Gå til innhold

Guide: TV-Skolen: Slik kobler du PC-en til flatskjermen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Grei og enkel guide.

 

Men det mangler en ting. Dere nevner at man må ha egen digital kabel fra PC til surround anlegget. De fleste nye TVer kan videre sende signaler fra sin egen optiske utgang, og hvis skjermkortet støtter lyd over HDMI så er dette å foretrekke.

 

Eneste minuset er at enkelte TVer kun sender stereo videre, og ikke 5.1.

 

Det nevnes så vidt jeg ikke kan se noe om HD lyd. Hvis man ønsker å bruke PC til avspilling av Blu-ray, sammen med ett surroundanlegg, så er dette best lyd man kan få. Dette støtter ikke Optisk eller Coax digital utgang. Da må man enten ha HDMI via forsterker, eller bruke de analoge utgangene. Igjen blir dette opp til lydkortet om det faktisk støtter HD lyd.

Lenke til kommentar

En enkel og grei guide dette, men i all hovedsak for nybegynneren.

 

Det jeg savner er en utdypende guide, med f. eks 3D-alternativer. Sliter selv litt med det.

 

Mange tv-er har jo også 3D, noen har pcer med 3D-skjermkort og 3D-Blurayspiller, samt optisk lyd og HDMI med HD-lyd. Her har man skjerminstillinger på tven, pcen og skjermkortet. Altså: Lydinstillinger på pc, tv og skjermkort, 2D-bildeinstillinger på pc og tv, samt 3D-bildeinstillinger på tv og pc. Her baller det på seg og kan fort bli ganske komplisert. Jeg har en HTPC med 3D-bluray og en Sony 3D-tv. Dette blir en mye mer komplisert affære enn for de som vil vise vanlig 2D...

Lenke til kommentar

Komputer for alle..

 

Jau. Det er jo tross alt det hw. sikter seg inn på. Jeg går ikke på hw.no for å finne nyheter om it, eller å lære en hel masse nytt hver gang de legger ut en guide. Den tid er forbi. alltid er det noen som klager på at hw bare lager guider for hvermansen og ting som "alle" kan eller vet.

 

Hardware er et fint set å starte, men etter hvert som man tilegner seg mer kunnskaper må men nesten gå videre til sier som leverer artikkler og tester mer skreddersydd for en erfaren entusiast eller fagmann. Det finner man ikke på hw.no

 

eller?

 

Så skal det sies at akkurat dette er noe de fleste entusiaster kunne før de ble 10.

Lenke til kommentar

Jeg kjører HTPC med satelitt etc, men jeg sliter med lagging ved pan, eller når kamera svinger til siden eller opp og ned. Kobeler HDMI rett på TV fra PC.

 

Tror ikke det har noe med ytelse å gjøre, men signalene som sendes til TV-en og hvordan TV'en håndterer dette. Samme resultet uavhengig av instillinger (HZ etc).

 

Noen som har opplevd dette og har forslag til fix.

Lenke til kommentar

Jeg har ett lite spm, jeg kobler vanligvis min Asus N53SV til min Samsung flattv med HDMI, men i det siste så er det akkurat som om tilkoblingen blir brutt i 0,5 sekunder nå og da, så det bare blir "snø" på skjermen. Noen som vet hva det kan komme av? Kan det hende at HDMI-utgangen på pc'en er ødelagt?

 

Viktor

Lenke til kommentar

Om man har Windows Vista eller 7, så er et veldig greit tips å bruke Windows tast + p, dette får opp prosjektor menyen, hvor du da får 4 enkle valg.. Bare bilde på pc skjerm, kloning av bilde (samme bilde på begge skjermer), utvidelse av skrivebord, og kun bilde på tv.

 

Brukte dette en del på laptopen, og det kjekke er at når man drar ut HDMI så går den tilbake til kun bilde på pc skjerm, og setter man den inn igjen, så går den tilbake på det du hadde den på :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg har en Samsung HD-Ready TV (720p). Den begynner å bli noen år nå.

 

Problemet er at når jeg kobler til en hvilken som helst pc til tv skjermen med HDMI så får jeg et stygt og ubehagelig bilde. Om jeg bruker en VGA kabel istedenfor er bildet helt flott. Hvorfor funker det så dårlig med HDMI?

 

Er dette pga gammel TV som bare er HD-Ready?

Lenke til kommentar

Komputer for alle..

 

Jepp. Hardware.no står for fall for entusiaster.... Dette er bare pinlig lesning... Savner gale HW jeg ble kjent med på 90-tallet....

 

Det bør bli en del 2 av denne guiden som besvarer de uunngåelige spørsmålene som blir å komme fra nybegynneren som guiden er myntet på:

 

-Hvordan få jitter-fri filmavspilling?

-Vsync eller ikke

-Synke Hz

-GPU-aksellerasjon

 

etc etc

 

Svaret er enkelt, bruk J. River Media Center, og den fikser alt :)

 

AtW

Det var et idiotisk svar av en ellers klok person/bruker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...