbake" eller bli "ledige" igjen. Lev livet ditt og utvid din horisont. Ekte venner er ikke utilgjengelige og du vil møte mye avvisning hvis du skal la et knippe mennesker styre ditt sosiale liv. Hold fast ved de som er oppriktig engasjert i vennskapet du har med dem og la resten seile sin egen sjø. Ditt nære nettverk med gode venner vil da regulere seg selv.

 

Som en vis mann sa det en gang:

 

"Understand that friends come and go, with just a precious few you should hold on to".

 

Hvem sier at du allerede har møtt disse "precious few"?

Endret av LiamH
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nei, altså da må man isåfall trives i eget selskap. Spørs litt hva man gjør og. Reise til Tokyo og ta inn på hotell og surre rundt så blir det kjedelig. Pakke ryggsekken, dra på Hostels hvor det er titalls andre alene på tur kan funke bedre, men da må du like å ta kontakt med folk..

 

Hvor finner jeg dette Hostels? og kan du gi meg mer info om det er du snill? =) Anonym poster: c7f6a4471bbc56f7fffd047c127509c1

Lenke til kommentar

Det kan være at du prøver for hardt, at vennen din synes du er masete og at han blir lei. Det er det vel bare han som vet, men hvis du maser en del på han, prøv å roe det ned litt.

 

En annen ting er at du sier du har depresjonsproblemer. Du kan selvsagt snakke med venner om slike ting, men pass på at det ikke blir for mye, at det blir omtrent det eneste dere snakker om. Det kan være slitsomt for din venn å høre kun om dine problemer hver gang dere snakker sammen.

 

En eller begge disse tingene kan få han til å ta avstand, men mest sannsynlig er det nok det at militæret og kjæresten tar mye av tiden hans. Prøv heller å ta opp jevnlig kontakt etter han er ferdig i militæret.

Lenke til kommentar

Det kan være at du prøver for hardt, at vennen din synes du er masete og at han blir lei. Det er det vel bare han som vet, men hvis du maser en del på han, prøv å roe det ned litt.

 

En annen ting er at du sier du har depresjonsproblemer. Du kan selvsagt snakke med venner om slike ting, men pass på at det ikke blir for mye, at det blir omtrent det eneste dere snakker om. Det kan være slitsomt for din venn å høre kun om dine problemer hver gang dere snakker sammen.

 

En eller begge disse tingene kan få han til å ta avstand, men mest sannsynlig er det nok det at militæret og kjæresten tar mye av tiden hans. Prøv heller å ta opp jevnlig kontakt etter han er ferdig i militæret.

 

Kanskje jeg maser men igjen så når man planlegger ferie så langt unna å så "ukjent" så kan man tenke seg at det er viktig å finne ut av hva man skal tidelig, og flybillett prisene vil jo gå opp, det koster en del.

 

Har ikke snakket om depresjonsproblemer med han, bare sagt at jeg har det og han svarte "har du det!?" snakket om det bare i 2 min og dette er 4 måned side. Anonym poster: c7f6a4471bbc56f7fffd047c127509c1

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...