Gå til innhold

Slik er spilling i Linux (Linux)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

For en middels datadust som meg var det nemlig ikke åpenbart at en Ubuntu-partisjon helst burde benytte seg av et annet filsystem enn Windows-standarden NTFS, noe jeg først ble oppmerksom på etter at testen var gjennomført.

Brukte du Wubi, eller installerte du rett på dedikert partisjon?

Det har veldig mye å si på ytelsen. NTFS kjører greit nok på read, men det er ikke like optimalt for write, så det funker ikke spesielt godt å kjøre tester på dette filsystemet.

 

Fin googling du :tease:

 

Vår stikkprøve viser at du ofte må ha kraftigere maskinvare for å kjøre et spill like glatt på Linux som det kjører på Windows.

Både og. Faktisk kjører enkelte ting minst like bra i Wine som på Windows etter min erfaring, hovedsaklig WoW. Har nok mye med at dette er et disksensitivt spill, og kanskje ikke like viktig på slikt som skjermkort.

Lenke til kommentar

Skal sies at ting tyder til at Valve ønsker å porte heile spillsamlingen sin?

GoldSrc motoren er porta, og eldre spill som Half Life og Counter-Strike 1.6 er nå på Linux.

 

Med tanke på at det sies PS4 skal bruke native OpenGL, skal det bli enklere å lage spill til linux i og med at dei allerede har gjort DirectX->OpenGL jobben. Trur Steambox vil få ein god start, og er spent på korleis Ubuntu vil forandre seg i 13.04 og 13.10.

 

Men forfatter brukte du open-source driveren?

Endret av Eslu
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor i all verden er det denne mannen som blir satt til å teste noe?

 

Ja det lurer jeg også på.. Sett han som kan minst om Linux til å skrive en grundig artikkel om spilling på Linux... lurt.

 

Selv spiller jeg ikke så veldig mye men går med en del timer til X-Plane for tiden og det funker strålende på Arch Linux'en min. Faktisk får jeg bedre ytelse her enn i Windows 8. De nye R310-driverne til Nvidia ga helt fantastisk ytelseshopp for min del i Linux. Strålende fornøyd :D

 

Når man kjører Ubuntu installert ved hjelp av Wubi, så blir påstander om dårligere ytelse litt meningsløse...

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Med AMD skjermkort og NTFS partisjon skal du ikke se vekk i fra at ytelse har gått tapt bare der.

 

Neste gang kjører dere skikkelig dual bool uten Wubi og et Nvidia-kort. Tviler på at AMD har blitt noe bedre på skjermdrivere siden ATi holdt på.

 

Mener å ha lest et sted nylig at AMD jobber med å piffe of Linux-støtten sin (det trengs) som svar på Nvidia og Steams satsing på Linux :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Hvorfor i all verden er det denne mannen som blir satt til å teste noe?
Ja det lurer jeg også på.. Sett han som kan minst om Linux til å skrive en grundig artikkel om spilling på Linux... lurt.Selv spiller jeg ikke så veldig mye men går med en del timer til X-Plane for tiden og det funker strålende på Arch Linux'en min. Faktisk får jeg bedre ytelse her enn i Windows 8. De nye R310-driverne til Nvidia ga helt fantastisk ytelseshopp for min del i Linux. Strålende fornøyd :DNår man kjører Ubuntu installert ved hjelp av Wubi, så blir påstander om dårligere ytelse litt meningsløse...

 

 

 

Målet har i stor grad vært å se hvor mye pes en middels dataglad spillinteressert må finne seg i før han kan komme til det som virkelig betyr noe; spillene

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Det mest graverende problemet gjør det umulig å laste ned og spille større spill. For en middels datadust som meg var det nemlig ikke åpenbart at en Ubuntu-partisjon helst burde benytte seg av et annet filsystem enn Windows-standarden NTFS, noe jeg først ble oppmerksom på etter at testen var gjennomført. Dette gjør at jeg kun hadde 15 GB å gå på, mens jeg heller ikke kunne velge en alternativ partisjon. Samtidig er det visstnok en feil som gjør at det er umulig å installere spill i andre mapper en /home-mappen. Om dette er Steam, Ubuntu eller min feil kan diskuteres, men det er uansett surt.
Dette er en stygg bug i Steam, men frem til valve fikser det kan du jobbe rundt det på følgende måte:

- Gå til /home/<bruker>/.local/share/

- Flytt mappen Steam til din nye partisjon, f.eks. /media/disk2/Steam

- Opprett en symbolsk lenke (enklest i terminal), ln -s /media/disk2/Steam /home/<bruker>/.local/share/Steam

 

Vår stikkprøve viser at du ofte må ha kraftigere maskinvare for å kjøre et spill like glatt på Linux som det kjører på Windows. Dette er litt utenfor vårt bord, men det er lett å skylde på at markedsleder Windows har et jerngrep om utviklermarkedet med programmeringsgrensesnittet DirectX som kun fungerer på Windows, mens Linux benytter seg av krysskompatible OpenGL. For at dette skal kunne endres må utviklere tørre å gå bort fra det trygge, komfortable og veldokumenterte grensesnittet som Microsoft har lagt all sin vekt bak.
Dette er fordi AMD ikke prioriterer Linux-drivere, og har egentlig lite med spillene å gjøre. Første regel for spilling i Linux er å bruke Nvidia-maskinvare, siden denne yter like godt som i Windows. Hadde dere testet med Nvidia-maskinvare så hadde opplevelsen vært et godt hakk bedre.

 

Spill som Serious Sam 3 kan også være verdt å prøve.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Synes det var litt forfriskende, og det gir kanskje ett vel så realistisk bilde av den faktiske opplevelsen for noen som skal prøve linux for første gang og skal prøve å spille på det?

 

AtW

 

Det er greit nok, men jeg synes ikke det godt nok når konklusjonen blir preget av vesentlige blundere i oppsett. Det blir litt som om jeg skulle skrive en artikkel om spilling i Windows og konkludere med at ytelsen var håpløs fordi jeg ikke lastet ned riktige drivere...

 

På tide å fyre opp litt Linux for fjerde gang da, får se om jeg har noe mer bruk for det nå. Sist gang var det 10.10, så får håpe det er gjort litt endringer til 12.10 ;)

 

Kos deg :) Dog husk at Linux != Ubuntu.. ;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Synes det var litt forfriskende, og det gir kanskje ett vel så realistisk bilde av den faktiske opplevelsen for noen som skal prøve linux for første gang og skal prøve å spille på det? AtW

 

Helt enig med deg. Var spennende lesing. Bra å se alt ikke er negativt, for å si det slik.

 

Det jeg nå synes de skal få ordnet er en "skikkelig" artikkel som tar for seg hvordan det kan gå om de faktisk legger forholdene til rette for best mulig resultat. Tror mange hadde blitt (positivt) overasket.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hele greiene er og blir en gimmic , kommer aldri til å ta skikkelig av.

99.998% av alle spill på steam støtter bare Windows og vil nok bare gjøre det i fremtiden.

At sære eieren av Valve sier noe annet får han stå for selv.

 

Tja. Kanskje, kanskje ikke. Det vil tiden vise. Men synes det er positivt at de hvertfall gir det en sjanse; ser ingenting negativt med dette hvertfall.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Hmmm, ser her at du sier at du ikke kan bruke en annen parisjon som er feil. Hvis du hadde brukt 2 partisjoner allerede når du installerte Ubuntu med root parisjonen som i Linux er kalt "/" og den andre partisjonen som "/home" så hadde alt su hadde installert i Steam bli lagt i din "/home" partisjon som er den andre partisjonen som burde være større en root partisjonen som er kalt "/"

 

Så systemet installert i /

og alt annet av programfiler og bilder/dokumenter og innstillinger installert i din /home partisjon som er burde være mye større enn /

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...