Gå til innhold

Test: Creative Sound Blaster Recon3D Professional


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Sikkert elementært for mange der ute, men jeg spør allikevel...

Jeg har HDMI på skjermkortet, og denne er koblet til en Pioneer LX-52 receiver. Lyden fra PC'en blir vel da konvertert i receiveren min, så jeg vil vel ikke få noe ut av et dedikert lydkort eller ekstern DAC?

Lenke til kommentar

Sikkert elementært for mange der ute, men jeg spør allikevel...Jeg har HDMI på skjermkortet, og denne er koblet til en Pioneer LX-52 receiver. Lyden fra PC'en blir vel da konvertert i receiveren min, så jeg vil vel ikke få noe ut av et dedikert lydkort eller ekstern DAC?

 

Det beror ju på om det är 2-kanals hifi du vill ha eller ljud till spel?

Som du har det nu väljer du 2 eller fler kanaler i recievern, självklart också beroende på källan till ljudet (tänk film, flerkanaler, eller stereoljud från en konsert).

 

Helt klart är dock att när det gäller 2-kanals ljud till musik, är att det finns DAC's som ger klart bättre ljud än DAC i många/flesta receivers. Det blir en del rot när man hela tiden måste byta ljudkort i PC (skifta mellan hdmi ut till DAC som är kopplad till pc), men kan du leva med det är det absolut en uppgradering med en extern dac till pc, som är viderkopplad till reciever/förstärkare. Abrahamsen och Hegel gör fantastiska DAC's till musik.

Många kopplar ipod's och liknande rakt in i en förstärkare i dag, men med en DAC i mellan blir det helt annorlunda.

Lenke til kommentar

Trur dette kortet og støttar 7.1 over spdif, men dette har eg faktisk ikkje prøvd ettersom eg kun har testa det på eit 5.1 anlegg.

 

Ingen lydkort eller noe annet utstyr støtter 7.1 over SP/Dif. Det finnes rett og slett ikke i spesifikasjonene til den overføringsprotokollen. Da må man over på HDMI og Dolby True HD eller DTS Master Audio.

 

Det er jo bra at det endelig kommer kort med skikkelig forsterker-funksjon, har jo vært ganske skralt på den fronten hittil. Nå skjønner jeg ikke hvorfor det blir kalt "høyttaler-forsterker" når det tydeligvis skal være hodetelefon-forsterker?

 

Det kan ikke være mange igjen i dette landet som spiller med surround-høyttalere koblet med analog 5.1/7.1 tilkobling? Og i såfall er det aktive høyttalere uansett?

 

Når de første har hodetelefonforsterker, så burte de gjort som Asus, kjørt 6.3mm utgang, ikke 3.5. Slik at man kan bruke skikkelige hodetelefoner hvis man ønsker det uten tung overgang.

 

Om man bruker analog eller digital, så må høytallerene ha forsterker. Men det er MANGE som blir lurt av å tro digitalt er best. Vil tippe de aller fleste som kjører digitalt til PC anlegg ville fått bedre lyd med analog. For alt kommer ann på D/A konverterene, og hvor de beste sitter.

 

Hadde selv Logitechs gamle toppmodell Z-5500, og testet analogt og digital fra Creatives Audigy 2 lydkort. Og forskjellen var rimelig stor, og det var analogt som var absolutt best. Med en gang så hørtes det ut som den digitale, men det var pga den hadde høyere volum. Kompansert for volum forskjellene så var det mye mer detaljer. Dette fordi Logitechs DA konvertere rett og slett sugde.

 

Selv de fleste forsterkere for PC anlegg er dårlige, det fant jeg ut når jeg testet Z-5500 høytallerene på min gamle Sony forsterker til 17.000,-. Høytallerene gikk mange nivå opp på lydkvaliteten.

 

I dag kjører jeg fortsatt analogt, da med ett Logitech anlegg for senter og surround, og med Dali høytallere som fronter. Det gir utrolig bra lyd i spill, litt kronglete med 2 volumkontroller, men det fungerer. dB måler er laget for noe :)

Lenke til kommentar

Sikkert elementært for mange der ute, men jeg spør allikevel...Jeg har HDMI på skjermkortet, og denne er koblet til en Pioneer LX-52 receiver. Lyden fra PC'en blir vel da konvertert i receiveren min, så jeg vil vel ikke få noe ut av et dedikert lydkort eller ekstern DAC?

 

Det beror ju på om det är 2-kanals hifi du vill ha eller ljud till spel?

Som du har det nu väljer du 2 eller fler kanaler i recievern, självklart också beroende på källan till ljudet (tänk film, flerkanaler, eller stereoljud från en konsert).

 

Helt klart är dock att när det gäller 2-kanals ljud till musik, är att det finns DAC's som ger klart bättre ljud än DAC i många/flesta receivers. Det blir en del rot när man hela tiden måste byta ljudkort i PC (skifta mellan hdmi ut till DAC som är kopplad till pc), men kan du leva med det är det absolut en uppgradering med en extern dac till pc, som är viderkopplad till reciever/förstärkare. Abrahamsen och Hegel gör fantastiska DAC's till musik.

Många kopplar ipod's och liknande rakt in i en förstärkare i dag, men med en DAC i mellan blir det helt annorlunda.

 

For det meste bruker jeg den fil film, og da fortrinnsvis .mkv filmer med DD eller DTS. Blir også noe musikk fra Wimp

Lenke til kommentar

Ellers: Er det egentlig vits med dedikert lydkort, om man kjører lyd over HDMI og bruker en god reciever?

 

Det kommer helt ann på hvilke lyd du skal bruke, og hva det integrerte lydkortet takler. For det bruker det integrerte lydkortet selv digitalt. Kjører du stereo, så er det intet problem. Da er det en bedre løsning.

 

Surround fra film er heller intet problem. Men er du ute etter surround i fra spill så kan det være at du ikke får det du skal. Fordi mange integrete og dedikerte lydkort har ikke enkodere for Dolby eller DTS. De fleste Creative sine har eller hadde ikke dette, inkludert X-FI. Har ikke sjekket siste generasjon. Asus sine har hatt dette hele tiden. Det er enkelte spill som fikser dette selv, og lager en Dolby eller DTS strøm. Men har ikke det integrerte lydkortet dette, eller at det ikke er aktivert, så får man kun stereo. Eventuelt ved HDMI så kan man nok få omgjort til PCM, men dette må også stilles inn riktig.

 

Mange har feilet het med SP/Dif, og trodd de har surround, når det er forsterkeren som fikler litt med signalet i Dolby Pro Logic osv. For SP/Dif har 2 formater den kan sende. PCM Stereo, Dolby Digital og DTS.

Lenke til kommentar

Sikkert elementært for mange der ute, men jeg spør allikevel...Jeg har HDMI på skjermkortet, og denne er koblet til en Pioneer LX-52 receiver. Lyden fra PC'en blir vel da konvertert i receiveren min, så jeg vil vel ikke få noe ut av et dedikert lydkort eller ekstern DAC?

 

Det beror ju på om det är 2-kanals hifi du vill ha eller ljud till spel?

Som du har det nu väljer du 2 eller fler kanaler i recievern, självklart också beroende på källan till ljudet (tänk film, flerkanaler, eller stereoljud från en konsert).

 

Helt klart är dock att när det gäller 2-kanals ljud till musik, är att det finns DAC's som ger klart bättre ljud än DAC i många/flesta receivers. Det blir en del rot när man hela tiden måste byta ljudkort i PC (skifta mellan hdmi ut till DAC som är kopplad till pc), men kan du leva med det är det absolut en uppgradering med en extern dac till pc, som är viderkopplad till reciever/förstärkare. Abrahamsen och Hegel gör fantastiska DAC's till musik.

Många kopplar ipod's och liknande rakt in i en förstärkare i dag, men med en DAC i mellan blir det helt annorlunda.

 

For det meste bruker jeg den fil film, og da fortrinnsvis .mkv filmer med DD eller DTS. Blir også noe musikk fra Wimp

 

LX-52 holder i massevis. Skal du ha mye bedre lyd fra en egen DAC, så må du nok opp i pris for forsterkeren også. Og LX-52 er jo en kvalitets forsterker. Så man må da opp på LX75/85 eller enda bedre for en skikkelig DAC å gjøre ekstra bra nytte for seg.

 

Det finnes heller ingen egen DAC for surround. Har lett, men ikke funnet. Da er det Creative og Asus sine eksterne lydkort. Og ingen ren DAC som for stereo.

Lenke til kommentar

Man får asynkron USB-overføring på en del budsjett DACer nå.

 

Ser feks at Cambridge Audio er gått over fra å reklokke signalet til å bruke asynkron USB om man sammenligner den gamle DacMagic mot den nye DacMagic Plus. Den gamle støtter 16 bit mens den nye støtter 24 bit 196 kHz over USB.

Lenke til kommentar

Ellers: Er det egentlig vits med dedikert lydkort, om man kjører lyd over HDMI og bruker en god reciever?

 

Det kommer helt ann på hvilke lyd du skal bruke, og hva det integrerte lydkortet takler. For det bruker det integrerte lydkortet selv digitalt. Kjører du stereo, så er det intet problem. Da er det en bedre løsning.

 

Surround fra film er heller intet problem. Men er du ute etter surround i fra spill så kan det være at du ikke får det du skal. Fordi mange integrete og dedikerte lydkort har ikke enkodere for Dolby eller DTS. De fleste Creative sine har eller hadde ikke dette, inkludert X-FI. Har ikke sjekket siste generasjon. Asus sine har hatt dette hele tiden. Det er enkelte spill som fikser dette selv, og lager en Dolby eller DTS strøm. Men har ikke det integrerte lydkortet dette, eller at det ikke er aktivert, så får man kun stereo. Eventuelt ved HDMI så kan man nok få omgjort til PCM, men dette må også stilles inn riktig.

 

Mange har feilet het med SP/Dif, og trodd de har surround, når det er forsterkeren som fikler litt med signalet i Dolby Pro Logic osv. For SP/Dif har 2 formater den kan sende. PCM Stereo, Dolby Digital og DTS.

Ja, men med HDMI så skal den vel klare å sende signalet "som det er"; for dekoding av recieveren. (så fremt man har HDMI av nyere standard).

 

Jeg bruker hovedkortets lydkort, som jeg har koblet opp på gtx 275 kortet. Fikk surround i gamingen på recieveren (onkyo 709).Har bare testet BF3.

 

Før jeg aktiverte surround ingame (gamet først med g35), fikk jeg all channel stereo på onkyoen. Etter jeg aktiverte surround, fikk jeg surround. husker ikke hvilken surround, men lyden var meget bra. (jeg har scandyna the drop, scandyna micropod se, 2 x mirage prestige s10 subber, m.m.)

Lenke til kommentar
Sikkert elementært for mange der ute, men jeg spør allikevel...Jeg har HDMI på skjermkortet, og denne er koblet til en Pioneer LX-52 receiver. Lyden fra PC'en blir vel da konvertert i receiveren min, så jeg vil vel ikke få noe ut av et dedikert lydkort eller ekstern DAC?
Det beror ju på om det är 2-kanals hifi du vill ha eller ljud till spel?Som du har det nu väljer du 2 eller fler kanaler i recievern, självklart också beroende på källan till ljudet (tänk film, flerkanaler, eller stereoljud från en konsert).Helt klart är dock att när det gäller 2-kanals ljud till musik, är att det finns DAC's som ger klart bättre ljud än DAC i många/flesta receivers. Det blir en del rot när man hela tiden måste byta ljudkort i PC (skifta mellan hdmi ut till DAC som är kopplad till pc), men kan du leva med det är det absolut en uppgradering med en extern dac till pc, som är viderkopplad till reciever/förstärkare. Abrahamsen och Hegel gör fantastiska DAC's till musik.Många kopplar ipod's och liknande rakt in i en förstärkare i dag, men med en DAC i mellan blir det helt annorlunda.
For det meste bruker jeg den fil film, og da fortrinnsvis .mkv filmer med DD eller DTS. Blir også noe musikk fra Wimp

 

Då är HDMI absolut det bästa från en pc då du bitstreamar till receiver som gör resten.

Lenke til kommentar

Jeg lurer på en ting her.

 

Selvfølgelig vil man ikke få fordelen av forsterkerdelen om man tenker i de baner jeg nå kommer med, MEN:

 

Vil man kunne få fordelene av lydkortets kretser dersom man kunne sende signalene til HDMI, og vil det la seg gjøre å sende dette lydbilde til HDMI-pluggen på skjermkortet??

 

Altså at lydtraffiken går fra lydkortet, og at man kunne f.eks. stille i Windows hvor lyden skal hentes fra, og at den så sendes over PCI-e kanalen til Skjermkortet som igjen sender det til sin HDMI-lydkanal. :)

 

Eller må man til med "bananstifter/minijack" for å i det hele tatt ha glede av denne hardware'n?

Endret av G
Lenke til kommentar

Altså at lydtraffiken går fra lydkortet, og at man kunne f.eks. stille i Windows hvor lyden skal hentes fra, og at den så sendes over PCI-e kanalen til Skjermkortet som igjen sender det til sin HDMI-lydkanal. :)

 

Du tenker, at lyden skal først gjennom lyd kortets DAC, for å så gå inn i enten skjermkortets eller lydkortets ADC, som så sender lyden videre gjennom HDMI, til ekstern DAC for å så få lyden ut i høyttalerene..

 

hmm.. mulig det går, men tror ikke det er noe fordel med konvertering på konvertering....

Lenke til kommentar

Du tenker, at lyden skal først gjennom lyd kortets DAC, for å så gå inn i enten skjermkortets eller lydkortets ADC, som så sender lyden videre gjennom HDMI, til ekstern DAC for å så få lyden ut i høyttalerene..

hmm.. mulig det går, men tror ikke det er noe fordel med konvertering på konvertering....

 

Mener det skal gå direkte uten noen videre konvertering, men godt at jeg tar feil.

Lenke til kommentar

Likte hodetelefonene dine.

Men hva slags utstyr er det du bruker, hodetelefonforsterker og en DAC?

Korrekt:

Meier Audio StageDAC

Meier Audio Corda Concerto

 

Sistnevnte er ikke i produksjon lenger, men Dr. Meier har laget en "ny" versjon som heter Classic, som sikkert er i samme klasse som denne.

Lenke til kommentar

Tenkte å investere i nytt lydkort, da broren min stakk av med asus xonar dx. Hva burde jeg gå for, pci eller pci-e? Budsjettet kan vel strekkes til noe over tusenlappen. Skal brukes til spilling og musikk (rock, hiphop, dnb). Bruker Beyerdynamic dt770 pro 320hm hodetelefoner, så er ganske glad i bass men også krystallklare detaljer. Dette gjelder også i spilling, da jeg også spiller kompetativt og er avhengig av å høre lyder godt, og hvor dem kommer ifra.

Har også en grei forsterker og noe proson høyttalere hvis det har noe å si, men vil ikke kalle meg noe hifi geek. Vil bare ha best mulig lyd på pcn min

 

edit: Hvis ferdige windows 8 er rett rundt hjørnet, hvor lurt er det å kjøpe creative da?:D Hvis det er slikt dere sier at de suger med drivere

Endret av paithlezz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...