Gå til innhold

Test: Creative Sound Blaster Recon3D Professional


Anbefalte innlegg

Jeg har ikke fult med så mye på utviklingen av lydkort i det siste, men ut ifra det jeg har lest andre steder så er det mange som mener at den forrige serien til Creative er å foretrekke fremfor denne til spillbruk.

 

Creatives drivere er som regel ok så lenge det har gått minimum 2-3 år siden forrige bytte til ny driverarkitektur i windows. Ingen andre er like trege til å få ut drivere som fungerer og er stabile.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Til å og med forgjengeren, X-Fi Titanium virker kjedelig i forhold til dette.

 

"Trenger vi eksterne lydkort lenger? Er Creative endelig tilbake med noe nytt og markedsledende? Vi har svaret."

 

"Den samme skuffelsen hadde jeg da jeg skulle gå fra Creative Sound Blaster Recon3D tilbake til det integrerte lydkortet. Alt jeg skulle gjøre var å forfriske minnet mitt om at det eksterne kortet var ekstremt bra til musikk"

 

Eksterne lydkort er utenfor boksen, feks gjennom USB2. Kanskje det skal være "dedikerte lydkort" pga selv om det ikke er integrert er det fremdeles internt i PCen.?

 

Dette er et Fatal1ty-kort for spilling Burde det ikke være et pluss at det var støtte for 5.1 enn minus for at det ikke er 7.1. Tviler på at de som skal ha 7.1 kjøper dette kortet. Flerkanalslyd er vel i det heletatt useriøst med tanke på spilling. Mulig at det kan gi noe ekstra atmosfære i énspiller, men konkurransespill foregår utelukkende med hodesett. Prisen er ikke så stiv når det koster 700kr for X-Fi Titanium. 1500 kr hadde vært "dyrt" men Creative SoundBlaster Recon3D Fatal1ty Pro koster ned mot 900kr.

 

Det har på ingen måte kommet noen gode løsninger som gir god lyd integrert på hovedkortet med mindre man har PC-høyttalere til 50 kr. Det er alt for dårlig signal/støyforhold og elendig DAC. Selv når det gjelder dedikerte lydkort kan man telle på en hånd de kortene som innfrir mtp kvalitet i forbindelse med Hi-Fi.

 

Det beste mtp HiFi er å bruke pengene på å kjøpe en ekstern DAC og de som spiller greier seg godt med et dedikert lydkort som støtter de rette codec for det man skal spille.

 

Faktisk bør man ikke bruke penger på lyd i PCen i det hele mtp Hi-Fi pga man for under 7000 kr får en Blu-ray-multiformatspiller med god DAC og som støtter Blu-ray, SACD, HDCD, minnepinner, ESATA HDD, HDD over USB, og ikke minst streaming fra PC eller nettverksharddisk. En slik spiller gir god lyd enten man skal spille av stereolyd eller 7.1.

 

Eventuelt får man med XTZ MH-800 DSP Black for 4k en komplett løsning som er meget bra til prisen.

Endret av BadCat
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Faktisk bør man ikke bruke penger på lyd i PCen i det hele mtp Hi-Fi pga man for under 7000 kr får multiformatspillere med god DAC og som støtter Blu-ray, SACD, HDCD, minnepinner, ESATA HDD, HDD over USB, og ikke minst streaming fra PC eller nettverksharddisk.

 

 

En underlig påstand iogmed at man har langt bedre muligheter med en PC enn med "multiformatspillere" om man har behov som er så store at man må legge så mye penger i det, og om ikke, så trenger man ikke mer enn en digtal output.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Enkelte har anlegg >=30k og lyden blir ikke bedre enn svakeste leddet. Eneste muligheten man mister er å spille lyd i youtube (muligens noen spillere som også støtter det), noe som uansett har lav lydkvalitet. Poenget er at det koster like mye eller mer å bygge en dedikert mediavspillings-PC uten vifter, bevegelige deler og da må man i tillegg ha en DAC til 3-20k. En slik DAC støtter kun stereo. For 7k får man en Blu-ray-spiller med 5x DAC i god kvalitet slik at man kommer i mål enten man skal spille av lyd i stereo eller 7.1. Det er enklere å ha hele musikksamlingen på en minnepinne eller ekstern HDD over eSATA man stikker inn i en multiformatspiller enn å ha det på HDD i en PC. De som spiller PC-spill bruker hodesett og dedikert spill-lydkort. Noen hodesett har faktisk spill-lydkort integrert.

 

Det er ikke mange måneder siden det kom så kapable spillere og jeg ble positivt overrasket. Jeg er iallefall ikke i tvil om at jeg skal ha en slik spiller. Dessverre har jeg allerede brukt tusener av kroner på lydkort og DAC.

 

Jeg har ikke lenger tro på å gjøre alt på én og samme PC. Samme hva man skal gjøre har man alltid overflødig maskinvare og tusenvis av applikasjoner og filer som er overflødig der og da. Dersom man skal game er det bedre å ha en ekstra nedstrippet PC med hovedkort, prosessor, minne, high end grafikkort, dedikert spill-lydkort, 1x 256 GB SSD, optisk drev til formålet. Man har kun os, programvare for voice over IP og det éne spillet man spiller installert fremfor å bruke en gedigen arbeidsstasjon med flerfoldige harddisker i RAID 5 og med hundrevis av applikasjoner og en halv million prosjeektfiler som er samlet opp fra starten av 90-tallet. Ikke minst blir det mye rimeligere å oppgradere en dedikert spill-PC enn en PC som skal funke til alt, ja det kan være snakk om 10k vs 50k i forskjell per oppgradering.

 

Når man driver med HiFi eller hjemmekino er det både mye bedre og enklere å ha en dedikert spiller til det enn å bruke en PC. Dersom man har XTZ MH-800 DSP Black på PCen, en multiformatspiller i Hi-Fi- / hjemmekino-anlegget og integrert lydkort i spillheadsetet er man helt i mål og man har heller ikke noe integrert maskinvare man må ta med i ved en oppgradering. Man kan rett og slett bytte hele PCen og være tilbake der man var på den forrige ved å plugge inn en USB-kabel.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Enkelte har anlegg >=30k og lyden blir ikke bedre enn svakeste leddet. Eneste muligheten man mister er å spille lyd i youtube (muligens noen spillere som også støtter det), noe som uansett har lav lydkvalitet. Poenget er at det koster like mye eller mer å bygge en dedikert mediavspillings-PC uten vifter, bevegelige deler og da må man i tillegg ha en DAC til 3-20k. En slik DAC støtter kun stereo. For 7k får man en Blu-ray-spiller med 5x DAC i god kvalitet slik at man kommer i mål enten man skal spille av lyd i stereo eller 7.1. Det er enklere å ha hele musikksamlingen på en minnepinne eller ekstern HDD over eSATA man stikker inn i en multiformatspiller enn å ha det på HDD i en PC. De som spiller PC-spill bruker hodesett og dedikert spill-lydkort. Noen hodesett har faktisk spill-lydkort integrert.

 

Det er ikke mange måneder siden det kom så kapable spillere og jeg ble positivt overrasket. Jeg er iallefall ikke i tvil om at jeg skal ha en slik spiller. Dessverre har jeg allerede brukt tusener av kroner på lydkort og DAC.

 

Jeg har ikke lenger tro på å gjøre alt på én og samme PC. Samme hva man skal gjøre har man alltid overflødig maskinvare og tusenvis av applikasjoner og filer som er overflødig der og da. Dersom man skal game er det bedre å ha en ekstra nedstrippet PC med hovedkort, prosessor, minne, high end grafikkort, dedikert spill-lydkort, 1x 256 GB SSD, optisk drev til formålet. Man har kun os, programvare for voice over IP og det éne spillet man spiller installert fremfor å bruke en gedigen arbeidsstasjon med flerfoldige harddisker i RAID 5 og med hundrevis av applikasjoner og en halv million prosjeektfiler som er samlet opp fra starten av 90-tallet. Ikke minst blir det mye rimeligere å oppgradere en dedikert spill-PC enn en PC som skal funke til alt, ja det kan være snakk om 10k vs 50k i forskjell per oppgradering.

 

Når man driver med HiFi eller hjemmekino er det både mye bedre og enklere å ha en dedikert spiller til det enn å bruke en PC. Dersom man har XTZ MH-800 DSP Black på PCen, en multiformatspiller i Hi-Fi- / hjemmekino-anlegget og integrert lydkort i spillheadsetet er man helt i mål og man har heller ikke noe integrert maskinvare man må ta med i ved en oppgradering. Man kan rett og slett bytte hele PCen og være tilbake der man var på den forrige ved å plugge inn en USB-kabel.

 

1.At alt man får med en PC er "mulighet til å spille youtube" er bare tull, man har mye bedre mediahåndtering, man har mye flere muligheter rent lydmessig, flersonebruke, upsamling, DSP, romkorreksjon osv. En PC er mye mer fleksibel på alt dette, i tillegg har man annen mediaavspilling som fint lar seg kombinere med med musikk. Man har gjerne en reciever, i den receiveren er det en DAC som er mer enn god nok. Det man trenger er PCen, og ikke noe mer (som man ikke allerede har fra før)

 

2. Ingen har sagt noe som helst om å kun ha en PC. Og selv om man skulle velge det, så er 50k i oppgradering en fantasisum uten rot i virkeligheten. Noe man også kan si om din lett bisarre beskrivelse av hvordan en slik PC vil være også.

 

AtW

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg har en PC til alt, har bare trukket en HDMI kabel til HiFi og TV, og bruker ett trådløst tastatur og ultimate remote.

Fungerer som bare det :)

 

Og hvis man har HDMI inngang på forsterkeren så kan man jo bare bruke DACen i den og ikke tenke på det noe mer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Legg merke til at jeg sa ekplisitt til Hi-Fi bruk. "Faktisk bør man ikke bruke penger på lyd i PCen i det hele mtp Hi-Fi".

 

Det ingen fantasisum å oppgradere for 50k. Det er folk her på forumet som bruker hundretusener på oppgraderinger og det er kun hva de innrømmer for kona si for å unngå skilsmisse. Det er mye rimeligere å oppgradere en dedikert spill-PC for 10k hvert år og en dedikert arbeidsstasjon for 30-50k hvert 3-5 år enn å ha et monster av en state of the art PC som man hele tiden skal ha ajour.

 

Du generaliserer dersom du sier at folk har gjerne en receiver og kanskje DACen er god nok for deg men det betyr ikke at den er god nok for alle. I en receiver til 10k går mesteparten til forsterkertrinnet og strømforsyning og svært lite til DAC. Ja, det er bare nuller og ener, men dersom de ikke sendes eller dekodes i riktige tidsintervaller blir det alt annet enn god lyd.

 

Det er kjekt å ha god lyd i den PCen man bruker til vanlig og det kan man få ved å "trekke en kabel over til en receiver" slik som du sier, fast at det forbeholder at man faktisk har en. I neste omgang derimot er det ikke behagelig å lytte til musikk i normale lyttenivå når man må ha på gaming-PCen med vifter og grafikkort med høy effektbruk. Ikke sikkert alle har en gaming-PC men det virker som de fleste oppsettene på forumet er mtp gaming. Når man da kommer til det punkt at man skal ha seg en dedikert PC koblet til Hi-Fi-anlegget er det at jeg mener det er bedre med en multiformatspiller enn å bruke ekstra penger på å utruste en PC lydmessig. Driver man med spill eller musikkproduksjon/ DAW (Digital Audio Workstation) kommer man selvsagt ikke utenom et dedikert lydkort. Det er eksplisitt i Hi-Fi sammenheng jeg mener det er bedre å droppe hele PCen og det er hva jeg mener. Du står fritt til å mene noe annet og folk har uansett egne ønsker og behov samme hva andre måtte mene. Det vil uansett koke ned til at riktig og galt ikke eksisterer, kun forskjellige meninger og synspunkt.

 

Jeg bruker Creative X-Fi Titanium når jeg skal spille. Ellers har jeg PCen tilkoblet en DAC.

Ble litt fristet på å kjøpe dette lydkortet til spilling selv om jeg er greit fornøyd med X-Fi Titanium.

 

Jeg har en PC til alt, har bare trukket en HDMI kabel til HiFi og TV, og bruker ett trådløst tastatur og ultimate remote. Fungerer som bare det :) Og hvis man har HDMI inngang på forsterkeren så kan man jo bare bruke DACen i den og ikke tenke på det noe mer.

 

Det er neppe HDMI-inngang på forsterkeren dersom det er HiFi pga flerkanaloppsettene i det sjiktet har seperate signalprosessorer og eksterne forsterkertrinn.

 

Det funker så lenge man ikke får for mye jitter, altså at signalet kommer frem og dekodes i rktig tidsintervall. En sjelden gang spiller utstyret usedvanlig bra til prisen, men man får som regel hva man betaler for.

 

Folk har ulik hørsel og oppfattelse av lyd. Dersom det er bra nok for den som skal lytte, er det bra nok mens en annen kan føle at det er tortur for ørene.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Legg merke til at jeg sa ekplisitt til Hi-Fi bruk. "Faktisk bør man ikke bruke penger på lyd i PCen i det hele mtp Hi-Fi".

 

Det ingen fantasisum å oppgradere for 50k. Det er folk her på forumet som bruker hundretusener på oppgraderinger og det er kun hva de innrømmer for kona si for å unngå skilsmisse. Det er mye rimeligere å oppgradere en dedikert spill-PC for 10k hvert år og en dedikert arbeidsstasjon for 30-50k hvert 3-5 år enn å ha et monster av en state of the art PC som man hele tiden skal ha ajour.

 

Du generaliserer dersom du sier at folk har gjerne en receiver og kanskje DACen er god nok for deg men det betyr ikke at den er god nok for alle. I en receiver til 10k går mesteparten til forsterkertrinnet og strømforsyning og svært lite til DAC. Ja, det er bare nuller og ener, men dersom de ikke sendes eller dekodes i riktige tidsintervaller blir det alt annet enn god lyd.

 

Det er kjekt å ha god lyd i den PCen man bruker til vanlig og det kan man få ved å "trekke en kabel over til en receiver" slik som du sier, fast at det forbeholder at man faktisk har en. I neste omgang derimot er det ikke behagelig å lytte til musikk i normale lyttenivå når man må ha på gaming-PCen med vifter og grafikkort med høy effektbruk. Ikke sikkert alle har en gaming-PC men det virker som de fleste oppsettene på forumet er mtp gaming. Når man da kommer til det punkt at man skal ha seg en dedikert PC koblet til Hi-Fi-anlegget er det at jeg mener det er bedre med en multiformatspiller enn å bruke ekstra penger på å utruste en PC lydmessig. Driver man med spill eller musikkproduksjon/ DAW (Digital Audio Workstation) kommer man selvsagt ikke utenom et dedikert lydkort. Det er eksplisitt i Hi-Fi sammenheng jeg mener det er bedre å droppe hele PCen og det er hva jeg mener. Du står fritt til å mene noe annet og folk har uansett egne ønsker og behov samme hva andre måtte mene. Det vil uansett koke ned til at riktig og galt ikke eksisterer, kun forskjellige meninger og synspunkt.

 

Jeg bruker Creative X-Fi Titanium når jeg skal spille. Ellers har jeg PCen tilkoblet en DAC.

Ble litt fristet på å kjøpe dette lydkortet til spilling selv om jeg er greit fornøyd med X-Fi Titanium.

 

Jeg har en PC til alt, har bare trukket en HDMI kabel til HiFi og TV, og bruker ett trådløst tastatur og ultimate remote. Fungerer som bare det :) Og hvis man har HDMI inngang på forsterkeren så kan man jo bare bruke DACen i den og ikke tenke på det noe mer.

 

Det er neppe HDMI-inngang på forsterkeren dersom det er HiFi pga flerkanaloppsettene i det sjiktet har seperate signalprosessorer og eksterne forsterkertrinn.

 

Det funker så lenge man ikke får for mye jitter, altså at signalet kommer frem og dekodes i rktig tidsintervall. En sjelden gang spiller utstyret usedvanlig bra til prisen, men man får som regel hva man betaler for.

 

Folk har ulik hørsel og oppfattelse av lyd. Dersom det er bra nok for den som skal lytte, er det bra nok mens en annen kan føle at det er tortur for ørene.

 

Ingen andre enn de snakker om å kombinere enn slik PC med det råeste innen gaming. Men det lar seg lett kombinere med annen mediabruk, en svært god PC til Hifi, video og bilder koster kanskje rundt 6-7k. Til hifi-bruk er innebygde DACer mer enn godt nok. Dagens DAC-teknologi er veldig god selv med billige modeller. Å opppgradere en spillPC for 10k hvert år er nesten ikke mulig å få til om man ikke med vilje oppgraderer på mest mulig idiotisk måte. Det er sikkert noen ekstremt få som gjør det, men det representerer ikke reelle kostnader i det hele tatt. 50k for en arbeidsstasjon er også noe som knapt er mulig å få til uten å aktivt gå inn for maksimal sløsing av penger.

 

En PC har mange fordeler til musikkavspilling, Om disse fordelene veier opp for ulempene er en individuell sak, men det hindrer ikke at disse påstandene dine er rimelig langt fra virkeligheten.

 

AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Vi kan ha ulike perspektiver og virkelighetsoppfatning uten at noen har rett eller feil.

 

Jeg ser på high fidelity som lydgjengivelse med høy nøyaktighet, en lykketilstand omtrent som en gulrot på en pinne foran nesen. Dersom du ser på Hi-Fi som den 40 år gammel DIN-standarden som i dag er utdatert fordi tilnermet alt utstyr består kriteriene, kan vi ikke bli enig pga vi mener helt forskjellige ting.

 

Uansett så er dette et lydkort for spilling.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Vi kan ha ulike perspektiver og virkelighetsoppfatning uten at noen har rett eller feil.

 

Jeg ser på high fidelity som lydgjengivelse med høy nøyaktighet, en lykketilstand omtrent som en gulrot på en pinne foran nesen. Dersom du ser på Hi-Fi som den 40 år gammel DIN-standarden som i dag er utdatert fordi tilnermet alt utstyr består kriteriene, kan vi ikke bli enig pga vi mener helt forskjellige ting.

 

Uansett så er dette et lydkort for spilling.

 

Du trenger ikke å komme med stråmannsargumentasjon, jeg har ikke sagt noe som helst om DIN-standarder. Men jeg mener man må kunne vise til forskjeller som faktisk er hørbare i blindtester. Dagens DACer er veldig gode. Og det er relativt greit å oppnå den nøyaktigheten som trengs for at det menneskelige sanseapparat ikke trenger mer (på akkurat den fronten), det er andre ting i kjeden som er langt viktigere.

 

AtW

Endret av ATWindsor
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Man finner vel så og si en like god DAC som man kan bruke til PC som til ett dedikert HiFi anlegg. Men for de fleste så er slike anlegg noe man ikke tenker på eller drømmer om.

Det største problemet slik jeg ser det ved å bruke PC som signalkilde er at det er lettere å knote det til enn med dedikert utstyr, så inngangsnøkkelen for å få en god opplevelse er noen trinn høyere enn ett system som styres med en enkel fjernkontroll.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Personlig bruker jeg HDMI kabler til lyd og bilde, så et ekstra lydkort betyr enda en kabel...Hvordan er lyden på dette kortet i forhold til HDMI lyden på et skjermkort ?
Enig med dette, samtidig hadde jeg også satt pris på samme sammenligning mot usb-type kort/headset. (Bruker HDMI for filmer mot surround-anlegg + TV, og et Creative usb-Arena headsett ellers - og godt fornøyd. Er det noen vits å gå tilbake til mini-jack headsett og det kortet der??)
Overfører man lyden digitalt så er det jo D/A-konverteren i sluttapparatet som teller.Er det en dataskjerm som man sender HDMI til og tar ut lyd i interne høytalere eller eventuelt en minijack utgang så kan man anta at lyden neppe holder høyt nivå, men sender man til en forsterker så kan man jo anta at den er dugelig.Selv bruker jeg en enkeltstående DAC; http://www.musicalfidelity.com/products/V-Series/V-DAC/V-DAC.asp som jeg er veldig fornøyd med. Og det finnes jo masse billige eksterne lyddekodere som er langt bedre enn det som følger med PCen, og en del av dem kan du også koble til USB ingangen på PCen så du kan bruke dem med bærbare PCer og få god lyd til annlegget når man vil høre på musikk.

 

Det er feil det du sier. Selv om lyden blir overført digitalt så er det fortsatt ett lydkort som produserer lyden så kvaliteten er deretter. du får som regel bedre kvalitet enn via jack pga at du slipper så mye støy og andre påvirkninger.

 

Det eneste virkeligt gode måten og få bra lyd fra pc er som du har nevnt dacer som støtter usb for da ligger lydkortet i dacen. vist du i tilleg kjøper en usb skiller. så slipper du støy fra strømforsyningen i pcen som også kan være veldig påvirkelig

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva er egentlig fordelen med Fatality utgaven? Ser jeg får Recon3D 300 kr billigere om jeg går for "plain" utgaven. Hva får jeg glipp av da? (bortsett fra plastikk dekselet og muligens ett rødt diodelys)

 

Verdict:

It sounds great and its drivers are feature packed and easy to use, but you can get very similar performance from the cheaper non-Fatal1ty version

http://www.expertreviews.co.uk/gadgets/1291081/creative-labs-sound-blaster-recon3d-pcie-fatal1ty-professional

Endret av Millmax
Lenke til kommentar

 

 

Det er feil det du sier. Selv om lyden blir overført digitalt så er det fortsatt ett lydkort som produserer lyden så kvaliteten er deretter. du får som regel bedre kvalitet enn via jack pga at du slipper så mye støy og andre påvirkninger.

 

Det eneste virkeligt gode måten og få bra lyd fra pc er som du har nevnt dacer som støtter usb for da ligger lydkortet i dacen. vist du i tilleg kjøper en usb skiller. så slipper du støy fra strømforsyningen i pcen som også kan være veldig påvirkelig

 

Lyden blir jo overført digitalt til USB-dacen også? I like stor grad som den blir overført digital over feks HDMI. Og er det virkelige noe som styder på at det blir noen bitfeil å snakke om med digital overføring fra PC? Ikke som jeg har sett.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...