Gå til innhold

Test: Creative Sound Blaster Recon3D Professional


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tenkte å investere i nytt lydkort, da broren min stakk av med asus xonar dx. Hva burde jeg gå for, pci eller pci-e? Budsjettet kan vel strekkes til noe over tusenlappen. Skal brukes til spilling og musikk (rock, hiphop, dnb). Bruker Beyerdynamic dt770 pro 320hm hodetelefoner, så er ganske glad i bass men også krystallklare detaljer. Dette gjelder også i spilling, da jeg også spiller kompetativt og er avhengig av å høre lyder godt, og hvor dem kommer ifra.

Har også en grei forsterker og noe proson høyttalere hvis det har noe å si, men vil ikke kalle meg noe hifi geek. Vil bare ha best mulig lyd på pcn min

 

edit: Hvis ferdige windows 8 er rett rundt hjørnet, hvor lurt er det å kjøpe creative da? :D Hvis det er slikt dere sier at de suger med drivere

 

 

Gå for Asus Xonar Essence ST (PCI) eller STX (PCI-Express) om du vektlegger HiFi høyere enn spilling, disse har innebygget hodetelefonforsterker og gir veldig god lydkvalitet. Hadde selv Essence STX som dessverre ble defekt og de drev mine Sennheiser HD 650 brillefint.

 

Men om spilling er et hovedfokus så foretrekker jeg faktisk Creative Titanium HD, Auzentech Home Theater HD eller Auzentech Forte da disse også har innebygget hodetelefonforsterker og benytter Creative X-Fi 2 lydprosessor fremfor Oxygen HD CMI8788 som Asus bruker. Gir ikke den samme gode følelsen og kvaliteten på HiFi og musikkbiten, men CMSS:3D (surround virtualisering) fungerer langt bedre enn Dolby Headphones som du finner på Asus Xonar kortene som i for seg gjorde Asus Xonar serien ubrukelig for meg sammenlignet med Creative X-Fi serien når det kom til spilling med surround virtualisering.

 

 

Når det gjelder Windows 7 til Windows 8 så krever det ikke nye drivere så det hadde jeg ikke bekymret meg over, både Asus Xonar og Creative X-Fi driverne lar seg installere og fungerer helt fint under Windows 8.

 

 

Men denne nye Creative Recon:3D serien ser jeg som sagt overhode ikke poenget med, virker som "nye" kort fra Creative, til noe ala samme prisklasse bare med færre funksjoner.

Lenke til kommentar

Et lite DAC spørsmål;

Dersom man kobler en USB-DAC til PCn for deretter å bruke den coaxiale utgange på DACn videre til forsterekeren.. forsvinner ikke litt av poengen da? (Dvs. går det ikke et digitalt signal over coaxen?).

 

Tenke å gå til anskaffelse av Hegel HD2.. Leste at den fikk mye skryt i Lyd&Bilde test.

Lenke til kommentar

Du tenker, at lyden skal først gjennom lyd kortets DAC, for å så gå inn i enten skjermkortets eller lydkortets ADC, som så sender lyden videre gjennom HDMI, til ekstern DAC for å så få lyden ut i høyttalerene..

hmm.. mulig det går, men tror ikke det er noe fordel med konvertering på konvertering....

 

Mener det skal gå direkte uten noen videre konvertering, men godt at jeg tar feil.

 

hmm.. jo, men da mister han lydkortets mening, altså dens DAC. Da kan han jo egentlig bare kjøre lyden direkte fra skjermkortet og ikke bruke lydkortet i det hele tatt.

 

Tror muligens at jeg har missforstått hva det egentlig er snakk om... :p men trodde at ideen skulle være å få lydkortets kvalitet lyd, sendt ut på hdmi.

Lenke til kommentar

Et lite DAC spørsmål;

Dersom man kobler en USB-DAC til PCn for deretter å bruke den coaxiale utgange på DACn videre til forsterekeren.. forsvinner ikke litt av poengen da? (Dvs. går det ikke et digitalt signal over coaxen?).

 

Tenke å gå til anskaffelse av Hegel HD2.. Leste at den fikk mye skryt i Lyd&Bilde test.

 

Ville tro at den bare sender signalene digitalt videre og ikke gjør noe lydbehandling i det hele tatt hvis du bruker coaxial utgangen. Så eneste poenget med å løse det slik er vel hvis du ikke har en digitalutgang fra PCen til å begynne med.

Lenke til kommentar

Tror muligens at jeg har missforstått hva det egentlig er snakk om... :p men trodde at ideen skulle være å få lydkortets kvalitet lyd, sendt ut på hdmi.

 

"Lydkortets gode lyd" Kommer ut fra dem analoge utgangene, HDMI er digitalt.

lydkortets gode lyd kommer jo også i en viss grad fra hvordan lyden blir endret og manipulert, på den måten kan jo f.eks ett lydkort få dårlige høyttalere til å lyde bedre ved endre lyden spillet gir fra seg og samtidig ødelegge for ett godt anlegg. Og den manipuleringen får man ikke om man forbigår lydkortet og sender lyden direkte digitalt ut.

Lenke til kommentar

Nei. Lydkortets gode lyd kommer fra fysiske biter på selve lydkortet. Sender du det ut digitalt så går du jo rundt lydchippen osv på lydkortet. Hva du gjør digitalt i software har eeegentlig ikke noe med selve lydkortet å gjøre. Dog følger det som regel med software til ett lydkort som gjør mye av det man trenger.

 

(jeg bruker f.eks EQ på lyden jeg sender ut digitalt)

Endret av eXa
Lenke til kommentar

Nei. Lydkortets gode lyd kommer fra fysiske biter på selve lydkortet. Sender du det ut digitalt så går du jo rundt lydchippen osv på lydkortet. Hva du gjør digitalt i software har eeegentlig ikke noe med selve lydkortet å gjøre. Dog følger det som regel med software til ett lydkort som gjør mye av det man trenger.

 

(jeg bruker f.eks EQ på lyden jeg sender ut digitalt)

 

vi er jo tydeligvis enige om at digitalt er digitalt og blir først til noe manipulerbart når det kommer frem til en DAK og de delene som følger etterpå.

 

Ellers så har jo selvfølgelig maskinvaren en god del å si, slik som at mange integrerte lydkort har horribel støybeskyttelse og kvaliteten på DA konverteren.

 

Men så er det jo faktisk slik at bruker man de analoge lydutgangene så spiller ting som drivere og programvare inn, som i romkorigering, upsampling o.l. Men forandrer du lyden med en EQ f.eks i mediaspilleren, eller ved innstillinger i spillet har det selvfølgelig ingenting med lydkortet å gjøre, den kan bare behandle dataen den får servert. Men også her kan en ofte velge under innstillinger om behandlingen skal gjøres i programvare eller maskinvare. Så ja lydkortet kan gjøre en god del med lyden som bestemmes av andre ting en bare komponentene i seg selv.

Lenke til kommentar

Tror muligens at jeg har missforstått hva det egentlig er snakk om... :p men trodde at ideen skulle være å få lydkortets kvalitet lyd, sendt ut på hdmi.

 

"Lydkortets gode lyd" Kommer ut fra dem analoge utgangene, HDMI er digitalt.

 

Jupp, er enig med det. Hele opplegget begynte med å forklare forum bruker "G" om at hvis han vil ha lyden ut via skjermkortets HDMI, får han ikke brukt lydkortets DAC. Men ja, mange kokker, mye søl..

Lenke til kommentar

Ellers: Er det egentlig vits med dedikert lydkort, om man kjører lyd over HDMI og bruker en god reciever?

 

Det kommer helt ann på hvilke lyd du skal bruke, og hva det integrerte lydkortet takler. For det bruker det integrerte lydkortet selv digitalt. Kjører du stereo, så er det intet problem. Da er det en bedre løsning.

 

Surround fra film er heller intet problem. Men er du ute etter surround i fra spill så kan det være at du ikke får det du skal. Fordi mange integrete og dedikerte lydkort har ikke enkodere for Dolby eller DTS. De fleste Creative sine har eller hadde ikke dette, inkludert X-FI. Har ikke sjekket siste generasjon. Asus sine har hatt dette hele tiden. Det er enkelte spill som fikser dette selv, og lager en Dolby eller DTS strøm. Men har ikke det integrerte lydkortet dette, eller at det ikke er aktivert, så får man kun stereo. Eventuelt ved HDMI så kan man nok få omgjort til PCM, men dette må også stilles inn riktig.

 

Mange har feilet het med SP/Dif, og trodd de har surround, når det er forsterkeren som fikler litt med signalet i Dolby Pro Logic osv. For SP/Dif har 2 formater den kan sende. PCM Stereo, Dolby Digital og DTS.

Ja, men med HDMI så skal den vel klare å sende signalet "som det er"; for dekoding av recieveren. (så fremt man har HDMI av nyere standard).

 

Jeg bruker hovedkortets lydkort, som jeg har koblet opp på gtx 275 kortet. Fikk surround i gamingen på recieveren (onkyo 709).Har bare testet BF3.

 

Før jeg aktiverte surround ingame (gamet først med g35), fikk jeg all channel stereo på onkyoen. Etter jeg aktiverte surround, fikk jeg surround. husker ikke hvilken surround, men lyden var meget bra. (jeg har scandyna the drop, scandyna micropod se, 2 x mirage prestige s10 subber, m.m.)

 

Igjen, det kommer helt ann på, lydkort, spill osv. Noen spill har encodere innebygd, da er det ikke noe problem. Andre har dette på lydkortet. At man får det automatisk med HDMI er ikke en selvfølge. Nvidia hadde HDMI utgang på sine kort, men man da måtte ha egen SP/Dif kabel innvendig fra HK lydkort til skjermkort. Dette har de heldigvis fikset så vidt jeg vet. Har man riktig oppsett, så er det ikke noe problem, og dette er også ett problem som forsvinner , da nok de aller fleste lydkort eller spille har dette om dagen.

 

Verden går fremover.

Lenke til kommentar

Sitter og lurer på om man faktisk trenger noe lydkort lenger om man har koblet til en ekstern forsterker. La meg tenke litt høyt her

 

Sender man lyden digitalt så spiller det vel knapt noen rolle hva man har for signalet blir først til lyd etter at en forsterker har gjort sitt. Det gjøres jo ikke noe med signalet, det bare fraktes

 

Spiller man spill og vil ha surround så er det vel bare å finne et hvilketsomhelst lydkort som støtter DD Live og har en digital output som forsterkeren din også har.

 

Bruker man derimot headset eller andre analoge høytalere koblet rett til lydkortet så kan det være greit å finne et bra lydkort siden lyden da faktisk går via lydkortets DAC og amps

 

Riktig så langt?

Endret av tacomodo
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 3 måneder senere...

Bør jeg kjøpe Creative SB Recon3D Fatal1ty Pro ELLER ASUS Xonar D2X?

 

Eller har noen bedre tips?

 

Vel av de to kortene ville jeg gått for Asus. Kan ikke huske om jeg har lest test av akkurat det kortet men vurderte selv å kjøpe Asus Xonar Essence STX. Endte opp med å kjøpe HRT HeadStreamer istedenfor pga jeg fant en del forumtråder hvor folk klaget på driverne til Xonar Essence STX. Nå har jo også creative rykte på seg for å lage dårlige drivere men hvorvidt det er et problem med dette kortet vet jeg ikke. Er vel godt mulig at asus ikke har mangelfulle drivere lenger. Du må nesten bare google litt, se om folk fremdeles klager.

 

Uansett, asus benytter bedre komponentert generelt sett på sine mer påkostede lydkort. F.eks. har Xonar D2X kjent DAC (Digitial to Analog Converter). Fant ikke ut DAC på Recon3D Professional ved kjapt googlesøk så da er den vel ikke så mye å skryte av :p

 

Hvis du ikke trenger surround hadde jeg gått for Asus Xonar Essence STX eller HRT HeadStreamer, jeg er meget fornøyd med sistnevnte :)

Endret av DeepW
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...