Gå til innhold

Test: Creative Sound Blaster Recon3D Professional


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Selskapet har lansert tre PCIe-kort med en drøss av funksjoner som skal hjelpe spilleren å ha overtaket, samtidig som det skal sikre for krystallklar lyd. Vi har tatt tak i ett av dem, Sound Blaster Recon3D Fatal1ty Professional.

 

Det hadde vært flott med en liten faktaboks eller lignende om disse to som er utelatt fra testen, for jeg kjenner at jeg blir svært nysgjerrig på hva de to bringer til bordet. For eksempel noen raske fakta om hva som skiller produktene.

 

Foruten det er det flott at dere tester lydkort, det er noe jeg har savnet.

 

-Deluze

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Synest dette blei litt masse reklame. Fyren seier gjentatte ganger at kortet får alt anna til å høyres pysete ut på grunn av den innebygde forsterkeren. Dette virka for meg litt dumt det finnest jo andre kort med innebygde forsterkara på markedet. Ta for eksempel Xonar essence ST/STX korta.

 

Hadde vert artigt dersom man kunne sammenligne desse to. Savner og litt info om kva samplingrates kortet støttar ved avspeling. For HiFi entusiastane er ofte god støtte ved avspeling svært viktigt. Personleg fant eg kun det nemte Xonar kortet som støtta 176.4KHz samplingrate ved 24 bits når eg skulle ha nytt lydkort. Trur dette kortet og støttar 7.1 over spdif, men dette har eg faktisk ikkje prøvd ettersom eg kun har testa det på eit 5.1 anlegg.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Personlig bruker jeg HDMI kabler til lyd og bilde, så et ekstra lydkort betyr enda en kabel...

 

Hvordan er lyden på dette kortet i forhold til HDMI lyden på et skjermkort ?

 

Enig med dette, samtidig hadde jeg også satt pris på samme sammenligning mot usb-type kort/headset. (Bruker HDMI for filmer mot surround-anlegg + TV, og et Creative usb-Arena headsett ellers - og godt fornøyd. Er det noen vits å gå tilbake til mini-jack headsett og det kortet der??)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Personlig bruker jeg HDMI kabler til lyd og bilde, så et ekstra lydkort betyr enda en kabel...Hvordan er lyden på dette kortet i forhold til HDMI lyden på et skjermkort ?
Enig med dette, samtidig hadde jeg også satt pris på samme sammenligning mot usb-type kort/headset. (Bruker HDMI for filmer mot surround-anlegg + TV, og et Creative usb-Arena headsett ellers - og godt fornøyd. Er det noen vits å gå tilbake til mini-jack headsett og det kortet der??)

 

Overfører man lyden digitalt så er det jo D/A-konverteren i sluttapparatet som teller.

Er det en dataskjerm som man sender HDMI til og tar ut lyd i interne høytalere eller eventuelt en minijack utgang så kan man anta at lyden neppe holder høyt nivå, men sender man til en forsterker så kan man jo anta at den er dugelig.

Selv bruker jeg en enkeltstående DAC; http://www.musicalfidelity.com/products/V-Series/V-DAC/V-DAC.asp som jeg er veldig fornøyd med. Og det finnes jo masse billige eksterne lyddekodere som er langt bedre enn det som følger med PCen, og en del av dem kan du også koble til USB ingangen på PCen så du kan bruke dem med bærbare PCer og få god lyd til annlegget når man vil høre på musikk.

Lenke til kommentar

Det er jo bra at det endelig kommer kort med skikkelig forsterker-funksjon, har jo vært ganske skralt på den fronten hittil. Nå skjønner jeg ikke hvorfor det blir kalt "høyttaler-forsterker" når det tydeligvis skal være hodetelefon-forsterker?

 

Det kan ikke være mange igjen i dette landet som spiller med surround-høyttalere koblet med analog 5.1/7.1 tilkobling? Og i såfall er det aktive høyttalere uansett?

 

De som bryr seg har vel uansett digital tilkobling til en forsterker/reciever og hodetelefon/høyttalere koblet derfra. pci-lydkort er liksom for de av oss som spiller med hodetelefoner på pc, og bruker digital utgang til noe annet, som lyd til TV/forsterker for film og musikk ellers.

 

Edit: Haha, jeg stussa også på hvor det ble av det eksterne lydkortet som det ble snakka om i artikkelen, hvor lenge har forfatter jobba/fulgt med på hw.no egentlig? Virker som en utenomforstående. DEDIKERT!

Endret av stoff3r
Lenke til kommentar

Hva betyr det egentlig at det er "forsterker-funksjon" på slike kort? At de har muligheten til å kjøre ut høyere effekt på utkanalen?

 

Ellers savner jeg litt mer konkret informasjon i denne artikkelen.

 

Hvordan er det i det hele tatt sammenliknet? Er det brukt analoge utganger? Digitale? Via forsterker, rett fra lydkortet? I tillegg er det ikke foretatt noen målinger.

 

Videre kunne jeg godt ha fått litt mer informasjon om lyd i spill og hvordan det gjøres teknisk, hvordan ordnes "surround" med hodetelefoner teknisk per i dag i moderne spill?

 

AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg forstår ikke helt hva Creative forsøker med Recon3D serien? Er det et forsøk på å gå direkte i strupen på Asus Xonar serien med Oxygen HD lydprosessor? Altså myntet mer mot HiFi enn spilling som Creative har fokusert på tidligere?

 

Har selv Auzentech Home Theater HD (Creative X-Fi 2), Asus Xonar Essence STX (Oxygen HD CMI8788) som ble defekt som jeg erstattet med Creative Titanium HD (Creative X-Fi 2). De har begge hatt sine runder med dårlige drivere, Creative har dog helt horribelt dårlig ved overgangen fra Windows XP til Windows Vista men Asus har ikke vært spesielt gode eller effektive med Asus Xonar driverne sin heller.

 

Personlig liker jeg Xonar serien bedre enn X-Fi serien til alt utenom spilling, problemet er bare det at 90% av det jeg gjør på stasjonære maskiner per idag er nettopp spilling og når Dolby Headphones løsningen på Xonar kortene høres helt malplassert og hul ut sammenlignet med CMSS:3D løsningen til Creative så ble valget for meg veldig enkelt.

 

 

Men men Recon3D så har Creative skrinlagt hele CMSS:3D til fordel for THX TruStudio Pro som gjør meg noe skeptisk. Samtidig så har de jo fullstendig droppet maskinvare akselerering i from av OpenAL, det er null ASIO støtte, ingen DS3D og lavere SnR.

 

 

Jeg kan ikke helt se hvordan denne nye serien på noen som helst måte skal kunne erstatte og overgå X-Fi serien? De har jo hovedsaklig fjernet støtte for mer enn hva de har lagt til? Og fjernet mye av det som gjorde Creative lydkort en liten smule fordelaktig for spilling.

Endret av RamGuy
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Tror jeg klarer meg med det intergrerte lydkortet litt til. Siste lydkort jeg hadde var SB live Audigy 2zs. Vet ikke hvor mange år siden det ble tatt ut av pc'n men har ikke savnet dedikert lydkort etter det.

 

Leser noen steder at om man kjøper et Recon3D kort så kan man like gjerne kjøpe det billigste til rett over 600,- Da i forhold til pro. versjonen ikke er en dritt forskjell egentlig. Man har jo champ. også så man får med den brønnen men er vel ikke mange som trenger den!

 

Som nevnt her også så har de jo fjernet en hel del av funksjoner, dette bildet sier jo alt

25.jpg

http://pc.watch.impress.co.jp/img/pcw/docs/475/452/25.jpg

Endret av Goodall
Lenke til kommentar

Etter at Creative gikk i strupen på entusiaster som utviklet bedre drivere enn dem selv (som skulle lite til) har jeg ikke vendt meg tilbake. Creative har brukt en stor del av kvoten når det kommer til å etterlate kunder i grøfta, men det nevnes bare delvis og med ett håp om at dette ikke blir tilfellet igjen....

Hvor er det kritiske presse/anmelder blikket? Hvor er erfaringene eller eventuell research? Hvor er blindtestene med produkter i samme prisklasse?

GTX480 vs HD5870 (uten pris tatt i betrakning) / Integrert vs dedikert lydkort (som koster like mye som hele hovedkortet) = obvious

Skulle likt å sett mer kritiske, informative og erfaringsfyllte tester.
"Dette her kunne jeg lest på baksiden av produktesken."
Tenk igjennom hva det er som legitimerer bra gjennomført anmeldelse.

Hva aktørene trenger å levere av driversupport/FW når ofte nye lavmål. Det er ikke så rart når erfaringer blir gjenlatt ved hver eneste produktlansering.

Jeg sier ikke at dette kommer til å bli tilfellet her, men så er det heller ikke jobben min å finne ut av. Noen som ønsker å ta jobben? xD

Endret av Zeph
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Føler at det er noen småting som mangler i testen :

 

*Støtter skjermkortet Jack detection? Spesielt kjekt om man kobler feil og ikke legger merke til det.

*Kortene i serien ser svært like ut rent fysisk om man tar bort "skallet" er det egentlig noen forskjell overhodet mellom dette og de billigere kortet i serien om man fjerner ekstrautstyret?

 

Synd at kortet ikke har full 7.1 støtte , dagens integrerte lydkort greier jo dette fint og i noen tilfeller så mener jeg lyden på de beste integrerte lydkortene faktisk ikke er så ille.

Lenke til kommentar

Som flere andre påpeker er det en del brister i denne testen. Den mest opplagte er selvsagt at dette er et dedikert lydkort, ikke eksternt. Som i testen av qpad mk-50 og mk-85 mangler det en del informasjon og sammenligninger mot tilsvarende produkter.

 

Jeg begynner å lure på om det er noen som helst kvalitetskontroll og veiledning når tek.no får inn nye skribenter. Artikkelforfatter som er kun 18 år (og som skrev bl.a. anmeldelsen av qpad mk-50 og mk-85) virker svært uerfaren som flere har påpekt.

Endret av DeepW
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Alt etter hva slags utstyr man benytter. Jeg har både et USB-headsett og USB-høyttalere. Med andre ord har jeg absolutt ingenting å tjene på å kjøpe et lydkort.

 

Det virker som at det blir mer vanlig med USB-baserte lydenheter. For de fleste så er jo dette fint, siden grunnleggende funksjonalitet er dekket i en egen "device"-klasse i USB-standarden. Altså slipper man å satse på at selskaper som Creative klarer/gidder å utvikle drivere til noe annet enn den Windowsversjonen som er aktuell i dag. Det er heller ikke ugunstig at man har en DAC som er ekstern fra elektronikken i en PC, i tillegg til at man må regne med at produsenten selv dimensjonerer det øvrige etter høyttaleranlegget.

 

For de som har lagt mye penger i anlegg som tar inn et signal fra et lydkort så stiller det seg annerledes. Forsinkelsene introdusert av et USB-stack er kanskje også uakseptable for lydproduksjon. Men for oss andre, så er ikke et diskret lydkort noen nødvendighet.

Lenke til kommentar

Kommer aldri til å kjøpe et produkt fra Creative igjen før de gidder å lage drivere til gamle produkter, eller ihvertfall støtter uavhengige forsøk på dette.

 

Sitter med et totalt fungerende Sound Blaster Live! med LiveDrive som jeg ikke får brukt i Windows 7, fordi Creative aktivt har motarbeidet at drivere skal utvikles til dette utstyret.

 

Nei, fremover satser jeg heller på Asus eller en annen konkurrent.

 

Lurer du på hva jeg snakker om? Klikk her:

http://www.google.no/webhp?sourceid=chrome-instant&ix=sea&ie=UTF-8&ion=1#hl=no&sclient=psy-ab&q=Creative+daniel_k&oq=Creative+daniel_k&aq=f&aqi=g-L1g-vL3&aql=&gs_l=hp.3..0i19j0i15i19l3.1545l3230l4l3421l11l10l1l0l0l1l407l1956l2j2j3j1j1l11l0.frgbld.&pbx=1&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.r_qf.,cf.osb&fp=967dd8dae1158255&ix=sea&ion=1&biw=1920&bih=979

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...